Ketils Exige Bemani

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: NoBrain, inge

Ketil
Posts: 73
Joined: 21 Mar 2016 21:17

Re: Ketils Exige Bemani

Post by Ketil » 30 Mar 2016 21:11

Tanken er at økt kurvehastighet grunnet mer downforce kan gi "oil starvation".
At motoren er kun kjørt med Motul 300V comp. med ESTER-core kan forklare dens holdbarhet. Den har også hatt flere oljeskift pr. sesong.
Francis (Cartech) har virkelig servet denne bilen 100%.
I tidligere tider var jeg raskere enn forrige eier, men det er lenge siden nå.

User avatar
rayb
Posts: 944
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Ketils Exige Bemani

Post by rayb » 30 Mar 2016 21:35

Ketil wrote:Tanken er at økt kurvehastighet grunnet mer downforce kan gi "oil starvation".
At motoren er kun kjørt med Motul 300V comp. med ESTER-core kan forklare dens holdbarhet. Den har også hatt flere oljeskift pr. sesong.
Francis (Cartech) har virkelig servet denne bilen 100%.
I tidligere tider var jeg raskere enn forrige eier, men det er lenge siden nå.
For all del, det skader ikke å være på den sikre siden. Min påstand er bare at denne bilen har vært kjørt så fort og så lenge at denne, om noen, ville merket problemet.
Men jeg tror også at en "baffled oil pan" vill være en billigere, enklere og lettere måte å fikse problemet på. OG de er jo ikke ruinerende dyre heller :)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

Ketil
Posts: 73
Joined: 21 Mar 2016 21:17

Re: Ketils Exige Bemani

Post by Ketil » 30 Mar 2016 21:49

Bedre bunnpanne er billigere enn motorras. Men å røre en motor som fungerer så bra, kan være feil. Det går an å mekke på seg problemer også.
Vannkjølte 911er uten tørrsump, må jo kjøres med max. oljenivå for å unngå mangel på olje i svingene.
Fyller dere olje til max-merket på pinnen før banetreff ?

Ketil
Posts: 73
Joined: 21 Mar 2016 21:17

Re: Ketils Exige Bemani

Post by Ketil » 30 Mar 2016 22:27

340r-3.jpg
340r-3.jpg (214.82 KiB) Viewed 2423 times
340r-2.jpg
340r-2.jpg (190.88 KiB) Viewed 2423 times
340r-1.jpg
340r-1.jpg (165.79 KiB) Viewed 2423 times
340r-2.jpg
340r-2.jpg (190.88 KiB) Viewed 2423 times
340r-1.jpg
340r-1.jpg (165.79 KiB) Viewed 2423 times
Fant noen bilder av min tidligere Lotus 340R. Kjørte mange banetreff med denne. Dere husker kanskje bilen ?

Ketil
Posts: 73
Joined: 21 Mar 2016 21:17

Re: Ketils Exige Bemani

Post by Ketil » 30 Mar 2016 23:12

elise-exige-2-eleven-moroso-baffled-oil-pan.jpg
elise-exige-2-eleven-moroso-baffled-oil-pan.jpg (33.36 KiB) Viewed 2421 times
elise-exige-2-eleven-moroso-baffled-oil-pan.jpg
elise-exige-2-eleven-moroso-baffled-oil-pan.jpg (33.36 KiB) Viewed 2421 times
I følge Hangar 111 sin hjemmeside kan Moroso bunnpanne monteres uten modifikasjoner. Må motor løftes på noen måte ?

pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Ketils Exige Bemani

Post by pIMp » 31 Mar 2016 07:40

Ketil wrote:Bedre bunnpanne er billigere enn motorras. Men å røre en motor som fungerer så bra, kan være feil. Det går an å mekke på seg problemer også.
Vannkjølte 911er uten tørrsump, må jo kjøres med max. oljenivå for å unngå mangel på olje i svingene.
Fyller dere olje til max-merket på pinnen før banetreff ?
Passer alltid på at min har mer eller mindre maks oljenivå. Exige min har accusump fra fabrikken, så det er mulig det hjelper også. Eller så har jeg brukt Millers 10-60 NT olje, denne er på høyde eller bedre en Motul 3000 (I følge de som har greie på slikt...)

Bunnpanne er definitivt mye rimeligere enn motorras :)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

User avatar
hmhaga
Posts: 899
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Re: Ketils Exige Bemani

Post by hmhaga » 31 Mar 2016 08:19

Ketil wrote:Fant noen bilder av min tidligere Lotus 340R. Kjørte mange banetreff med denne. Dere husker kanskje bilen ?
Jepp. Minns jeg hang på den rundt Vålerbanen med en Impreza GT stasjonsvogn :mrgreen:
Leketøy: '03 Corvette Z06 '92 Suzuki Bandit GSF 400
Familiebil: '15 Subaru Outback 2.5i
Bil nr 2: '04 Alfa Romeo 147 1.6 / '08 BMW 120i (*knock*knock*)

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5687
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Ketils Exige Bemani

Post by webmaster » 31 Mar 2016 10:05

Jeg bruker EP sin bunnpanne - fin sak (men jeg var uheldig med den første, den hadde et mini-hull i sveisen, så jeg måtte bytte den).
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

Ketil
Posts: 73
Joined: 21 Mar 2016 21:17

Re: Ketils Exige Bemani

Post by Ketil » 02 Apr 2016 21:09

Moroso panna bestilt fra Hangar111.

Ketil
Posts: 73
Joined: 21 Mar 2016 21:17

Re: Ketils Exige Bemani

Post by Ketil » 30 Apr 2016 10:13

Rudskogen i går.
Bilen hadde forbausende godt grep både på turn in og aks. ut av svingene. Mistet 3-6. gir etter noen runder.
Skal visst være kabel elle sjalteplate bak ved kassa som er problemet, i følge kjennere. Kjørte hjem til Lillestrøm på 2.gir og 5000 rpm..
Jeg trenger flere runder for å bli kjent med nye Rudskogen, finne idealsporet og bremsepunktene.
Kommer sterkere tilbake neste gang.

User avatar
rayb
Posts: 944
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Ketils Exige Bemani

Post by rayb » 30 Apr 2016 19:10

Alltid trist når nye leker viser litt....... personlighet(?) på årets første tur, men dette er sikkert bare en bagatell når du får tatt det fra hverande og sett etter.

Rudskogen - Lillestrøm i 2. gir høres ut som en tur man sent vil glemme. ;)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5687
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Ketils Exige Bemani

Post by webmaster » 30 Apr 2016 19:36

Godt å høre det (antageligvis) ikke er værre, men jeg misunner deg ikke den hjemturen :)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
hagenisse
Posts: 1006
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Ketils Exige Bemani

Post by hagenisse » 30 Apr 2016 23:05

Ketil wrote:Kjørte hjem til Lillestrøm på 2.gir og 5000 rpm..
Haha, jeg har kjørt den bilen fra Rudskogen til Oslo med alle gir intakt, og det bråkte likevel noe så inni komplett apekatt. Misunner deg ikke den turen..

Ketil
Posts: 73
Joined: 21 Mar 2016 21:17

Re: Ketils Exige Bemani

Post by Ketil » 01 May 2016 00:21

De "stumme" motorfestene og buret skaper mye resonanse-lyder, spesielt i lave hastigheter. Det gjelder å kjøre "fullt".
Å frakte bilen i henger til og fra banene er det idelle. Dette er mer en trackday-/løpsbil enn en gatebil.

Ketil
Posts: 73
Joined: 21 Mar 2016 21:17

Re: Ketils Exige Bemani

Post by Ketil » 10 May 2016 07:18

Girkasse på vei fra England. Må få inn forsterket 3./4. gear og flytte over OS-Giken diffen.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest