Alfa Romeo Montreal

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Post by arildh »

Rød
- 06 MX-5
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Jerange gjorde seg godt.
Ellers er det aldri feil å velge bilens originale farge.
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Problemet (om man kan kalle det det) er at bilen ikke har original farge nå og skal rustsveises på et tidspunkt, så den må lakkes om uansett. På Montreal er karrosserifargen bare på utsiden og i åpningene på døra, ikke i motorrom, innsiden av dører, dashbord eller andre steder. Relativt enkelt å lakke om med andre ord.

Ulempen med gullfarge er at disse ble levert med helbeige interiør mens min er sort med rød dørk. Fargesammenhengene på eksteriør og interiør er forøvrig et helt studium - i god italiensk stil - og det var visst ikke alltid det ble helt riktig fra fabrikken heller ;) Jeg vet ikke hva slags farge grønn metallic eksteriør har på dørkmatter og dørsider.

Bertone leverte også spesiallakken "Italver Nero" på bestilling, mens Alfa Romeo selv leverte AR524 Luci del Bosco metallizzato (lys metallic kastanjebrun) på spesialbestilling. Alfa 159 kan leveres med en farge som heter det samme, men selvfølgelig ser den helt annerledes ut enn på Montreal :lol:

Jeg har forøvrig forsøkt å finne ut hva slags farge det er på bilen, men fargekoden som er skrevet på maskeringstape på innsiden av tanklokket er ikke til å dechiffrere, og rødfarge er vanskelig å gjette på. Det er til og med mulig at vogna har den originale AR521 Rosso som toppstrøk men helt feil grunning i forhold til originalt. Som kjent er nyansen på den endelige rødfargen veldig avhengig av fargen på primeren under.
Pino Verde
Posts: 6
Joined: 20 Sep 2009 22:13

Post by Pino Verde »

Luigi wrote: Pino Verde: skal du ikke slå til og få furunålsfarge på Bertone-balja di snart? Den tror jo snart den er en takboks-Audi med all den sølvfargen :P
Jeg jobber med saken. Det er ting på gang! Førstemann i garsjen med grønn bil! :D
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Dæken! Ble dere altså enige om mengden elendighet på bilen der nede i Drøbaken? Grattis med endelig å ha bestemt farge ihvertfall. Med furunålsgrønn kommer klasen med Wunderbaum i speilet nesten ikke til å synes! :lol:
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

For tida er det bare vinkelsliper og grunning som gjelder, og det er ikke så veldig spennende å vise bilder av, og dessuten hadde sikkert Henning bare krevd royalties for dem. Har i alle fall funnet ut at styresnekka lekker ganske bra, og siden den er (var?) full av 90-olje er det riktig så kladdete nedover bærebjelkene og styrestagene. Da skal dermed også den ut for litt nye pakninger og simmerringer og en aldri så liten inspeksjon.

Styresnekkene på Montreal (Burman-boks med kulekretsløp) er støpt i ett aluminiumsstykke og har en tendens til å få materialtretthet i ørene som holder den fastskrudd. Årsaken er at halvparten er skrudd fast i en bærebjelke og halvparten i mye tynnere chassis-stål, så etter mange nok km begynner dette å flekse. Aluen i ørene knekker først, og så blir det masse styr med styringa ...

Sveising av alu er visstnok rene svartekunsten, så jeg håper alt er i orden med snekka. I motsatt fall blir det nok et lengre sidespor i prosjektet.

Legger ved et lite stemningsbilde fra garasjen. Observante observatører vil se at nabo-Deltaen har fått på de originale felgene sine. Den er klar til EU-kontroll!

Image
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

... og vi maler og vi maler. Alle løse deler i forstillinga er p.t. grunnet og klare for litt halvblankt toppstrøk. Er litt i tvil om hva som skjer med bolthoder og skiver som ligger an mot maling, men det blir uansett å gå over med momentnøkkel etter noen hundre km kjøring.

Image

Litt på siden: om man søker etter "bondeblått" på Google er oppskrifta på Hansens Bondeblått treff nummer 9 ;) Tror nesten jeg må overrekke Henning en desiliter grunning i gavepakning ved anledning :lol:
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Da blir han sikkert fra seg av lykke...:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Endelig er alle store og små deler i forstillinga grunnet og lagt i møllpose til de skal ha sort maling og monteres på igjen. Garasjen er ganske støvete, så det er liten vits å la det ligge fremme i et par måneder og så forsøke å male det ;)

Alle tilhørende skiver, bolter og skruer er rengjort i delevasker, fått inspisert gjengene (evt. med litt etterfølgende gjengefil-manikyr) og fått nye nyloc-muttere. Mannen på Würth gliser sikkert ennå etter å ha solgt esken med M10x1,0 nyloc han hadde liggende fra forrige århundre. Vet ikke om det er vanlig, men det er faktisk forskjell på inn- og utsiden på de originale mutrene. På innsiden er de helt flate der de skal ligge an mot skiva, mens på utsiden er de pent avrundede med påstemplet kvalitet og diverse andre koder. Virker ikke som det var påtrengende mange bønnetellere i involvert Alfa Romeos progetto 105.64 ;)

Ellers har jeg fått tips (streng beskjed, egentlig) om at den indre foringa på øvre bærearm bør være av metall, så da blir det noen ekstra prylar på bestillingen til Häckner GmbH. Skal også ha nye endeledd på alle stag, et par nye bolter til innfestingen av støtdemperne og litt annet skrammel for å få komplett kit til monteringen.

Ting tar tid, og det dukker stadig opp sideprosjekter som ikke har direkte med bilskruingen å gjøre. Jeg fikk tak i tegninger på originalverktøyet (DIASS A.5.0114 for spesielt interesserte) som brukes til å løsne kronmutteren på pinjongen på 105-serien. Samme verktøy brukes i tillegg på veivakselen på en del enda eldre Alfaer, bl.a. 2000 og 2600. Tegninga ble sendt til en verktøymaker i England, og vips (nesten, ihvertfall) hadde jeg det i posten:

Image

Her er mitt forsøk med vinkelsliper og en 32mm kopp fra Biltema. Den virket, men toleransene var kanskje noe mer romslige :lol:

Image

Og dessuten: blånert metall med et tynt lag olje lukter mer porrigt enn Chanel no.5!
User avatar
Anders Gullstein
Posts: 616
Joined: 14 Apr 2005 15:49
Location: Tønsberg

Post by Anders Gullstein »

Alltid moro med litt forandring i farge, men rød er jo sikker vinner på Alfa da.

Hvis ikke så vipper jeg litt mot metallic orange, men usikker hvor fort man blir lei av det.
Livet er for kort for kjedelige biler!

86 Toyota MR2 til å ta alle kronglette omveier.....

04 Subaru Impreza 2,0 GX til daglig og moro på vinter

06 Toyota Avensis 1,6 stv til fruen
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Nei, jeg har ikke lakkert bilen i en annen farge ;)
Siden sist har det (nesten) ikke skjedd noe som helst siden jeg har lovt å bli ferdig med noe oppussing hjemme før jeg emigrerer til betongbunkersen igjen. Garasjekollegaen min er i full gang med demontering av sin '67 1750 GTV for komplett restaurering, og det er kjennes godt i misunnelseskjertlene!

Har i alle fall hatt kontakt med en kar som driver med tørrisblåsing for å få rensket opp i hjulbuene foran og under nesa. Dessverre ser det ut som de har mye å gjøre, for det er litt vanskelig å få dem til å faktisk komme. God gammel sandblåsing av en stasjonær bil i en garasje med andre biler er helt uinteressant.

Ellers drypper det inn en pakning her og en skrue der til delelageret, og jeg var på nippet til å bestille verstingbremser fra Alfaholics her om dagen. Heldigvis kom jeg på bedre tanker iom. at pengene faktisk trengs til andre ting på bilen akkurat nå. Endeledd og eksosanlegg f.eks. ;) Sistnevnte blir bestilt oppunder jul:

Image

Fikk også en mail fra en Herr Timm i Tyskland med spørsmål om noen deler, og han la ved bilde av sin nyrestaurerte Montreal. Den lys grå fargen er ikke i det originale fargekartet, men med ATS-felgene tar den seg ihvertfall ikke dårlig ut!

Image

Ellers noe nytt da? Jo, det offisielle Montrealregisteret for Norge er oppe og går. I forbindelse med innsamlingen av info er det avlivet minst to rykter og løst ett "mysterium", men det hjelper vel ikke på spekuleringen over kaffekoppene i diverse garasjer rundt om kring ;)

Neste rapport blir forhåpentligvis akkompagnert av bilder der det er utført annet enn administrasjon og restaurering fra sofakroken :lol:
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Pent, både eksos og felger, og ikke minst bil. :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Ja dette blir gromt!
Skal vi reservere plass til på Øvrevoll Hr. Austerslått ?
Og kan vi forvente Montreal som merkeregister her hos NSK ?
Vi foretrekker jo kvalitet fremfor kvantitet :D
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Plass på Øvrevoll kan du bare reservere omgående. I mai 2010 kommer jeg med bilen om så i pappesker ;) Jeg fikk am strengsten beskjed i år om at biler under oppussing var akkurat det som var poenget den gang for 30+ år siden. Så da skal jeg ikke være sær (mere) :oops:

Alfa som merkeregister hos NSK? Ja, den diskusjonen vil du sikkert ha en gang til :lol: Men om du mener modellregister så er det bare å føre meg opp :)
collina nera
Posts: 14
Joined: 27 Oct 2009 12:19

Post by collina nera »

Er det Stebro du har bestilt? I så fall kan det tenkes at du bør beholde det gamle anlegget for å komme deg til Øvrevoll, for de liker å ta seg god tid.
Jeg fikk de siste delene fra Stebro til innbyttebilen i dag, og mener det var ca. 9 mnd. siden det ble bestilt, og minst 5 forsendelser (som hver skal fortolles). Passformen er etter sigende elendig, men lyden fantastisk. Tiden vil vise.

Kom rett fra RJK nå, og tok en god titt på gamlebilen. Helge gir Montrealen det stellet den fortjener, og kan sikkert overtales til å stille på en stand på Øvrevoll til våren. I år var jo nesten 50% av den norske bestanden der.

Stå på TW :)
Post Reply