Page 2 of 5

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 30 Mar 2016 21:11
by Ketil
Tanken er at økt kurvehastighet grunnet mer downforce kan gi "oil starvation".
At motoren er kun kjørt med Motul 300V comp. med ESTER-core kan forklare dens holdbarhet. Den har også hatt flere oljeskift pr. sesong.
Francis (Cartech) har virkelig servet denne bilen 100%.
I tidligere tider var jeg raskere enn forrige eier, men det er lenge siden nå.

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 30 Mar 2016 21:35
by rayb
Ketil wrote:Tanken er at økt kurvehastighet grunnet mer downforce kan gi "oil starvation".
At motoren er kun kjørt med Motul 300V comp. med ESTER-core kan forklare dens holdbarhet. Den har også hatt flere oljeskift pr. sesong.
Francis (Cartech) har virkelig servet denne bilen 100%.
I tidligere tider var jeg raskere enn forrige eier, men det er lenge siden nå.
For all del, det skader ikke å være på den sikre siden. Min påstand er bare at denne bilen har vært kjørt så fort og så lenge at denne, om noen, ville merket problemet.
Men jeg tror også at en "baffled oil pan" vill være en billigere, enklere og lettere måte å fikse problemet på. OG de er jo ikke ruinerende dyre heller :)

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 30 Mar 2016 21:49
by Ketil
Bedre bunnpanne er billigere enn motorras. Men å røre en motor som fungerer så bra, kan være feil. Det går an å mekke på seg problemer også.
Vannkjølte 911er uten tørrsump, må jo kjøres med max. oljenivå for å unngå mangel på olje i svingene.
Fyller dere olje til max-merket på pinnen før banetreff ?

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 30 Mar 2016 22:27
by Ketil
340r-3.jpg
340r-3.jpg (214.82 KiB) Viewed 7118 times
340r-2.jpg
340r-2.jpg (190.88 KiB) Viewed 7118 times
340r-1.jpg
340r-1.jpg (165.79 KiB) Viewed 7118 times
340r-2.jpg
340r-2.jpg (190.88 KiB) Viewed 7118 times
340r-1.jpg
340r-1.jpg (165.79 KiB) Viewed 7118 times
Fant noen bilder av min tidligere Lotus 340R. Kjørte mange banetreff med denne. Dere husker kanskje bilen ?

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 30 Mar 2016 23:12
by Ketil
elise-exige-2-eleven-moroso-baffled-oil-pan.jpg
elise-exige-2-eleven-moroso-baffled-oil-pan.jpg (33.36 KiB) Viewed 7116 times
elise-exige-2-eleven-moroso-baffled-oil-pan.jpg
elise-exige-2-eleven-moroso-baffled-oil-pan.jpg (33.36 KiB) Viewed 7116 times
I følge Hangar 111 sin hjemmeside kan Moroso bunnpanne monteres uten modifikasjoner. Må motor løftes på noen måte ?

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 31 Mar 2016 07:40
by pIMp
Ketil wrote:Bedre bunnpanne er billigere enn motorras. Men å røre en motor som fungerer så bra, kan være feil. Det går an å mekke på seg problemer også.
Vannkjølte 911er uten tørrsump, må jo kjøres med max. oljenivå for å unngå mangel på olje i svingene.
Fyller dere olje til max-merket på pinnen før banetreff ?
Passer alltid på at min har mer eller mindre maks oljenivå. Exige min har accusump fra fabrikken, så det er mulig det hjelper også. Eller så har jeg brukt Millers 10-60 NT olje, denne er på høyde eller bedre en Motul 3000 (I følge de som har greie på slikt...)

Bunnpanne er definitivt mye rimeligere enn motorras :)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 31 Mar 2016 08:19
by hmhaga
Ketil wrote:Fant noen bilder av min tidligere Lotus 340R. Kjørte mange banetreff med denne. Dere husker kanskje bilen ?
Jepp. Minns jeg hang på den rundt Vålerbanen med en Impreza GT stasjonsvogn :mrgreen:

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 31 Mar 2016 10:05
by webmaster
Jeg bruker EP sin bunnpanne - fin sak (men jeg var uheldig med den første, den hadde et mini-hull i sveisen, så jeg måtte bytte den).

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 02 Apr 2016 21:09
by Ketil
Moroso panna bestilt fra Hangar111.

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 30 Apr 2016 10:13
by Ketil
Rudskogen i går.
Bilen hadde forbausende godt grep både på turn in og aks. ut av svingene. Mistet 3-6. gir etter noen runder.
Skal visst være kabel elle sjalteplate bak ved kassa som er problemet, i følge kjennere. Kjørte hjem til Lillestrøm på 2.gir og 5000 rpm..
Jeg trenger flere runder for å bli kjent med nye Rudskogen, finne idealsporet og bremsepunktene.
Kommer sterkere tilbake neste gang.

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 30 Apr 2016 19:10
by rayb
Alltid trist når nye leker viser litt....... personlighet(?) på årets første tur, men dette er sikkert bare en bagatell når du får tatt det fra hverande og sett etter.

Rudskogen - Lillestrøm i 2. gir høres ut som en tur man sent vil glemme. ;)

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 30 Apr 2016 19:36
by webmaster
Godt å høre det (antageligvis) ikke er værre, men jeg misunner deg ikke den hjemturen :)

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 30 Apr 2016 23:05
by hagenisse
Ketil wrote:Kjørte hjem til Lillestrøm på 2.gir og 5000 rpm..
Haha, jeg har kjørt den bilen fra Rudskogen til Oslo med alle gir intakt, og det bråkte likevel noe så inni komplett apekatt. Misunner deg ikke den turen..

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 01 May 2016 00:21
by Ketil
De "stumme" motorfestene og buret skaper mye resonanse-lyder, spesielt i lave hastigheter. Det gjelder å kjøre "fullt".
Å frakte bilen i henger til og fra banene er det idelle. Dette er mer en trackday-/løpsbil enn en gatebil.

Re: Ketils Exige Bemani

Posted: 10 May 2016 07:18
by Ketil
Girkasse på vei fra England. Må få inn forsterket 3./4. gear og flytte over OS-Giken diffen.