MR2, 1987
Re: MR2, 1987
Om reimhjulet på veiva, bilde nr tre fra toppen der du viser at dette reimhjulet er litt knekt i ytterkant. Bildet viser også noe jeg tror er utborringer Toyota gjorde under avbalaniseringen av veiv..
Årsaken til at jeg la merke til det er at det er tilsvarende på samme reimhjul på en BMW motor jeg kjenner nokså godt .
Årsaken til at jeg la merke til det er at det er tilsvarende på samme reimhjul på en BMW motor jeg kjenner nokså godt .
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: MR2, 1987
Ah, nå ser jeg hva du mener. Si det? Så da mener du det i tilfelle kan bli ubalanse hvis man setter på noe annet?
Siden noe av godset er borte/knekt av så er det vel uansett ikke helt 100 som det er...
Siden noe av godset er borte/knekt av så er det vel uansett ikke helt 100 som det er...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: MR2, 1987
Ja si det. På denne motoren min er det fjernet endel gram(betydelig mer enn det som er synlig på fotoet av MR2 reimhjulet) ved utborring av reimhjulet på veiva.
I utgangspunktet tviler jeg på at Toyota eller BMW gjør dette hvis det ikke er en god grunn.
Men jeg vet ikke så mye om hvilke konsekvenser noen gram ubalanse i ene enden på veiva utgjør.. -Ser for meg i ytterste konsekvens vibrasjoner, -uansett noe mer svingning i veiva med konsekvens for veivlagrenes levetid?.. -eller tas svingningene opp i lagerklaringene/oljefilm?, -og/eller redusert levetid på veiva pga svingningene?.
Har vurdert bytte til flatreim, men det er masse styr hvis man skal balansere opp et ettermarkeds reimhjul. Alternativet er å la det stå til
Har stilt spm til motorbyggere(EBB og L. Køhler), EBB anbefalte ikke nytt ubalansert reimhjul generelt. Køhler mente at det var uproblematisk, men samme mann selger et slikt sett til denne motoren OG anbefaler avbalansering av ny clutch sammen med svinghjul på samme motor.. Jeg skjønner ikke hvorfor det er forskjell på betydningen av avalansering av veiva foran og bak. Køhler ville ikke forklare meg dette. Samtidig har den samme Køhler et meget godt renomme for sine BMW motorer!
I utgangspunktet tviler jeg på at Toyota eller BMW gjør dette hvis det ikke er en god grunn.
Men jeg vet ikke så mye om hvilke konsekvenser noen gram ubalanse i ene enden på veiva utgjør.. -Ser for meg i ytterste konsekvens vibrasjoner, -uansett noe mer svingning i veiva med konsekvens for veivlagrenes levetid?.. -eller tas svingningene opp i lagerklaringene/oljefilm?, -og/eller redusert levetid på veiva pga svingningene?.
Har vurdert bytte til flatreim, men det er masse styr hvis man skal balansere opp et ettermarkeds reimhjul. Alternativet er å la det stå til
Har stilt spm til motorbyggere(EBB og L. Køhler), EBB anbefalte ikke nytt ubalansert reimhjul generelt. Køhler mente at det var uproblematisk, men samme mann selger et slikt sett til denne motoren OG anbefaler avbalansering av ny clutch sammen med svinghjul på samme motor.. Jeg skjønner ikke hvorfor det er forskjell på betydningen av avalansering av veiva foran og bak. Køhler ville ikke forklare meg dette. Samtidig har den samme Køhler et meget godt renomme for sine BMW motorer!
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: MR2, 1987
Jeg har kjørt 280.000 km med uoriginal reimskive (600 g i stedet for 2.4 kg) på Impreza, uten noen merkbare negative konsekvenser av det. Motoren blir mer turtallsvillig og girene smetter lettere på plass når roterende masse reduseres Jeg giret også om dynamoen, uten at det hadde noen innvirkning på ladestrøm/batteri - selv i 30 minus.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: MR2, 1987
Jeg tror, at hvis det er snakk om avbalansering her er det i tilfelle av selve hjulet, og ikke av hjulet pluss veiva. Så da er nytt hjul bestilt.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: MR2, 1987
Har luftet temaet på BMWCCNs sider, basert på det som kommer opp der så er balansering av dette reimhjulet ikke uvanlig på sportslige motorer. Dvs de som fabrikken forventer at vil brukes endel på høye turtall.
Som jeg sikkert nevnte tidligere så oppfattet Lennart Køhler(svensk motorbyggerguru med spesialitet Volvo og BMW) at original reimhjulet kunne byttes uten videre med et i alu.
Så det kan godt være at det er selve reimhjulet som balanseres alene/for seg selv med disse utboringene.
Hva må du ut med for et stk reimhjul?
Mener at til BMWs S14 så kostet pakken med tre alureimhjul og reima ca 6000 svenske.
Som jeg sikkert nevnte tidligere så oppfattet Lennart Køhler(svensk motorbyggerguru med spesialitet Volvo og BMW) at original reimhjulet kunne byttes uten videre med et i alu.
Så det kan godt være at det er selve reimhjulet som balanseres alene/for seg selv med disse utboringene.
Hva må du ut med for et stk reimhjul?
Mener at til BMWs S14 så kostet pakken med tre alureimhjul og reima ca 6000 svenske.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: MR2, 1987
Med moms, frakt og annen moro havner det vel på rundt 1200,- tenker jeg. Kan også få tilsvarende til vannpumpe og dynamo, men det dropper jeg i denne omgang.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: MR2, 1987
Reimhjulet rakk selvfølgelig ikke frem til helgen - det landet hos posten på fredag, men der stoppet det.
Ellers har det vært i overkant mye banning i garasjen i dag - har prøvd å montere vannpumpe med nye o-ringer på. Prøvde å få de til å sitte fast med litt flytende pakning:
...meeen det gikk dårlig. Etter 4de forsøk der o-ringene forskjøv seg ga jeg opp. For å få de ford... o-ringene til å holde seg på plass må jeg løsne kamreima igjen og lirke pumpa på plass på den måten. Fatter ikke at ikke Toyota har laget en bedre løsning for det der. Urk.
Jaja. Har vasket litt deler tidligere i uka, og resultatet ble ganske bra:
Disse er blåst med bakepulver og er til lakking:
Ellers har det vært i overkant mye banning i garasjen i dag - har prøvd å montere vannpumpe med nye o-ringer på. Prøvde å få de til å sitte fast med litt flytende pakning:
...meeen det gikk dårlig. Etter 4de forsøk der o-ringene forskjøv seg ga jeg opp. For å få de ford... o-ringene til å holde seg på plass må jeg løsne kamreima igjen og lirke pumpa på plass på den måten. Fatter ikke at ikke Toyota har laget en bedre løsning for det der. Urk.
Jaja. Har vasket litt deler tidligere i uka, og resultatet ble ganske bra:
Disse er blåst med bakepulver og er til lakking:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: MR2, 1987
Oppvaskmaskin eller au-pair? Noe(n) å anbefale?webmaster wrote:Jaja. Har vasket litt deler tidligere i uka, og resultatet ble ganske bra
E-type 1968
MX-5 1991
MX-5 1991
Re: MR2, 1987
Yours truly med Zalo og børste. Og noe avfettingsgreier. Jeg tar ikke oppdrag.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
MR2, 1987
Avslutt med polytrol, så blir det perfekt. Og varer lenger
Odd Goderstad
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Re: MR2, 1987
Brukte Biltemavarianten, ble faktisk en del bedre med den også.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: MR2, 1987
Nok en dag fyllt av bannskap og ukvemsord, men så...ga jeg beng i verkstedhåndboka og tok en spansk en...
For å få bedre plass til å romstere på begynte jeg med å ta av reg.-reima igjen. Og så demonterte jeg til-røret for vann, slik som verkstedhåndboka sa.
Altså, Toyota sier at du skal sette på to o-ringer, en mellom vannpumpe og blokka, den andre mellom vannpumpe og vann inn på pumpa. For det første finnes det ikke spor å legge o-ringene i, for det andre er det umulig å få dem til å sitte i ro og for det tredje, skulle man klare å lirke den på plass såvidt det er så smetter dævelskapet ut igjen på en eller annen side så fort du begynner å trekke til boltene.
Dermed gikk o-ringene veggimellom, og flytende pakning ble lagt på i stedet. Da gikk det mye bedre:
Så var det tid for å få på plass til-røret for vannet...og det lot seg ikke gjøre, fikk ikke plass. Dermed måtte vannpumpa av igjen, for ørtende gang. Rør på, ny flytende pakning på begge stedene på pumpa, så endelig:
Så er spørsmålet om det er tett, da... Tenkte jeg skulle fylle på litt væske før jeg skrudde på ekspansjonstank og slikt og se om det lekker noe sted.
Men jeg fikk da på reg.-reima igjen!
Nylakkerte deler prøvemontert (har bestilt ny pakning til det midterste toppdekslet):
Håper at reimhjul kommer i morgen, og så skal jeg ha noen liter med kjølevæske
For å få bedre plass til å romstere på begynte jeg med å ta av reg.-reima igjen. Og så demonterte jeg til-røret for vann, slik som verkstedhåndboka sa.
Altså, Toyota sier at du skal sette på to o-ringer, en mellom vannpumpe og blokka, den andre mellom vannpumpe og vann inn på pumpa. For det første finnes det ikke spor å legge o-ringene i, for det andre er det umulig å få dem til å sitte i ro og for det tredje, skulle man klare å lirke den på plass såvidt det er så smetter dævelskapet ut igjen på en eller annen side så fort du begynner å trekke til boltene.
Dermed gikk o-ringene veggimellom, og flytende pakning ble lagt på i stedet. Da gikk det mye bedre:
Så var det tid for å få på plass til-røret for vannet...og det lot seg ikke gjøre, fikk ikke plass. Dermed måtte vannpumpa av igjen, for ørtende gang. Rør på, ny flytende pakning på begge stedene på pumpa, så endelig:
Så er spørsmålet om det er tett, da... Tenkte jeg skulle fylle på litt væske før jeg skrudde på ekspansjonstank og slikt og se om det lekker noe sted.
Men jeg fikk da på reg.-reima igjen!
Nylakkerte deler prøvemontert (har bestilt ny pakning til det midterste toppdekslet):
Håper at reimhjul kommer i morgen, og så skal jeg ha noen liter med kjølevæske
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: MR2, 1987
Fikk en innpakket ball i posten i dag:
...innholdet var riktignok rundt, men bare i 2D. Fikk også tak i kjølevæske, så da kom man litt videre i dag også.
...innholdet var riktignok rundt, men bare i 2D. Fikk også tak i kjølevæske, så da kom man litt videre i dag også.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: MR2, 1987
Dette blir bare lekkert, når du bruker såpass mye tid på MR2en så tror den helt sikkert at den skal brukes endel til sommeren. Kanskje den til og med begynner å tro at den skal på banetreff istedenfor den gule.. Sikkert endel misunnelse mellom disse.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i