Page 12 of 12

Re: MR2, 1987

Posted: 14 Oct 2016 08:02
by Ketil
Kjører for tregt i svingene, kanskje ?

Re: MR2, 1987

Posted: 19 Oct 2016 18:31
by webmaster
Kanskje det :)

Re: MR2, 1987

Posted: 04 Apr 2017 13:41
by webmaster
Da har 'dronninga' (som den kalles av modern'n) fått ny olje, oljefilter og plugger. Også har jeg fikset kjørelysene (løs ledning). Dekk har jeg ikke rukket å få byttet enda, det viser seg å ikke være fullt så enkelt å få tak i dekk i 15" lenger, men nye dekk må jeg ha. :)
17522581_1892138301062911_3967267975831854801_n.jpg
17522581_1892138301062911_3967267975831854801_n.jpg (136.78 KiB) Viewed 3414 times

Re: MR2, 1987

Posted: 05 Apr 2017 14:04
by alfheim
Hm....

Leser fra begynnelsen av tråden her:
"Imported to Norway January 18, 1987. It's first owner purchased it March 24th"

Betyr ikke det at den nettopp har hatt 30 års dag.
Har det vært et bursdagsselskap vi ikker er blitt invitert til?

Re: MR2, 1987

Posted: 05 Apr 2017 15:38
by webmaster
Den ble 30 i desember 2016 faktisk (produsert desember 1986), og noe selskap har jeg dessverre ikke avholdt enda. :(

Re: MR2, 1987

Posted: 05 Jul 2017 20:43
by webmaster
Jeg gjorde det sjakktrekket å dra på EU-kontroll på et annet verksted enn de 9 foregående årene, for jeg tenkte jeg skulle ha 4-hjulskontroll samtidig. Detvardumtdet! :)

Ikke godkjent gitt. Anmerking på at bakfjærene satt løst når bilen ble heist opp (de har sittet der siden 1995...), defekt hjullager høyre foran (den mistenkte jeg) og løst stabstag.

Jaja, jeg har originalfjærene enda (!), så da blir det heving bak, bytte av hjullager (bestilt) og stabstag før ny EU. Deretter skifte tilbake til senkefjærene og firehjulskontroll. :)

Re: MR2, 1987

Posted: 07 Jul 2017 11:18
by PeR4
Det kan være at det "gamle" verkstedet hadde kommet fram til et lignende resultat.. De siste innskjerpingene av kontrollen har hatt en konsekvens, i hvert fall for meg. Jeg byttet ikke verksted, fortsatte med det "sikre".. Men på siste EU-kontroll av 323ti-en fant de noe småtteri som (nesten)alltid har vært der. Det nyttet ikke med diskusjon, det var bare å begynne å skru :?

Re: MR2, 1987

Posted: 07 Jul 2017 12:59
by Speedster
PeR4 wrote: 07 Jul 2017 11:18 Det kan være at det "gamle" verkstedet hadde kommet fram til et lignende resultat.. De siste innskjerpingene av kontrollen har hatt en konsekvens, i hvert fall for meg. Jeg byttet ikke verksted, fortsatte med det "sikre".. Men på siste EU-kontroll av 323ti-en fant de noe småtteri som (nesten)alltid har vært der. Det nyttet ikke med diskusjon, det var bare å begynne å skru :?
Har nok samme erfaring bilen kom ut med feil første gang i mitt eie 12 år,samme verksted i alle år!
Rett nok små feil men de har vært der på tidligere kontroller.Uorginal deler og lignende er ikke like lett lenger......

Re: MR2, 1987

Posted: 07 Jul 2017 20:47
by webmaster
fjærer.jpg
fjærer.jpg (135.37 KiB) Viewed 3332 times
Skal, skal ikke... Nå har jeg satt på de originale som satt på bilen da den ble produsert i 1986 :) Det blir et bra gap mellom dekk og skjerm kan man si, men samtidig så brukes bilen nå mest til tur og da er det jo behagelig å, eh, ha det behagelig. :) Hmm....

Re: MR2, 1987

Posted: 18 Jul 2017 11:44
by webmaster
Da er 4 originalfjærer montert, nytt hjullager på plass, nye bremseklosser bak (because I can), og i kveld blir det bytte av bremsevæske. Så er det etterkontroll og hjulvinkelkontroll i morgen kveld. Wish me luck! :)

Re: MR2, 1987

Posted: 20 Jul 2017 12:38
by webmaster
Da ble den godkjent i går kveld. :) Måtte innom verkstedet i dag for å hente tallene fra 4-hjulskontrollen, da de ikke fikk skriveren til å virke i går. Det fikk de ikke i dag heller, men jeg sikret meg kanskje noen bonuspoeng når jeg fikset nettverksforbindelsen til PCen deres så jeg fikk med meg utskriften :)

Tallenes tale:

Code: Select all

Toe foran: 1.2 mm totalt
Camber venstre foran: -1.2
Camber høyre foran: -1.1
Caster venstre: 5.85 
Caster høyre: 5.83

Toe bak: 2.8mm totalt
Camber venstre bak: -2.2
Camber høyre bak: -1.7
Ba om maks camber, men jeg synes kanskje en forskjell på en halv grad mellom venstre og høyre bak var litt mye. Nå er det slik at for å justere camber på denne bilen må man demontere hjulet og to bolter, så det ble neppe gjort. Så da får jeg vel gjøre det selv.

Men jeg ble overrasket over at det lot seg gjøre å få såpass med camber uten at bilen er senket, så det er jo fint. :)