Alfa Romeo Montreal

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Du er i rute, ja...:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Da var stua halvfull av bildeler (igjen), og det er vel bare å begynne :)

Image
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

No time 2 waste! ;-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

I går kveld:

Image

Den virker fortsatt, som det het i reklamen 8)
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Ja, men er delene montert? :twisted:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Blir muligens et innsmett i en (skikkelig) garasje oppi dalen nå etter påske. Folk med lang erfaring og riktig verktøy dukker opp på de rareste steder.

Skulle vel kanskje begynt å prosjektere min egen garasje, men det hadde blitt litt underlig å bygge en garasje til 100.000 på en tomt til to millioner :roll:
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Luigi wrote: Skulle vel kanskje begynt å prosjektere min egen garasje, men det hadde blitt litt underlig å bygge en garasje til 100.000 på en tomt til to millioner :roll:
Nei hvorfor det ?
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Fordi jeg ikke har tomt? :shock:

Her er forøvrig et stemningsbilde fra langfredag. Legg merke til den luftige planløsningen i min nåværende garasje.

Image
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

The sky's the limit :lol:

PS. Trodde du hadde tomt.
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Den lett aldrende damen har fått nye pluggledninger og en tjuvjustering av bensinen i helgen. Resultat: ny bil! Men jeg lurer stadig på om den får akkurat så mye bensin som den skal ha, eller om den går for magert. Ihvertfall er gassresponsen veldig bra selv på kald motor nå.

Som kjent (ihvertfall etter at jeg har skrevet dette), styres "øyelokkene" over hovedlysene med trykkluft. Den lille lufttanken i motorrommet fylles med et sinnrikt system som stjeler luft fra utblåsingen på sylinder 8. Om det oppstår en eller annen lekkasje i dette systemet vil akkurat denne sylinderen gå magrere enn de andre og være i faresonen mht. å bli brent.

Dessverre har bensinspøkelset kommet tilbake. Sånn så det ut under bilen etter tre dager i ro:
Image

Synderen er her:
Image

Pakningen under tankfilteret er begynt å trekke på årene det også, så nå er jeg på jakt etter noe bensinbestandig neopren jeg kan lage meg en ny pakning av. 10 x 10 cm holder. Noen som vet hvor de selger sånt, evt. noe annet jeg kan bruke?

En telefon til den lokale Alfadelepusheren vil bare medføre det sedvanlige "Alfa Romeo hvafforno'?".

Vel vel, og så har jeg time hos Biltilsynet den 31. mai for utdeling av hvite skilter :D
petterhval
Posts: 141
Joined: 09 May 2005 21:10

Post by petterhval »

Hvorfor ikke lage en pakkning av kobber?
Dette er jo materialet som benyttes i forbindelse med
banjo kupplinger på bla. Weber gassere. Lag pakkningen
av en 1 - 1,5 mm kobberplate, og for å få den myk må du
gløde den ut. Etter at du har pakkningen ferdig, varmer du
den opp (med en propan brenner) til kirsebær rød farge
og slipper den direkte i kaldt vann.
Hilsen en gammel rørleggermester.
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Det er en mulighet jeg ikke har tenkt på, men holder det tett? Indre diameter på gummipakningen er 83 mm, og lokket som den tetter holdes fast med seks bolter (ref. bilde). Blir det nok spenn?

90% av bensinen som suges ut returneres til en "de-vaporizer" inni tanken (egentlig bare en blikksylinder), så det blir en del plasking og søl mens man kjører. Dessuten har tanken samme trykk som resten av fuel-systemet: 1,85 bar.

Berre lurer, men det hadde vært flott å få til en "evighetspakning".
petterhval
Posts: 141
Joined: 09 May 2005 21:10

Post by petterhval »

Bensintank som står under trykk???? Dette må du forklare nærmere,
da jeg tviler sterkt på om det stemmer. Jeg har en gang på 1950-
tallet sett en motorsykkel fra ca 1910 som benyttet trykk i bensin-
tanken. Den var bygget om trent som en scooter men med bensintanken
under fotbrettet og måtte pumpes opp med luft (håndpumpe som
på en primus) før bruk for å få bensinen opp til forgasseren. Eieren var
forøvrig far til S. Kristiansen som er en av landets bedre motorbyggere.
Italienerne har riktignok laget mye rart, men jeg går ut fra at de
ikke benyttet primussystemet i Montrealen, du må i så fall også ha
en kompressor som etterfyller tanken med luft etter hvert som
bensinen forbrukes. Vedr. kobberpakningen- legg på et tyyyyynt lag
med bensinbestandig pakningcement på begge sider av pakningen.
Petter
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

petterhval wrote:Bensintank som står under trykk???? Dette må du forklare nærmere,
Det gikk litt kjapt der ja :shock: Det var kanskje en noe drøy påstand å si at tanken er trykksatt, men noe trykk er det. Den mekaniske innspr.pumpa kjøles med bensin som returnerer til tanken etter å ha gjort jobben. Denne returledningen har et trykk på rundt 1 bar. Trykket bestemmes med en kalibrert struping i selve tanken.

Under full last går det ca 250 l/time gjennom systemet.
petterhval wrote:Vedr. kobberpakningen- legg på et tyyyyynt lag
med bensinbestandig pakningcement på begge sider av pakningen.
Det burde jeg klare :)
Takk for svar!
User avatar
Lille Trille
Posts: 316
Joined: 19 Feb 2005 10:50
Location: Oslo
Contact:

Post by Lille Trille »

Luigi wrote: Her er forøvrig et stemningsbilde fra langfredag. Legg merke til den luftige planløsningen i min nåværende garasje.
Du må huske på det at det er viktig med god utlufting med tanke på løsemidler etc.. :lol:
Roy Solheim
Registerfører og Webmaster Lotus Car Club of Norway - LCCN
http://www.lccn.no
Post Reply