Lotus på glatta?

Sett en sportsvogn ute i trafikken? Noen herfra kanskje? Legg inn observasjonen her!

Moderators: inge, NoBrain

Raymondj
Posts: 54
Joined: 12 Feb 2012 11:19

Lotus på glatta?

Post by Raymondj »

Porsche 944 Turbo -86 Koksgrå
subwoofer
Posts: 107
Joined: 06 May 2010 07:01

Lotus på glatta?

Post by subwoofer »

Den var vel redusert til deler nå, stakkars Espriten. :( Var det en turbo, eller er det bare en S3 som har fått spoiler?

Hvordan er midtmotorbiler på glatta? Skjer ting fort når det skjer?
Joachim
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Re: Lotus på glatta?

Post by inge »

Jeg har kjørt mye midtmotor og hekkmotor på glatta. Man skal være på vakt, men spesielt vanskelig er det da ikke :D
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
subwoofer
Posts: 107
Joined: 06 May 2010 07:01

Lotus på glatta?

Post by subwoofer »

Hekkmotor har jeg kjørt mye på glatta, les VW-buss. Når hekken kommer må man sveive fort så man ikke slipper opp fort rattutslag, men man har fortsatt litt tid på seg pga stort treghetsmoment. Det var derfor jeg lurte på om det skjer litt fortere med midtmotorbiler.
Joachim
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Lotus på glatta?

Post by rayb »

subwoofer wrote:Hekkmotor har jeg kjørt mye på glatta, les VW-buss. Når hekken kommer må man sveive fort så man ikke slipper opp fort rattutslag, men man har fortsatt litt tid på seg pga stort treghetsmoment. Det var derfor jeg lurte på om det skjer litt fortere med midtmotorbiler.
Antar at treghetsmoment er det samme som engelskmenn kanner "point of inertia"? Jeg er usikker på hvordan Esprit er, men Elise/Exige er kjent for å ha meget lave sådanne, hvilket gjør at man har VELDIG dårlig tid når ting begynner å skje. På glatta er det dessuten lettere å slippe opp for rattutslag....?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Re: Lotus på glatta?

Post by inge »

subwoofer wrote:Hekkmotor har jeg kjørt mye på glatta, les VW-buss. Når hekken kommer må man sveive fort så man ikke slipper opp fort rattutslag, men man har fortsatt litt tid på seg pga stort treghetsmoment. Det var derfor jeg lurte på om det skjer litt fortere med midtmotorbiler.
Mine erfaringer er med boble, gammel transporter, Renault 10, MR2 og 911 turbo. Jeg synes å huske at MR2'n var litt mere "nervøs" ja. Måtte være på vakt hele tiden, all tendenser til ikke provosert skrens, måtte tas med en gang. Men det gikk fint å kjøre den litt sidelengs også, bare det var sjåføren som bestemte at bakenden skulle slippe og ikke bilen ;-)

En moderne 911 med 4wd blir først giftig når det begynner å bli helt slutt på rattuslag i motsatt rettning. Fram til da lar den seg relativt greit styre med gassen :D
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: Lotus på glatta?

Post by Frank H Herfjord »

Min Smart Roadster synes jeg var skummel, men det var kanskje mest pga den lave vekten. Lite vekt på forhjulene=som regel ikke så mye vits i å prøve å styre på vinterstid.
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Lotus på glatta?

Post by PeR4 »

inge wrote:
subwoofer wrote:Hekkmotor har jeg kjørt mye på glatta, les VW-buss. Når hekken kommer må man sveive fort så man ikke slipper opp fort rattutslag, men man har fortsatt litt tid på seg pga stort treghetsmoment. Det var derfor jeg lurte på om det skjer litt fortere med midtmotorbiler.
Mine erfaringer er med boble, gammel transporter, Renault 10, MR2 og 911 turbo. Jeg synes å huske at MR2'n var litt mere "nervøs" ja. Måtte være på vakt hele tiden, all tendenser til ikke provosert skrens, måtte tas med en gang. Men det gikk fint å kjøre den litt sidelengs også, bare det var sjåføren som bestemte at bakenden skulle slippe og ikke bilen ;-)

En moderne 911 med 4wd blir først giftig når det begynner å bli helt slutt på rattuslag i motsatt rettning. Fram til da lar den seg relativt greit styre med gassen :D
NB, ørlite på siden av temaet.. om bremsing og Ariel Atom, i en bremsetest SportAuto kjørte så havnet den på bunn. Mener den stod stille 47 meter etter påbegynt bremsing fra 100 km/t på tørr asfalt. Som sammenlikning sto en standard Elise i ro etter vel 32 meter.
Skjønner litt mere av årsaken til at du til tider kamuflerte den i dekkrøyk under bremsing på Våler i fjor vår.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Re: Lotus på glatta?

Post by inge »

PeR4 wrote:
NB, ørlite på siden av temaet.. om bremsing og Ariel Atom, i en bremsetest SportAuto kjørte så havnet den på bunn. Mener den stod stille 47 meter etter påbegynt bremsing fra 100 km/t på tørr asfalt. Som sammenlikning sto en standard Elise i ro etter vel 32 meter.
Skjønner litt mere av årsaken til at du til tider kamuflerte den i dekkrøyk under bremsing på Våler i fjor vår.
Ja det der er ett problem. Bilen ha så lite tyngde over framhjula... Vanskelig å få varme i framdekka, kombinert med manglende ABS, så blir det veldig lett låste framhjul. Det bremser dårlig ;-( Jeg har dog lært meg ett lite triks i ludo. Brems litt svakt i starten på bremsingen, slik at en får forskyvning av vekten foramover, brems stå skikkelig. Dette gjør underverker på bremse effekt og strekning. Virker også veldig bra på biler med mye camber. Jeg lærte dette av en gammel "Ring-rev" :-) Egner seg dog dårlig til panikk bremsing :oops:
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Lotus på glatta?

Post by PeR4 »

Ja, og hvis du bremser på deg så har du vel dårlig tid hvis/når du må begynne en ny bremse"prosedyre" for å få den til å overføre vekta forover igjen..

888 med SG blanding foran, og beholde GG bak?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Lotus på glatta?

Post by hmhaga »

Har erfaring med '91 MR2, '98 Boxster og '01 Elise.

Den som var minst tilgivende var definitivt MR2n, den klarte jeg ALDRI å kontrollere i skrens - enten det var planlagt eller ikke. Den fikk en veldig "sleggefølelse" i det bakhjulene løsnet, og reagerte veldig lite på input når den først var på gang. Derimot er det en del år siden, så kan jo være at jeg har blitt en mer erfaren sjåfør siden den gang.
Boxsteren var veldig balansert, på grensen til så perfekt at det var kjedelig.Elisen er faktisk den jeg har lekt aller mest med, i hvert fall på tørr asfalt. Den gir markert beskjed i baken akkarat før den slipper, og reagerer deretter veldig bra på korreksjoner. Artig! På glatta har jeg derimot valgt å ikke utfordre skjebnen...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Lotus på glatta?

Post by vids »

Frank H Herfjord wrote:Min Smart Roadster synes jeg var skummel, men det var kanskje mest pga den lave vekten. Lite vekt på forhjulene=som regel ikke så mye vits i å prøve å styre på vinterstid.
Hadde mye morro med smart roadsteren på vinterstid jeg dog? Med mindre det var dyp snø da.
Det er ikke spesielt bra grep, så ville ha vært slitsomt å transportere seg langt, men synes turn-in er bra og det er gøy å kjøre på litt og kjenne bakenden bevege på seg. Ikke så lett å holde lange, jevne skrenser, men alt går så lenge man er rask i reaksjonen.

Kjørte ofte opp til tryvann med et snowboard i passasjersetet og hadde det vel like morro både på og av brettet ;)
Vesentlig mer nervøs enn subaruen, som legger seg i "stabilt side(lengs)leie" på snø og kun trenger gasspedalmodulasjon, men morro med litt variasjon og god kjøretrening er det!
Last edited by vids on 04 Feb 2013 23:25, edited 2 times in total.
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Lotus på glatta?

Post by ElViz »

Min erfaring er med 94 mr2 og 93 f348 på midtmotor. Og vw boble og wasserboxer brødbil på hekkmotor. Og en drøss me f/r biler. Dog ikke alle på vinterføre.

Midtmotorbiler snurrer mye fortere enn andre biler, pga. Vekt mere sentralt samlet. Men klarer man å holde følge er vel egentlig hovedinntrykket bra kontrollerbar balanse. De svinger inn når man går av gassen, noe som kan komme plutselig. Passelig gasspådrag gir understyring, sålenge ikke kraften gir bakhjula problemer. En bedre sjåfør enn meg kan dra lange, kontrollerte sladder med mr2'en. Har sett yngstesønnen min dra både cafesvingen og breisladdsvingen i ett, med skikkelige sladder i mr2'en. Jeg hadde aldri klart det! Tror jeg hadde blitt nærvøs av kjøre midtmotorbil uten hjelpemidler på vinterføre.
Wasserboxeren hadde vektfordeling som en midtmotorbil, men vekten plassert i endene, det ga en annen opplevelse, fin balanse, men allt skjedde i slow motion. Den var morsom på glatta!
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Lotus på glatta?

Post by hagenisse »

ElViz wrote: Har sett yngstesønnen min dra både cafesvingen og breisladdsvingen i ett, med skikkelige sladder i mr2'en. Jeg hadde aldri klart det!
Det får ikke jeg til med motoren foran engang. :oops:
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Lotus på glatta?

Post by ElViz »

Jeg ble ganske stum når jeg så det ja. Det var på passe vått føre, så dekka slapp å bli glødende.
Han har lang erfaring med drifting i diverse bilspill, og BMW'en hans har nok vært mere sidelengs en jeg liker å tenke på :roll:
Han har laget en del fine videoer av replays fra LFS og rFaktor:
http://www.youtube.com/user/jvgoderstad?feature=watch
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Post Reply