Exige CUP

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

martinsens
Posts: 12
Joined: 12 Oct 2014 20:28

Re: Exige CUP

Post by martinsens »

Jeg har sett sånne sprekker på en Porsche 996 cup bil. Ble kjørt løp med skivene, men hadde nok vært skeptisk når sprekken går ut til kanten på skiva.
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Exige CUP

Post by vids »

Vet om en kar som kjørte en hel rallysesong med sprukken skive. Men det var en skive med svært tykt gods, så den funket.

Men ideelt er det ikke...
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Exige CUP

Post by pIMp »

Ja, mens andre exiger stadig får nye oppgraderinger, så skjer det ikke stort her. Har satt opp ny camber bak, ganske stor endring så er spent på hvordan dette blir. Siden jeg er så heldig å bo på landet med masse morsomme veier med lite trafikk og null politi, ble det en lang test tur, og bilen er nå klar for kjøring med NSK 19. :D

Er det noen her inne som skal på kjøring 19. som eventuelt kunne lånt meg en jekk og hjulvinne, i tilfelle ny camber bak ble totalt feilslått? Ser ut som det potensielt kan subbe i skjermene bak...

Så noen bilder for de som er interessert.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige CUP

Post by webmaster »

Vet du hvor mange grader du har nå, og hva du hadde før?

Hjulvinne og jekk tror jeg sikkert det er flere som har med seg. :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Exige CUP

Post by pIMp »

Hvis en antar at Internett har rett med ca 0.25 grad pr mm shim. Så er det ca -2 fremme og -1.7 bak. Pluss minus bittelite. Dette er etter råd fra cartech og hans råd om luftrykk tok nesten 3 sek på rudskogen så han later til å hvite hva han snakker om. Selv om både luftrykk og vinkler strider mot hva som blir anbefalt på internette

Edit. Han anbefalte -1.5 bak, men gikk tom for shims. La på 6stk på hver side..
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Exige CUP

Post by rayb »

Fryktelig spent på hva resultatet her kommer til å bli.

Sånn i utgangspunktet vil mer camber bak gi en mer understyrt bil. Har du trøbbel med overstyring?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Exige CUP

Post by pIMp »

rayb wrote:Fryktelig spent på hva resultatet her kommer til å bli.

Sånn i utgangspunktet vil mer camber bak gi en mer understyrt bil. Har du trøbbel med overstyring?
Er veldig spent selv. Bilen ble ganske nøytral med riktig dekktrykk. justerte den ett klikk mykere bak sist for å få den litt mindre overstyrt. Håper den sitter endra bedre bak nå, sånn at det et mulig å gå skikkelig tidlig på gassen.
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige CUP

Post by webmaster »

pIMp wrote:Hvis en antar at Internett har rett med ca 0.25 grad pr mm shim. Så er det ca -2 fremme og -1.7 bak. Pluss minus bittelite. Dette er etter råd fra cartech og hans råd om luftrykk tok nesten 3 sek på rudskogen så han later til å hvite hva han snakker om. Selv om både luftrykk og vinkler strider mot hva som blir anbefalt på internette

Edit. Han anbefalte -1.5 bak, men gikk tom for shims. La på 6stk på hver side..
La du på 6 shims på hver side? Hva i all verden hadde du av camber før da? :shock:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Exige CUP

Post by pIMp »

webmaster wrote:
pIMp wrote:Hvis en antar at Internett har rett med ca 0.25 grad pr mm shim. Så er det ca -2 fremme og -1.7 bak. Pluss minus bittelite. Dette er etter råd fra cartech og hans råd om luftrykk tok nesten 3 sek på rudskogen så han later til å hvite hva han snakker om. Selv om både luftrykk og vinkler strider mot hva som blir anbefalt på internette

Edit. Han anbefalte -1.5 bak, men gikk tom for shims. La på 6stk på hver side..
La du på 6 shims på hver side? Hva i all verden hadde du av camber før da? :shock:
-3.2
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Exige CUP

Post by rayb »

Det må være noe jeg ikke får med meg her...?

Du la på 6(!) camber shims og halverte negativ camber bak i håp om å få mer feste i svingene eller redusere overstyringen?

Hmm.... Hvis dette virker må jeg lære alt jeg trodde jeg visste om oppsett av bil på nytt igjen. På en anne side så kan jeg ikke altt for mye om dette uansett, så det burde være fort gjort ;)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Exige CUP

Post by pIMp »

rayb wrote:Det må være noe jeg ikke får med meg her...?

Du la på 6(!) camber shims og halverte negativ camber bak i håp om å få mer feste i svingene eller redusere overstyringen?

Hmm.... Hvis dette virker må jeg lære alt jeg trodde jeg visste om oppsett av bil på nytt igjen. På en anne side så kan jeg ikke altt for mye om dette uansett, så det burde være fort gjort ;)
Er skeptisk selv, men tenkte det var verdt ett forsøk siden Cartech anbefalte dette. I verste fall er det fort gjort å justere tilbake igjen, så lenge noen låner meg en jekk og hjulvinne :D
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Exige CUP

Post by rayb »

pIMp wrote:Er skeptisk selv, men tenkte det var verdt ett forsøk siden Cartech anbefalte dette. I verste fall er det fort gjort å justere tilbake igjen, så lenge noen låner meg en jekk og hjulvinne :D
Sikkert ikke noe problem å låne, husk 8mm unbrako også..

Forøvrig er det god plass til både jekkog hjulvinne i Exigen....
Har pleid å ha med verktøy, jekk og 20l bensin jeg...
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Exige CUP

Post by pIMp »

rayb wrote:
pIMp wrote:Er skeptisk selv, men tenkte det var verdt ett forsøk siden Cartech anbefalte dette. I verste fall er det fort gjort å justere tilbake igjen, så lenge noen låner meg en jekk og hjulvinne :D
Sikkert ikke noe problem å låne, husk 8mm unbrako også..

Forøvrig er det gor plass til både jegg og hjulvinne i Exigen....
Har pleid å ha med verktøy, jekk og 20l bensin jeg...
Nedkappet 8mm umbrako er på plass. Har kun stor jekk som bare fungere om bilen kjøre opp på planker.

Edit. Hvilke kanne får du plass til?
Edit 2. Har også accusump så må være litt forsiktig med hva en putter nedi av tinge ting
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Exige CUP

Post by rayb »

pIMp wrote:Edit 2. Har også accusump så må være litt forsiktig med hva en putter nedi av tinge ting
Standard 10 l kanne, får plass til 2 stk hvis man er litt forsiktig.
Har en 1.5 tonn alu-jekk som passer helt fint, en bag med verkøty.
Selvsagt greit å være forsiktig med Accusump...
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Exige CUP

Post by pIMp »

Nye vinkler var ingen suksess. Prøvde litt forksjellig vinkler i løpet av dagen, -2 fremme og -2,7bak. Dette ble greit, men litt mye understyring. Kunne justert opp stab stag, siden det står på minimum, men valgte å justerte opp til -2.5 fremme. Det ble litt bedre, men sliter enda med litt understyring, og synes ikke den satt så bra bak som den burde. Har nå justert nesten tilbake til utgangspunktet, med -2.5 fremme og -3.46/3,41 bak, etter tips fra rayb. Det er 0.25 mer camber en hva bilen hadde med raskeste rundetid. Får håpe det kurerer understyring og gir bra med grep bak, hvis ikke blir det justering av stab stag. Det bør hjelpe på turn in, og det er der det unterstyrer mest, men så kan det skape ubalanse når bilen har satt seg.. Burde hatt mer toe bak også, men det får vente til neste år, med mindre noen her inne kan hjelpe for en rimelig penge? For å kjøre fort med Exigen må en gå tidlig på gassen å få bilen til å sette seg skikkelig bak. Veldig skummelt kjøreteknikk, for når det slipper så kan det blir litt vel spennende.

Edit: Ser at raskeste rundetid ble 1.40.88. Ikke helt galt, ettersom det var mer gummi en asfalt enkelte steder...
Post Reply