Ketil wrote:Vurderer en større diffuser (DIflow) og en stor bakvinge (APR C 200) for å overvinne min frykt for overstyring. På den annen side mister bilen mye av sitt originale preg.
Sett inn camber shims foran til den understyrer så mye som du er komfortabel med.
Det vil ha lagt større effekt enn noen spoiler du kan sette på, og effekten vil bli likere uavhengig av hastighet.
Når det er sagt så er det lagt mye ressurser i å få bilen din så rask og lettkjørt som mulig.
Understyring er det verste jeg kan tenke meg. Bilen er meget nøytral nå. Å redusere grepet foran er feil vei å gå.
Å øke grepet både foran og bak er ALLTID riktig vei å gå. Det er også mye god psykologi i større diffuser og bakvinge.
Tja.. Hvis den oppleves som for overstyrt nå, men du fortsatt er langt unna grensa, er det jo bedre å bare minske grepet foran? Samme effekt, bare rimeligere. De fleste av oss er uansett langt unna hva bilen kan greie, så hvorfor gjøre den enda mer potensielt raskere? Så lenge man ikke skal kjøre løp er et ett fett om man kjører rundt vålerbanen på 1.04 eller 1.05 også. Det sagt; stor vinge og diffuser ser gromt ut, og det kan jo være verdt det alene.
Min erfaring var forresten at når bilen føltes balansert og fin på våler - så var den understyrt på Rudskogen som bare har trege svinger. Fin på skogen, så ble den nesten skummel på våler.
Forøvrig null stress å få bilen til å understyre. Husker den på gardermoen de første årene - da understyrte den så brutalt at den knapt kom seg rundt kjeglene.
Ketil wrote:Understyring er det verste jeg kan tenke meg. Bilen er meget nøytral nå. Å redusere grepet foran er feil vei å gå.
Å øke grepet både foran og bak er ALLTID riktig vei å gå. Det er også mye god psykologi i større diffuser og bakvinge.
Dette skjønte jeg ikke mye av. Hvordan kan en meget nøytral bil overstyre?
Når overstyrer den? På vei inn i sving, eller på vei ut av sving? Med midtmotor skal det mye til for at bilen er overstyrt på vei UT av sving, så da tipper jeg det skjer på vei inn i sving. Da er det gjerne på grunn av for mye motorbrems, filing på bremser eller for brå rattbevegelser.
Problemet er løst. Bilen er nå overtatt av tidligere eier. Har nå et sug etter ny bil, vurderer alt fra Caterham via BMW og Porsche til Corvette Z06.
Noen konkrete forslag ?