Exige CUP
-
- Posts: 12
- Joined: 12 Oct 2014 20:28
Re: Exige CUP
Jeg har sett sånne sprekker på en Porsche 996 cup bil. Ble kjørt løp med skivene, men hadde nok vært skeptisk når sprekken går ut til kanten på skiva.
Re: Exige CUP
Vet om en kar som kjørte en hel rallysesong med sprukken skive. Men det var en skive med svært tykt gods, så den funket.
Men ideelt er det ikke...
Men ideelt er det ikke...
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Re: Exige CUP
Ja, mens andre exiger stadig får nye oppgraderinger, så skjer det ikke stort her. Har satt opp ny camber bak, ganske stor endring så er spent på hvordan dette blir. Siden jeg er så heldig å bo på landet med masse morsomme veier med lite trafikk og null politi, ble det en lang test tur, og bilen er nå klar for kjøring med NSK 19.
Er det noen her inne som skal på kjøring 19. som eventuelt kunne lånt meg en jekk og hjulvinne, i tilfelle ny camber bak ble totalt feilslått? Ser ut som det potensielt kan subbe i skjermene bak...
Så noen bilder for de som er interessert.
Er det noen her inne som skal på kjøring 19. som eventuelt kunne lånt meg en jekk og hjulvinne, i tilfelle ny camber bak ble totalt feilslått? Ser ut som det potensielt kan subbe i skjermene bak...
Så noen bilder for de som er interessert.
Re: Exige CUP
Vet du hvor mange grader du har nå, og hva du hadde før?
Hjulvinne og jekk tror jeg sikkert det er flere som har med seg.
Hjulvinne og jekk tror jeg sikkert det er flere som har med seg.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige CUP
Hvis en antar at Internett har rett med ca 0.25 grad pr mm shim. Så er det ca -2 fremme og -1.7 bak. Pluss minus bittelite. Dette er etter råd fra cartech og hans råd om luftrykk tok nesten 3 sek på rudskogen så han later til å hvite hva han snakker om. Selv om både luftrykk og vinkler strider mot hva som blir anbefalt på internette
Edit. Han anbefalte -1.5 bak, men gikk tom for shims. La på 6stk på hver side..
Edit. Han anbefalte -1.5 bak, men gikk tom for shims. La på 6stk på hver side..
Re: Exige CUP
Fryktelig spent på hva resultatet her kommer til å bli.
Sånn i utgangspunktet vil mer camber bak gi en mer understyrt bil. Har du trøbbel med overstyring?
Sånn i utgangspunktet vil mer camber bak gi en mer understyrt bil. Har du trøbbel med overstyring?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Exige CUP
Er veldig spent selv. Bilen ble ganske nøytral med riktig dekktrykk. justerte den ett klikk mykere bak sist for å få den litt mindre overstyrt. Håper den sitter endra bedre bak nå, sånn at det et mulig å gå skikkelig tidlig på gassen.rayb wrote:Fryktelig spent på hva resultatet her kommer til å bli.
Sånn i utgangspunktet vil mer camber bak gi en mer understyrt bil. Har du trøbbel med overstyring?
Re: Exige CUP
La du på 6 shims på hver side? Hva i all verden hadde du av camber før da?pIMp wrote:Hvis en antar at Internett har rett med ca 0.25 grad pr mm shim. Så er det ca -2 fremme og -1.7 bak. Pluss minus bittelite. Dette er etter råd fra cartech og hans råd om luftrykk tok nesten 3 sek på rudskogen så han later til å hvite hva han snakker om. Selv om både luftrykk og vinkler strider mot hva som blir anbefalt på internette
Edit. Han anbefalte -1.5 bak, men gikk tom for shims. La på 6stk på hver side..
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige CUP
-3.2webmaster wrote:La du på 6 shims på hver side? Hva i all verden hadde du av camber før da?pIMp wrote:Hvis en antar at Internett har rett med ca 0.25 grad pr mm shim. Så er det ca -2 fremme og -1.7 bak. Pluss minus bittelite. Dette er etter råd fra cartech og hans råd om luftrykk tok nesten 3 sek på rudskogen så han later til å hvite hva han snakker om. Selv om både luftrykk og vinkler strider mot hva som blir anbefalt på internette
Edit. Han anbefalte -1.5 bak, men gikk tom for shims. La på 6stk på hver side..
Re: Exige CUP
Det må være noe jeg ikke får med meg her...?
Du la på 6(!) camber shims og halverte negativ camber bak i håp om å få mer feste i svingene eller redusere overstyringen?
Hmm.... Hvis dette virker må jeg lære alt jeg trodde jeg visste om oppsett av bil på nytt igjen. På en anne side så kan jeg ikke altt for mye om dette uansett, så det burde være fort gjort
Du la på 6(!) camber shims og halverte negativ camber bak i håp om å få mer feste i svingene eller redusere overstyringen?
Hmm.... Hvis dette virker må jeg lære alt jeg trodde jeg visste om oppsett av bil på nytt igjen. På en anne side så kan jeg ikke altt for mye om dette uansett, så det burde være fort gjort
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Exige CUP
Er skeptisk selv, men tenkte det var verdt ett forsøk siden Cartech anbefalte dette. I verste fall er det fort gjort å justere tilbake igjen, så lenge noen låner meg en jekk og hjulvinnerayb wrote:Det må være noe jeg ikke får med meg her...?
Du la på 6(!) camber shims og halverte negativ camber bak i håp om å få mer feste i svingene eller redusere overstyringen?
Hmm.... Hvis dette virker må jeg lære alt jeg trodde jeg visste om oppsett av bil på nytt igjen. På en anne side så kan jeg ikke altt for mye om dette uansett, så det burde være fort gjort
Re: Exige CUP
Sikkert ikke noe problem å låne, husk 8mm unbrako også..pIMp wrote:Er skeptisk selv, men tenkte det var verdt ett forsøk siden Cartech anbefalte dette. I verste fall er det fort gjort å justere tilbake igjen, så lenge noen låner meg en jekk og hjulvinne
Forøvrig er det god plass til både jekkog hjulvinne i Exigen....
Har pleid å ha med verktøy, jekk og 20l bensin jeg...
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Exige CUP
Nedkappet 8mm umbrako er på plass. Har kun stor jekk som bare fungere om bilen kjøre opp på planker.rayb wrote:Sikkert ikke noe problem å låne, husk 8mm unbrako også..pIMp wrote:Er skeptisk selv, men tenkte det var verdt ett forsøk siden Cartech anbefalte dette. I verste fall er det fort gjort å justere tilbake igjen, så lenge noen låner meg en jekk og hjulvinne
Forøvrig er det gor plass til både jegg og hjulvinne i Exigen....
Har pleid å ha med verktøy, jekk og 20l bensin jeg...
Edit. Hvilke kanne får du plass til?
Edit 2. Har også accusump så må være litt forsiktig med hva en putter nedi av tinge ting
Re: Exige CUP
Standard 10 l kanne, får plass til 2 stk hvis man er litt forsiktig.pIMp wrote:Edit 2. Har også accusump så må være litt forsiktig med hva en putter nedi av tinge ting
Har en 1.5 tonn alu-jekk som passer helt fint, en bag med verkøty.
Selvsagt greit å være forsiktig med Accusump...
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Exige CUP
Nye vinkler var ingen suksess. Prøvde litt forksjellig vinkler i løpet av dagen, -2 fremme og -2,7bak. Dette ble greit, men litt mye understyring. Kunne justert opp stab stag, siden det står på minimum, men valgte å justerte opp til -2.5 fremme. Det ble litt bedre, men sliter enda med litt understyring, og synes ikke den satt så bra bak som den burde. Har nå justert nesten tilbake til utgangspunktet, med -2.5 fremme og -3.46/3,41 bak, etter tips fra rayb. Det er 0.25 mer camber en hva bilen hadde med raskeste rundetid. Får håpe det kurerer understyring og gir bra med grep bak, hvis ikke blir det justering av stab stag. Det bør hjelpe på turn in, og det er der det unterstyrer mest, men så kan det skape ubalanse når bilen har satt seg.. Burde hatt mer toe bak også, men det får vente til neste år, med mindre noen her inne kan hjelpe for en rimelig penge? For å kjøre fort med Exigen må en gå tidlig på gassen å få bilen til å sette seg skikkelig bak. Veldig skummelt kjøreteknikk, for når det slipper så kan det blir litt vel spennende.
Edit: Ser at raskeste rundetid ble 1.40.88. Ikke helt galt, ettersom det var mer gummi en asfalt enkelte steder...
Edit: Ser at raskeste rundetid ble 1.40.88. Ikke helt galt, ettersom det var mer gummi en asfalt enkelte steder...