Page 7 of 12

MR2, 1987

Posted: 06 Jan 2013 00:11
by rayb
Mens jeg husker det, TRD hadde headere til disse. Kan evt en slik brukes eller er den enda vanskeligere å finne?

Re: MR2, 1987

Posted: 06 Jan 2013 01:38
by webmaster
Dårlig med pirat-manifolder også faktisk. Den delebilen i Son er knapt innkjørt, så... :twisted:

TRD-manifold er enda verre å få tak i ja. Denne kan være enklere (fra Japan):

http://www.rhdjapan.com/trust-greddy-tr ... aw11-54388

Re: MR2, 1987

Posted: 06 Jan 2013 11:34
by inge
webmaster wrote:Dårlig med pirat-manifolder også faktisk. Den delebilen i Son er knapt innkjørt, så... :twisted:

Bilen i Son er da fult kjørbar og ikke noe delebil :evil: Har gått lengere i 2012 en den tilsammen gjorde de 10 forrige årene.... ;-)

Re: MR2, 1987

Posted: 06 Jan 2013 11:36
by inge
webmaster wrote: At manifolden sprekker ved sylinder 4 er dessverre et kjent problem med MR2 mk1. Hos meg er den sprekt hele veien rundt, så nå er det ut på leting etter en brukt, hel en - de fås ikke kjøpt nye lenger.

Noen som har en? :D
Huffda :-(
.... jeg er spent på å se hvordan min ser ut.... Må vel komme meg ut i garasjen og begynne å skru litt snart jeg også :-)

Re: MR2, 1987

Posted: 06 Jan 2013 20:54
by webmaster
Jepp, må det nå! ;-)

I dag ble jeg ferdig med overhalingen av fordeleren. Fikk ikke av all 25 år gammel møkk, men ble ikke verst. Viktigst er dog at den har blitt tett! :-)

Før innsetting av pakning:

Image

Varmedeksel og pluggkabel-brakett:

Image

En 14mm pipe passet perfekt for å få slått på plass pakningen:

Image

Låsesplint på plass (merk også de to forsenkingene i huset og på tannhjulet, de skal sitte mot hverandre for å få tenningen rett):

Image

Ferdig montert sammen:

Image

Så har jeg tappet av all kjølevæske og demontert ekspansjonsbeholder for kjølevæske. Mer ble det ikke til, for jeg fant ut at jeg strengt tatt bør skaffe vannpumpe før jeg går videre. :-)

Re: MR2, 1987

Posted: 12 Jan 2013 19:53
by webmaster
I dag fikk jeg nytt leketøy i posten - 25 kg bakepulver samt bakepulverblåser! :-) Dette er altså utstyr til luftkompressor, og man bruker bakepulver i stedet for sand eller glass. Perfekt til å fjerne lakk og maling siden det er mye mer skånsomt enn noe annet. Takk til hmhaga for tips i denne tråden. Og jammen virket det ikke helt fint:

Før:
Image
Image

Etter:
Image
Image

Så da er jeg så smått i gang med lakkering:
Image
Image

Blir et par strøk til. Samt litt finmaling av bokstaver :-)

Og så har det kommet litt deler, gitt! Vannpumpe, rotor, fordelerlokk, dynamoreim, pakning til eksosmanifold, pakninger til toppdeskler, pakninger til downpipe, oljefilter og litt skruer og muttere. :-) Takk til Steffen K. for hjelp med div deler fra Mekonomen!

Image

Venter på et pristilbud på div brukte deler fra en MR2-hugger i England, bl.a. eksosmanifold.

Re: MR2, 1987

Posted: 16 Jan 2013 14:03
by webmaster
Image

Re: MR2, 1987

Posted: 17 Jan 2013 23:07
by webmaster
Da fant jeg litt overskudd til å komme meg ut av soafaen og ut i garasjen igjen! :lol:

Ferdig med toppdekselrenovering:

Image

Fått flere deler, et par o-ringer til vannpumpa og et nytt deksel til bakspeilet:

Image

...for det gamle var nemlig ø'lagt...:-)

Image

Ellers har jeg demontert litt i dag:

Image
Image
Image
Image

...og vips, der var vannpumpa av! :-) Her sammen med ny vannpumpe:

Image

Så var det kamreim neste! Har vært og investert i en sånn en, blir interessant å se om jeg klarer å låse kamhjulene...:

Image

Stadig like imponert over hvor enkelt det er å få løs skruer og muttere på en 26 år gammel bil!

Re: MR2, 1987

Posted: 18 Jan 2013 18:42
by PeR4
Har du noen foto av kompressorsettet som skal på? :evil:

Re: MR2, 1987

Posted: 19 Jan 2013 12:07
by webmaster
Nei, det var jo hemmelig lissom! :mrgreen:

Re: MR2, 1987

Posted: 19 Jan 2013 21:04
by webmaster
Den derre kamreimlåsedingsen til Biltema går i retur...

Men ellers har det gått fint i dag. :)

Her er reimhjulet på veivakselen på vei av - en toarmet avdrager var tingen her:

Image
Image


Ser ut til at noen har vært litt for brutale ved en tidligere demontering:

Image

...så da blir det vel til at jeg benytter anledningen til å bytte til et lettet reimhjul fra Fensport (800 gram lettere enn standard):

Image

Merkene etter forrige kamreimbytte var fremdeles synlige, 15 år etter, og linet fint opp mot merkene i dekselet på toppen:

Image
Image

Deksel som sitter mellom reimhjul og drevet på veivakselen:

Image

Gammelt strammehjul og regreim før demontering:

Image

Merking er viktig:

Image
Image

Strammer og bolt demontert:

Image

Ny og gammel regreim, ikke lett å se på den gamle at den var 15 år gammel - den var helt fri for lyter, ingen sprekker eller antydning til skader. Overførte merkene fra gammel regreim til ny før montering:

Image

Ny regreim, ny strammer, nytt deksel, ny bolt til reimhjul:

Image

Sjekket at alt ser riktig ut ved å dra motoren rundt 2 ganger - alle merker på rett sted :-)

Men - i verkstedhåndboka står det at man (også) skal ta av drevet på veivakselen, men jeg skjønner ikke helt hvorfor?

Image

Som man kan se på denne linken er det ikke direkte enkelt å få det av heller... Noen som har en god grunn til at jeg skal dra det av?

Re: MR2, 1987

Posted: 20 Jan 2013 02:20
by Luigi
webmaster wrote:Noen som har en god grunn til at jeg skal dra det av?
Eneste måtte vel være for å bytte eller inspisere tetningsringen bak, men så skal den kanskje av, og så har du det gående ...
Regner ikke med at dette tannhjulet er spesifisert som slitedel, men det ser jo ikke ut til å koste all verden (GBP40?)

Re: MR2, 1987

Posted: 20 Jan 2013 12:47
by webmaster
Det er mest hva som kan skje hvis jeg tar det av jeg tenker på ja, ikke kostnaden. :) Tror jeg lar det sitte på.

Re: MR2, 1987

Posted: 20 Jan 2013 18:26
by PeR4
Som alltid optimalt dokumentert!.

Ser på original reimhjulet at det er litt avbalansert med utborringer, er dette del av veivavbalanseringen?

Re: MR2, 1987

Posted: 20 Jan 2013 22:50
by webmaster
Eh...hæ? Hvor? :-)

Litt mer dokumentering fra dagens dont. I dag har det stor sett vært snakk om frisering av motorrom, mer dertilhørende fjerning av deler man ikke trenger lenger:

Image

Vel, ikke helt sant, noen av dem blir med videre, men skal få seg en omgang med bakepulver og lakk. :)

Gamle kamdeksler (Inges gamle faktisk):

Image

Fine kammer:

Image

Gammelt og nyoppusset:

Image
Image

Ble da ikke verst?

Image

Fått fjernet den originale og montert på plass den nye gasswirebraketten også (Jimi-bracket):

Image