MR2, 1987

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: NoBrain, inge

PeR4
Posts: 405
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: MR2, 1987

Post by PeR4 » 21 Jan 2013 07:30

Om reimhjulet på veiva, bilde nr tre fra toppen der du viser at dette reimhjulet er litt knekt i ytterkant. Bildet viser også noe jeg tror er utborringer Toyota gjorde under avbalaniseringen av veiv..

Årsaken til at jeg la merke til det er at det er tilsvarende på samme reimhjul på en BMW motor jeg kjenner nokså godt :-).

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5684
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: MR2, 1987

Post by webmaster » 21 Jan 2013 08:30

Ah, nå ser jeg hva du mener. Si det? Så da mener du det i tilfelle kan bli ubalanse hvis man setter på noe annet?

Siden noe av godset er borte/knekt av så er det vel uansett ikke helt 100 som det er...
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

PeR4
Posts: 405
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: MR2, 1987

Post by PeR4 » 21 Jan 2013 15:07

Ja si det. På denne motoren min er det fjernet endel gram(betydelig mer enn det som er synlig på fotoet av MR2 reimhjulet) ved utborring av reimhjulet på veiva.
I utgangspunktet tviler jeg på at Toyota eller BMW gjør dette hvis det ikke er en god grunn.

Men jeg vet ikke så mye om hvilke konsekvenser noen gram ubalanse i ene enden på veiva utgjør.. -Ser for meg i ytterste konsekvens vibrasjoner, -uansett noe mer svingning i veiva med konsekvens for veivlagrenes levetid?.. -eller tas svingningene opp i lagerklaringene/oljefilm?, -og/eller redusert levetid på veiva pga svingningene?.

Har vurdert bytte til flatreim, men det er masse styr hvis man skal balansere opp et ettermarkeds reimhjul. Alternativet er å la det stå til :twisted:

Har stilt spm til motorbyggere(EBB og L. Køhler), EBB anbefalte ikke nytt ubalansert reimhjul generelt. Køhler mente at det var uproblematisk, men samme mann selger et slikt sett til denne motoren OG anbefaler avbalansering av ny clutch sammen med svinghjul på samme motor.. :? Jeg skjønner ikke hvorfor det er forskjell på betydningen av avalansering av veiva foran og bak. Køhler ville ikke forklare meg dette. Samtidig har den samme Køhler et meget godt renomme for sine BMW motorer!

User avatar
hmhaga
Posts: 889
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Re: MR2, 1987

Post by hmhaga » 21 Jan 2013 15:19

Jeg har kjørt 280.000 km med uoriginal reimskive (600 g i stedet for 2.4 kg) på Impreza, uten noen merkbare negative konsekvenser av det. Motoren blir mer turtallsvillig og girene smetter lettere på plass når roterende masse reduseres :) Jeg giret også om dynamoen, uten at det hadde noen innvirkning på ladestrøm/batteri - selv i 30 minus.
Leketøy: '03 Corvette Z06 '92 Suzuki Bandit GSF 400
Familiebil: '15 Subaru Outback 2.5i
Bil nr 2: '04 Alfa Romeo 147 1.6 / '08 BMW 120i (*knock*knock*)

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5684
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: MR2, 1987

Post by webmaster » 24 Jan 2013 12:34

Jeg tror, at hvis det er snakk om avbalansering her er det i tilfelle av selve hjulet, og ikke av hjulet pluss veiva. Så da er nytt hjul bestilt. :-)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

PeR4
Posts: 405
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: MR2, 1987

Post by PeR4 » 24 Jan 2013 15:09

Har luftet temaet på BMWCCNs sider, basert på det som kommer opp der så er balansering av dette reimhjulet ikke uvanlig på sportslige motorer. Dvs de som fabrikken forventer at vil brukes endel på høye turtall.

Som jeg sikkert nevnte tidligere så oppfattet Lennart Køhler(svensk motorbyggerguru med spesialitet Volvo og BMW) at original reimhjulet kunne byttes uten videre med et i alu.

Så det kan godt være at det er selve reimhjulet som balanseres alene/for seg selv med disse utboringene. :D

Hva må du ut med for et stk reimhjul?

Mener at til BMWs S14 så kostet pakken med tre alureimhjul og reima ca 6000 svenske.

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5684
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: MR2, 1987

Post by webmaster » 24 Jan 2013 15:20

Med moms, frakt og annen moro havner det vel på rundt 1200,- tenker jeg. Kan også få tilsvarende til vannpumpe og dynamo, men det dropper jeg i denne omgang. :)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5684
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: MR2, 1987

Post by webmaster » 26 Jan 2013 19:44

Reimhjulet rakk selvfølgelig ikke frem til helgen - det landet hos posten på fredag, men der stoppet det. :-(

Ellers har det vært i overkant mye banning i garasjen i dag - har prøvd å montere vannpumpe med nye o-ringer på. Prøvde å få de til å sitte fast med litt flytende pakning:

Image

...meeen det gikk dårlig. Etter 4de forsøk der o-ringene forskjøv seg ga jeg opp. For å få de ford... o-ringene til å holde seg på plass må jeg løsne kamreima igjen og lirke pumpa på plass på den måten. Fatter ikke at ikke Toyota har laget en bedre løsning for det der. Urk.

Jaja. Har vasket litt deler tidligere i uka, og resultatet ble ganske bra:

Image
Image

Disse er blåst med bakepulver og er til lakking:

Image
Image
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

jonr
Posts: 154
Joined: 17 May 2009 17:36

Re: MR2, 1987

Post by jonr » 26 Jan 2013 20:25

webmaster wrote:Jaja. Har vasket litt deler tidligere i uka, og resultatet ble ganske bra
Oppvaskmaskin eller au-pair? Noe(n) å anbefale?
E-type 1968
MX-5 1991

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5684
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: MR2, 1987

Post by webmaster » 26 Jan 2013 21:54

Yours truly med Zalo og børste. Og noe avfettingsgreier. Jeg tar ikke oppdrag. :-)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
ElViz
Posts: 892
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

MR2, 1987

Post by ElViz » 27 Jan 2013 18:39

Avslutt med polytrol, så blir det perfekt. Og varer lenger
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5684
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: MR2, 1987

Post by webmaster » 27 Jan 2013 22:13

Brukte Biltemavarianten, ble faktisk en del bedre med den også. :-)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5684
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: MR2, 1987

Post by webmaster » 27 Jan 2013 22:31

Nok en dag fyllt av bannskap og ukvemsord, men så...ga jeg beng i verkstedhåndboka og tok en spansk en...

For å få bedre plass til å romstere på begynte jeg med å ta av reg.-reima igjen. Og så demonterte jeg til-røret for vann, slik som verkstedhåndboka sa.

Altså, Toyota sier at du skal sette på to o-ringer, en mellom vannpumpe og blokka, den andre mellom vannpumpe og vann inn på pumpa. For det første finnes det ikke spor å legge o-ringene i, for det andre er det umulig å få dem til å sitte i ro og for det tredje, skulle man klare å lirke den på plass såvidt det er så smetter dævelskapet ut igjen på en eller annen side så fort du begynner å trekke til boltene.

Dermed gikk o-ringene veggimellom, og flytende pakning ble lagt på i stedet. Da gikk det mye bedre:

Image

Så var det tid for å få på plass til-røret for vannet...og det lot seg ikke gjøre, fikk ikke plass. Dermed måtte vannpumpa av igjen, for ørtende gang. Rør på, ny flytende pakning på begge stedene på pumpa, så endelig:

Image

Så er spørsmålet om det er tett, da... Tenkte jeg skulle fylle på litt væske før jeg skrudde på ekspansjonstank og slikt og se om det lekker noe sted.

Men jeg fikk da på reg.-reima igjen! :-)

Image

Nylakkerte deler prøvemontert (har bestilt ny pakning til det midterste toppdekslet):

Image

Image

Håper at reimhjul kommer i morgen, og så skal jeg ha noen liter med kjølevæske :-)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5684
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: MR2, 1987

Post by webmaster » 28 Jan 2013 22:27

Fikk en innpakket ball i posten i dag:

Image

...innholdet var riktignok rundt, men bare i 2D. :-) Fikk også tak i kjølevæske, så da kom man litt videre i dag også.

Image
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

PeR4
Posts: 405
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: MR2, 1987

Post by PeR4 » 29 Jan 2013 07:58

Dette blir bare lekkert, når du bruker såpass mye tid på MR2en så tror den helt sikkert at den skal brukes endel til sommeren. Kanskje den til og med begynner å tro at den skal på banetreff istedenfor den gule.. Sikkert endel misunnelse mellom disse. :!: :?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests