Alfa Romeo Montreal
Du er i rute, ja...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
No time 2 waste!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Ja, men er delene montert?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Blir muligens et innsmett i en (skikkelig) garasje oppi dalen nå etter påske. Folk med lang erfaring og riktig verktøy dukker opp på de rareste steder.
Skulle vel kanskje begynt å prosjektere min egen garasje, men det hadde blitt litt underlig å bygge en garasje til 100.000 på en tomt til to millioner
Skulle vel kanskje begynt å prosjektere min egen garasje, men det hadde blitt litt underlig å bygge en garasje til 100.000 på en tomt til to millioner
Den lett aldrende damen har fått nye pluggledninger og en tjuvjustering av bensinen i helgen. Resultat: ny bil! Men jeg lurer stadig på om den får akkurat så mye bensin som den skal ha, eller om den går for magert. Ihvertfall er gassresponsen veldig bra selv på kald motor nå.
Som kjent (ihvertfall etter at jeg har skrevet dette), styres "øyelokkene" over hovedlysene med trykkluft. Den lille lufttanken i motorrommet fylles med et sinnrikt system som stjeler luft fra utblåsingen på sylinder 8. Om det oppstår en eller annen lekkasje i dette systemet vil akkurat denne sylinderen gå magrere enn de andre og være i faresonen mht. å bli brent.
Dessverre har bensinspøkelset kommet tilbake. Sånn så det ut under bilen etter tre dager i ro:
Synderen er her:
Pakningen under tankfilteret er begynt å trekke på årene det også, så nå er jeg på jakt etter noe bensinbestandig neopren jeg kan lage meg en ny pakning av. 10 x 10 cm holder. Noen som vet hvor de selger sånt, evt. noe annet jeg kan bruke?
En telefon til den lokale Alfadelepusheren vil bare medføre det sedvanlige "Alfa Romeo hvafforno'?".
Vel vel, og så har jeg time hos Biltilsynet den 31. mai for utdeling av hvite skilter
Som kjent (ihvertfall etter at jeg har skrevet dette), styres "øyelokkene" over hovedlysene med trykkluft. Den lille lufttanken i motorrommet fylles med et sinnrikt system som stjeler luft fra utblåsingen på sylinder 8. Om det oppstår en eller annen lekkasje i dette systemet vil akkurat denne sylinderen gå magrere enn de andre og være i faresonen mht. å bli brent.
Dessverre har bensinspøkelset kommet tilbake. Sånn så det ut under bilen etter tre dager i ro:
Synderen er her:
Pakningen under tankfilteret er begynt å trekke på årene det også, så nå er jeg på jakt etter noe bensinbestandig neopren jeg kan lage meg en ny pakning av. 10 x 10 cm holder. Noen som vet hvor de selger sånt, evt. noe annet jeg kan bruke?
En telefon til den lokale Alfadelepusheren vil bare medføre det sedvanlige "Alfa Romeo hvafforno'?".
Vel vel, og så har jeg time hos Biltilsynet den 31. mai for utdeling av hvite skilter
-
- Posts: 141
- Joined: 09 May 2005 21:10
Hvorfor ikke lage en pakkning av kobber?
Dette er jo materialet som benyttes i forbindelse med
banjo kupplinger på bla. Weber gassere. Lag pakkningen
av en 1 - 1,5 mm kobberplate, og for å få den myk må du
gløde den ut. Etter at du har pakkningen ferdig, varmer du
den opp (med en propan brenner) til kirsebær rød farge
og slipper den direkte i kaldt vann.
Hilsen en gammel rørleggermester.
Dette er jo materialet som benyttes i forbindelse med
banjo kupplinger på bla. Weber gassere. Lag pakkningen
av en 1 - 1,5 mm kobberplate, og for å få den myk må du
gløde den ut. Etter at du har pakkningen ferdig, varmer du
den opp (med en propan brenner) til kirsebær rød farge
og slipper den direkte i kaldt vann.
Hilsen en gammel rørleggermester.
Det er en mulighet jeg ikke har tenkt på, men holder det tett? Indre diameter på gummipakningen er 83 mm, og lokket som den tetter holdes fast med seks bolter (ref. bilde). Blir det nok spenn?
90% av bensinen som suges ut returneres til en "de-vaporizer" inni tanken (egentlig bare en blikksylinder), så det blir en del plasking og søl mens man kjører. Dessuten har tanken samme trykk som resten av fuel-systemet: 1,85 bar.
Berre lurer, men det hadde vært flott å få til en "evighetspakning".
90% av bensinen som suges ut returneres til en "de-vaporizer" inni tanken (egentlig bare en blikksylinder), så det blir en del plasking og søl mens man kjører. Dessuten har tanken samme trykk som resten av fuel-systemet: 1,85 bar.
Berre lurer, men det hadde vært flott å få til en "evighetspakning".
-
- Posts: 141
- Joined: 09 May 2005 21:10
Bensintank som står under trykk???? Dette må du forklare nærmere,
da jeg tviler sterkt på om det stemmer. Jeg har en gang på 1950-
tallet sett en motorsykkel fra ca 1910 som benyttet trykk i bensin-
tanken. Den var bygget om trent som en scooter men med bensintanken
under fotbrettet og måtte pumpes opp med luft (håndpumpe som
på en primus) før bruk for å få bensinen opp til forgasseren. Eieren var
forøvrig far til S. Kristiansen som er en av landets bedre motorbyggere.
Italienerne har riktignok laget mye rart, men jeg går ut fra at de
ikke benyttet primussystemet i Montrealen, du må i så fall også ha
en kompressor som etterfyller tanken med luft etter hvert som
bensinen forbrukes. Vedr. kobberpakningen- legg på et tyyyyynt lag
med bensinbestandig pakningcement på begge sider av pakningen.
Petter
da jeg tviler sterkt på om det stemmer. Jeg har en gang på 1950-
tallet sett en motorsykkel fra ca 1910 som benyttet trykk i bensin-
tanken. Den var bygget om trent som en scooter men med bensintanken
under fotbrettet og måtte pumpes opp med luft (håndpumpe som
på en primus) før bruk for å få bensinen opp til forgasseren. Eieren var
forøvrig far til S. Kristiansen som er en av landets bedre motorbyggere.
Italienerne har riktignok laget mye rart, men jeg går ut fra at de
ikke benyttet primussystemet i Montrealen, du må i så fall også ha
en kompressor som etterfyller tanken med luft etter hvert som
bensinen forbrukes. Vedr. kobberpakningen- legg på et tyyyyynt lag
med bensinbestandig pakningcement på begge sider av pakningen.
Petter
Det gikk litt kjapt der ja Det var kanskje en noe drøy påstand å si at tanken er trykksatt, men noe trykk er det. Den mekaniske innspr.pumpa kjøles med bensin som returnerer til tanken etter å ha gjort jobben. Denne returledningen har et trykk på rundt 1 bar. Trykket bestemmes med en kalibrert struping i selve tanken.petterhval wrote:Bensintank som står under trykk???? Dette må du forklare nærmere,
Under full last går det ca 250 l/time gjennom systemet.
Det burde jeg klarepetterhval wrote:Vedr. kobberpakningen- legg på et tyyyyynt lag
med bensinbestandig pakningcement på begge sider av pakningen.
Takk for svar!
- Lille Trille
- Posts: 316
- Joined: 19 Feb 2005 10:50
- Location: Oslo
- Contact: