Page 3 of 5

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 10 May 2016 07:59
by rayb
Ketil wrote:Girkasse på vei fra England. Må få inn forsterket 3./4. gear og flytte over OS-Giken diffen.
Jøss, hadde hele kassa tatt kvelden?

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 10 May 2016 18:06
by Ketil
Det antas at akslingen for 3-6 gir har sviktet. Kassa skal settes i stand igjen, hvis mulig. Det er åpenbart at man trenger 2 kasser, og de bør være nyoverhalte før hver sesong.

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 21 May 2016 20:03
by Ketil
DP33314-1.jpg
DP33314-1.jpg (247.8 KiB) Viewed 7941 times
DP33314-2.jpg
DP33314-2.jpg (220.13 KiB) Viewed 7941 times
Kassa åpnet i dag. "Kubben" er revet tvert av mellom 2. og 3.gir. I morgen er kassa reparert, hvis alt går på skinner.
Henter deler fra reservekassa. Neste skritt blir å gjenoppbygge reservekassa med ny "kubbe" og Holinger forsterkede 3. og 4 gir.
Må også få inn OS Giken super LSD i reservekassa. Da har jeg 2 likeverdige kasser for neste sesong.

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 24 May 2016 13:30
by webmaster
Jøss, det der så brutalt ut. Er dette originalkasse og -innmat?

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 26 May 2016 19:48
by fcuk
Ketil wrote:
340r-3.jpg
340r-2.jpg
340r-1.jpg
340r-2.jpg
340r-1.jpg
Fant noen bilder av min tidligere Lotus 340R. Kjørte mange banetreff med denne. Dere husker kanskje bilen ?
Morro, tror jeg snakket såvidt med deg den dagen jeg tok de. Bare si fra om du vill ha full-res, så skal jeg om ikke jeg kan grave de fram.

Så ikke bra ut det der med girkassa ... godt at det lar seg ordne får man vel bare si.

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 28 May 2016 09:50
by Ketil
Ja, det er originalkassa med Holinger forsterkede gir og stål-synkronisering. OS-giken super LSD også.
"Kubben" blir det svakeste punktet når det andre er forsterket.
Kassa er nå på plass. Div. montering gjenstår.

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 28 May 2016 10:01
by Ketil
Hei fjuk
Bildet der du panorerer fra siden ute på banen er fint. Kan du maile det i høy oppløsning til: danielssen@fotofocus.no
Ønsker å lage en stor print. På forhånd takk.

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 29 May 2016 21:50
by Ketil
Prøvekjørt i dag, girkassa fungerer fint. Moroso bunnpanne gjenstår. hangar111 har snart brukt 2 måneder på å levere den. Å ta seg betalt gikk omgående.

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 06 Jun 2016 20:00
by webmaster
Hvis du blir lei av å vente tar det bare et par dager å få EPs bunnpanne fra Eliseparts.

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 07 Jun 2016 08:10
by Ketil
Moroso er nå på plass. Bilen er klar !

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 11 Jun 2016 10:03
by fcuk
Ketil wrote:Hei fjuk
Bildet der du panorerer fra siden ute på banen er fint. Kan du maile det i høy oppløsning til: danielssen@fotofocus.no
Ønsker å lage en stor print. På forhånd takk.
Det tok litt tid, men nå så.

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 26 Jun 2016 20:21
by Ketil
Kjørte på Vålerbanen 19.juni, supert arrangement forresten. Bemanien fungerte strålende, så uanstrengt. Helt jevn kjølevannstemp. uansett.
Bremsene fungerte ypperlig uten å bli overvarme. Har aldri kjørt noen Porsche som har vært så lettkjørt. Ikke engang min tidligere 340R var så lekende lett å kjøre. De antatte rundetidene var ikke supre, men føler at det skyldes "rusten sjåfør". Jeg greide ikke å utnytte bilens potensial, bakdekkene var varmere på midten enn i ytterkant. Burde gått lavere på dekktrykket, og holdt høyere kurvehastigheter. Har en iboende skrekk for overstyring som kan bli dyrt. Må kjøre mer for å finne slippgrensen på denne bilen. Mer ferdighetskjøring må til !

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 27 Jun 2016 11:47
by Ketil
Vurderer en større diffuser (DIflow) og en stor bakvinge (APR C 200) for å overvinne min frykt for overstyring. På den annen side mister bilen mye av sitt originale preg.

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 28 Jun 2016 18:35
by hmhaga
Ketil wrote:Vurderer en større diffuser (DIflow) og en stor bakvinge (APR C 200) for å overvinne min frykt for overstyring. På den annen side mister bilen mye av sitt originale preg.
Det er mye billigere og enklere å justere litt hjulvinkler, dekktrykk og kjøreteknikk. Overstyringen skjer som regel ikke i hastigheter der vingen har noen effekt (bortsett fra å se corny ut).
For egen del synes jeg Elise/Exige karosseriet er veldig snilt å kontrollere, så lenge man er kjapp nok i avtrekkeren. Enkelt å balansere hekken på brems inn i sving og på gass ut av sving. Lite masseforflytning, i motsetning til visse andre bilmerker...

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 29 Jun 2016 09:52
by webmaster
Ketil wrote:Kjørte på Vålerbanen 19.juni, supert arrangement forresten. Bemanien fungerte strålende, så uanstrengt. Helt jevn kjølevannstemp. uansett.
Bremsene fungerte ypperlig uten å bli overvarme. Har aldri kjørt noen Porsche som har vært så lettkjørt. Ikke engang min tidligere 340R var så lekende lett å kjøre. De antatte rundetidene var ikke supre, men føler at det skyldes "rusten sjåfør". Jeg greide ikke å utnytte bilens potensial, bakdekkene var varmere på midten enn i ytterkant. Burde gått lavere på dekktrykket, og holdt høyere kurvehastigheter. Har en iboende skrekk for overstyring som kan bli dyrt. Må kjøre mer for å finne slippgrensen på denne bilen. Mer ferdighetskjøring må til !
Tar littt id å bli vant til ny bil på bane, men du bør ikke være redd for å snurre der, det går som regel bra...:)