hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06
hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06
De siste 3 årene har jeg hatt en Seven Racing lisensiert løpsbil, som erstatning for å "bruke opp" en personbil på track days. Dessverre sørget regelendringer for at treningstilbudet forsvant (takk til NBF) og kjøretid en løpshelg står ikke i forhold til kostnadene. Dermed slo den planen feil og løpsbilen støvet ned i garasjen - og ble til slutt solgt for noen måneder siden. Iveren etter å kjøre på bane forsvinner derimot ikke, og har man bil som hobby kan jo ikke garasjen stå tom.
Så hva skulle man finne på da? Porsche var jo nærliggende, men Porsche uten S blir for kjedelig - og Porsche med S ble for dyrt. Porsche til riktig pris sliter også med motorproblemer, man blir ekspert i TBFer av å Google Porsche M96
Lotus Exige synes jeg fortsatt ligger for høyt i pris, og når man har hatt Elise S2 på ~ 750 kg så har jeg problemer med å se vekten passere tonnet. Da er på en måte konseptet ødelagt.
Jeg var på nippet til å be om prøvekjøring av Lotus Esprit SE 2,2 Turbo 1991 som ligger ute på finn.no nå. Men konklusjonen ble vel egentlig at det er å be om litt for mye problemer, spesielt om den faktisk skal brukes. Det får vente til unga er ute av reiret og man får mer tid i furtebua.
Etter å ha drept en BMW 120i etter 2 runder på Rudskogen forrige år, så kommer aldri en BMW til å sette sine hjul på mitt garasjegulv igjen. Delekostnadene for reparasjon er helt borti natta. Altså utgår M3.
Subaru WRX STI da? Som gammel Subaru-fan, så frister det selvsagt med en slik - men de ligger veldig høyt i pris pga høye utslippstall. Når de da i tillegg behøver ganske omfattende oppgradering av hjuloppheng for å fungere på bane, så blir det for dyrt. Det skal litt til for å skremme opp EJ-motoren også.
Plutselig gir finn.no-søket et treff på Corvette C5 Z06. Tjah...det har man da over mange år avfeid med støtstenger, H-bjelke og bladfjærer. Men man har jo ikke unngått å få med seg at diverse Corvette-modeller har satt imponerende rundetider på Nürburgring og diverse andre baner - så noe må de jo ha gjort riktig.
Enden på visa: 2003 Corvette C5 Z06 hentes på Lørenskog til helga
Ferdig oppsatt med ekstra hjulsett med Yokohama A052 på CCW-felger (265 og 295), nye Bilstein-dempere, Sparco bøttesete og Stoptech bremseklosser. Resten av track day oppsettet har GM sørget for i Z06-pakken. 405 hk og 550 Nm på 1439 kg er ikke helt feil.
Vi dukker vel plutselig opp på en banekjøring i løpet av sommeren.
Så hva skulle man finne på da? Porsche var jo nærliggende, men Porsche uten S blir for kjedelig - og Porsche med S ble for dyrt. Porsche til riktig pris sliter også med motorproblemer, man blir ekspert i TBFer av å Google Porsche M96
Lotus Exige synes jeg fortsatt ligger for høyt i pris, og når man har hatt Elise S2 på ~ 750 kg så har jeg problemer med å se vekten passere tonnet. Da er på en måte konseptet ødelagt.
Jeg var på nippet til å be om prøvekjøring av Lotus Esprit SE 2,2 Turbo 1991 som ligger ute på finn.no nå. Men konklusjonen ble vel egentlig at det er å be om litt for mye problemer, spesielt om den faktisk skal brukes. Det får vente til unga er ute av reiret og man får mer tid i furtebua.
Etter å ha drept en BMW 120i etter 2 runder på Rudskogen forrige år, så kommer aldri en BMW til å sette sine hjul på mitt garasjegulv igjen. Delekostnadene for reparasjon er helt borti natta. Altså utgår M3.
Subaru WRX STI da? Som gammel Subaru-fan, så frister det selvsagt med en slik - men de ligger veldig høyt i pris pga høye utslippstall. Når de da i tillegg behøver ganske omfattende oppgradering av hjuloppheng for å fungere på bane, så blir det for dyrt. Det skal litt til for å skremme opp EJ-motoren også.
Plutselig gir finn.no-søket et treff på Corvette C5 Z06. Tjah...det har man da over mange år avfeid med støtstenger, H-bjelke og bladfjærer. Men man har jo ikke unngått å få med seg at diverse Corvette-modeller har satt imponerende rundetider på Nürburgring og diverse andre baner - så noe må de jo ha gjort riktig.
Enden på visa: 2003 Corvette C5 Z06 hentes på Lørenskog til helga
Ferdig oppsatt med ekstra hjulsett med Yokohama A052 på CCW-felger (265 og 295), nye Bilstein-dempere, Sparco bøttesete og Stoptech bremseklosser. Resten av track day oppsettet har GM sørget for i Z06-pakken. 405 hk og 550 Nm på 1439 kg er ikke helt feil.
Vi dukker vel plutselig opp på en banekjøring i løpet av sommeren.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06
Du kom deg under tonnet ja
Men gratulerer skal du ha uansett!
Men gratulerer skal du ha uansett!
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06
Ukonvensjonelt, det liker jeg
Grattis.
Grattis.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06
Da har jeg vært innom den lokale Mekonomen og tømt hyllene for diverse oljeprodukter Motorolje, girolje, diffolje, clutchvæske, bremsevæske.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06
Grattis! Litt overgang fra det andre du har rattet vil jeg tro
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06
Ja, er vant til biler der det er null action før turtelleren passerer 3000-4000 rpm. Nå skjer det noe alt fra 1500 rpm, og fra 2000 rpm drar det godt. Har aldri kjørt V8 før, 2000 rpm låter som 4000 rpm i en firer - og går som en firer på 4000 rpm. Heldigvis liker den turtall også og drar helt greit til turtallsperra på 6500.
Blir spennende på første banedag, om kjøreegenskapene i sving er som forventet. Tror jeg skal ta det rolig inntil jeg har noen runder bak rattet. Famous last words
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06
Oooooh - 6500 rpm!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06
Ikke mobb!
Har bare flyttet effektkurven noen tusen rpm nedover
Kona har forøvrig bestemt seg for at Ferrari anno 2000 og oppover *ikke* er harry, så kanskje jeg returnerer til turtallsmotor om noen år
Ferrari 360 begynner jo å få greie priser, snart billigere enn 308...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06
Oppdaget uheldigvis "gule" ventilfjærer. Det er ifølge internett-mekanikerne være feil farge, de skal visst være blå. Førstnevnte kan visst knekke. Men historiene om en fjær (som ble til...) er relativt utbredt på nettet, så jeg er ikke overbevist
Til høyre sees det andre prosjektet, havarert motor. Mistet litt motet pga BMW delepriser. Prosjekt ønonomisk ruin der altså...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06
Det var ikke lys i klimaanlegget, og etter litt googling så er årsaken kaldloddinger på kretskortet. Skulle ønske jeg var 10 år igjen da jeg skulle forsøke meg på reparasjon - lodding av surface mount komponenter. Og når man var uheldig, så startet man på motsatt side av der loddingen var sprekt - og hele resistoren løsnet. Fikk det da til til slutt. Hadde egentlig tenkt å bruke et radioverksted, men sånt er jo ikke å oppdrive lengre
Når man først har demontert senterkonsollen, så kan man ikke montere sammen igjen uten andre forbedringer. Plaget av støy fra giroverføring/girspak, da det er montert en ny quick-shifter som mangler original støydemping (gummiforinger). Det er transaxel på bilen og girkasse bak, der giroverføringen går via et solid stag - som nødvendigvis vil overføre mye støy uten noen form for demping. Kom opp med en idé om å legge en drivknutebelg over, og det dempet lyden betraktelig.
Til helgen blir det trackday.no om alt går etter planen. Wohoooo - lenge siden sist!
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06
Ja, nå er vi spent på hvordan det gikk på bane!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06
Hehe, nå er jeg amcar-eier og GM lager verdens beste biler!
Neida, bilen levde opp til forventningene. Understellet er bra satt opp, den har bra grep i svingene og er godt balansert. Bremsene overlevde uten tegn til fading. Første gang jeg har kjørt forbi Porsche på innersving (disse hekk-motor bilene har det med å understyre ut av svingene ) og første gang jeg har en bil der det knapt er behov for å oppgradere noe som helst. Kanskje en oljekjøler for å kunne kjøre litt lengre pass, men etter 4-5 runder er egentlig sjåføren gått varm også. Det er *slitsomt* å kjøre biler med mye grep...
Har faktisk planer om en "nedgradering". CCW-felger med 295 og 265 Yokohama A052 blir rett og slett ALT for dyrt, kona vil få sjokk hvis jeg spør om å få kjøpe nye dekk til 20.000 kr neste sesong Planen er å montere 4 stk originale bakfelger, så jeg kan bruke samme dekk foran og bak. A052 har vanedannende effekt/bra grep, men det er ikke løselig pris på slikt. Blir nok å gå til R888 eller RSR. Enn så lenge er det noen banedager igjen i dekkene heldigvis...
Bilen har en litt artig modus for active handling (ESP), som de kaller "competition mode". Den kobler ut antispinn, men beholder antiskrens og abs. Får lov til å kjøre med grei skrens før den blander seg inn, så da har man et sikkerhetsnett med ukjent bil. Ellers har jeg sansen for instrumentpanelet, der man i tillegg til instrumenter kan lese av det meste av motorparametere i et LCD-display - samt en HUD. Oljetrykk, oljetemperatur, vanntemperatur osv.
Ellers har jeg et skruprosjekt til høsten, svetter en del olje i forkant av motoren. Da tannstangen er montert rett foran reimskiva og tannstangen henger i bærebru, så blir det mye demontering for å komme til. Benytter anledningent til å bytte reimskive, tetninger, oljepumpe og registerkjede. Men først i køen kommer havarert BMW...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06
Satser på en ny banedag på Vålerbanen 11. august. 700 kr for en hel dag er b-b-billig. Flere som skal dit, eller er hele NSK blitt bleieskiftarbeidere og pensjonister?
https://www.facebook.com/events/201760043829579/
https://www.facebook.com/events/201760043829579/
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06
Bleieskiftarbeider her!
Skal på ferie, ikke at jeg hadde hatt mulighet uansett. Når det er sagt så var jeg (i motsetning tildeg) på banedagen til NSK 29. juli
Skal på ferie, ikke at jeg hadde hatt mulighet uansett. Når det er sagt så var jeg (i motsetning tildeg) på banedagen til NSK 29. juli
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06
11. august ble sabotert etter å ha vært innom en forkjølelsesinkubator (venteværelse legekontor) noen dager før
Prøver på nytt på Vålerbanen 17. September
https://www.facebook.com/events/172238950131095/
Prøver på nytt på Vålerbanen 17. September
https://www.facebook.com/events/172238950131095/
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3