hmhaga - 2003 Corvette C5 Z06
Posted: 11 Apr 2018 08:25
De siste 3 årene har jeg hatt en Seven Racing lisensiert løpsbil, som erstatning for å "bruke opp" en personbil på track days. Dessverre sørget regelendringer for at treningstilbudet forsvant (takk til NBF) og kjøretid en løpshelg står ikke i forhold til kostnadene. Dermed slo den planen feil og løpsbilen støvet ned i garasjen - og ble til slutt solgt for noen måneder siden. Iveren etter å kjøre på bane forsvinner derimot ikke, og har man bil som hobby kan jo ikke garasjen stå tom.
Så hva skulle man finne på da? Porsche var jo nærliggende, men Porsche uten S blir for kjedelig - og Porsche med S ble for dyrt. Porsche til riktig pris sliter også med motorproblemer, man blir ekspert i TBFer av å Google Porsche M96
Lotus Exige synes jeg fortsatt ligger for høyt i pris, og når man har hatt Elise S2 på ~ 750 kg så har jeg problemer med å se vekten passere tonnet. Da er på en måte konseptet ødelagt.
Jeg var på nippet til å be om prøvekjøring av Lotus Esprit SE 2,2 Turbo 1991 som ligger ute på finn.no nå. Men konklusjonen ble vel egentlig at det er å be om litt for mye problemer, spesielt om den faktisk skal brukes. Det får vente til unga er ute av reiret og man får mer tid i furtebua.
Etter å ha drept en BMW 120i etter 2 runder på Rudskogen forrige år, så kommer aldri en BMW til å sette sine hjul på mitt garasjegulv igjen. Delekostnadene for reparasjon er helt borti natta. Altså utgår M3.
Subaru WRX STI da? Som gammel Subaru-fan, så frister det selvsagt med en slik - men de ligger veldig høyt i pris pga høye utslippstall. Når de da i tillegg behøver ganske omfattende oppgradering av hjuloppheng for å fungere på bane, så blir det for dyrt. Det skal litt til for å skremme opp EJ-motoren også.
Plutselig gir finn.no-søket et treff på Corvette C5 Z06. Tjah...det har man da over mange år avfeid med støtstenger, H-bjelke og bladfjærer. Men man har jo ikke unngått å få med seg at diverse Corvette-modeller har satt imponerende rundetider på Nürburgring og diverse andre baner - så noe må de jo ha gjort riktig.
Enden på visa: 2003 Corvette C5 Z06 hentes på Lørenskog til helga
Ferdig oppsatt med ekstra hjulsett med Yokohama A052 på CCW-felger (265 og 295), nye Bilstein-dempere, Sparco bøttesete og Stoptech bremseklosser. Resten av track day oppsettet har GM sørget for i Z06-pakken. 405 hk og 550 Nm på 1439 kg er ikke helt feil.
Vi dukker vel plutselig opp på en banekjøring i løpet av sommeren.
Så hva skulle man finne på da? Porsche var jo nærliggende, men Porsche uten S blir for kjedelig - og Porsche med S ble for dyrt. Porsche til riktig pris sliter også med motorproblemer, man blir ekspert i TBFer av å Google Porsche M96
Lotus Exige synes jeg fortsatt ligger for høyt i pris, og når man har hatt Elise S2 på ~ 750 kg så har jeg problemer med å se vekten passere tonnet. Da er på en måte konseptet ødelagt.
Jeg var på nippet til å be om prøvekjøring av Lotus Esprit SE 2,2 Turbo 1991 som ligger ute på finn.no nå. Men konklusjonen ble vel egentlig at det er å be om litt for mye problemer, spesielt om den faktisk skal brukes. Det får vente til unga er ute av reiret og man får mer tid i furtebua.
Etter å ha drept en BMW 120i etter 2 runder på Rudskogen forrige år, så kommer aldri en BMW til å sette sine hjul på mitt garasjegulv igjen. Delekostnadene for reparasjon er helt borti natta. Altså utgår M3.
Subaru WRX STI da? Som gammel Subaru-fan, så frister det selvsagt med en slik - men de ligger veldig høyt i pris pga høye utslippstall. Når de da i tillegg behøver ganske omfattende oppgradering av hjuloppheng for å fungere på bane, så blir det for dyrt. Det skal litt til for å skremme opp EJ-motoren også.
Plutselig gir finn.no-søket et treff på Corvette C5 Z06. Tjah...det har man da over mange år avfeid med støtstenger, H-bjelke og bladfjærer. Men man har jo ikke unngått å få med seg at diverse Corvette-modeller har satt imponerende rundetider på Nürburgring og diverse andre baner - så noe må de jo ha gjort riktig.
Enden på visa: 2003 Corvette C5 Z06 hentes på Lørenskog til helga
Ferdig oppsatt med ekstra hjulsett med Yokohama A052 på CCW-felger (265 og 295), nye Bilstein-dempere, Sparco bøttesete og Stoptech bremseklosser. Resten av track day oppsettet har GM sørget for i Z06-pakken. 405 hk og 550 Nm på 1439 kg er ikke helt feil.
Vi dukker vel plutselig opp på en banekjøring i løpet av sommeren.