Ketils Exige Bemani

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Ketils Exige Bemani

Post by rayb »

Ketil wrote:Vurderer en større diffuser (DIflow) og en stor bakvinge (APR C 200) for å overvinne min frykt for overstyring. På den annen side mister bilen mye av sitt originale preg.
Sett inn camber shims foran til den understyrer så mye som du er komfortabel med.
Det vil ha lagt større effekt enn noen spoiler du kan sette på, og effekten vil bli likere uavhengig av hastighet.

Når det er sagt så er det lagt mye ressurser i å få bilen din så rask og lettkjørt som mulig.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Ketils Exige Bemani

Post by pIMp »

Masse plass til å snurre på rudskogen ;) (dette er selvfølgelig noe jeg er blitt fortalt og ikke prøvd selv altså...)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Ketils Exige Bemani

Post by rayb »

pIMp wrote:Masse plass til å snurre på rudskogen ;) (dette er selvfølgelig noe jeg er blitt fortalt og ikke prøvd selv altså...)
Jeg har prøvd akkurat det, med ganske kostbare konsekvenser....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Ketils Exige Bemani

Post by webmaster »

Pft, som regel går det fint. Som regel...:)

Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Ketil
Posts: 74
Joined: 21 Mar 2016 21:17

Re: Ketils Exige Bemani

Post by Ketil »

Understyring er det verste jeg kan tenke meg. Bilen er meget nøytral nå. Å redusere grepet foran er feil vei å gå.
Å øke grepet både foran og bak er ALLTID riktig vei å gå. Det er også mye god psykologi i større diffuser og bakvinge.
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Ketils Exige Bemani

Post by hagenisse »

Tja.. Hvis den oppleves som for overstyrt nå, men du fortsatt er langt unna grensa, er det jo bedre å bare minske grepet foran? Samme effekt, bare rimeligere. De fleste av oss er uansett langt unna hva bilen kan greie, så hvorfor gjøre den enda mer potensielt raskere? Så lenge man ikke skal kjøre løp er et ett fett om man kjører rundt vålerbanen på 1.04 eller 1.05 også. Det sagt; stor vinge og diffuser ser gromt ut, og det kan jo være verdt det alene. :mrgreen:

Min erfaring var forresten at når bilen føltes balansert og fin på våler - så var den understyrt på Rudskogen som bare har trege svinger. Fin på skogen, så ble den nesten skummel på våler.

Forøvrig null stress å få bilen til å understyre. Husker den på gardermoen de første årene - da understyrte den så brutalt at den knapt kom seg rundt kjeglene. :twisted:
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Ketils Exige Bemani

Post by pIMp »

Var ikke noe problem å ligge litt over grensen med min. Småsladdet ganske ofte uten at det føltes veldig dramatisk.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Ketils Exige Bemani

Post by hmhaga »

Ketil wrote:Understyring er det verste jeg kan tenke meg. Bilen er meget nøytral nå. Å redusere grepet foran er feil vei å gå.
Å øke grepet både foran og bak er ALLTID riktig vei å gå. Det er også mye god psykologi i større diffuser og bakvinge.
Dette skjønte jeg ikke mye av. Hvordan kan en meget nøytral bil overstyre?
Når overstyrer den? På vei inn i sving, eller på vei ut av sving? Med midtmotor skal det mye til for at bilen er overstyrt på vei UT av sving, så da tipper jeg det skjer på vei inn i sving. Da er det gjerne på grunn av for mye motorbrems, filing på bremser eller for brå rattbevegelser.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Ketil
Posts: 74
Joined: 21 Mar 2016 21:17

Re: Ketils Exige Bemani

Post by Ketil »

Den overstyrer IKKE for meg nå. Den er nøytral, men det finnes en grense. Skjønner ?
Ketil
Posts: 74
Joined: 21 Mar 2016 21:17

Re: Ketils Exige Bemani

Post by Ketil »

Er det noen som har en skadet bakre clamshell liggende ? Hørt rykte om en på Kløfta, noen som kan gi mer info ?

Skal modde litt.
Ketil
Posts: 74
Joined: 21 Mar 2016 21:17

Re: Ketils Exige Bemani

Post by Ketil »

Problemet er løst. Bilen er nå overtatt av tidligere eier. Har nå et sug etter ny bil, vurderer alt fra Caterham via BMW og Porsche til Corvette Z06.
Noen konkrete forslag ?
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Ketils Exige Bemani

Post by pIMp »

Du kan komme en tur å se på min. Egentlig for fin til banebruk men men. http://www.finn.no/79309374

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Ketil
Posts: 74
Joined: 21 Mar 2016 21:17

Re: Ketils Exige Bemani

Post by Ketil »

Rattet på feil side.
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Ketils Exige Bemani

Post by pIMp »

Og det et bare en fordel på bane :)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Ketil
Posts: 74
Joined: 21 Mar 2016 21:17

Re: Ketils Exige Bemani

Post by Ketil »

Nå er bil handlet!
Post Reply