Tesla Roadster

Sett en sportsvogn ute i trafikken? Noen herfra kanskje? Legg inn observasjonen her!

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Tesla Roadster

Post by vids »

Står en tesla parkert ved rodeløkka-området nå, med engelske skilter!
Hvem er det som har fått låne?

Sto en morsom lapp i vinduet "parkeringsvakt: dette er en el-bil" :D

Men om den får parkeringsbot er nok grunnen heller at den sto ca 10 cm unna en fotgjenger-overgang, hehe!
Ikke det at bøtene følger blir sendt til england uansett, så det spiller kanskje liten rolle...
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
spooz
Posts: 167
Joined: 17 Aug 2005 09:25

Post by spooz »

Demobilen til Tesla Motors som var i Oslo igjen, prøvekjøring med potensielle kunder. Den første kundebilen kommer til landet innen 2-3 uker.
ferg
Posts: 69
Joined: 13 Jan 2006 23:18
Location: Asker

Post by ferg »

Så en svart, norsk registrert en som kjørte ut til Nesøya her om dagen.
2.2l Speedster
User avatar
QuaTTro
Posts: 425
Joined: 11 May 2006 18:21
Location: Oslo
Contact:

Post by QuaTTro »

ferg wrote:Så en svart, norsk registrert en som kjørte ut til Nesøya her om dagen.
En av Reitan sønnene har kjøpt en.Begge bor der.
01 Opel Speedster #1232 leke
13 Opel Ampera EREV bil
x 00 Audi TT Quattro
spooz
Posts: 167
Joined: 17 Aug 2005 09:25

Post by spooz »

Vi har levert flere svarte til Oslo, bl.a:

Image

http://www.tu.no/motor/article220135.ece
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

spooz wrote:Vi har levert flere svarte til Oslo, bl.a:

Image

http://www.tu.no/motor/article220135.ece
Meget bra montering av skiltet :lol:
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB »

spooz wrote:Vi har levert flere svarte til Oslo, bl.a:

Image

http://www.tu.no/motor/article220135.ece
haha for en klovn!
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
User avatar
QuaTTro
Posts: 425
Joined: 11 May 2006 18:21
Location: Oslo
Contact:

Post by QuaTTro »

Trodde amerikanske biler kunne få et lite skilt bak.
01 Opel Speedster #1232 leke
13 Opel Ampera EREV bil
x 00 Audi TT Quattro
spooz
Posts: 167
Joined: 17 Aug 2005 09:25

Post by spooz »

Rundskriv 2008/186207-001 av 30.sept 2008. Endring i forskrift om bruk av kjøretøy og i kjøretøyforskriften. §39-2 nr 3.1:
31.mai 2005 ble det ikke lenger tillatt å bruke lite kjennemerke foran på bil. Nå blir det i tillegg ikke lenger tillatt å bruke lite kjennemerke bak. Dette vil gjelde for alle biler som førstegangsregistreres i Norge fra og med 1.oktober 2008 også for såkalt 1.15 biler. Det gjelder også for alle biler som er tildelt stort kjennemerke og der eierne ønsker å bytte til lite kjennemerke.
Med andre ord - de kan få et bredt firkantskilt. Det passer heller ikke, og er langt vanskeligere å bøye. Det er seff ikke lov å bøye det lange smale heller.

Ikke lett å gjøre ting ihht. boka, gitt! Trafikkstasjonen ba meg evt. om å endre utsparringen, evt. lage et adapter. Men da sier de jo indirekte at jeg skal endre bilen konstruksjonsmessig eller visuelt. Og som §1.15 godkjent er jo ikke dette lov. "Nei, men du må ordne opp i dette. Det er ikke lov å bøye. Det er heller ikke lov å endre på bilen". :lol: Etterhvert forstod de jo at de hadde en regel som ikke kunne følges.
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Tror jeg har postet dette bildet før, men det viser med ganske stor tydelighet hvor stivbeint reglene er. Spørsmålet er jo bare når grensen for "dokumentforfalskning" brytes: med lite skilt eller med stort skilt? :roll:

Image

Det er en Thunderbird om noen lurte.
User avatar
QuaTTro
Posts: 425
Joined: 11 May 2006 18:21
Location: Oslo
Contact:

Post by QuaTTro »

Frederic Hauge sin (parkert på fortauet) Tesla Roadster Sport :

Image

http://www.tu.no/energi/article221275.ece

Et spørsmål til spooz : Når batteriene skal byttes,blir bilene sendt til California da ?
01 Opel Speedster #1232 leke
13 Opel Ampera EREV bil
x 00 Audi TT Quattro
spooz
Posts: 167
Joined: 17 Aug 2005 09:25

Post by spooz »

Batteriene har en antatt levetid på 5-7 år eller 160.000 km. Batteriet er én enhet som kan tas ut av bilen og erstattes av et nytt, relativt enkelt. Ved bestilling av ny bil kan du bestemme om du ønsker et erstatningsbatteri når det første dør. Det koster EUR 10.000,- pr i dag. Men med utviklingen på batteriprisene er det ingen av mine kunder som har bestilt dette, alle forventer at prisene i mellomtiden vil rase. I tillegg kan man da også benytte andre typer batterier, siden man forventer at litium-ion erstattes om ikke alt for lenge.
User avatar
Svein Erling
Posts: 466
Joined: 04 Mar 2003 23:58
Location: Trondhjæm
Contact:

Post by Svein Erling »

For ikke så lenge siden husker jeg at Top Gear testet en Tesla Roadster på deres bane, og den så mest ut som en sjøsyk sjark i storm.

Teslaen er svært startrask, for elmotorer er som kjent mer en tre ganger så effektive som forbrenningsmotorer i å omdanne innkommende energi til bevegelse. Og Teslaen ser også forbasket stilig ut. Men sportsbil? I svingene? I så tilfelle er Citroën 2CV også en sportsbil ...
ækt bila har itj baksæta, da e de buss
bilforum.moo.no - NSK Trøndelag - SeaLion 3-hjuling
GinELla
Posts: 47
Joined: 20 Jul 2009 22:24
Location: Oslo
Contact:

Post by GinELla »

Svein Erling wrote:For ikke så lenge siden husker jeg at Top Gear testet en Tesla Roadster på deres bane, og den så mest ut som en sjøsyk sjark i storm.
Vil bare påpeke at Jeremy Clarkson ikke er spesiellt positiv til elbiler. Ikke vanskelig å få en bil til å oppføre seg dårlig. Slippe ut halvparten av lufta i hjula f. eks. Og de gikk ikke tom for strøm, det var faked.
Svein Erling wrote:Teslaen er svært startrask, for elmotorer er som kjent mer en tre ganger så effektive som forbrenningsmotorer...
3 ganger så effektive bare? En forbrenningsmotor utnytter ca 20 % av energien i drivstoffet til å drive bilen framover, resten går bort i varme som fjernes av den store radiatoren. Elmotoren er mer enn 80 % effektiv. Top Gear videoen kan sees her: http://www.youtube.com/watch?v=oUw43oC2A34
Plastikkbiler: 1956 Corvette, 1973 Ginetta G15, 2000 Th!nk City elbil
Rustne biler: 1938 Chevrolet pickup, 1955 BelAir, 1965 Chevelle, 1974 Z28
User avatar
Svein Erling
Posts: 466
Joined: 04 Mar 2003 23:58
Location: Trondhjæm
Contact:

Post by Svein Erling »

GinELla wrote:
Svein Erling wrote:For ikke så lenge siden husker jeg at Top Gear testet en Tesla Roadster på deres bane, og den så mest ut som en sjøsyk sjark i storm.
Ikke vanskelig å få en bil til å oppføre seg dårlig. Slippe ut halvparten av lufta i hjula f.eks.
Hehe, både du og jeg har sett innslaget, og det var ingenting der som tydet på at den voldsomme krengingen og skrensingen skyldtes triksing med dekktrykket.

Hvis det der er "sant", så var prinsesse Diana et reptil, USA har aldri landet på månen, og det var USA selv som organiserte 11/9-2001 for å få et argument for å angripe Irak. Kort sagt: Konspirasjonssvada.
Svein Erling wrote:Teslaen er svært startrask, for elmotorer er som kjent mer en tre ganger så effektive som forbrenningsmotorer...
3 ganger så effektive bare? En forbrenningsmotor utnytter ca 20 % av energien i drivstoffet til å drive bilen framover, resten går bort i varme som fjernes av den store radiatoren. Elmotoren er mer enn 80 % effektiv.
Hmm, det var det laveste tallet for forbrenningsmotoreffektivitet jeg har lest til nå. Men selv 25-30% er lavt i forhold til 80-85%. Dog ikke særlig mer enn tre ganger så effektivt.

For å klargjøre, jeg er ikke i mot elbiler, jeg er i mot elbilbatterier. Batteriene har alltid vært elbilens akilleshæl, både før forrige århundreskifte og i dag (verdens første bil som kjørte fortere enn 100 km/t var en elbil, og det skjedde i 1899: http://en.wikipedia.org/wiki/La_Jamais_Contente).

På Stanford-universitetet pågår det forresten et spennende prosjekt som endelig kan gjøre framtidens batterier til et skikkelig alternativ til fossile brensler, om omtrent et tiår: http://www.tu.no/nyeteknologier/article131341.ece
ækt bila har itj baksæta, da e de buss
bilforum.moo.no - NSK Trøndelag - SeaLion 3-hjuling
Post Reply