HF-MX5's Prosjektråd (NB: Offsite!)

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

det tok hardt på drivverk å kjøre 400whp igjennom orginale mx5 biter :D sjokk..

torsen diffen fra mazda hadde begynt en selvdestruksjonsprosess, der den gnagde istykker sine egne små drev internt i et desperat forsøk på å fordelen 500nm effektivt ned i bakken.

løsningen :
Image

har og klikka litt og skaffet stor stygg spoiler til banebruk(blir KUN brukt på bane). og en hardtop med lexan rute.. (hardtop ikke lakket enda)

Image
Image


stygg, harry, og veldig effektiv..

må jo gjøre noe for å få bilen raskere..

gjenstår å trimme sjåføren like mye som kjøretøyet.. men det må jeg nesten ta etterhvert..
Blir uansett morro å se hva disse endringene (og endel annet) vil gjøre for rundetider, og tider på autoslalom.
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Den var schtøgg, ja... :twisted:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

har vært litt busy i det siste.. bygget kabelmatte fra bunn i en 3gen rx7, motorstyring, og det meste ellers på bilen.. ting tar tid :D

men har fått tid til å montere stereo i mx5en?! må jo ha noe å høre på når man cruiser rundt om sommern..

Image


alpine spiller(uten cd spiller, kun ipod og usb) og focal elementer. veier ikke rare greiene,får heller slanke meg 2kg til :P
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

kosebilde fra 0-60magazine her og :P

Image
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

dette må være det råeste MX-5 jeg har sett :)
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

takker :)
når jeg begynte med dette, var mx5 med "litt småfiks" den raskeste bilen, med best kjøreegenskaper jeg klarte å finne. og har forsøkt å gjøre den noe mindre "femi" underveis som jeg samtidig har forsøkt å gjøre den like rask som ca alt annet man kan finne på veien eller banetreff.
Nå har jeg ikke råd til å kjøpe noe som er raskere :P
har vel egentlig spora litt av, men er hysterisk morsom bil å kjøre. selv om den ikke alltid er så lettkjørt.. krever sin mann å holde den i idealspor uten at det bare blir dorifto kjøring i alle svinger. vurderer faktisk å gå ned igjen litt på effekten på 1-2 gir :roll: så får man heller gå opp litt på 4-5-6 :)
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

har du prøvd den på ACR? hvis ikke burde du ta deg en tur :)
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

mens jeg venter på siste rest av deler som er askefast på overtid? så ble det pønsket litt på hvor man kan stive av kaross på denne lille cab'en på en effektiv måte. valgte å sette inn skrå stag, fra hovedbøylen i halvburet, og ned til innsiden av kanalen sveiset inn 3mm plater i gulv, og ekstra på kanal, og laget et solid med lett uttagbart stag forbi stolen.

Image

Image


laget og en oljecatchtank. og verdens minste spylervæsketank(0,5liter holder lett en sommer på en bil som mx5en :p )

Image

Image
Ikke riktige skruer på bildet, testmontert der bare.

så nå står bilen helt ferdig, nyshinet inni(lakket gulv og greier) og venter på 16stk ventiler til toppen, som skal erstatte de gamle som var helt på minimumsmål.. så fort de ventilene er ute av tollens klamme hender blir det et par kvelder med mekking, og bilen er klar for resten av sommern med banekjøring osv (håper jeg)
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

etter litt forskning siste ukene, og litt testing på rudskogen, og senest i dag på SS2 autoslalom runden på gardermoen, så har jeg kommet fram til følgende : OSgiken kan virkelig sakene sine.. byttet til denne lamell racingdiffen fra osgiken.. og den er rett og slett genial. 100% sperre med fullt pådrag, og oppfører seg som en åpen diff/torsen på all vanlig bruk, ingen smelle/klonkelyder som ofte følger harde lamelldiffer. perfekt kjørbarhet på vanlig vei, rundkjøringer, grusplasser, trange svinger rundt bensinpumpa, osv. og en helt annen kontroll på bane. får kreftene i bakken på en måte jeg aldri har opplevd med torsen. mye mindre ukontrollerte sladder. og mer skyv ut av svinger, lettere å følge planlagte sporet uten no drama. i love it :D

krengningshemmere.. endte opp med å sette den foran, på stiveste setting, og gå ned fra 16mm bak, til orginale 11mm staget. igjen, mer kontroll på baken på vei ut av sving, med ingen negative sider(som jeg kan kjenne)..

dagens beste på ss2 ble 1.02.4 helt klart forbedring fra oppsettet jeg testet med sist. jeg har fortsatt samme dekk, og samme oppsett på alt annet. og ingen mer effekt.

Detta begynner å bli morro :D Helt sikker på at bilen har 1.01 runder eller bedre i seg, men feilen nå er i hovedsak fører. :twisted:
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Post by hagenisse »

Du burde ikke få kjøre mer på Gardermoen, ettersom asfalten krøller seg når du tar i gang. :wink:

1.02.4 er forøvrig helt spinnevilt, ettersom det ser mer ut som du herjer enn prøver å kjøre fort. :lol:
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

hehe, ja, leker og shower litt siden jeg har med venner i bilen. dessuten er det morro å sladde litt. klarer ikke holde meg :lol:

Bilen har lett 1.01 runder i seg.. har rett og slett blitt en jævlig potent maskin etterhvert.. er jeg som er største hindringa for at denna skal gå fort .. kanskje jeg får sette på bredderne som ligger i hylla, smelle på den 275 hoosier slicks og kjøre under minuttet til neste år ? hehe
225 r888 sliter noe med feste per idag ihvertfall.
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Post by hagenisse »

Hadde du ikke 9" felger? Kan du ikke da gå opp til 255?

Jeg har jo 235 på min... og det med 250hk mindre..
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

utvalg av dekk er et stort problem pga jeg har så liten omkrets. har samme dia hjul som golf1 vettu :D er ikkeno annet vettugt å kjøre på, enn det jeg allerede har.
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Post by Morten H »

Morro å se ossen MX,n setter seg og hvor kontrolert den oppfører seg 8)
Gode differ er alfa omega for oss som kjører/trives på Bane, oftes beste investeringen man gjør (sammen med resten av gromme understell biter).
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

ja, dyrt med ok diff, men beste 1400usd jeg har brukt på lenge.

et par bilder fra i går..

Image

Image

Image
07' 325d coupe
92' MX5
Post Reply