Amatørbygd kjøretøy - Klubbkveld 6/3-14

Hva skjer av aktiviteter, både NSKs treff og andre relevante ting! Spørsmål til styret kan du også stille her!

Moderators: inge, NoBrain, Lotus Type-72

Post Reply
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Amatørbygd kjøretøy - Klubbkveld 6/3-14

Post by mazdafun »

Hei.

Vil takke alle for en fin kveld i går. Møtet var veldig informativt, og hovedsaklig om den nye forskriften på amatørbygde kjøretøy. Link:http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-10-10-1217 . Vi snakket også litt om ombygging av kjøretøy.

Om noen har noen flere spørsmål eller innspill kan vi jo diskutere det i denne tråden.

Mvh

Frank Ove
User avatar
Kghaas
Posts: 55
Joined: 07 Mar 2003 10:18
Location: Grefsen, Oslo

Re: Amatørbygd kjøretøy - Klubbkveld 6/3-14

Post by Kghaas »

Helt enig.
Veldig bra info, og flott å vite at det også er entusiasster på innsiden av Statens Vegvesen som er pragmatisk og ikke regelrytter. Han var flink og underholdene å høre på!

Vi får håpe han har rett i at det blir bygget noe som vi vil huske om 100 år :)
Porsche 944 turbo
MG Midget FIA
Lotus Seven S4
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Amatørbygd kjøretøy - Klubbkveld 6/3-14

Post by webmaster »

Tror dette møtet var det best beøkte vi noensinne har hatt - tydelig at det er mange interesserte der ute. Får håpe mange er i startgropen for å starte egne prosjekter. :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Re: Amatørbygd kjøretøy - Klubbkveld 6/3-14

Post by seight »

For å gå lett "off topic" med en gang ;) Så har jeg noen spørsmål rundt ombygging av biler.
Jeg har hatt inntrykk av at så godt som enhver type ombyggning/endring av bil krever vederlag av dokumentasjon av "godkjent testinstans" (typisk TUV eller dokumentasjon fra bilfabrikant).
Dette vet de fleste av oss er er langt fra enkelt da det kun er et fåtall av delefabrikanter som klarer å hoste opp passende dokumentasjon.
Nå fikk jeg iløpet av møtet på torsdag inntrykk av at statens vegvesen har begynt med noe nytt, som heter "sunn fornuft" (skrekk og gru ;) )
Så da har jeg to spørsmål.
Hva slags ombygginger er det som evt. ikke krever godkjenning/dokumentasjon.
Hva slags godkjenninger er det mulig å få til uten dokumentasjon av type TUV? Men evt. erstattet av annen dokumentasjon som det er mulig å fremstille
uten store kostnader(gjerne her i norge). Eksempelvis: oppgradering av bremser, demperer/fjærer/coilover sett,eksos , aerodynamiske/estetiske endringer av karrosseri som vinger/bodykits, annet?
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ;)]
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Re: Amatørbygd kjøretøy - Klubbkveld 6/3-14

Post by mazdafun »

seight wrote:For å gå lett "off topic" med en gang ;) Så har jeg noen spørsmål rundt ombygging av biler.
Jeg har hatt inntrykk av at så godt som enhver type ombyggning/endring av bil krever vederlag av dokumentasjon av "godkjent testinstans" (typisk TUV eller dokumentasjon fra bilfabrikant).
Dette vet de fleste av oss er er langt fra enkelt da det kun er et fåtall av delefabrikanter som klarer å hoste opp passende dokumentasjon.
Nå fikk jeg iløpet av møtet på torsdag inntrykk av at statens vegvesen har begynt med noe nytt, som heter "sunn fornuft" (skrekk og gru ;) )
Så da har jeg to spørsmål.
Hva slags ombygginger er det som evt. ikke krever godkjenning/dokumentasjon.
Hva slags godkjenninger er det mulig å få til uten dokumentasjon av type TUV? Men evt. erstattet av annen dokumentasjon som det er mulig å fremstille
uten store kostnader(gjerne her i norge). Eksempelvis: oppgradering av bremser, demperer/fjærer/coilover sett,eksos , aerodynamiske/estetiske endringer av karrosseri som vinger/bodykits, annet?
Hei.

For å svare raskt på et meget stort spørsmål - Søk om det du ønsker å bygge om på forhånd.

Du har sikkert lest kjøretøyforskriftens § 7, og jeg vil trekke ut §7-2-7 i denne:

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift ... KAPITTEL_7

"7. Krav om dokumentasjon

For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret. I tillegg til kravet i første ledd, gjelder følgende:

Ved endring av batterikjemi på elektrisk drevet motorvogn eller hybridkjøretøy, skal det dokumenteres at benyttet batteri og tilhørende kontrollsystemer tilfredsstiller gjeldende utgave av ISO-standard 6469-1, og er tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant. Det skal også dokumenteres at batteri og tilhørende systemer er installert etter anvisning fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium. Videre skal det dokumenteres at de funksjonelle kravene i gjeldende utgave av ECE 100 om sikkerhet i batterielektriske kjøretøy, er oppfylt etter ombyggingen. Dokumentasjonen skal komme fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium.

Ved konvertering av kjøretøy til batterielektrisk drift, skal det dokumenteres at de funksjonelle kravene i gjeldende utgave av ECE 100 om sikkerhet i batterielektriske kjøretøy er oppfylt. Videre skal det dokumenteres at benyttet batteri og tilhørende kontrollsystemer tilfredsstiller gjeldende utgave av ISO-standard 6469-1, og er tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant. Dokumentasjonen skal komme fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium. Installasjon av lader og elektriske komponenter knyttet til denne skal kontrolleres og godkjennes av et nasjonalt utpekt teknisk kontrollorgan innen EØS med kompetanse på område.

Som kompetent, uavhengig laboratorium i denne sammenheng anses laboratorium som har sertifisering etter ECE 100.
"

Med søknad på forhånd vil du få avklart hva som kan vurderes på skjønn og ikke. Dokumentasjon fra produsent (-og ikke laboratorium) er også dokumentasjon som kan vurderes.

Det å få en konkret avklaring for hva alle kan og ikke kan få godkjent på en bil er umulig å sette opp. Hvilke deler man benytter, hvilken kompetanse man har, helheten i bygget, samspillet mellom komponenter, avgiftsbilde, kjøretøytype, etc... Det jeg vil frem til er at dette er komplekst og aldri likt fra bil til bil.

Håper dette var forklarende allikevel.. :)
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Re: Amatørbygd kjøretøy - Klubbkveld 6/3-14

Post by seight »

Takk for svar. Er godt kjent med søk først regelen :)
Ser at det ikke nødvendigvis er enkelt fram å sette opp en oversikt, da det som du sier er en helhet å vurdere.
Men er det alikevel ikke mulig å si noe om hva funksjonærer i statens vegvesen er i stand til(med tanke på utstyr/kompetanse) har anledning til (i forhold til regelverk/veiledninger) å gjennomføre av vurderinger uten vederlag i fra bilprodusent/laboratorium(som TUV)?

F.eks er statens vegvesen i stand til å gjennomføre en støymåling av en bil med komponenter som ikke er TUV godkjent(eller lignende), og kunne si noe mer meningsfylt utover at det er uoriginalt og evt. ulovlig?

Er rett og slett for å kunne ha en viss realismeforankring med tanke på søknader, og ikke minst besparelse av tid ved å unngå rent utopiske "drømmesøknader" :)

Hei.

For å svare raskt på et meget stort spørsmål - Søk om det du ønsker å bygge om på forhånd.

Du har sikkert lest kjøretøyforskriftens § 7, og jeg vil trekke ut §7-2-7 i denne:

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift ... KAPITTEL_7

"7. Krav om dokumentasjon

For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret. I tillegg til kravet i første ledd, gjelder følgende:

Ved endring av batterikjemi på elektrisk drevet motorvogn eller hybridkjøretøy, skal det dokumenteres at benyttet batteri og tilhørende kontrollsystemer tilfredsstiller gjeldende utgave av ISO-standard 6469-1, og er tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant. Det skal også dokumenteres at batteri og tilhørende systemer er installert etter anvisning fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium. Videre skal det dokumenteres at de funksjonelle kravene i gjeldende utgave av ECE 100 om sikkerhet i batterielektriske kjøretøy, er oppfylt etter ombyggingen. Dokumentasjonen skal komme fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium.

Ved konvertering av kjøretøy til batterielektrisk drift, skal det dokumenteres at de funksjonelle kravene i gjeldende utgave av ECE 100 om sikkerhet i batterielektriske kjøretøy er oppfylt. Videre skal det dokumenteres at benyttet batteri og tilhørende kontrollsystemer tilfredsstiller gjeldende utgave av ISO-standard 6469-1, og er tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant. Dokumentasjonen skal komme fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium. Installasjon av lader og elektriske komponenter knyttet til denne skal kontrolleres og godkjennes av et nasjonalt utpekt teknisk kontrollorgan innen EØS med kompetanse på område.

Som kompetent, uavhengig laboratorium i denne sammenheng anses laboratorium som har sertifisering etter ECE 100.
"

Med søknad på forhånd vil du få avklart hva som kan vurderes på skjønn og ikke. Dokumentasjon fra produsent (-og ikke laboratorium) er også dokumentasjon som kan vurderes.

Det å få en konkret avklaring for hva alle kan og ikke kan få godkjent på en bil er umulig å sette opp. Hvilke deler man benytter, hvilken kompetanse man har, helheten i bygget, samspillet mellom komponenter, avgiftsbilde, kjøretøytype, etc... Det jeg vil frem til er at dette er komplekst og aldri likt fra bil til bil.

Håper dette var forklarende allikevel.. :)
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ;)]
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Re: Amatørbygd kjøretøy - Klubbkveld 6/3-14

Post by mazdafun »

Hei.

Statens vegvesen har stort sett ikke mer utstyr enn et verksted som tar PKK (EU-Kontroll).

Vurderingsevne vil naturligvis variere da alle har forskjellig bakgrunn. Det er dette som er det geniale med å søke, da man ved søknad vil i større grad bli koblet til personell som har greie på akkurat det du skal gjøre med din bil. Hvis du bare "stikker innom" en stasjon skal du ha rimelig flaks om du treffer "spikeren på hodet" :)

Generelt sett kan alle se på merking av komponenter, måle lengde/bredde og standstøy (dette er IKKE en støymåling ihht. støykrav på nyere biler, men en forenklet kontrollmetode/referanse for kontroll).

Statens vegvesen er ikke et lab. :wink:
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Re: Amatørbygd kjøretøy - Klubbkveld 6/3-14

Post by mazdafun »

Hei.

Er det noen som har søkt og har noen erfaringer med dette enda, og vil dele litt?
Post Reply