MR2, 1987

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
rayb
Posts: 993
Joined: 11 Jul 2005 14:00

MR2, 1987

Post by rayb »

Mens jeg husker det, TRD hadde headere til disse. Kan evt en slik brukes eller er den enda vanskeligere å finne?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: MR2, 1987

Post by webmaster »

Dårlig med pirat-manifolder også faktisk. Den delebilen i Son er knapt innkjørt, så... :twisted:

TRD-manifold er enda verre å få tak i ja. Denne kan være enklere (fra Japan):

http://www.rhdjapan.com/trust-greddy-tr ... aw11-54388
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Re: MR2, 1987

Post by inge »

webmaster wrote:Dårlig med pirat-manifolder også faktisk. Den delebilen i Son er knapt innkjørt, så... :twisted:

Bilen i Son er da fult kjørbar og ikke noe delebil :evil: Har gått lengere i 2012 en den tilsammen gjorde de 10 forrige årene.... ;-)
Attachments
Hjemme på tunet :-)
Hjemme på tunet :-)
2012-09-09 13.37.34-Edit-Edit.jpg (230.15 KiB) Viewed 2747 times
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Re: MR2, 1987

Post by inge »

webmaster wrote: At manifolden sprekker ved sylinder 4 er dessverre et kjent problem med MR2 mk1. Hos meg er den sprekt hele veien rundt, så nå er det ut på leting etter en brukt, hel en - de fås ikke kjøpt nye lenger.

Noen som har en? :D
Huffda :-(
.... jeg er spent på å se hvordan min ser ut.... Må vel komme meg ut i garasjen og begynne å skru litt snart jeg også :-)
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: MR2, 1987

Post by webmaster »

Jepp, må det nå! ;-)

I dag ble jeg ferdig med overhalingen av fordeleren. Fikk ikke av all 25 år gammel møkk, men ble ikke verst. Viktigst er dog at den har blitt tett! :-)

Før innsetting av pakning:

Image

Varmedeksel og pluggkabel-brakett:

Image

En 14mm pipe passet perfekt for å få slått på plass pakningen:

Image

Låsesplint på plass (merk også de to forsenkingene i huset og på tannhjulet, de skal sitte mot hverandre for å få tenningen rett):

Image

Ferdig montert sammen:

Image

Så har jeg tappet av all kjølevæske og demontert ekspansjonsbeholder for kjølevæske. Mer ble det ikke til, for jeg fant ut at jeg strengt tatt bør skaffe vannpumpe før jeg går videre. :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: MR2, 1987

Post by webmaster »

I dag fikk jeg nytt leketøy i posten - 25 kg bakepulver samt bakepulverblåser! :-) Dette er altså utstyr til luftkompressor, og man bruker bakepulver i stedet for sand eller glass. Perfekt til å fjerne lakk og maling siden det er mye mer skånsomt enn noe annet. Takk til hmhaga for tips i denne tråden. Og jammen virket det ikke helt fint:

Før:
Image
Image

Etter:
Image
Image

Så da er jeg så smått i gang med lakkering:
Image
Image

Blir et par strøk til. Samt litt finmaling av bokstaver :-)

Og så har det kommet litt deler, gitt! Vannpumpe, rotor, fordelerlokk, dynamoreim, pakning til eksosmanifold, pakninger til toppdeskler, pakninger til downpipe, oljefilter og litt skruer og muttere. :-) Takk til Steffen K. for hjelp med div deler fra Mekonomen!

Image

Venter på et pristilbud på div brukte deler fra en MR2-hugger i England, bl.a. eksosmanifold.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: MR2, 1987

Post by webmaster »

Image
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: MR2, 1987

Post by webmaster »

Da fant jeg litt overskudd til å komme meg ut av soafaen og ut i garasjen igjen! :lol:

Ferdig med toppdekselrenovering:

Image

Fått flere deler, et par o-ringer til vannpumpa og et nytt deksel til bakspeilet:

Image

...for det gamle var nemlig ø'lagt...:-)

Image

Ellers har jeg demontert litt i dag:

Image
Image
Image
Image

...og vips, der var vannpumpa av! :-) Her sammen med ny vannpumpe:

Image

Så var det kamreim neste! Har vært og investert i en sånn en, blir interessant å se om jeg klarer å låse kamhjulene...:

Image

Stadig like imponert over hvor enkelt det er å få løs skruer og muttere på en 26 år gammel bil!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
PeR4
Posts: 430
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: MR2, 1987

Post by PeR4 »

Har du noen foto av kompressorsettet som skal på? :evil:
Ariel Atom, BMW 323ti, E30 318is og E30 330i
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: MR2, 1987

Post by webmaster »

Nei, det var jo hemmelig lissom! :mrgreen:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: MR2, 1987

Post by webmaster »

Den derre kamreimlåsedingsen til Biltema går i retur...

Men ellers har det gått fint i dag. :)

Her er reimhjulet på veivakselen på vei av - en toarmet avdrager var tingen her:

Image
Image


Ser ut til at noen har vært litt for brutale ved en tidligere demontering:

Image

...så da blir det vel til at jeg benytter anledningen til å bytte til et lettet reimhjul fra Fensport (800 gram lettere enn standard):

Image

Merkene etter forrige kamreimbytte var fremdeles synlige, 15 år etter, og linet fint opp mot merkene i dekselet på toppen:

Image
Image

Deksel som sitter mellom reimhjul og drevet på veivakselen:

Image

Gammelt strammehjul og regreim før demontering:

Image

Merking er viktig:

Image
Image

Strammer og bolt demontert:

Image

Ny og gammel regreim, ikke lett å se på den gamle at den var 15 år gammel - den var helt fri for lyter, ingen sprekker eller antydning til skader. Overførte merkene fra gammel regreim til ny før montering:

Image

Ny regreim, ny strammer, nytt deksel, ny bolt til reimhjul:

Image

Sjekket at alt ser riktig ut ved å dra motoren rundt 2 ganger - alle merker på rett sted :-)

Men - i verkstedhåndboka står det at man (også) skal ta av drevet på veivakselen, men jeg skjønner ikke helt hvorfor?

Image

Som man kan se på denne linken er det ikke direkte enkelt å få det av heller... Noen som har en god grunn til at jeg skal dra det av?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: MR2, 1987

Post by Luigi »

webmaster wrote:Noen som har en god grunn til at jeg skal dra det av?
Eneste måtte vel være for å bytte eller inspisere tetningsringen bak, men så skal den kanskje av, og så har du det gående ...
Regner ikke med at dette tannhjulet er spesifisert som slitedel, men det ser jo ikke ut til å koste all verden (GBP40?)
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: MR2, 1987

Post by webmaster »

Det er mest hva som kan skje hvis jeg tar det av jeg tenker på ja, ikke kostnaden. :) Tror jeg lar det sitte på.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
PeR4
Posts: 430
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: MR2, 1987

Post by PeR4 »

Som alltid optimalt dokumentert!.

Ser på original reimhjulet at det er litt avbalansert med utborringer, er dette del av veivavbalanseringen?
Ariel Atom, BMW 323ti, E30 318is og E30 330i
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: MR2, 1987

Post by webmaster »

Eh...hæ? Hvor? :-)

Litt mer dokumentering fra dagens dont. I dag har det stor sett vært snakk om frisering av motorrom, mer dertilhørende fjerning av deler man ikke trenger lenger:

Image

Vel, ikke helt sant, noen av dem blir med videre, men skal få seg en omgang med bakepulver og lakk. :)

Gamle kamdeksler (Inges gamle faktisk):

Image

Fine kammer:

Image

Gammelt og nyoppusset:

Image
Image

Ble da ikke verst?

Image

Fått fjernet den originale og montert på plass den nye gasswirebraketten også (Jimi-bracket):

Image
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Post Reply