HF-MX5's Prosjektråd (NB: Offsite!)

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

noen mods igjen..

fjærene som satt på var 450/300 lb/in hardhet.. i teorien veldig hardt i forhold til org fjærer.. (som er 160/118 lb/in)
Dette blir fortsatt for mykt til bruken denne bilen får, og etter litt om og men bestemte jeg meg for å sette på eibach ERS fjærene jeg hadde i hylla som er mer matchet mot ren banebruk enn gatebruk..
650/400 lb/in (foran / bak) ble nye oppsettet. Ble overasket over at dette faktisk fungerer helt ok på gate også, ihvertfall med demperne satt littegrann mykt for komfort..

Kombinert med stor vinge for banebruk, så betyr det at jeg må begynne på nytt med oppsett av dempere til helga, da jeg ikke har noe erfaring med de stive fjærene.. :?

Får bare satse på at jeg finner et nogenlunde ok oppsett ganske fort.

Ferodo ds2500 klossene måtte vike for Ds3000 i samme slengen. ds2500 fadet litt sist banekjøring, og nærmet seg fort metall/metall..

om ikke no rart skjer, er ihvertfall bilen klar for litt kjøring på søndag.
07' 325d coupe
92' MX5
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Kjøre ned til skogen med bakluke-vingen montert på, eller montere den der nede? :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

blir nok å montere vinge på stedet, kan ikke kjøre den langs veien med sånt på. :)
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

veide bilen nylig.. :(

flere år med oppgraderinger til sterkere deler, setter spor.
Bilen har nå fått diagnoesen fedme. :?

1000kg spot on, uten bagasje og fører.. faktisk tyngre enn orginal.
tror jeg vet hva synderne er.
6trinns mazdaspeed kasse er MANGE kg tyngre enn lille svake 5trinns kassa.
halvbur med fremoverstevere veier noen kg, brede hjul veier mye.
overkill kjølesystem veier mye.
1.8motor veier mer enn 1,6
masse "støpejern" i eksosanlegget, med tilhørende grov dia eksos videre bakover .
+++++

totalt er bilen blitt ca 80kg tyngre i mitt eie, uten egentlig å ha noe overflødig tull.

Lite å gjøre med og bilen oppfører seg bra for å ha fedme, merker minimalt til vekta.

vekt effekt er fortsatt 450hk / tonn så skal ikke klage :twisted:

hadde vært morsomt å fått bilen ned i 900kg, men det tror jeg blir kostbar affære da jeg må rett på med carbon dører, panser, fjerne softtop til fordel for carbon hardtop osv.Er lite greier jeg kan fjerne uten å gjøre bilen ubehagelig å kjøre til "vanlig".

så da blir det nok heller å bare la den være som den er. :roll:
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Synes ikke det vekt/effekt forholdet ditt er så aller verst allikevel!

Det er vel en grunn til at nesten alle supersportsbiler, fulle av karbon og titan som de er, fortsatt veier rundt 1200kg!

Kraftig drivverk gjør sitt.
Men synes nå heller du skal bruke pengene på å kjøre og kose deg i stedet for å slanke 100 kilo på noe som tross alt allerede er en sykt lett supersportsbil!

Mulig mine råd er noe farget av at jeg må klare meg med nesten samme antall hester, men i en bil som er enda noen hundre kilo tyngre enn hvalrossen din! ;)
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Jeg slo for moro skyld opp på bugatti veyron, den har 446 bhp per tonn 8)

Kilde wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Veyron

:mrgreen:
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
vadav
Posts: 9
Joined: 07 Aug 2010 02:24
Location: Trondheim

Post by vadav »

vids wrote:Mulig mine råd er noe farget av at jeg må klare meg med nesten samme antall hester, men i en bil som er enda noen hundre kilo tyngre enn hvalrossen din! ;)
Må være blåhval din da.. :P
1966 Ford Cortina
2004 Smart Roadster

Det er helt greit å være gift, sålenge det ikke går ut over privatlivet!!
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

enda mer leking på gardermoen i dag.. bilen oppfører seg strøkent, med ett unntak. jeg må gjøre noe med bremsene. låser altfor lett foran, kontra bak, fordelinga er rett og slett på bærtur. kan ikke bremse i nærheten av så sent og så hardt som jeg burde kunne gjøre..
Haiket litt med hagenisse sin z3coupe med wilwood bremser, og den stopper virkelig bra i forhold til min(og virker som den er lettere å stoppe med pga abs :P )

må inn med no justering for bremsekraft fordelinga asap. så jeg får mer sjans til å utnytte potensialet i maskina..

jo. må også lære meg å kjøre. men den er noe kilen.. tar tid.
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Post by hagenisse »

Mulig min bremser hakket vassere, men så akser din jo bedre i 6. enn min gjør i 1. :lol:

Enormt trøkk og du gjør en god jobb med å temme den, men det hadde nok ikke skadet med verken bedre bremser eller mer grep. Men en imponerende farkost uansett. Skikkelig grom.
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

må ha mer grep ja, og bedre bremser,
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Man kan lett bli lurt til å tro at man har dårligere bremser fordi farten er såpass mye høyere. I tillegg til at det i teorien tar dobbelt så lang strekning å stoppe dobbelt så mye fart så vil friksjonsfaktoren synke når farten er større. Du kan med andre ord få tre ganger så lang bremsestrekning med dobbelt så mye fart.

Med en standard mx5 ville du kunnet bremse kanskje 4 meter før elgtesten, men siden du har dobbelt så mye fart så blir bremsestrekningen f.eks. 12 meter. Tallene må tas med en klype salt dog...

I tillegg blir bremsene varmere etc. etc. etc.

Og bremsepunktene er jo vanskeligere å treffe. Det er bare en av grunnene til at det ikke er så lett som man skulle tro å sette bra tider med motorsterk bil... Å kontrollere kreftene ut av sving er en annen, men det er sykt morro å prøve :)
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

litt forsking nå, så har jeg funnet ut at mazda selv har innsett feilen, og bremsekraft regulatorene på nyere modeller enn min, har MYE høyere trykk til bakhjula.. rota litt rundt, og funnet en wilwood justerbar fordelingsventil i hylla her, så blir nok litt modding av bremsesystem asap.. :D



men ja, er mye høyere fart inn i svinger enn med normal bil. Er uansett ikke tvil om at det er mulig å forbedre greiene ganske mye..
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
Hauk
Posts: 62
Joined: 06 Jun 2008 11:37

Post by Hauk »

HF-mx5turbo wrote:litt forsking nå, så har jeg funnet ut at mazda selv har innsett feilen, og bremsekraft regulatorene på nyere modeller enn min, har MYE høyere trykk til bakhjula..
Vet du sånn ca når dette ble endret? Må man opp på NB?
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

allerede på din, er det mer bremsekraft bakover enn på min..

http://www.flyinmiata.com/tech/stock_bpv.php

Image
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
Hauk
Posts: 62
Joined: 06 Jun 2008 11:37

Post by Hauk »

Interessant. Jeg har ikke ABS, så jeg ligger og vaker på den gule linja, bittelitt over din. Hadde jeg hatt ABS derimot, så hadde jeg hatt 100 psi mer bak ved 800 psi foran (grønn linje).
Post Reply