fcuk har en '01 Lotus Elise

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

fcuk
Posts: 54
Joined: 30 Jul 2006 14:11

fcuk har en '01 Lotus Elise

Post by fcuk »

Tidligere eier er godt kjent her på forumet.

Overtatt 18.04.2015 i storveis form. Å si at bilen var godt tatt vare på må være tidenes underdrivelse.

Det ble travelt på Instagram den dagen.
Image

Første sesong gikk fort unna, rakk ingen banetreff, men fikk tid til mange turer i Østfold og Sveriges dype skoger. Alle måtte få se og røre, og ingen klarte å gjette prisen riktig ;)

Turen til Nürburgring i begynnelsen av mai ble UTEN vår lille Elise.

Men, det var påminnelser der nede, overalt.
Image

Image

Siden jeg er minst like glad i å ta bilder, som å kjøre bil, benyttet jeg anledningen når BilNorge hadde jubileums-kampanje.

Image

Image

På trykk
Image

Midt på sommeren ble det tid til en opptreden på Bilens Dag i Rakkestad
Image

Men så alt for fort ble det tid for tornerosesøvn. I et varmt og tørt lokale i Rakkestad.
Image

Mer, etterpå!
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: fcuk har en '01 Lotus Elise

Post by NoBrain »

Gratulerer med flott sportsvogn :) Det er vel den gamle bilen til hmhaga her på forumet? Antar at frontruten nå er byttet på denne? Var en stor sprekk (grunnet steinsprut) i den tidligere.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: fcuk har en '01 Lotus Elise

Post by THB »

Gratulerer :) Kliss lik min gamle som jeg hadde fra 2005-2009, nydelig bil. Laser Blue er den fineste fargen på Elise etter min mening, kanskje med Magnetic Blue (som jeg var sikker på at denne var når jeg så det første bildet...) som en god nummer to.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
fcuk
Posts: 54
Joined: 30 Jul 2006 14:11

Re: fcuk har en '01 Lotus Elise

Post by fcuk »

NoBrain wrote:Gratulerer med flott sportsvogn :) Det er vel den gamle bilen til hmhaga her på forumet? Antar at frontruten nå er byttet på denne? Var en stor sprekk (grunnet steinsprut) i den tidligere.
Hmm, ja, den sprekken ja ... er der fortsatt den. Bytter ikke rute før det er absolutt nødvendig, sånn av prinsipp.
fcuk
Posts: 54
Joined: 30 Jul 2006 14:11

Re: fcuk har en '01 Lotus Elise

Post by fcuk »

THB wrote:Gratulerer :) Kliss lik min gamle som jeg hadde fra 2005-2009, nydelig bil. Laser Blue er den fineste fargen på Elise etter min mening, kanskje med Magnetic Blue (som jeg var sikker på at denne var når jeg så det første bildet...) som en god nummer to.
Hvordan klarte å du å kvitte deg med den? Merker at det kommer til å bli vanskelig.
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: fcuk har en '01 Lotus Elise

Post by THB »

fcuk wrote:
THB wrote:Gratulerer :) Kliss lik min gamle som jeg hadde fra 2005-2009, nydelig bil. Laser Blue er den fineste fargen på Elise etter min mening, kanskje med Magnetic Blue (som jeg var sikker på at denne var når jeg så det første bildet...) som en god nummer to.
Hvordan klarte å du å kvitte deg med den? Merker at det kommer til å bli vanskelig.
Ja, det lurer jeg også på innimellom... Men jeg hadde den (faktisk) som eneste bil i sommerhalvåret, og ble nok etter hvert litt lei av den dagligdagse kjøringen til/fra jobb o.s.v., samtidig som at jeg etter ca. 4 år kunne jeg tenke meg å prøve noe annet. Så da jeg ble oppringt i mai av en kar som hadde sett salgsannonsen høsten før, samtidig som det omtrent samtidig dukket opp en meget strøken Honda S2000 som jeg hadde lyst på, så ble det salg den gangen. Men hverken S2000 eller Z4 som jeg har nå er selvsagt ikke i nærheten av Elise når det gjelder kjøreegenskaper og moro-faktor. En ny Elise (denne gangen i kombinasjon med en kurant bruksbil/vinterbil) er nok absolutt et av alternativene neste gang det blir bytte. Men så var det den hels**** valutakursen da... En fin 111R f.eks. (som jeg kunne tenkt meg i tilfelle) blir jo fort rundt 100.000 kr dyrere nå enn for 3 år siden, og det går jo nesten år mellom at noen slike dukker opp på det norske markedet.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
fcuk
Posts: 54
Joined: 30 Jul 2006 14:11

Re: fcuk har en '01 Lotus Elise

Post by fcuk »

Da er det vel på tide med å starte hvor jeg slapp sist, eller i alle fall fortsette fra det punktet.


April 2016 ... det tok ikke på langt nær så lang tid som fryktet.

Flatt batteri, glemte selvsagt å koble det av. Ikke noe en booster ikke kunne fikse, men det ble likevel første punkt på lista.

1. Nytt batteri

Endelig fri, men vi tar det mer ro, tomgangen er litt "rar", kvelte den to ganger i lyskryss på vei hjem.
Image

Tomgangen ble punkt 2.

Vel hjemme ble det tid til å ta en liten oppsummering over hva som trengs før "vårens vakreste" i begynnelsen av mai. Følte at det kunne være lurt å være godt forberedt og ikke la så mye være opptil tilfeldighetene.

Så den endelige lista ble som følger:

1. Bytte batteri
2. Finne ut av tomgangsproblemet
3. Nye dekk
4. Bytte olje, filtre og bremsevæske
5. Bytte skiltramme bak (don't ask)
6. Sjekke at platene under sitter godt
7. Få lånt et GoPro, og finne ut hvor det burde plasseres
8. Få orden på egen kamerarigg, bare rot etter at jeg gikk vekk fra fullformat

Gikk på dette med liv og lyst, skulle egentlig byttet div. foringer, men lot dette bli med tanken da tiden var i utgangspunktet knapp.

Så da kom pakken fra eliseparts, og a-team-låta ble skrudd på.

Image

Siden dette er en sommerkjørt bil, gikk alt som på skinner, og det var veldig snart tid for prøvetur for å se at alt "sitter".
Image

Hmm, men selvsagt måtte det være noe. Etter å ha kommet hjem ville jeg bare se på foringene framme, for å få bestillt riktig type når den tid kommer. Tenkte det var lurt å ta av bunnplata framme for å komme godt til.

Det viste seg å være ganske så lurt. Ikke at det feilet foringene noe, men det var vått i framkant av forhjulet, og det var ikke rent vann; kjølevæske.

Brått ble jeg pessimist, men det var ikke værre enn å bare fortsette demonteringen framme for å finne kilden. Mistenkte radiatoren med det samme, men heldigvis var den orginale med plastendene byttet i noe mer holdbart. Kilden viste seg å være ei slapp slangeklemme på venstre side.

Å herregud så letta jeg ble, bare 4 dager igjen til avreise. Krisen avverget.

Nå var virkelig alt klart, tid for å dra på AmCar-utstilling :) Grei anledning å teste ut Olympus-kameraet.

Image

Vel, når jeg sier AmCar-utstilling, så mener jeg vel "AmCar-utstilling" :)

Image

Anyways, dagene gikk fort nå, og plutselig sto jeg på kaia da. Var tydeligvis ikke alene om destinasjonen heller.

Image

Image

Image


Image

Image

Image

og etter bare en liten fergetur, og noen "mil" på veien, så var vi jaggu meg fremme. Første 600km i en Lotus hadde gått bra!

Image

Rett nok, det var de neste km-ene jeg egentlig fryktet.

Jeg er en skikkelig early-bird, så jeg var alltid først ute for å fylle. Bilen fikk sitt, og det fikk jaggu meg fotografen også.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Dag #1 unnagjort, 11 lærerike runder siden.

Image

Image

Dag #2 ble kjørt med passasjerer. Alle satt igjen med samme inntrykk: "Den bilen sitter i svingene". 8 lærerike runder til.

Må ærlig talt innrømme at med mitt moderate "læretempo", så opplevde jeg ikke noen direkte ulemper å kjøre med passasjerer.

Image

Ellers ble det den selvskrevne lavasteinbiffen på Pistenklause, med påfølgende observasjon av japanere som ville ha bilde av et adgangskort (holdt av en genuint ekte tysker). Aldri sett lignende, og dere skulle sett de ta bilde av maten.

Image


Turen hjem ble betydelig lengre, helt opp til Hirtshals for å ta Superspeed over til Larvik. Totalt ble det i overkant av 2000km, hvorav 400 av dem ble kjørt på ringen. I det hele tatt føltes turen i etterkant som Top Gear episoden fra Argentina, hvor Lotusen gjorde skamme på økenavnet Lots Of Troule Usually Serious.

Image

Neste langtur blir til Gøteborg for storservice med reg-reimbytte.

Til nå, over og ut!


P.S. Er det noen her som har en grønn ZZ-regga Elise? og en BT-regga i8. Rakk å vinke, men fikk ikke anledning å hilse på. Jeg skylder på trafikk :)
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: fcuk har en '01 Lotus Elise

Post by THB »

Det med ustabil tomgang høres litt ut som det samme problemet jeg hadde en gang, veldig vanskelig å holde motoren i gang på tomgang og når den stoppet kunne det gå noen minutter og forsøk før det var mulig å få start igjen. Spesielt festlig da det skjedde i et lyskryss i Trondheim sentrum en lørdag formiddag... Husker det viste seg at det var en sensor som var problemet men ikke eksakt hvilken, muligens denne: http://www.elise-shop.com/crankshaft-sp ... 02705.html
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
fcuk
Posts: 54
Joined: 30 Jul 2006 14:11

Re: fcuk har en '01 Lotus Elise

Post by fcuk »

THB wrote:Det med ustabil tomgang høres litt ut som det samme problemet jeg hadde en gang, veldig vanskelig å holde motoren i gang på tomgang og når den stoppet kunne det gå noen minutter og forsøk før det var mulig å få start igjen. Spesielt festlig da det skjedde i et lyskryss i Trondheim sentrum en lørdag formiddag... Husker det viste seg at det var en sensor som var problemet men ikke eksakt hvilken, muligens denne: http://www.elise-shop.com/crankshaft-sp ... 02705.html
Jeg glemte faktisk å skrive hva som var løsningen: Å kjøre bilen litt.

Vel fremme i Tyskland var symptomene helt borte. Skyldes at tomgangsmotoren går seg litt vill etter at bilen har stått uten strøm i en lengre periode.
User avatar
Speedster
Posts: 109
Joined: 14 Aug 2006 13:02
Location: Sørlandet

Re: fcuk har en '01 Lotus Elise

Post by Speedster »

fcuk wrote:
THB wrote:Det med ustabil tomgang høres litt ut som det samme problemet jeg hadde en gang, veldig vanskelig å holde motoren i gang på tomgang og når den stoppet kunne det gå noen minutter og forsøk før det var mulig å få start igjen. Spesielt festlig da det skjedde i et lyskryss i Trondheim sentrum en lørdag formiddag... Husker det viste seg at det var en sensor som var problemet men ikke eksakt hvilken, muligens denne: http://www.elise-shop.com/crankshaft-sp ... 02705.html
Jeg glemte faktisk å skrive hva som var løsningen: Å kjøre bilen litt.

Vel fremme i Tyskland var symptomene helt borte. Skyldes at tomgangsmotoren går seg litt vill etter at bilen har stått uten strøm i en lengre periode.
"Fuel Trim" blir vel borte når ECU står uten strøm,men litt bruk så finner den tilbake til disse igjen.
Har dette "problemet" jevnlig grunnet bruk av hovedstrøms bryter og lite bruk av bilen...
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: fcuk har en '01 Lotus Elise

Post by hmhaga »

Neste langtur blir til Gøteborg for storservice med reg-reimbytte.
PS! Tannreim ble byttet hos Lotus Köbenhavn i Mai 2012 på ca 40.000 km. Tror du finner kvitteringen i haugen som fulgte med bilen.
Kjekt å se at bilen blir brukt. Beklager for løs stramming av slangeklemme ;)
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: fcuk har en '01 Lotus Elise

Post by webmaster »

Først: Takk for flott oppdatering! :)
fcuk wrote: Neste langtur blir til Gøteborg for storservice med reg-reimbytte.
Du vet at Förenade bil i Göteborg har sluttet med Lotus (såvidt jeg har skjønt)?

Kan tenkes de fremdeles tar service.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: fcuk har en '01 Lotus Elise

Post by T.Lund »

Anbefaler Semler retail i København for service/reparasjon av lotus. (de forhandler/server, Porsche, Bentley, Lotus og Lamborghini) Jeg hadde min Exige inne der i fjor, for bytte av oljekjølere/slanger, å det er "by far" den beste verkstedsopplevelsen jeg noen gang har hatt.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
fcuk
Posts: 54
Joined: 30 Jul 2006 14:11

Re: fcuk har en '01 Lotus Elise

Post by fcuk »

hmhaga wrote:
Neste langtur blir til Gøteborg for storservice med reg-reimbytte.
PS! Tannreim ble byttet hos Lotus Köbenhavn i Mai 2012 på ca 40.000 km. Tror du finner kvitteringen i haugen som fulgte med bilen.
Kjekt å se at bilen blir brukt. Beklager for løs stramming av slangeklemme ;)
Stemmer det, mintes at det var sånn det var. Men så så jeg at Lotus opererer med 4 års intervall, eller et gitt antall km (EDIT: 90000). Kontaktet Förenade Bil i Gøteborg for å verifisere, og det stemte det, men grunnet lav kjørelengde siden sist regnet de det ikke som kritisk, det skulle være godt med marginer.

Jørn: Jepp, de har sluttet, men kunne ta service med tannreimbytte om ønskelig.

I mellomtiden har jeg jobbet litt i bakhodet med tanken på å få optimert toppen, og ta ettermontering i same slengen som tannreimbyttet ... hmm.

Jørn: Hadde du fått topp fra Sabre Heads?
Last edited by fcuk on 25 May 2016 05:37, edited 1 time in total.
fcuk
Posts: 54
Joined: 30 Jul 2006 14:11

Re: fcuk har en '01 Lotus Elise

Post by fcuk »

T.Lund wrote:Anbefaler Semler retail i København for service/reparasjon av lotus. (de forhandler/server, Porsche, Bentley, Lotus og Lamborghini) Jeg hadde min Exige inne der i fjor, for bytte av oljekjølere/slanger, å det er "by far" den beste verkstedsopplevelsen jeg noen gang har hatt.
Notert! Litt lengre, men ikke verre enn å ta en annen vei.
Post Reply