Da er det vel på tide med å starte hvor jeg slapp sist, eller i alle fall fortsette fra det punktet.
April 2016 ... det tok ikke på langt nær så lang tid som fryktet.
Flatt batteri, glemte selvsagt å koble det av. Ikke noe en booster ikke kunne fikse, men det ble likevel første punkt på lista.
1. Nytt batteri
Endelig fri, men vi tar det mer ro, tomgangen er litt "rar", kvelte den to ganger i lyskryss på vei hjem.
Tomgangen ble punkt 2.
Vel hjemme ble det tid til å ta en liten oppsummering over hva som trengs før "vårens vakreste" i begynnelsen av mai. Følte at det kunne være lurt å være godt forberedt og ikke la så mye være opptil tilfeldighetene.
Så den endelige lista ble som følger:
1. Bytte batteri
2. Finne ut av tomgangsproblemet
3. Nye dekk
4. Bytte olje, filtre og bremsevæske
5. Bytte skiltramme bak (don't ask)
6. Sjekke at platene under sitter godt
7. Få lånt et GoPro, og finne ut hvor det burde plasseres
8. Få orden på egen kamerarigg, bare rot etter at jeg gikk vekk fra fullformat
Gikk på dette med liv og lyst, skulle egentlig byttet div. foringer, men lot dette bli med tanken da tiden var i utgangspunktet knapp.
Så da kom pakken fra eliseparts, og a-team-låta ble skrudd på.
Siden dette er en sommerkjørt bil, gikk alt som på skinner, og det var veldig snart tid for prøvetur for å se at alt "sitter".
Hmm, men selvsagt måtte det være noe. Etter å ha kommet hjem ville jeg bare se på foringene framme, for å få bestillt riktig type når den tid kommer. Tenkte det var lurt å ta av bunnplata framme for å komme godt til.
Det viste seg å være ganske så lurt. Ikke at det feilet foringene noe, men det var vått i framkant av forhjulet, og det var ikke rent vann; kjølevæske.
Brått ble jeg pessimist, men det var ikke værre enn å bare fortsette demonteringen framme for å finne kilden. Mistenkte radiatoren med det samme, men heldigvis var den orginale med plastendene byttet i noe mer holdbart. Kilden viste seg å være ei slapp slangeklemme på venstre side.
Å herregud så letta jeg ble, bare 4 dager igjen til avreise. Krisen avverget.
Nå var virkelig alt klart, tid for å dra på AmCar-utstilling
Grei anledning å teste ut Olympus-kameraet.
Vel, når jeg sier AmCar-utstilling, så mener jeg vel "AmCar-utstilling"
Anyways, dagene gikk fort nå, og plutselig sto jeg på kaia da. Var tydeligvis ikke alene om destinasjonen heller.
og etter bare en liten fergetur, og noen "mil" på veien, så var vi jaggu meg fremme. Første 600km i en Lotus hadde gått bra!
Rett nok, det var de neste km-ene jeg egentlig fryktet.
Jeg er en skikkelig early-bird, så jeg var alltid først ute for å fylle. Bilen fikk sitt, og det fikk jaggu meg fotografen også.
Dag #1 unnagjort, 11 lærerike runder siden.
Dag #2 ble kjørt med passasjerer. Alle satt igjen med samme inntrykk: "Den bilen sitter i svingene". 8 lærerike runder til.
Må ærlig talt innrømme at med mitt moderate "læretempo", så opplevde jeg ikke noen direkte ulemper å kjøre med passasjerer.
Ellers ble det den selvskrevne lavasteinbiffen på Pistenklause, med påfølgende observasjon av japanere som ville ha bilde av et adgangskort (holdt av en genuint ekte tysker). Aldri sett lignende, og dere skulle sett de ta bilde av maten.
Turen hjem ble betydelig lengre, helt opp til Hirtshals for å ta Superspeed over til Larvik. Totalt ble det i overkant av 2000km, hvorav 400 av dem ble kjørt på ringen. I det hele tatt føltes turen i etterkant som Top Gear episoden fra Argentina, hvor Lotusen gjorde skamme på økenavnet Lots Of Troule Usually Serious.
Neste langtur blir til Gøteborg for storservice med reg-reimbytte.
Til nå, over og ut!
P.S. Er det noen her som har en grønn ZZ-regga Elise? og en BT-regga i8. Rakk å vinke, men fikk ikke anledning å hilse på. Jeg skylder på trafikk