HF-MX5's Prosjektråd (NB: Offsite!)
- HF-mx5turbo
- Posts: 309
- Joined: 29 Nov 2003 22:55
noen mods igjen..
fjærene som satt på var 450/300 lb/in hardhet.. i teorien veldig hardt i forhold til org fjærer.. (som er 160/118 lb/in)
Dette blir fortsatt for mykt til bruken denne bilen får, og etter litt om og men bestemte jeg meg for å sette på eibach ERS fjærene jeg hadde i hylla som er mer matchet mot ren banebruk enn gatebruk..
650/400 lb/in (foran / bak) ble nye oppsettet. Ble overasket over at dette faktisk fungerer helt ok på gate også, ihvertfall med demperne satt littegrann mykt for komfort..
Kombinert med stor vinge for banebruk, så betyr det at jeg må begynne på nytt med oppsett av dempere til helga, da jeg ikke har noe erfaring med de stive fjærene..
Får bare satse på at jeg finner et nogenlunde ok oppsett ganske fort.
Ferodo ds2500 klossene måtte vike for Ds3000 i samme slengen. ds2500 fadet litt sist banekjøring, og nærmet seg fort metall/metall..
om ikke no rart skjer, er ihvertfall bilen klar for litt kjøring på søndag.
fjærene som satt på var 450/300 lb/in hardhet.. i teorien veldig hardt i forhold til org fjærer.. (som er 160/118 lb/in)
Dette blir fortsatt for mykt til bruken denne bilen får, og etter litt om og men bestemte jeg meg for å sette på eibach ERS fjærene jeg hadde i hylla som er mer matchet mot ren banebruk enn gatebruk..
650/400 lb/in (foran / bak) ble nye oppsettet. Ble overasket over at dette faktisk fungerer helt ok på gate også, ihvertfall med demperne satt littegrann mykt for komfort..
Kombinert med stor vinge for banebruk, så betyr det at jeg må begynne på nytt med oppsett av dempere til helga, da jeg ikke har noe erfaring med de stive fjærene..
Får bare satse på at jeg finner et nogenlunde ok oppsett ganske fort.
Ferodo ds2500 klossene måtte vike for Ds3000 i samme slengen. ds2500 fadet litt sist banekjøring, og nærmet seg fort metall/metall..
om ikke no rart skjer, er ihvertfall bilen klar for litt kjøring på søndag.
07' 325d coupe
92' MX5
92' MX5
- HF-mx5turbo
- Posts: 309
- Joined: 29 Nov 2003 22:55
- HF-mx5turbo
- Posts: 309
- Joined: 29 Nov 2003 22:55
veide bilen nylig..
flere år med oppgraderinger til sterkere deler, setter spor.
Bilen har nå fått diagnoesen fedme.
1000kg spot on, uten bagasje og fører.. faktisk tyngre enn orginal.
tror jeg vet hva synderne er.
6trinns mazdaspeed kasse er MANGE kg tyngre enn lille svake 5trinns kassa.
halvbur med fremoverstevere veier noen kg, brede hjul veier mye.
overkill kjølesystem veier mye.
1.8motor veier mer enn 1,6
masse "støpejern" i eksosanlegget, med tilhørende grov dia eksos videre bakover .
+++++
totalt er bilen blitt ca 80kg tyngre i mitt eie, uten egentlig å ha noe overflødig tull.
Lite å gjøre med og bilen oppfører seg bra for å ha fedme, merker minimalt til vekta.
vekt effekt er fortsatt 450hk / tonn så skal ikke klage
hadde vært morsomt å fått bilen ned i 900kg, men det tror jeg blir kostbar affære da jeg må rett på med carbon dører, panser, fjerne softtop til fordel for carbon hardtop osv.Er lite greier jeg kan fjerne uten å gjøre bilen ubehagelig å kjøre til "vanlig".
så da blir det nok heller å bare la den være som den er.
flere år med oppgraderinger til sterkere deler, setter spor.
Bilen har nå fått diagnoesen fedme.
1000kg spot on, uten bagasje og fører.. faktisk tyngre enn orginal.
tror jeg vet hva synderne er.
6trinns mazdaspeed kasse er MANGE kg tyngre enn lille svake 5trinns kassa.
halvbur med fremoverstevere veier noen kg, brede hjul veier mye.
overkill kjølesystem veier mye.
1.8motor veier mer enn 1,6
masse "støpejern" i eksosanlegget, med tilhørende grov dia eksos videre bakover .
+++++
totalt er bilen blitt ca 80kg tyngre i mitt eie, uten egentlig å ha noe overflødig tull.
Lite å gjøre med og bilen oppfører seg bra for å ha fedme, merker minimalt til vekta.
vekt effekt er fortsatt 450hk / tonn så skal ikke klage
hadde vært morsomt å fått bilen ned i 900kg, men det tror jeg blir kostbar affære da jeg må rett på med carbon dører, panser, fjerne softtop til fordel for carbon hardtop osv.Er lite greier jeg kan fjerne uten å gjøre bilen ubehagelig å kjøre til "vanlig".
så da blir det nok heller å bare la den være som den er.
07' 325d coupe
92' MX5
92' MX5
Synes ikke det vekt/effekt forholdet ditt er så aller verst allikevel!
Det er vel en grunn til at nesten alle supersportsbiler, fulle av karbon og titan som de er, fortsatt veier rundt 1200kg!
Kraftig drivverk gjør sitt.
Men synes nå heller du skal bruke pengene på å kjøre og kose deg i stedet for å slanke 100 kilo på noe som tross alt allerede er en sykt lett supersportsbil!
Mulig mine råd er noe farget av at jeg må klare meg med nesten samme antall hester, men i en bil som er enda noen hundre kilo tyngre enn hvalrossen din!
Det er vel en grunn til at nesten alle supersportsbiler, fulle av karbon og titan som de er, fortsatt veier rundt 1200kg!
Kraftig drivverk gjør sitt.
Men synes nå heller du skal bruke pengene på å kjøre og kose deg i stedet for å slanke 100 kilo på noe som tross alt allerede er en sykt lett supersportsbil!
Mulig mine råd er noe farget av at jeg må klare meg med nesten samme antall hester, men i en bil som er enda noen hundre kilo tyngre enn hvalrossen din!
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Jeg slo for moro skyld opp på bugatti veyron, den har 446 bhp per tonn
Kilde wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Veyron
Kilde wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Veyron
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Må være blåhval din da..vids wrote:Mulig mine råd er noe farget av at jeg må klare meg med nesten samme antall hester, men i en bil som er enda noen hundre kilo tyngre enn hvalrossen din!
1966 Ford Cortina
2004 Smart Roadster
Det er helt greit å være gift, sålenge det ikke går ut over privatlivet!!
2004 Smart Roadster
Det er helt greit å være gift, sålenge det ikke går ut over privatlivet!!
- HF-mx5turbo
- Posts: 309
- Joined: 29 Nov 2003 22:55
enda mer leking på gardermoen i dag.. bilen oppfører seg strøkent, med ett unntak. jeg må gjøre noe med bremsene. låser altfor lett foran, kontra bak, fordelinga er rett og slett på bærtur. kan ikke bremse i nærheten av så sent og så hardt som jeg burde kunne gjøre..
Haiket litt med hagenisse sin z3coupe med wilwood bremser, og den stopper virkelig bra i forhold til min(og virker som den er lettere å stoppe med pga abs )
må inn med no justering for bremsekraft fordelinga asap. så jeg får mer sjans til å utnytte potensialet i maskina..
jo. må også lære meg å kjøre. men den er noe kilen.. tar tid.
Haiket litt med hagenisse sin z3coupe med wilwood bremser, og den stopper virkelig bra i forhold til min(og virker som den er lettere å stoppe med pga abs )
må inn med no justering for bremsekraft fordelinga asap. så jeg får mer sjans til å utnytte potensialet i maskina..
jo. må også lære meg å kjøre. men den er noe kilen.. tar tid.
07' 325d coupe
92' MX5
92' MX5
- HF-mx5turbo
- Posts: 309
- Joined: 29 Nov 2003 22:55
Man kan lett bli lurt til å tro at man har dårligere bremser fordi farten er såpass mye høyere. I tillegg til at det i teorien tar dobbelt så lang strekning å stoppe dobbelt så mye fart så vil friksjonsfaktoren synke når farten er større. Du kan med andre ord få tre ganger så lang bremsestrekning med dobbelt så mye fart.
Med en standard mx5 ville du kunnet bremse kanskje 4 meter før elgtesten, men siden du har dobbelt så mye fart så blir bremsestrekningen f.eks. 12 meter. Tallene må tas med en klype salt dog...
I tillegg blir bremsene varmere etc. etc. etc.
Og bremsepunktene er jo vanskeligere å treffe. Det er bare en av grunnene til at det ikke er så lett som man skulle tro å sette bra tider med motorsterk bil... Å kontrollere kreftene ut av sving er en annen, men det er sykt morro å prøve
Med en standard mx5 ville du kunnet bremse kanskje 4 meter før elgtesten, men siden du har dobbelt så mye fart så blir bremsestrekningen f.eks. 12 meter. Tallene må tas med en klype salt dog...
I tillegg blir bremsene varmere etc. etc. etc.
Og bremsepunktene er jo vanskeligere å treffe. Det er bare en av grunnene til at det ikke er så lett som man skulle tro å sette bra tider med motorsterk bil... Å kontrollere kreftene ut av sving er en annen, men det er sykt morro å prøve
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
- HF-mx5turbo
- Posts: 309
- Joined: 29 Nov 2003 22:55
litt forsking nå, så har jeg funnet ut at mazda selv har innsett feilen, og bremsekraft regulatorene på nyere modeller enn min, har MYE høyere trykk til bakhjula.. rota litt rundt, og funnet en wilwood justerbar fordelingsventil i hylla her, så blir nok litt modding av bremsesystem asap..
men ja, er mye høyere fart inn i svinger enn med normal bil. Er uansett ikke tvil om at det er mulig å forbedre greiene ganske mye..
men ja, er mye høyere fart inn i svinger enn med normal bil. Er uansett ikke tvil om at det er mulig å forbedre greiene ganske mye..
07' 325d coupe
92' MX5
92' MX5
- HF-mx5turbo
- Posts: 309
- Joined: 29 Nov 2003 22:55
allerede på din, er det mer bremsekraft bakover enn på min..
http://www.flyinmiata.com/tech/stock_bpv.php
http://www.flyinmiata.com/tech/stock_bpv.php
07' 325d coupe
92' MX5
92' MX5