Krasja Lotus Elise S2 i trollstigen.
Krasja Lotus Elise S2 i trollstigen.
Noen her som har lekt seg litt? Ser ut som det er noen ti tusen i skader.
Auda. Litt glassfiber og en felg, så er det som nytt igjen.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Så ikke denne posten før nå men kan jo opplyse litt om de faktiske forhold rundt dette. Bilen tilhører et medlem i NSK avdeling Trøndelag, voksen kar (50+). Han ble påkjørt av en buss i en sving og var helt uten skyld i kollisjonen, som skjedde i helt normal hastighet og uten noen form for "testing av grenser" som det antydes her. Bilen ble forøvrig kondemnert som følge av skader på aluminiumsramma.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
Man skal ikke alltid anta det verste om folk neiTHB wrote:Så ikke denne posten før nå men kan jo opplyse litt om de faktiske forhold rundt dette. Bilen tilhører et medlem i NSK avdeling Trøndelag, voksen kar (50+). Han ble påkjørt av en buss i en sving og var helt uten skyld i kollisjonen, som skjedde i helt normal hastighet og uten noen form for "testing av grenser" som det antydes her. Bilen ble forøvrig kondemnert som følge av skader på aluminiumsramma.
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Tydeligvis ikke... Er nok litt kinkig når det blir skader på aluminiumsramma, og det blir vel ikke enklere av at den er limt og ikke sveiset heller. Kan liksom ikke settes inn til en hvilken som helst oppretter for reparasjon. For ikke å snakke om at karosserireparasjoner er ekstremt kostbart. Jeg fikk selv skiftet bakre "clamshell" på min for noen år siden etter en påkjørsel (se denne tråden) og der kom summen til slutt på i overkant av 120.000 kr... 7-8.000 kr bare i frakt fra England (clamshellet leveres helt i en svær trekasse), selve delen koster fort noen tusen pund, så kommer lakkering, demontering, montering... Det baller fort på seg.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
Hvem i Norge kan fikse en skadet aluminiumsramme?ElViz wrote:Kondemnert
Skal det ikke mere til på en Lotus?
Sikkert en del begrensninger på hva som er lov å gjøre også mtp svekkelser i metallet, og et rammebytte er kanskje ikke mulig eller økonomisk gjennomførbart?
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Det ligger nok i chassisets noe spesielle konstruksjon også iom at det ikke er sveiset, men limt.hmhaga wrote: Hvem i Norge kan fikse en skadet aluminiumsramme?
Sikkert en del begrensninger på hva som er lov å gjøre også mtp svekkelser i metallet, og et rammebytte er kanskje ikke mulig eller økonomisk gjennomførbart?
Under et besøk på Lotus-fabrikken lot jeg meg fortelle at skader på chassis ikke lar seg reparere hos Lotus en gang. Skadet chassis = chassis replacement, noe som i praksis er å bygge bilen en gang til. Derav kondemneringen skulle jeg anta.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Aluminium arbeidsherder noe voldsomt ved deformasjon, så en bit som er bøyd må byttes ut hvis man skal beholde de originale materialegenskapene. Hvis aluminiumen er kaldbearbeidet kan man ikke gjenopprette egenskapene med varmebehandling heller. Da står man igjen med utskiftning av deler, og hvis chassiset er konstruert på en sånn måte at delene låser i hverandre er det nok ikke greit å skifte deler heller.rayb wrote: Det ligger nok i chassisets noe spesielle konstruksjon også iom at det ikke er sveiset, men limt.
Under et besøk på Lotus-fabrikken lot jeg meg fortelle at skader på chassis ikke lar seg reparere hos Lotus en gang. Skadet chassis = chassis replacement, noe som i praksis er å bygge bilen en gang til. Derav kondemneringen skulle jeg anta.
Aluminium er fint til mye, men det kommer ikke uten ulemper nei.
Faktisk ikke.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Oi, det hørtes jo veldig billig ut. Jeg betalte ca. 7.000 i året for full kasko hos If da jeg solgte min for et par år siden, samme bonus men 16.000 km kjørelengde.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
Re: Krasja Lotus Elise S2 i trollstigen.
Oi, da har jeg en bil mindre å velge i.. Jeg antydet at noen har testet grenser ja.Skal Veldig mye til å krasje oppe der, men det er vel mulig om en ikke vet hva som kommer rundt neste sving.