Tesla Roadster
Tesla Roadster
Står en tesla parkert ved rodeløkka-området nå, med engelske skilter!
Hvem er det som har fått låne?
Sto en morsom lapp i vinduet "parkeringsvakt: dette er en el-bil"
Men om den får parkeringsbot er nok grunnen heller at den sto ca 10 cm unna en fotgjenger-overgang, hehe!
Ikke det at bøtene følger blir sendt til england uansett, så det spiller kanskje liten rolle...
Hvem er det som har fått låne?
Sto en morsom lapp i vinduet "parkeringsvakt: dette er en el-bil"
Men om den får parkeringsbot er nok grunnen heller at den sto ca 10 cm unna en fotgjenger-overgang, hehe!
Ikke det at bøtene følger blir sendt til england uansett, så det spiller kanskje liten rolle...
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Rundskriv 2008/186207-001 av 30.sept 2008. Endring i forskrift om bruk av kjøretøy og i kjøretøyforskriften. §39-2 nr 3.1:
Ikke lett å gjøre ting ihht. boka, gitt! Trafikkstasjonen ba meg evt. om å endre utsparringen, evt. lage et adapter. Men da sier de jo indirekte at jeg skal endre bilen konstruksjonsmessig eller visuelt. Og som §1.15 godkjent er jo ikke dette lov. "Nei, men du må ordne opp i dette. Det er ikke lov å bøye. Det er heller ikke lov å endre på bilen". Etterhvert forstod de jo at de hadde en regel som ikke kunne følges.
Med andre ord - de kan få et bredt firkantskilt. Det passer heller ikke, og er langt vanskeligere å bøye. Det er seff ikke lov å bøye det lange smale heller.31.mai 2005 ble det ikke lenger tillatt å bruke lite kjennemerke foran på bil. Nå blir det i tillegg ikke lenger tillatt å bruke lite kjennemerke bak. Dette vil gjelde for alle biler som førstegangsregistreres i Norge fra og med 1.oktober 2008 også for såkalt 1.15 biler. Det gjelder også for alle biler som er tildelt stort kjennemerke og der eierne ønsker å bytte til lite kjennemerke.
Ikke lett å gjøre ting ihht. boka, gitt! Trafikkstasjonen ba meg evt. om å endre utsparringen, evt. lage et adapter. Men da sier de jo indirekte at jeg skal endre bilen konstruksjonsmessig eller visuelt. Og som §1.15 godkjent er jo ikke dette lov. "Nei, men du må ordne opp i dette. Det er ikke lov å bøye. Det er heller ikke lov å endre på bilen". Etterhvert forstod de jo at de hadde en regel som ikke kunne følges.
Frederic Hauge sin (parkert på fortauet) Tesla Roadster Sport :
http://www.tu.no/energi/article221275.ece
Et spørsmål til spooz : Når batteriene skal byttes,blir bilene sendt til California da ?
http://www.tu.no/energi/article221275.ece
Et spørsmål til spooz : Når batteriene skal byttes,blir bilene sendt til California da ?
01 Opel Speedster #1232 leke
13 Opel Ampera EREV bil
x 00 Audi TT Quattro
13 Opel Ampera EREV bil
x 00 Audi TT Quattro
Batteriene har en antatt levetid på 5-7 år eller 160.000 km. Batteriet er én enhet som kan tas ut av bilen og erstattes av et nytt, relativt enkelt. Ved bestilling av ny bil kan du bestemme om du ønsker et erstatningsbatteri når det første dør. Det koster EUR 10.000,- pr i dag. Men med utviklingen på batteriprisene er det ingen av mine kunder som har bestilt dette, alle forventer at prisene i mellomtiden vil rase. I tillegg kan man da også benytte andre typer batterier, siden man forventer at litium-ion erstattes om ikke alt for lenge.
- Svein Erling
- Posts: 466
- Joined: 04 Mar 2003 23:58
- Location: Trondhjæm
- Contact:
For ikke så lenge siden husker jeg at Top Gear testet en Tesla Roadster på deres bane, og den så mest ut som en sjøsyk sjark i storm.
Teslaen er svært startrask, for elmotorer er som kjent mer en tre ganger så effektive som forbrenningsmotorer i å omdanne innkommende energi til bevegelse. Og Teslaen ser også forbasket stilig ut. Men sportsbil? I svingene? I så tilfelle er Citroën 2CV også en sportsbil ...
Teslaen er svært startrask, for elmotorer er som kjent mer en tre ganger så effektive som forbrenningsmotorer i å omdanne innkommende energi til bevegelse. Og Teslaen ser også forbasket stilig ut. Men sportsbil? I svingene? I så tilfelle er Citroën 2CV også en sportsbil ...
Vil bare påpeke at Jeremy Clarkson ikke er spesiellt positiv til elbiler. Ikke vanskelig å få en bil til å oppføre seg dårlig. Slippe ut halvparten av lufta i hjula f. eks. Og de gikk ikke tom for strøm, det var faked.Svein Erling wrote:For ikke så lenge siden husker jeg at Top Gear testet en Tesla Roadster på deres bane, og den så mest ut som en sjøsyk sjark i storm.
3 ganger så effektive bare? En forbrenningsmotor utnytter ca 20 % av energien i drivstoffet til å drive bilen framover, resten går bort i varme som fjernes av den store radiatoren. Elmotoren er mer enn 80 % effektiv. Top Gear videoen kan sees her: http://www.youtube.com/watch?v=oUw43oC2A34Svein Erling wrote:Teslaen er svært startrask, for elmotorer er som kjent mer en tre ganger så effektive som forbrenningsmotorer...
Plastikkbiler: 1956 Corvette, 1973 Ginetta G15, 2000 Th!nk City elbil
Rustne biler: 1938 Chevrolet pickup, 1955 BelAir, 1965 Chevelle, 1974 Z28
Rustne biler: 1938 Chevrolet pickup, 1955 BelAir, 1965 Chevelle, 1974 Z28
- Svein Erling
- Posts: 466
- Joined: 04 Mar 2003 23:58
- Location: Trondhjæm
- Contact:
Hehe, både du og jeg har sett innslaget, og det var ingenting der som tydet på at den voldsomme krengingen og skrensingen skyldtes triksing med dekktrykket.GinELla wrote:Ikke vanskelig å få en bil til å oppføre seg dårlig. Slippe ut halvparten av lufta i hjula f.eks.Svein Erling wrote:For ikke så lenge siden husker jeg at Top Gear testet en Tesla Roadster på deres bane, og den så mest ut som en sjøsyk sjark i storm.
Hvis det der er "sant", så var prinsesse Diana et reptil, USA har aldri landet på månen, og det var USA selv som organiserte 11/9-2001 for å få et argument for å angripe Irak. Kort sagt: Konspirasjonssvada.
Hmm, det var det laveste tallet for forbrenningsmotoreffektivitet jeg har lest til nå. Men selv 25-30% er lavt i forhold til 80-85%. Dog ikke særlig mer enn tre ganger så effektivt.3 ganger så effektive bare? En forbrenningsmotor utnytter ca 20 % av energien i drivstoffet til å drive bilen framover, resten går bort i varme som fjernes av den store radiatoren. Elmotoren er mer enn 80 % effektiv.Svein Erling wrote:Teslaen er svært startrask, for elmotorer er som kjent mer en tre ganger så effektive som forbrenningsmotorer...
For å klargjøre, jeg er ikke i mot elbiler, jeg er i mot elbilbatterier. Batteriene har alltid vært elbilens akilleshæl, både før forrige århundreskifte og i dag (verdens første bil som kjørte fortere enn 100 km/t var en elbil, og det skjedde i 1899: http://en.wikipedia.org/wiki/La_Jamais_Contente).
På Stanford-universitetet pågår det forresten et spennende prosjekt som endelig kan gjøre framtidens batterier til et skikkelig alternativ til fossile brensler, om omtrent et tiår: http://www.tu.no/nyeteknologier/article131341.ece