-91 Toyota MR2

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
Lasse83
Posts: 71
Joined: 10 Jun 2008 20:08

-91 Toyota MR2

Post by Lasse83 »

Hei!
Har vært medlem noen år nå, mest på grunn av de seriøse og meget vel gjennomførte banetreffene, og tenkte det var på tide å skrive litt om bilen min her inne.

Bilen min ble født i 1991, jeg kjøpte den av en importør i 2004, den hadde da gått sine første 13 år helt original i Sveits.
Siden original er ett fremmedord for min del, så varte det ikke så lenge før det ble både senkesett og større felger, deretter fulgte stivere foringer, gule koni dempere, bremser fra senere modell (de ble større i -93), turbomotor og endel andre små og store oppgraderinger.

Men, som seg hør og bør i en prosjekttråd, så skal jo noe gjøres...
Turbomotoren som har tålt unødvendig mye juling de siste syv årene, og ikke krevd stort mer enn oljeskift og bytte av tenningsdeler, har omsider begynt å få det.
Toppløft og overoppheting på vålerbanen i sommer (var vel på tide egentlig) var resultatet.

Jippi! Endelig en mulighet til å gjøre ett motorbytte jeg har tenkt på noen år! Turbomotoren skal ut, og inn skal en 3.0 V6 fra noe såpass trøtt som en Toyota Camry.
Camrymotoren hadde jeg i en relativt sliten MR2 jeg brukte som vinterbil for noen år siden, jeg forelsket meg i lyden, den kontante responsen, og alt det deilige momentet man har så og si fra tomgang.
For å få sove litt bedre om natten, har jeg fått frest opp innsug/eksoskanalene i toppene litt (alle monner drar! Er relativt restriktive disse toppene originalt), fått maskinert ventilseter (radieseter på innsug), maskinert ventiler, glassblåst og planet toppene, og i tillegg lakkert opp litt detaljer for litt cleanere look.
Tidsperspektivet på dette prosjektet er vel ikke så lett å sette fingeren på, har garasjen vegg i vegg med huset, men en ettåring som løper rundt her, og ett hus under småoppussing krever jo sitt...
Så ting får vel egentlig bare ta den tiden det tar :)


Jeg har dessverre ikke så fryktelig ferske bilder av bilen, men den ser nå lik ut som den gjorde for ett par år siden når de vedlagte bildene ble tatt.

Image
Image

Så ett par bilder av rene, pene motordeler :D

Image
Image

Og sist men ikke minst:
Beviset på at det er gooood plass til en V6 i motorrommet til en MR2 (gamle vinterdrittbilen dette altså, før motoren var koblet opp elektrisk)

Image
-91 MR2
-04 Alfa Romeo GT (med barnesete)
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: -91 Toyota MR2

Post by webmaster »

Spennde prosjekt, moro at noen prøver andre løsninger enn den 'vanlige' 3S-GTE -oppgraderingen. :)

Hvordan er vekta på Camrymotoren i forhold til den originale?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Lasse83
Posts: 71
Joined: 10 Jun 2008 20:08

Re: -91 Toyota MR2

Post by Lasse83 »

Ja, jeg har jo levd med 3sgte i noen år nå (7-8 om jeg ikke husker feil) og selvom det er en nydelig motor, både kjørbar, relativt lettrimmet og holdbar, så synes jeg det er moro å ikke ha noe "alle" andre har :D

Angående vekt, så er den vel litt tyngre enn originalmotoren, mener vinterbilen jeg hadde motoren i før klokket inn på rundt 1300kg med halv tank og en stk sjåfør (80kg) inni.
I vognkortet er den oppgitt til 1220kg, så så ille er det ikke.
Tenker veldig på hvilken girkasse jeg skal bruke, gti kassa er lettere (den jeg hadde på vinterbilen) men turbokassa har litt gunstigere utveksling med tanke på turtall, og LSD.
Valgets kvaler, men har heldigvis ikke dårlig tid enda :wink:

Motoren vil bli bittelitt lettere denne gang, har jo frest ut litt så den får puste bedre og jeg fjerner alt av unødvendige ledninger og styringer, alle monner drar som dem sier :mrgreen:

Jeg har forøvrig fått sveiset inn en skvulpeplate i bunnpanna så ikke all oljen rømmer fra oljepickupen i langsvingen på rudskogen, fått laget meg en fisefin brakett til coil/igniter og levert litt småtteri til glassblåsing før det skal lakkeres, så har da fått gjort noe ihvertfall :D
-91 MR2
-04 Alfa Romeo GT (med barnesete)
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: -91 Toyota MR2

Post by hmhaga »

Hvordan løser du elektronikk? Original V6 ecu, eller custom løsninger?
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Lasse83
Posts: 71
Joined: 10 Jun 2008 20:08

Re: -91 Toyota MR2

Post by Lasse83 »

Blir original ecu i denne, funker bra så lenge det er sugemotor.
Har jo hatt dette koblet opp i bil før, men kommer til å gå over ledningsnettet på nytt nå, få lagt ledninger litt penere osv.
Foriige gang var det jo bare ett hiv fort og gæli sammen prosjekt, og det så ut deretter også...
-91 MR2
-04 Alfa Romeo GT (med barnesete)
Lasse83
Posts: 71
Joined: 10 Jun 2008 20:08

Re: -91 Toyota MR2

Post by Lasse83 »

Har da skjedd littegrann her, fått satt sammen det meste, men mangler en stk ventilshims for å få alle klaringene 100%
Den er bestilt, men det har dessverre tatt litt tid...
Når den er på plass, så gjenstår det regreim, nye tenningsdeler, pynting på ledningsnett og montering i bil!
Satser på å få den klar så jeg får med meg noe banekjøring i år :D
-91 MR2
-04 Alfa Romeo GT (med barnesete)
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: -91 Toyota MR2

Post by webmaster »

Ikke mye igjen da, så jeg regner med å se deg på banen snart! :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Lasse83
Posts: 71
Joined: 10 Jun 2008 20:08

Re: -91 Toyota MR2

Post by Lasse83 »

Er bare sjarmøretappen igjen ja!
Har fortsatt ikke dukket opp noe shims, så må få purret opp/sett etter alternativer til uken...
-91 MR2
-04 Alfa Romeo GT (med barnesete)
Post Reply