2002 Lotus Elise S2

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Lavt og hardt, just the way we like it...:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Fikk kosepakke på døren i dag..

Image

Denne logoen så jo kjent ut... Så denna måtte bare åpnes...

Jaggu fant jeg ikke et par bakdempere til Elisen der...

Image

... De gamle denperne ligger vedsiden av som referanse.

Etter jeg fikk rotet litt til i kosepakken så fant jeg mere deler, jaggu fant jeg et par framdempre og.. :)

Image

Her og la jeg de gamle gule som referanse ved siden av...

Måtte jo prøve å så de på, ikke noen stor jobb for meg akkurat som satt der å kåle litt for meg selv...

FIkk bakdemprene på plass, og den var ikke for lang gitt...

Image

Så bilen er nå kjørbar selv om den står på bukk nå, det har ikke bilen vært siden 2004..

Image

Jeg ble fornøud med mine nye skreddersydde dempere ifra den lille øya midt i den store dammen, sånn circka..

Så kom hjulene på foran mens iblen stod på bukk, og det var jammen med passelig med klarering ifra dekket til skjermkanten og gitt :)

Image

Får inn pekefinger og langefingern, det er passelig tror jeg.. Blir spenndne å slippe den ned på bakken i morgen, må bare skifte litt olje og slikt først så er den klar for en 4hjulskontroll og bil-sessongen 2010. :)

Ha en hyggelig aften vidre dere. :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

nå ble den så lav at toyoene tar litt borti innerskjermen.. hihi... Skal prøve å ta noen bra bilder senere idag.. så jeg hevern nesten 10mm senere i dag, etter jeg har fått tatt noen sikkelige bilder, dog har ikke fotokamera, blir bare mobilkamera :( (gamle casioen ifra 2003 døde helt for meg etter sist jul, tror det ble for lite bilbilder og for mye familiebilder for det...)

Men dæven den ser beintøff ut nå som man fikk mer "normal" høyde på den.
OM noen vil kjøpe nyoverhalte øhlins til s1 elise så kan de si ifra.

Jeg har ikke behov for de demperne mer, da der er for lange for min bil, men de passer stock elise s2 ganske bra med eliseparts top mounts noe osm medfølger om noen vil ha de.

Raske fakta:
de ble overhalt sist i høst, med 200mm fjærer framfor 240mm, 57nm/mm (ca 325lbs/inch) foran og 85nm/mm (ca 480lbs/inch).
Lengden på demperne er tilnærmet demperns orginal lengde, bakdemperne kan ha noe avvik pga andre "festeøyer" men de orginale medfølger.

Andre fjærer medfølger også.

Stock Øhlins:
Foran Øhlins (lengde 365mm / slag 108mm) 200lbs/inch (35nm/mm 240mm fjør)
Bak Øhlins (lengde 384mm / slag 106mm) 343lbs/inch (60nm/mm 240mm fjør)

Demperne har rullet ca 25k km, men totalt nyoverhalt i fjor høst.

Grunnen til at de ikke passer min bil mer er pga drivakslenen som tok borti ett av de extra motorfestene en må ha på den motoren jeg har.
Merket at r-dekk ikke har noe på snø å gjøre.. sliter med feste, det fines ikke.. hehe
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Image

Image

Image

Image

Må ærlig talt si nå ser'n grym ut...

Men skal heve fronten ca 10mm foran og la den være som den er bak målte bakkeklareringa bak til 125mm. Vil påstå at dette er mye bedre enn 170mm foran og 155mm bak som jeg hadde før. :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Lotus som sleiker asfalten på denne måten ser helt riktig ut, spørsmålet er hvor anvendelig det er?
Det er jo på de svingete småveiene det er morsomt å kjøre Elise, men der er uheldigvis veistandarden ofte så dårlig at man sliter selv med originalt oppsett.

En del veistrekninger jeg har brukt som "SS1-etapper" med Impreza er helt ukjørbare med Elise :cry:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Ser veldig snadder ut, men jeg ville vært forsiktig med å kjøre så lavt, ja. Men hvis du bare skal bruke den på bane er det jo bare transportetappene som kan være en utfordring. :-)

Grattis!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
elling
Posts: 48
Joined: 23 Jun 2009 10:14

Post by elling »

Den bilen din skremmer meg mer og mer :) Gleder meg til årets sesong
Bruksbil: '15 Mazda 3 2.2d
Leketøy: '93 Caterham Seven HPC-ish
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Nybilen din skremmer meg like mye... Detta blir en artig sommer ja.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

11.5kg orginaltank tom
35.1kg orginaltank+32l fuel (full tank)

7.0kg ny tank tom
42.4kg ny tank 48l+fuel (full tank) [+7,3kg]
46.8kg ny tank 52l+fuel (full tank) [+11.7kg]

I værste fall så blir ny vekt på bil 858-863kg.

Hva skal en handle først da tru...

Image
eller
Image

Koster ca det samme, men har råd til en ting nå etter 4hjulskontrollen og en ting til sent på sommeren. :)

Litt tyngre blir den og, har stor halonslukker som skal ligge baki..

Blir bare mer utfording å få ned vekta på den senere da.. :) (ty til drastiske tak, hehe)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Image

Slik da er bilen kjørbar på norske veier .. :) ca 105mm bakkeklaring.

Slik det var så subbet dekkene borti baksiden av kjørelysa, ikke helt bra, hehe
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Image

Ett kosebilde til nye Lesere :D Takk til 0-60 Magazine ifra USA.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Image

Tælahiv er gøyale saker, den dumpa så litt svær ut, så jeg hadde knapt 4kmt da jeg kjørte bort til den... men måtte snu å kjøre hjemmat, bilen ble besiret av en tælahiv-dump i går.. hehe

Skadene er ikke kritisk, litt svart gaffatape der gjør nytta si intill jeg får frontspitteren, da skal jeg sette på den, og lage en form av nedre del av fronten på nytt slik at den kan støpes opp på nytt, og så får man jo intrigert frontspitteren sikkelig og.. :)

2 fluer i en smekk høres bra ut i huet mitt iallefall :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Image

Bilde sier mer enn 1000 ord, bra digg vær ute i dag,, og Jeg er storflornøyd med nitron oppsettet, de takler dumper bedre enn de gamle demperne, og fikk attpå til litt mer grep foran i samme slengen. :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Image

Detta er ikke feil. :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Post by Lotus Type-72 »

Shadow_iX wrote: Slik da er bilen kjørbar på norske veier .. :) ca 105mm bakkeklaring.
Det ble kanskje litt lite bakkeklaring ?

Det fine med et forum er at man kan lære av andres feil :wink:
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
Post Reply