hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06

Post by hmhaga »

Vålerbanen på en Mandag var jo helt genialt (17. sept), så godt som banen for seg selv. Kom ned på 1.04, med mer å hente når man får orden på oljetemperatur. Ble til at jeg måtte ett gir opp for å holde temperaturen på ~ 130 grader, ellers gikk den nord for 140 - og det føles ikke helt bra selv om oljetrykket holder seg. Oljekjøler venter på hylla i garasjen...

Ellers er alt prat om dekk- og bremseforbruk gjort til skamme. Nææææsten som å kjøre Lotus Elise jo :lol:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06

Post by hmhaga »

Vårturen ble i garasjen :lol:
IMAG1400.jpg
IMAG1400.jpg (182.59 KiB) Viewed 5870 times
Som vanlig er man ikke så inspirert til å skru bil før fuglene begynner å kvitre. Det skal vel dryppe litt fra en US-bil, men når hele bunnpanna var klissvåt så var det på tide å gjøre noe. Første feil funnet. Ledninger til knock-sensorer har ligget klemt mellom manifold, slik at pakningene ikke har tettet ordentlig. I tillegg lekker oljetrykksensor (helt til høyre i bildet).
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
slampen
Posts: 30
Joined: 22 Dec 2011 07:47

Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06

Post by slampen »

hmhaga wrote: 13 May 2019 09:41 Som vanlig er man ikke så inspirert til å skru bil før fuglene begynner å kvitre.
Jeg kjenner meg veldig igjen i det.

Morsomt å følge tråden din. Keep it coming!
-95 Mx5 1.8 BRG.
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06

Post by hmhaga »

Ting tar tid. Det var utrolige 1 mnd ventetid på nye ventilfjærer fra GM, men nå er de i hvert fall på vei i posten sammen med en haug av nye pakninger, sensorer og div. I mellomtiden har jeg brukt litt tid på å lodde interiørplastikk, der absolutt alle innfestinger har knekt (sannsynligvis en kombinasjon med dårlig kvalitet og solen i Florida). Har også fjernet en håpløs quick shifter som ikke passet bilen, monterte i stedet en original fra Corvette C6.

Jeg klarte ikke å la være å gå løs på throttle body med Dremel, ettersom jeg ble litt dårlig av å se på den. Vakuumlinje til veivhusventilasjon er formet som en solid luftbrems, jeg bygget opp dette med Biltema kjemisk metall. Imponerende produkt, det suger seg fast i underlaget og blir hardt som...metall. Kunne sikkert brukt mer tid på å polere etter sliping, men i følge fysikken fungerer det bedre å ikke ha en helt slett overflate - og ingen skal se på det når montert i bilen :mrgreen:
DSCF0015-1 (1).jpg
DSCF0015-1 (1).jpg (110.93 KiB) Viewed 5827 times
Original throttle body
IMAG1477.jpg
IMAG1477.jpg (143.94 KiB) Viewed 5827 times
Portet throttle body
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06

Post by hmhaga »

IMAG1452.jpg
IMAG1452.jpg (148.93 KiB) Viewed 5823 times
Fjernet også secondary air injection. Noe rare greier veldig mange US-biler har, som tilfører friskluft tili eksosmanifoldene ved kaldstart. Rørene ligger rundt motoren og er veldig upraktiske ved mekking, så da det kom i veien ved montering av noen andre deler løste jeg problemet ved å skru ut hele greia. Sparte noen kilo også :mrgreen:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06

Post by hmhaga »

Fortsetter å bable for meg selv her, i håp om at noen andre blir inspirert...
IMAG0013.jpg
IMAG0013.jpg (156.9 KiB) Viewed 5813 times
Hjulegave midt på sommeren! :mrgreen: Nye pakninger til alt som er demontert, nye ventilfjærer, ventiltetninger, større oljekjøler til servo mm.
IMAG0015.jpg
IMAG0015.jpg (136.89 KiB) Viewed 5813 times
Nå skal jeg gjøre noe jeg aldri har gjort før. Demontere vippearmer og bytte ventilfjærer og tetninger på støtstang-motor. Største frykten er å miste ventil eller låseklips ned i sylinder, men det skal la seg løse ved å rotere hver sylinder til TDC, slik at at ventil stopper mot stempel.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
jonr
Posts: 159
Joined: 17 May 2009 17:36

Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06

Post by jonr »

Jeg liker iallefall å følge med på det du skriver :)
Og er vel sikkert ikke alene om å bli inspirert.
E-type 1968
MX-5 1991
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06

Post by hmhaga »

IMAG0017.jpg
IMAG0017.jpg (195.38 KiB) Viewed 5809 times
Alle vipperarmer ute. Relativt lite fjærpress når ventilene er lukket, så ikke nødvendig å komprimere fjærer for å demontere. Legg merke til passende tema på voksduken :P
IMAG0019.jpg
IMAG0019.jpg (135.43 KiB) Viewed 5809 times
Dette kan vel knapt kalles slitasje etter 160.000 km. Lover godt. Heller ikke noe synlig slitasje på støtstenger. Ettersom det ikke var noe slakk/klaringer noe sted, tror jeg ikke det er nødvendig med noen kontrollmåling (det skal være en viss preload).
IMAG0018.jpg
IMAG0018.jpg (157.23 KiB) Viewed 5809 times
Tilstand på tennplugger etter 10.000 km og 3 banedager. Stemmer jo bra med at bilen knapt bruker olje, selv på banekjøring. Virker som disse LS-motorene slites sakte.

Neste blir å bytte ventilfjærene. Noen som har erfaring med trykkluft for å holde ventilene på plass når låseklips er av? Er det til å stole på? Sparer en del tid på dette kontra å rotere hver sylinder til TDC.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06

Post by hmhaga »

IMAG0022.jpg
IMAG0022.jpg (163.68 KiB) Viewed 5808 times
Jeg valgte å ikke stole på trykkluft... Dyttet noen runder med taustump inn i tennplugghull før stempel går opp og roterer motor til den butter. Når taustumpen da sitter fast, er man sikker på at stempel er sånn ca på TDC - samtidig som taustumpen legger seg oppunder ventilene. Motoren er ikke så tung å rotere for hånd med tennpluggene ute - lettere enn Subaru sin boxer faktisk. La en magnetsøker på låseklipsene når jeg trykket ned fjæra, så foreløpig er ingen låseklips borte vekk ;)
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
slampen
Posts: 30
Joined: 22 Dec 2011 07:47

Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06

Post by slampen »

Leser, keep it coming...

Sent from my SM-G975F using Tapatalk

-95 Mx5 1.8 BRG.
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06

Post by hmhaga »

Alle ventilfjærer og tetninger byttet. Det holdt på å gå galt på siste sylinder, var litt surrete i huet av grinete unger og glemte å rotere motoren. Dermed falt 1 stik ventil ned i sylinderen :oops: Men jeg hadde så GRISEFLAKS at stempelet ikke stod helt i bunn, dermed var det bare å rotere motoren så kom ventilen pent og pyntelig opp igjen. Puh...
IMAG0028.jpg
IMAG0028.jpg (225.95 KiB) Viewed 5787 times
Kunne jo ikke unngå å gjøre en liten oppgradering, montering av varmeisolasjon :mrgreen:
ECU er ganske ganske hissig på å retardere tenning i takt med stigende innsugstemperatur, det blir jo godt og varmt mellom sylinderrekkene.
Nye pakninger ble det også, de originale var helt flatklemte og tettet ikke særlig bra.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06

Post by hmhaga »

Innsugsmanifolden var full av oljesøl fra veivhusventilasjonen, så før montering ble denne grundig vasket. Da er det jo synd å la dette sølet bygge seg opp på nytt, så jeg laget en løsning med en oljeoppsamler for kompressorluft. Denne har et sintret materiale som bremser og fanger oljepartiklene. Vet ikke helt om den kommer til å fungere etter hensikten, blir spennende å se.
65689249_10156979531255067_6361798162625069056_o.jpg
65689249_10156979531255067_6361798162625069056_o.jpg (141.02 KiB) Viewed 5744 times
Gjenstår å montere bunnpanne med nye pakninger, samt montering av oljekjøler. Håper å få kjørt litt før sesongen er over igjen...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06

Post by hmhaga »

Da var det liv i bilen igjen :D Vasket undersiden med kraftig fettløser og høytrykk, for å få bort alt oljesølet fra lekkasjer. Da blir det lettere å se hvor eventuelt ny lekkasje har sitt opphav. Planlegger en vestlandstur over Suleskard til neste helg, så jeg får kjørt bilen litt før den må parkeres igjen. Blir spennende å finne ut om portet throttle body, isolering av manifold og kaldere termostat har noen effekt.
IMG_20190812_180027.jpg
IMG_20190812_180027.jpg (149.75 KiB) Viewed 5663 times
IMG_20190812_185856 (1).jpg
IMG_20190812_185856 (1).jpg (183.33 KiB) Viewed 5663 times
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06

Post by PeR4 »

Sent ja... Innsatsen din ga forventet effekt?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06

Post by hmhaga »

PeR4 wrote: 18 Jan 2020 21:43 Sent ja... Innsatsen din ga forventet effekt?
Ja, det ble markert bedre respons i bilen. Nå river den løs bakhjula ganske enkelt ved å gi gass i rett linje, uten bruk av clutch. Men nå har jeg fått meg HP Tuners dongle og programvare for å mappe/programmere ECU mm selv, og ser årsaken til at motor reagerer positivt på redusert temperatur på innsugsluft og kjølevann: GM har programmert inn retardering av tenning allerede fra 30 varmegrader IAT/innsugstemp, og ECT/kjølevann over 90 grader. Samtidig er kjøleviftene programmert til å ikke slå inn før 108 grader. Her skal det justeres ja ;) Det er også lagt inn en del momentbegrensninger i ECU (ved brått gasspådrag, girskifte mm), som jeg nå programmerer bort. Har også på gang bredbåndsmåler, så jeg kan få magret ut blandingen litt - som hos de fleste bilprodusenter så legger de på litt mye sikkerhetsmargin (fet blanding). Så det blir atter en gang spennende å starte opp bilen igjen og legge ut på kjøretur :mrgreen:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Post Reply