MR2, 1987
MR2, 1987
Mens jeg husker det, TRD hadde headere til disse. Kan evt en slik brukes eller er den enda vanskeligere å finne?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: MR2, 1987
Dårlig med pirat-manifolder også faktisk. Den delebilen i Son er knapt innkjørt, så...
TRD-manifold er enda verre å få tak i ja. Denne kan være enklere (fra Japan):
http://www.rhdjapan.com/trust-greddy-tr ... aw11-54388
TRD-manifold er enda verre å få tak i ja. Denne kan være enklere (fra Japan):
http://www.rhdjapan.com/trust-greddy-tr ... aw11-54388
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: MR2, 1987
webmaster wrote:Dårlig med pirat-manifolder også faktisk. Den delebilen i Son er knapt innkjørt, så...
Bilen i Son er da fult kjørbar og ikke noe delebil Har gått lengere i 2012 en den tilsammen gjorde de 10 forrige årene....
- Attachments
-
- Hjemme på tunet :-)
- 2012-09-09 13.37.34-Edit-Edit.jpg (230.15 KiB) Viewed 3672 times
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia
'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia
'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
Re: MR2, 1987
Huffdawebmaster wrote: At manifolden sprekker ved sylinder 4 er dessverre et kjent problem med MR2 mk1. Hos meg er den sprekt hele veien rundt, så nå er det ut på leting etter en brukt, hel en - de fås ikke kjøpt nye lenger.
Noen som har en?
.... jeg er spent på å se hvordan min ser ut.... Må vel komme meg ut i garasjen og begynne å skru litt snart jeg også
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia
'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia
'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
Re: MR2, 1987
Jepp, må det nå!
I dag ble jeg ferdig med overhalingen av fordeleren. Fikk ikke av all 25 år gammel møkk, men ble ikke verst. Viktigst er dog at den har blitt tett!
Før innsetting av pakning:
Varmedeksel og pluggkabel-brakett:
En 14mm pipe passet perfekt for å få slått på plass pakningen:
Låsesplint på plass (merk også de to forsenkingene i huset og på tannhjulet, de skal sitte mot hverandre for å få tenningen rett):
Ferdig montert sammen:
Så har jeg tappet av all kjølevæske og demontert ekspansjonsbeholder for kjølevæske. Mer ble det ikke til, for jeg fant ut at jeg strengt tatt bør skaffe vannpumpe før jeg går videre.
I dag ble jeg ferdig med overhalingen av fordeleren. Fikk ikke av all 25 år gammel møkk, men ble ikke verst. Viktigst er dog at den har blitt tett!
Før innsetting av pakning:
Varmedeksel og pluggkabel-brakett:
En 14mm pipe passet perfekt for å få slått på plass pakningen:
Låsesplint på plass (merk også de to forsenkingene i huset og på tannhjulet, de skal sitte mot hverandre for å få tenningen rett):
Ferdig montert sammen:
Så har jeg tappet av all kjølevæske og demontert ekspansjonsbeholder for kjølevæske. Mer ble det ikke til, for jeg fant ut at jeg strengt tatt bør skaffe vannpumpe før jeg går videre.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: MR2, 1987
I dag fikk jeg nytt leketøy i posten - 25 kg bakepulver samt bakepulverblåser! Dette er altså utstyr til luftkompressor, og man bruker bakepulver i stedet for sand eller glass. Perfekt til å fjerne lakk og maling siden det er mye mer skånsomt enn noe annet. Takk til hmhaga for tips i denne tråden. Og jammen virket det ikke helt fint:
Før:
Etter:
Så da er jeg så smått i gang med lakkering:
Blir et par strøk til. Samt litt finmaling av bokstaver
Og så har det kommet litt deler, gitt! Vannpumpe, rotor, fordelerlokk, dynamoreim, pakning til eksosmanifold, pakninger til toppdeskler, pakninger til downpipe, oljefilter og litt skruer og muttere. Takk til Steffen K. for hjelp med div deler fra Mekonomen!
Venter på et pristilbud på div brukte deler fra en MR2-hugger i England, bl.a. eksosmanifold.
Før:
Etter:
Så da er jeg så smått i gang med lakkering:
Blir et par strøk til. Samt litt finmaling av bokstaver
Og så har det kommet litt deler, gitt! Vannpumpe, rotor, fordelerlokk, dynamoreim, pakning til eksosmanifold, pakninger til toppdeskler, pakninger til downpipe, oljefilter og litt skruer og muttere. Takk til Steffen K. for hjelp med div deler fra Mekonomen!
Venter på et pristilbud på div brukte deler fra en MR2-hugger i England, bl.a. eksosmanifold.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: MR2, 1987
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: MR2, 1987
Da fant jeg litt overskudd til å komme meg ut av soafaen og ut i garasjen igjen!
Ferdig med toppdekselrenovering:
Fått flere deler, et par o-ringer til vannpumpa og et nytt deksel til bakspeilet:
...for det gamle var nemlig ø'lagt...
Ellers har jeg demontert litt i dag:
...og vips, der var vannpumpa av! Her sammen med ny vannpumpe:
Så var det kamreim neste! Har vært og investert i en sånn en, blir interessant å se om jeg klarer å låse kamhjulene...:
Stadig like imponert over hvor enkelt det er å få løs skruer og muttere på en 26 år gammel bil!
Ferdig med toppdekselrenovering:
Fått flere deler, et par o-ringer til vannpumpa og et nytt deksel til bakspeilet:
...for det gamle var nemlig ø'lagt...
Ellers har jeg demontert litt i dag:
...og vips, der var vannpumpa av! Her sammen med ny vannpumpe:
Så var det kamreim neste! Har vært og investert i en sånn en, blir interessant å se om jeg klarer å låse kamhjulene...:
Stadig like imponert over hvor enkelt det er å få løs skruer og muttere på en 26 år gammel bil!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: MR2, 1987
Har du noen foto av kompressorsettet som skal på?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: MR2, 1987
Nei, det var jo hemmelig lissom!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: MR2, 1987
Den derre kamreimlåsedingsen til Biltema går i retur...
Men ellers har det gått fint i dag.
Her er reimhjulet på veivakselen på vei av - en toarmet avdrager var tingen her:
Ser ut til at noen har vært litt for brutale ved en tidligere demontering:
...så da blir det vel til at jeg benytter anledningen til å bytte til et lettet reimhjul fra Fensport (800 gram lettere enn standard):
Merkene etter forrige kamreimbytte var fremdeles synlige, 15 år etter, og linet fint opp mot merkene i dekselet på toppen:
Deksel som sitter mellom reimhjul og drevet på veivakselen:
Gammelt strammehjul og regreim før demontering:
Merking er viktig:
Strammer og bolt demontert:
Ny og gammel regreim, ikke lett å se på den gamle at den var 15 år gammel - den var helt fri for lyter, ingen sprekker eller antydning til skader. Overførte merkene fra gammel regreim til ny før montering:
Ny regreim, ny strammer, nytt deksel, ny bolt til reimhjul:
Sjekket at alt ser riktig ut ved å dra motoren rundt 2 ganger - alle merker på rett sted
Men - i verkstedhåndboka står det at man (også) skal ta av drevet på veivakselen, men jeg skjønner ikke helt hvorfor?
Som man kan se på denne linken er det ikke direkte enkelt å få det av heller... Noen som har en god grunn til at jeg skal dra det av?
Men ellers har det gått fint i dag.
Her er reimhjulet på veivakselen på vei av - en toarmet avdrager var tingen her:
Ser ut til at noen har vært litt for brutale ved en tidligere demontering:
...så da blir det vel til at jeg benytter anledningen til å bytte til et lettet reimhjul fra Fensport (800 gram lettere enn standard):
Merkene etter forrige kamreimbytte var fremdeles synlige, 15 år etter, og linet fint opp mot merkene i dekselet på toppen:
Deksel som sitter mellom reimhjul og drevet på veivakselen:
Gammelt strammehjul og regreim før demontering:
Merking er viktig:
Strammer og bolt demontert:
Ny og gammel regreim, ikke lett å se på den gamle at den var 15 år gammel - den var helt fri for lyter, ingen sprekker eller antydning til skader. Overførte merkene fra gammel regreim til ny før montering:
Ny regreim, ny strammer, nytt deksel, ny bolt til reimhjul:
Sjekket at alt ser riktig ut ved å dra motoren rundt 2 ganger - alle merker på rett sted
Men - i verkstedhåndboka står det at man (også) skal ta av drevet på veivakselen, men jeg skjønner ikke helt hvorfor?
Som man kan se på denne linken er det ikke direkte enkelt å få det av heller... Noen som har en god grunn til at jeg skal dra det av?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: MR2, 1987
Eneste måtte vel være for å bytte eller inspisere tetningsringen bak, men så skal den kanskje av, og så har du det gående ...webmaster wrote:Noen som har en god grunn til at jeg skal dra det av?
Regner ikke med at dette tannhjulet er spesifisert som slitedel, men det ser jo ikke ut til å koste all verden (GBP40?)
Re: MR2, 1987
Det er mest hva som kan skje hvis jeg tar det av jeg tenker på ja, ikke kostnaden. Tror jeg lar det sitte på.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: MR2, 1987
Som alltid optimalt dokumentert!.
Ser på original reimhjulet at det er litt avbalansert med utborringer, er dette del av veivavbalanseringen?
Ser på original reimhjulet at det er litt avbalansert med utborringer, er dette del av veivavbalanseringen?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: MR2, 1987
Eh...hæ? Hvor?
Litt mer dokumentering fra dagens dont. I dag har det stor sett vært snakk om frisering av motorrom, mer dertilhørende fjerning av deler man ikke trenger lenger:
Vel, ikke helt sant, noen av dem blir med videre, men skal få seg en omgang med bakepulver og lakk.
Gamle kamdeksler (Inges gamle faktisk):
Fine kammer:
Gammelt og nyoppusset:
Ble da ikke verst?
Fått fjernet den originale og montert på plass den nye gasswirebraketten også (Jimi-bracket):
Litt mer dokumentering fra dagens dont. I dag har det stor sett vært snakk om frisering av motorrom, mer dertilhørende fjerning av deler man ikke trenger lenger:
Vel, ikke helt sant, noen av dem blir med videre, men skal få seg en omgang med bakepulver og lakk.
Gamle kamdeksler (Inges gamle faktisk):
Fine kammer:
Gammelt og nyoppusset:
Ble da ikke verst?
Fått fjernet den originale og montert på plass den nye gasswirebraketten også (Jimi-bracket):
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no