Page 9 of 12

Re: MR2, 1987

Posted: 03 Feb 2013 20:50
by webmaster
Det skal du ikke se bort fra. Tro hva den sier når jeg tar ut bøttesetet og setter tilbake det originale førersetet? :shock:

Re: MR2, 1987

Posted: 03 Feb 2013 20:53
by rayb
webmaster wrote:Tro hva den sier når jeg tar ut bøttesetet og setter tilbake det originale førersetet? :shock:
Så du har offisielt bestemt at den skal få en verdig, lat pensjonisttilværelse?

Re: MR2, 1987

Posted: 16 Feb 2013 22:46
by webmaster
Nja... Ikke helt, men den brukes jo ikke så veeeldig mye på bane lenger.

Re: MR2, 1987

Posted: 16 Feb 2013 22:56
by webmaster
Har blitt litt lite tid i garasjen i det siste, men fikk litt kvalitetstid med bilene i dag. :)

Har fått fylt opp 9 liter kjølevæske, da mangler det bare 3.4 liter før det er fullt...her er lufteslangene foran:

Image
Image

...og tett ser det også ut til å være:

Image

Vasken har gitt resultater, og kamreimdekslene er klare til montering:

Image

2 av 3 deksler montert, sammen med hjul til vannpumpe, veivakselhjul i alu og dynamo med ny reim:

Image
Image

Har fått tak i litt annet også, via ebay fikk jeg tak i ny omramming til stereo, kostet meg et snaut pund, pluss 6 pund i frakt. :-)

Image

På besøket til Ski Motorverksted sist medlemsmøte fikk jeg lov av Tom til å leke meg med glassblåserutstyret han har der - da fikk det andre settet med kamdeksler gjennomgå:

Image

Ellers går tiden med til 'waiting for parts'. Ironisk at selv med japansk bil går man og venter på deler fra England... :twisted:

Re: MR2, 1987

Posted: 16 Feb 2013 23:45
by Luigi
webmaster wrote:Ellers går tiden med til 'waiting for parts'. Ironisk at selv med japansk bil går man og venter på deler fra England... :twisted:
Det gjør man om man har enkelte italienske merker også, uansett hvor i verden eieren bor. Merkelig fenomen :)

Godt jobba forresten! Dette med glassblåsing så jo spennende ut, og pent ble det.

Re: MR2, 1987

Posted: 20 Feb 2013 22:31
by webmaster
Har fått på plass øvre kamdeksel, resten av vannrør og ekspansjonstank. Mangler å få dratt til veivhjulet med riktig moment.

Fikler med kjørelys foran, vil ha det tilbake til slik det var originalt. Har tatt vare på de som satt der for maaange år siden:

Image

Demonterte festene på dem, samt festene som sitter under fangeren. Etter litt bakepulverblåsing så de slik ut:

Image

Tok samtidig batterifestet en runde:

Image

Klar i lakkboksen :-)

Image

Og ferdig lakket:

Image

Image

Ved nærmere inspeksjon trengte også vindusviskerarmene en runde med lakk:

Image

Image

Leter fremdeles etter noen nye lykter, nærmeste jeg har funnet så langt er disse (på BilXtra), men jeg skulle gjerne hatt dem litt mindre:

Image

Re: MR2, 1987

Posted: 23 Feb 2013 00:03
by collina nera
Måtte du lakkere vidusviskerarmene? Jeg mener vi gjorde det når vi lakkerte bilen, og det er da ikke så lenge siden :wink:

Re: MR2, 1987

Posted: 25 Feb 2013 12:26
by webmaster
Nei, det er utrolig hvordan 18 år flyr av gårde...:-)

Re: MR2, 1987

Posted: 27 Feb 2013 22:10
by inge
webmaster wrote:Nei, det er utrolig hvordan 18 år flyr av gårde...:-)
tell me about it.... :shock:

Re: MR2, 1987

Posted: 03 Mar 2013 00:23
by webmaster
...eller 50, men det er nå en annen sak. :-)

Skal vi sjå, det har blitt gjort litt mer siden sist oppdatering. Her er de originale ekstralysene montert (de gule i bakgrunnen skal altså bort):

Image

Ganske digre og dominerende greier. Men, jeg fant faktisk noen mindre på Torshov som jeg kjøpte, en ny til venstre, original til høyre:

Image

Men hva er det de tenkte når de konstruerte dette, det er jo umulig å få plass til noe som helst for å skru dem fast!

Image

Image

Ah...nå skjønner jeg:

Image

Jaja, vi som har engelske biler i garasjen fra før vet jo at man må kunne finne ut av alternativer til engelskmennenes viderverdigheter, så løsningen ble innvendige sekskantskruer:

Image

Nye lykter montert:

Image

Image

Så var det å fjerne de latterlige hornene Toyota spanderte på disse bilene og montere disse:

Image

Nylakkerte vindusviskerarmer med nye viskerblader er også på plass:

Image

Image

Jeg gjorde også alvor av tidligere nevnte trussel om å fjerne stol og sette tilbake den originale:

Image

Image

Image

Synes det ble fint, jeg :-)

Image

Så fikk jeg montert litt bling som jeg har hatt liggende på hylla i mange år (!) - kjøpte de fra UK en gang i tiden:

Image

Image

Image

...og her er det som står på planen for i morgen:

Image

Dvs noen interiørdetaljer, gjenoppbygget fordeler med ny rotor og fordelerlokk, og nye lagre (bearings) til gearoverføring fra SBits - sistnevnte også noe jeg har hatt liggende på hylla i årevis men som jeg aldri har fått montert.

Nå ser det ut til at jeg kanskje får noen flere deler fra UK snart, så kanskje jeg kan få startet bilen igjen om ikke lenge. :-)

Re: MR2, 1987

Posted: 03 Mar 2013 10:19
by Morten H
Back to basic blur ikke feel 8)
Morro å ha et skikkelig sted å mekke skjønner jeg :wink:

Re: MR2, 1987

Posted: 04 Mar 2013 08:10
by webmaster
Absolutt. :-)

Kom litt sent i gang i går, så fikk ikke gjort alt, men noe ble da gjort.

Nye biter til giroverføring montert - her er gamle:

Image

Ny til venstre, gammel til høyre:

Image

Ferdig montert på begge kabler:

Image

Skrudd på fordeler, rotor, lokk og satt på pluggledninger igjen:

Image

Har aldri timet en motor før, så det skal bli interessant...:-)

Re: MR2, 1987

Posted: 22 Mar 2013 14:51
by webmaster
Da har jeg fått manifold og litt annet stash fra England, så nå blir det snart montering igjen. :-)

Re: MR2, 1987

Posted: 24 Apr 2013 12:07
by webmaster
Ting tar tid...denne gangen p.g.a. dette.

Men mandag kveld fikk jeg montert manifold (med heat-wrap), byttet oljefilter og helt på ny olje, så da nærmer det seg oppstart og timing. Men først skal jeg på Ringen en tur. :)

Re: MR2, 1987

Posted: 10 May 2013 08:30
by webmaster
Det var en nervøs stemning da jeg vred om nøkkelen i går kveld... Hadde byttet kjølevæske så pri 1 var å få luftet den og toppet opp, men for å få til det måtte jeg jo få motoren varm. Og med en demontert/remontert fordeler og ikke justert tenning kunne jo det bli en utfordring. Men den startet opp fint som bare det, gikk litt urent, men ikke så galt. :-) Kjølevæskenivået var fint, og timing av tenning var slett ikke vanskelig - så nå går den fint! Kanskje det blir bil til Vårmønstringen likevel? :shock: