Exige CUP

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Exige CUP

Post by pIMp »

EDIT: Nye bilder (Takk til hagenissen for fototips) :mrgreen:

Tenkte kanskej det var på sinn plass å lage en prosjektråd om min Exige, sånn for å følge strømmen her inne og bidra litt selv også.

Kjøpte egentlig bilen litt ved en tilfeldighet. Satt å surfet på nett en kveld og så denne for salg, men denne gangen til en pris som var oppnåelig. Grunnen til dette var en karosseriskade, men hadde siklet på denne i mange år, og bilen går ikke noe saktere med litt riper/småskader. Driver jo med banekjøring så da er ikke strøken bil noe tema uansett. Fyrte derfor av en epost med spørsmål om innbytte, og til min store overraskelse var han interessert. Det er ikke stor kjøpegruppe for mye ombygde Porsche 944 Turboen, og en så ekstrem bil som min med 410whp osv, så hadde jeg ikke byttet den inn til hvem som helst heller. Heldigvis var han ikke bare interessert med skjønte hva en sånn bil var for noe, så etter litt diskusjon rundt pris, ble det handel.

Planen for denne bilen er å kjøre, ikke modifisere, så dette blir en heller kjedelig prosjektråd. Var på Rudskogen i går (17.04.15) og fikk testet bilen for første gang på bane. Bilen fungere som den skulle og det ble ca 50 runder. Utrolig morsom bil og ekstremt utfordrerne å kjøre. Resultatet var så som så mtp rundetider. Dette var min andre gang på nye Rudskogen og sporvalget ble for å si det pent, ikke bra, og førerfeilene sto i kø. Egentlig ble det vel like mange forskjellige spor som runder, så 1. prioritet nå er å lære seg sporet og få mest mulig tid bak rattet. Endte på 1.43.65 som beste tid med passasjer, så her er det mye forbedringspotensiale hos han bak rattet.

Planen er som tidligere nevnt å holde bilen slik den er, men det er et par småting som blir byttet til bedre deler når det som står på er utslitt. EBC Blue stuff fungerte ikke bra for meg, så race klosser må til, og Toyo R888 dekkene ble veldig fort glatte, men skal teste med litt ulike dekktrykk. Kjørte med 24-26PSI varmt ca, men mulig det ble mer utover dagen, sjekket egentlig bare en gang etter første 5 rundene. Også skal det monteres en IAT sensor og oppgradere SW for å få litt mer sprut i midten av registeret, har sensoren, men SW koster 550euro, så det får bli en gang jeg gidder montere sensoren.

Så til de obligatoriske bildene. Må bare beklage dårlig kvalitet, fotografering er ikke min sterkeste side (heldigvis). Den observante leser vil også legge merke til at jeg er den heldige eier av to grønne reserbiler!!

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by pIMp on 20 Apr 2015 19:34, edited 2 times in total.
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Exige CUP

Post by PeR4 »

Gratulere med dedikert baneleketøy!
Du blir sikkertnok med på oppgraderings bølgen du også etterhvert :mrgreen: men utgangspunktet med fokus på mange runder: føreroppgradering, foran biloppgradering er smart.

Fotoene ga ikke så godt inntrykk, men nå er det noen foto av Exigen på forumet fra før :shock:
Hva er spesielt med Cup-utgaven?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Exige CUP

Post by pIMp »

Etter det jeg har skjønt så er det bur, branslukkingsystem, strømbryter, accusump og andre dempere. Kostet vistnok 800000 ekstra den gang og kun produsert i begrenset antall.

Edit: var vist endel annet også wiki.seloc.org/a/Elise_model_history#Ex ... nuary_2006

Det blir ikke noen oppgraderinger før sjåføren er oppgradert, men det er jo vanskelig å ikke oppgradere litt...

Sent from my iPad using Tapatalk HD
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Exige CUP

Post by rayb »

Med mindre du nettop har kjpt denne så minnes jeg at det ikke er noen større feil på føreren..?

Jeg merker meg at du har satt fast taket i de minste ;)

Image
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Exige CUP

Post by pIMp »

Det var nok forrige eier :). Han hevder å ha kjørt 1.38 runder så da gikk det nok unna.

Edit:
Så varmt som det blir inni skal jeg vurdere å lage sånn åpning!!
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Exige CUP

Post by hagenisse »

Flott hus du har og fint område du bor i! Kan vi få se noen bilder av bilen også? :mrgreen:
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Exige CUP

Post by pIMp »

hagenisse wrote:Flott hus du har og fint område du bor i! Kan vi få se noen bilder av bilen også? :mrgreen:
Bedre nå? Det er ikke tilfeldig at bildene er tatt på litt avstand :P , også blir bildene bare rare pga lyset på nært hold. Bruker bare telefonen.
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige CUP

Post by webmaster »

Flott bil! (og hus :D). Kommer du på Rudskogen på fredag?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Exige CUP

Post by pIMp »

Finner ikke noe informasjon om pris og tidskjema. Er litt skeptisk til den forbikjøringsregelen...
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige CUP

Post by webmaster »

Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Exige CUP

Post by T.Lund »

Jeg kjører 20/22psi varmt på min exige, å det fungerer fint med R888
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Exige CUP

Post by rayb »

pIMp wrote:Er litt skeptisk til den forbikjøringsregelen...
...fordi?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Exige CUP

Post by hagenisse »

Fordi jeg driver lobbyvirksomhet med å få den fjernet. :twisted:
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Exige CUP

Post by PeR4 »

hagenisse wrote:Fordi jeg driver lobbyvirksomhet med å få den fjernet. :twisted:
Du og pIMp?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Exige CUP

Post by pIMp »

En inspeksjon av bremseklosser viser at det blir ikke noe kjøring før nye er på plass. Fant ikke i Norge så nye er på vei over dammen.
Post Reply