-91 Toyota MR2
Posted: 20 Jan 2016 20:16
Hei!
Har vært medlem noen år nå, mest på grunn av de seriøse og meget vel gjennomførte banetreffene, og tenkte det var på tide å skrive litt om bilen min her inne.
Bilen min ble født i 1991, jeg kjøpte den av en importør i 2004, den hadde da gått sine første 13 år helt original i Sveits.
Siden original er ett fremmedord for min del, så varte det ikke så lenge før det ble både senkesett og større felger, deretter fulgte stivere foringer, gule koni dempere, bremser fra senere modell (de ble større i -93), turbomotor og endel andre små og store oppgraderinger.
Men, som seg hør og bør i en prosjekttråd, så skal jo noe gjøres...
Turbomotoren som har tålt unødvendig mye juling de siste syv årene, og ikke krevd stort mer enn oljeskift og bytte av tenningsdeler, har omsider begynt å få det.
Toppløft og overoppheting på vålerbanen i sommer (var vel på tide egentlig) var resultatet.
Jippi! Endelig en mulighet til å gjøre ett motorbytte jeg har tenkt på noen år! Turbomotoren skal ut, og inn skal en 3.0 V6 fra noe såpass trøtt som en Toyota Camry.
Camrymotoren hadde jeg i en relativt sliten MR2 jeg brukte som vinterbil for noen år siden, jeg forelsket meg i lyden, den kontante responsen, og alt det deilige momentet man har så og si fra tomgang.
For å få sove litt bedre om natten, har jeg fått frest opp innsug/eksoskanalene i toppene litt (alle monner drar! Er relativt restriktive disse toppene originalt), fått maskinert ventilseter (radieseter på innsug), maskinert ventiler, glassblåst og planet toppene, og i tillegg lakkert opp litt detaljer for litt cleanere look.
Tidsperspektivet på dette prosjektet er vel ikke så lett å sette fingeren på, har garasjen vegg i vegg med huset, men en ettåring som løper rundt her, og ett hus under småoppussing krever jo sitt...
Så ting får vel egentlig bare ta den tiden det tar
Jeg har dessverre ikke så fryktelig ferske bilder av bilen, men den ser nå lik ut som den gjorde for ett par år siden når de vedlagte bildene ble tatt.
Så ett par bilder av rene, pene motordeler
Og sist men ikke minst:
Beviset på at det er gooood plass til en V6 i motorrommet til en MR2 (gamle vinterdrittbilen dette altså, før motoren var koblet opp elektrisk)
Har vært medlem noen år nå, mest på grunn av de seriøse og meget vel gjennomførte banetreffene, og tenkte det var på tide å skrive litt om bilen min her inne.
Bilen min ble født i 1991, jeg kjøpte den av en importør i 2004, den hadde da gått sine første 13 år helt original i Sveits.
Siden original er ett fremmedord for min del, så varte det ikke så lenge før det ble både senkesett og større felger, deretter fulgte stivere foringer, gule koni dempere, bremser fra senere modell (de ble større i -93), turbomotor og endel andre små og store oppgraderinger.
Men, som seg hør og bør i en prosjekttråd, så skal jo noe gjøres...
Turbomotoren som har tålt unødvendig mye juling de siste syv årene, og ikke krevd stort mer enn oljeskift og bytte av tenningsdeler, har omsider begynt å få det.
Toppløft og overoppheting på vålerbanen i sommer (var vel på tide egentlig) var resultatet.
Jippi! Endelig en mulighet til å gjøre ett motorbytte jeg har tenkt på noen år! Turbomotoren skal ut, og inn skal en 3.0 V6 fra noe såpass trøtt som en Toyota Camry.
Camrymotoren hadde jeg i en relativt sliten MR2 jeg brukte som vinterbil for noen år siden, jeg forelsket meg i lyden, den kontante responsen, og alt det deilige momentet man har så og si fra tomgang.
For å få sove litt bedre om natten, har jeg fått frest opp innsug/eksoskanalene i toppene litt (alle monner drar! Er relativt restriktive disse toppene originalt), fått maskinert ventilseter (radieseter på innsug), maskinert ventiler, glassblåst og planet toppene, og i tillegg lakkert opp litt detaljer for litt cleanere look.
Tidsperspektivet på dette prosjektet er vel ikke så lett å sette fingeren på, har garasjen vegg i vegg med huset, men en ettåring som løper rundt her, og ett hus under småoppussing krever jo sitt...
Så ting får vel egentlig bare ta den tiden det tar
Jeg har dessverre ikke så fryktelig ferske bilder av bilen, men den ser nå lik ut som den gjorde for ett par år siden når de vedlagte bildene ble tatt.
Så ett par bilder av rene, pene motordeler
Og sist men ikke minst:
Beviset på at det er gooood plass til en V6 i motorrommet til en MR2 (gamle vinterdrittbilen dette altså, før motoren var koblet opp elektrisk)