Page 19 of 23

Re: Elise S1, 1998

Posted: 03 May 2013 19:51
by webmaster
Som nevnt i Ringentråden tok dynamoen kvelden på turen. Var i og for seg ferdigkjørt, så den drøyde det så lenge den kunne. :-) Problemet var at dette var sent på dagen 30. april, og dagen etter var 1. mai... Men (igjen, som nevnt i den andre tråden) det gikk bra, kom meg til Kiel på bare batteri og med bare et par nødladinger underveis.
hmhaga wrote:Svidd dynamo skyldes vel varmen fra eksosmanifold? Ble det dårligere klaring etter bytte til S2-manifold? Har du sjekket blandingsforholdet (AFR) etter at toppen ble frisert? Går den litt magert kan det jo bli fryktelig varmt.
For det første er jeg sannelig ikke sikker på hva som har skjedd - har fått demontert den i dag, og utvendig ser den helt fin ut. Men det er mye løse plastdeler og slikt inni:

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Ser heller ikke noen brente viklinger inni der. Kan det være noe annet som har skjedd?

Selv om jeg ikke helt tror det skyldes varme: Vedr blandingsforhold, hva er enkleste måten å måle det på?

F.ø. har jeg rukket å få på nye fremdekk i dag, de jeg brukte på Ringen var mer enn oppbrukt. :-)

Re: Elise S1, 1998

Posted: 04 May 2013 11:34
by webmaster
The plot thickens... :roll:

Har satt inn den gamle dynamoen som virket fint da jeg tok den ut i 2011. Så da er vel alt i orden? Not...den lader fremdeles ikke, ladelampa lyser fremdeles like friskt. Måler 12.6v på batteriet når bilen går, og litt over 13v når den ikke går. Måler akkurat det samme på polen på dynamoen, hhv 12.6 og 13.

Noen med en god ide? Kan det være at batteriet har fått seg en knekk? Men da burde vel ikke ladelampa lyse?

Re: Elise S1, 1998

Posted: 04 May 2013 14:35
by rayb
Ta ut pæra i ladelampa!!

Re: Elise S1, 1998

Posted: 04 May 2013 14:39
by webmaster
Haha, det hjelper jo...helt til batteriet er tomt. :-)

Re: Elise S1, 1998

Posted: 04 May 2013 14:45
by rayb
webmaster wrote:Haha, det hjelper jo...helt til batteriet er tomt. :-)
Magnettenning ? På den måten skal du i alle fall ha en motor som går uten strøm selv om det kan bli slitsomt å dytte i gang bilen hver gang?

Men spøk til side, du har vel nok biler i garasjen til å teste med et annet batteri? Det er vel den enkleste måten å eliminere batteri-teorien på?

Re: Elise S1, 1998

Posted: 04 May 2013 14:50
by webmaster
Jepp. Og det er sjekket ut. :-) Tror jeg skal ringe Triconor på mandag og se om de kan finne ut hva som har skjedd med begge to.

Elise S1, 1998

Posted: 04 May 2013 16:14
by subwoofer
Iddiotfråga: det er ikke forspenningsledningen som har jordet seg? Da vil lampa lyse, og viklingene blir kanskje ikke magnetisert som de skal?

Re: Elise S1, 1998

Posted: 04 May 2013 17:40
by webmaster
Idiotsvar: Hæ? Forspenningsledning? :D

Re: Elise S1, 1998

Posted: 04 May 2013 18:04
by jonr
Tipper han tenker på ledningen fra regulatoren til feltviklingen. Her skal det gå strøm for at dynamoen skal lade. Hvis den er kortsluttet mot jord vil ikke dynamoen lade.

Re: Elise S1, 1998

Posted: 04 May 2013 18:42
by webmaster
Akkurat, men her sitter såvidt jeg kan skjønne regulatoren på dynamoen så det er i så fall samme feil på begge to.

Elise S1, 1998

Posted: 04 May 2013 18:47
by subwoofer
Noe sånt ja, var ikke sikker på hva jeg skulle kalle den. Tanken var vel: ladelampa er koblet til kretsen som styrer feltviklingene, nøyaktig hvordan er jeg ikke sikker på. Det er ikke vanskelig å tenke seg at en kortslutning mellom dashbord og dynamo kan påvirke regulatorkretsen negativt. Ledningen er vel merket D på dynamoen?

Forslag til debugging: koble fra nevnte ledning på dynamoen og mål spenning på den med tenning på. Skal være batterispenning - litt. Lampa skal nå slukne. Hvis ikke dette stemmer har du en kortslutning mellom dashbord og dynamoen et sted.

Re: Elise S1, 1998

Posted: 04 May 2013 22:49
by webmaster
Lampa sluttet å lyse når jeg koblet fra ledningen, men det ble ingen endring i ladespenningen...

Re: Elise S1, 1998

Posted: 05 May 2013 09:39
by Speedster
Du kan prøve å sette + strøm direkte inn på D+ for å se om den lader da.
D+ er jo styrestrøm som kommer via tenning og ladelampe hvor ladelampa også fungerer som en motstand.
Får dynamoen nok jording?
Hadde en ny lastebil en gang hvor ladelampa lyste av og til målte da når den lyste og det viste seg at den overlada,mye feilsøking på verksted ingen fant noe feil.
Helt til noen fant ut å legge opp en ekstra jordingsledning til dynamoen problem løst,hadde ikke noe problem med det de neste 4 åra.

Elise S1, 1998

Posted: 05 May 2013 11:03
by subwoofer
webmaster wrote:Lampa sluttet å lyse når jeg koblet fra ledningen, men det ble ingen endring i ladespenningen...
Men var det batterispenning på den løse ledningen?

Uansett, hvis D+ er koblet fra vil den gjerne begynne å lade av seg selv etter noen sekunder på 3000+ o/min, det er alltid litt restmagnetisme igjen som vil starte regulatoren.

Men jeg synes det lukter litt av at problemet ditt ligger i kabelmatta og ikke i dynamoen. Batteriet ditt er påviselig i orden, du fikk jo ladet det flere ganger på veien.

Re: Elise S1, 1998

Posted: 10 May 2013 08:26
by webmaster
Tilbakemelding fra Triconor nå: Begge dynamoene er defekte - har bedt dem ta en nærmere titt på den nyeste for å se hva som har gått galt der (1000 + mva).

Kan den gamle dynamoen, som var i orden når jeg tok den ut, ha blitt skadet da jeg satte den inn igjen? I så fall må det være noe galt med ledningsnettet som sådan...urk.