Page 8 of 9

Re: Runet sin Elise S1

Posted: 13 Nov 2018 14:36
by webmaster
Kalde dekk :)

Re: Runet sin Elise S1

Posted: 16 Feb 2019 22:42
by runet
Hva er egentlig regreimlevetiden på Rovermotoren?
Jeg fikk bytta reima i mai 2014 og har kjørt bare ca 10000km siden da....

Re: Runet sin Elise S1

Posted: 18 Feb 2019 14:55
by hmhaga
runet wrote: 16 Feb 2019 22:42 Hva er egentlig regreimlevetiden på Rovermotoren?
Jeg fikk bytta reima i mai 2014 og har kjørt bare ca 10000km siden da....
Var 5 år, ble 4 år. B-b-biillige deler og enkelt arbeid, om enn litt knotete.

Re: Runet sin Elise S1

Posted: 20 Feb 2019 22:03
by runet
Takker!
Har reim liggende som også er kjøpt i 2014, men den blir vel gammal av å ligge i garasje også så best å bestille ny?
Og hva med vannpumpe, stramme og løpehjul? Bør det byttes samtidig? Motoren er snart gått 60kkm totalt nå.

Om jeg gjør det selv, må jeg ha kamlås?

Re: Runet sin Elise S1

Posted: 01 Mar 2019 15:04
by hmhaga
runet wrote: 20 Feb 2019 22:03 Takker!
Har reim liggende som også er kjøpt i 2014, men den blir vel gammal av å ligge i garasje også så best å bestille ny?
Og hva med vannpumpe, stramme og løpehjul? Bør det byttes samtidig? Motoren er snart gått 60kkm totalt nå.

Om jeg gjør det selv, må jeg ha kamlås?
https://www.eliseparts.com/products/sho ... king-tool/
Tror jeg ville kjøpt en ny tannreim. Men vannpumpe, strammer og løpehjul kan da knapt være slitt etter bare 60 kkm.

Også ville jeg kjøpt en slik og montert samtidig (må alltid oppgradere litt når man skrur):
https://www.eliseparts.com/products/sho ... ft-pulley/

Re: Runet sin Elise S1

Posted: 02 Mar 2019 01:04
by runet
Knall!
Da blir det å handle litt fra Eliseparts i helga 8)
Nytt hjul må det bli også. Kan skjønne det :mrgreen: Effekten blir vel større om jeg slanker meg litt, men jeg har ikke så mye å gå på....

Re: Runet sin Elise S1

Posted: 18 Apr 2019 00:40
by runet
Deler ankommet fra Eliseparts. Regreim og letta hjul til veiva.
Skiftet blir utført 25. april sammen med motorolje og filter.
Elise er ute av garasjen og sesongen startet. Lett vask i dag med Optimal rengjøringsmiddel og vann fra Hornindalsvatnet.
På tide å flekke litt steinsprut ser jeg....
Vindusviskeren daua i dag. Hører det klikker i releet, men armen går ikke. Noen tips? Det skjedde før vasken.

Re: Runet sin Elise S1

Posted: 18 Apr 2019 06:41
by alfheim
Pleier å være armen som har løsnet fra akselen bare og krever bare en stramming av skruer. Hvis motoren ikke går vet jeg ikke.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Re: Runet sin Elise S1

Posted: 18 Apr 2019 23:18
by runet
Takk takk! Nei motoren går ikke.
Jeg får sjekke sikringer først, men siden spyler går så tviler jeg på at det er saken. Regner med spyler og visker går på samme kurs...
Herlig vær da :D
Har vel ikke regna på 3 uker, og det er godt gjort her vest!
Min Alfa GT 3,2 har fått lekkasje i flexrøra på downpipes så blir en jobb der også...

Re: Runet sin Elise S1

Posted: 20 Apr 2019 21:07
by runet
Måler 4,5V frem til motor.
Sikringer ok, og rele virker ok.
Spørsmålet er om det bare skal gå 4,5 V til motor?

Re: Runet sin Elise S1

Posted: 22 Apr 2019 09:47
by alfheim
Så vidt jeg huske er vinduspuss motoren fra en Citroën (muligens ax). Franskmenn er jo troendes til nesten hva som helst. Men aldri hørt om noen som bruker 4.5 v på noe i en bil. Dårlig jord? Det er jo vanligvis svaret på mang uforståelig problemer .
Har desverre ikke så mye å bidra ed ellers. Lykke til.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Re: Runet sin Elise S1

Posted: 25 Apr 2019 21:47
by runet
Tok ut viskermotoren for noen dager siden. Den har vært halvfull av vann. Nå var det tørka og rusta. Rart den virka i det hele tatt for 14 dagers sia.
Er en Bosch 964 865 0390246310 CEP12V made in Spain.
Har åpna motoren, gjort reint, pussa og gjort reint igjen og satt den sammen igjen. Vet ikke om den berges...
Har ikke fått montert og testa, men håper det kan bli til helga. Får måle en gang til i kontakten får jeg konkluderer.
Skal visst være samme motor i Citroen AX og ZX ja. Takk for hjelp så langt :D

Re: Runet sin Elise S1

Posted: 27 Jun 2019 19:36
by runet
Bagasjeromlokket/motorlokket vil ikke åpne seg. Håndtaket i døra kjennes normalt ut, så vet ikke om kabelen er røket.
Mener det skal gå en nødstreng ut av bagasjerommet sted. Noen som vet hvor jeg finner den fra utsiden?
Haster :evil:

Re: Runet sin Elise S1

Posted: 27 Jun 2019 21:44
by runet
Fikk det til. Nødvaieren skulle stikke ut nede bak høyre bakhjul mellom inneskjerm og hjulbue, men den var forsvunnet helt opp og like før den hadde reist inn i bagasjerommet.

Re: Runet sin Elise S1

Posted: 06 Jul 2019 00:05
by runet
Om viskermotoren et par innlegg over her:
Fikk fart på motoren igjen. Ikke noe galt med strøm, den måtte bare hjelpes litt i gang. Men den bråkte noe grusomt, så da tok jeg den ut igjen.
Fikk tak i en Bosch med samme nr (de seks første siffera) fra en Citroen Xsara som møtte fjellveggen i ung alder.
Åpnet begge motoren og sammenlignet. Grunnen til at motoren min bråkte, var at den manglet en låsering i enden av motoren (motsatt ende av der ankeret sitter). Da blir ikke akslingen sentrert og ribbene (som går rundt) tar da borti sidemagnetene.
Den låseringen må ha rusta vekk, for jeg demonterte på kjøkkenbordet og ikke f... om jeg har rota den vekk.
Fra den "nye" motoren tok jeg bare tønna (den svarte delen med magnetene i sidene og lageret med låsering i bunn).
Monterte det sammen og det virka som bare det :D
Men problemet var jo at fukt/regn kommer flyvendes inn viskermotoren ved kjøring og hva gjør jeg med det?
Svaret blei å tre en kondom over det hele. Bedre regnfrakk eller prevensjon (godkjent av RFSU) kan man vel ikke få :mrgreen: