Elise S2, 2001

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
Lille Trille
Posts: 316
Joined: 19 Feb 2005 10:50
Location: Oslo
Contact:

Elise S2, 2001

Post by Lille Trille »

Her er mitt lille prosjekt med min kjære Elise. Pri 1 er å sørge for "handling" egenskapene til bilen er best mulig,dvs dempere, foringer etc.

I det litt lengre løpet er noe mer "guffe" på motorfronten ett ønske.:D

Jeg har ett annet sted i forumet ytret min bekymring for en lettere lekkasje i kjølesystemet på bilen. Denne er identifisert til en av slangene/slangeklemmene i kjølesystemet, lokalisert i motorrommet ved siden av toppen på motoren, og er nå fikset med skifte til ny slangeklemme.

For tiden (dvs Jan 2009) ar prosjektet vært i stillstand grunnet boligkjøp, samboer m.m. Men håpet er å få til noe av det som er listet nedenfor.

Utført:


[X] Induction Kit, bygget på K&N konfilter (Kollevold)
[x] Nye Kjørelys (Elise parts) - skiftet grunnet sprekker
[X] Nytt batteri

Planlagt:

[ ] Nye dekk + ekstra felger for 2009 :!:
[ ] Nye Brake Pads foran og bak for 2009 :!:
[ ] SAMCO silikonslanger til kjølesystem.
[ ] Stålomspunnede bremseslanger

[ ] Nylatrons/Polybushes :?:
[ ] Short/Quick Shifter Kit (Eliseparts)
[ ] Öhlins Road & Track Suspension (Kollevold)
[ ] Radiator med bedre kapasitet/kvalitet (Komo Tec/Elise parts/Hangar111)
[ ] Tuning av bil f.eks Komo Tec performance stage 7 :?:
[ ] Downforce Kit Mk2 (Komo Tec)
[ ] Lotus Sport Carpet Set (Hangare 111)
[ ] Diverse vektbesparende tiltak - carbon body panels:
- Motordeksel (Hangar 111/Elise-Shop/Sector 111/Reverie)
- Rear Diffuser (Hangar 111/Reverie)
- Bunnplate (Hangar 111/Reverie)
- Lotus Sport Lightweight Carbon Fibre Cam Cover (Hangar 111)
- Carbon cover for dørkantene (Komo Tec)
[ ] Elise S2/111S/111R Carbon Side Scoops (Hangar 111/Reverie)
[ ] Elise S2, Boost Tube, For Airbox/Throttle Bodies (Reverie/R01SB0036)
[ ] Quicksilver Titanium Ultralight Sports Exhaust Kit - Elise S2 (Hangar 111)
[ ] Harness Bar
[ ] Racing Harness
[ ] Sportseter - Reverie Carbon-Sportsitz Mulsanne C
[ ] Oljekjøler :?:
Last edited by Lille Trille on 13 Jan 2009 10:43, edited 23 times in total.
Roy Solheim
Registerfører og Webmaster Lotus Car Club of Norway - LCCN
http://www.lccn.no
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Spennende prosjekt, mulighetne er mange og de trenger ikke å koste all verden eller. :)

Stå på.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
Lille Trille
Posts: 316
Joined: 19 Feb 2005 10:50
Location: Oslo
Contact:

Post by Lille Trille »

Noen bilder av skjønnheten:

Image
Image
Image
Image
Roy Solheim
Registerfører og Webmaster Lotus Car Club of Norway - LCCN
http://www.lccn.no
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Lekker vogn :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Indeed! ;-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Flott bil og lekker fargekombinasjon.
'11 sDrive 35is
---------------------
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

et par smptips

-justerbare coilovers (Nitrons eller Øhlins er å anbefale)
-justerbart stabilisator stag foran med jsuterbare lenkarmer (eliseparts)
-4pkt seler eller bedre om mulig (eliseparts / en eller annen motorsport sjappe)
-gateslicks/semislicks evt bredere felger (dekk/felg forhandler)
-inductionkit
-sportseksos, gjerne med sports cat (komo-tec/eliseparts; gjerne grenrør og om mulig)
-chip/programerbar chip, eksempel, emrald3d eller dta (selges hos komo-tec/eliseparts)

etter dette så vil bilen oppleves en del mer spenstigere og ikke fullt så mye astma som den kan ha i orginal-stand.

Så vil den jo sitte bedre på banen og med det oppgraderte understellet.

Bare tips til å få en mer morsommere Elise :) (ikek nødvendigvis alle som er like billige men, kan iallefal lgruble over det)

Ser virkelig fram til å se hvordan din elise blir med tiden :) spennende dette her.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
Lille Trille
Posts: 316
Joined: 19 Feb 2005 10:50
Location: Oslo
Contact:

Post by Lille Trille »

Hjertelig takk for tips :D

Har tenkt på stort sett de samme punktene som du har listet opp som de første stegene på veien til ett enda større smil om munnvikene, og da eksos, induction kit og 4-punkt seler som første av disse igjen.
Deretter coilovers, stab stag og slicks som neste. Og tilslutt chip'n.

Hva jeg får gjort i år kommer litt an på skattefuten og hva han sier om skatteoppgjøret mitt. Går det i negativ retning blir det å bruke pengene på skatt isteden for til bilmorro.
Roy Solheim
Registerfører og Webmaster Lotus Car Club of Norway - LCCN
http://www.lccn.no
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

En skjebne verre enn...;-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Jeg føler med deg. Men et annet tips er og ta det når man har råd til det, ikke offre alt for å få ting gjort (jeg gjør det, anbefales ikke).
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
Lille Trille
Posts: 316
Joined: 19 Feb 2005 10:50
Location: Oslo
Contact:

Det drypper og det drypper...

Post by Lille Trille »

Da ser det ut til at lekkasjen i kjølesystemet endelig er funnet. Det er en slange i motorrommet som begynner å bli dårlig. Så da er det bare å sette prosjektet med Elise ut i livet, med bytte av alle slanger i kjølesystemet som første gjøremål.

jeg har samtidig oppdatert første innlegget mitt under prosjektråden med noen fler konkrete planer a la måten Shadow IX har gjort.
Roy Solheim
Registerfører og Webmaster Lotus Car Club of Norway - LCCN
http://www.lccn.no
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Så bra - detta blir moro! :P
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Om du har råd, bytt gjerne til en hel-alu radiator som har alu inn/utløp og... de plast utløpene på orginale radiatoren sprekker med årene.

Bare ett lite hint, og er du smågal som meg, så kjøper du en radiator ifra en løps-variant som kjøler sykt bra :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
Lille Trille
Posts: 316
Joined: 19 Feb 2005 10:50
Location: Oslo
Contact:

Post by Lille Trille »

Shadow_iX wrote:Om du har råd, bytt gjerne til en hel-alu radiator som har alu inn/utløp og... de plast utløpene på orginale radiatoren sprekker med årene.

Bare ett lite hint, og er du smågal som meg, så kjøper du en radiator ifra en løps-variant som kjøler sykt bra :)
Hvor får jeg tak i en radiator fra en løps-variant? Hadde planer om å kjøpe en alu-radiator fra elisparts.
Roy Solheim
Registerfører og Webmaster Lotus Car Club of Norway - LCCN
http://www.lccn.no
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Lille Trille wrote:
Shadow_iX wrote:Om du har råd, bytt gjerne til en hel-alu radiator som har alu inn/utløp og... de plast utløpene på orginale radiatoren sprekker med årene.

Bare ett lite hint, og er du smågal som meg, så kjøper du en radiator ifra en løps-variant som kjøler sykt bra :)
Hvor får jeg tak i en radiator fra en løps-variant? Hadde planer om å kjøpe en alu-radiator fra elisparts.
Den de selger har alu inn/utløp og samtdig så kjøper vel den 30% bedre enn stock så den vil fungere utmerket.

Jeg fikk min ifra KOMO-TEC. ksota ca 1200EUR ferdig montert. (en litt mer effektiv variant, men jeg har motor som lager litt mer varme da, så da måtten slå til, og eliseparts kunne ikke levere radiatoren jeg bestilte av de tidsnokk så blei den avbestilt og kjøpt ifra en som hadde en på lager..)

Uansett, bra det ikke skjedde noe med bilen din under "lekkasjen" da.. :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Post Reply