Runet sin Elise S1

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

slampen
Posts: 30
Joined: 22 Dec 2011 07:47

Re: Runet sin Elise S1

Post by slampen »

Leit om det går hull på kondomen.


Sent from my SM-G975F using Tapatalk

-95 Mx5 1.8 BRG.
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Runet sin Elise S1

Post by hmhaga »

slampen wrote: 10 Jul 2019 14:05 Leit om det går hull på kondomen.
Han bruker selvsagt Durex 😉
Bra tips dette, min S2 kjørte uten beskyttelse og da ble det virus i sikringsboksen... 😂
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Ja... nei jeg vil jo ikke risikere at det blir en Elise til her. Durex er jo kvalitet...
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
slampen
Posts: 30
Joined: 22 Dec 2011 07:47

Re: Runet sin Elise S1

Post by slampen »

runet wrote: 15 Jul 2019 22:28 Durex er jo kvalitet...
I motsetning til? ;)
-95 Mx5 1.8 BRG.
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

I motsetning til ingenting. Selv er jeg sterilisert etter unge nr 5. Andre bør jo heller gjøre en innsats.... :mrgreen:
Kona blei gravid bare jeg kasta et blikk på henne... men det kan jo hende andre har vært der. Trenger jo ikke ta på meg æren for alt :oops:

Fikk trøbbel med at Elise ikke ville åpne trunken bak, så måtte skru av låsen og stramme wire litt. Etter det blei det bra. Har smurt jevnlig så glatt nok var det.
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Parkerte i garasjen tidlig i oktober. Leverte inn skilta for å spare forsikring og trafikkavgift, men selvsagt Koronastengte BT før jeg fikk henta dem ut.
Like greit...her snør det :roll:
Men vet jo ikke når de åpner, så bestilte nye skilt på nett så får vi se hva som blir mulig å hente ut først.
Ellers har Elise nå fått nytt batteri (det gamle var feil høyde på og tidligere eier hadde mekka til ei trelist får å få det til å sitte fast...
Og det målte 1,8 volt etter lading så ikke rart det var dødt i bilen da jeg prøvde starteren forrige uke.
Nye låsbolter/tapper i dørkarmene fra Eliseparts er på plass. Disse er litt tykkere enn originalt slik at man slipper raklinga i dørlåsene.
Har bestilt tur til Ringen i mai, men Korona gjør trolig at jeg må bli hjemme uansett om det blir arrangement eller ikke. Må prøve å berge bedriften.

Bilder er det dårlig med. Har ingen plass å lagre for opplasting....
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Runet sin Elise S1

Post by PeR4 »

Ja, dette blir en mellomsesong. Ser at NBF har åpnet for trening på banene utover, de lister endel betingelser for å unngå smitte. Vil tro at det også åpner for trackdaykjøring :wink:
Jeg har også leketøy stående uten skilt. Tror jeg avventer til mulighetene for banekjøring er mer avklart før skilt skrus på.

Kommer sommeren brått så må dette revurderes :mrgreen: Biltilsynet åpner kanskje neste uke..
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Bilen er på veien igjen, men det var dritkaldt og snø omtrent frem til pinsehelga. Til gjengjeld var den helga fantastisk!
Før pinsen fikk jeg montert sportseksos fra Eliseparts. Litt friskere lyd blei det, men ikke noe å bli skremt av.
https://www.eliseparts.com/shop/engine- ... t-exhaust/

I tillegg har hmhaga her inne donert meg sitt Hurricane luftfilter. Tror jeg monterer dette ved neste anledning.
Blir det for voldsomt på langtur så kan man jo kjøre med headset med noicecancelling og høre litt god engelsk musikk :mrgreen:

Ellers må jeg si at Elise gir stor eieglede både pga av bilen selv, men en bonus er ogå at den koster omtrent ikke noe å holde vedlike og jeg tror faktisk prisene er på vei opp for S1. På de fleste biler er jo verditap en vesentlig kostnad ved det å ha bil...
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Huricane filter er montert for noen uker siden og lyden er nå akkurat passe for en tunghørt 55-åring :lol:
Takk til Haga!!

Ellers så ligger det en Lotus Evora på finn nå.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=181751381

Det spesielle er at dette er en automat. Jeg har lest mye om Evora, men det har vært manuell og det er ikke bare gode ord om den...
Jeg vurderer seriøst denne, men trenger å snakke med noen som har greie på Evora. Finner lite om automaten. Tips om kassa og personer som kan noe om dette mottas med takk.

Rune
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Runet sin Elise S1

Post by hmhaga »

https://www.motortrend.com/cars/lotus/e ... tic-drive/

En vanlig automatkasse fra Toyota, der Lotus' mekanikk og elektronikk står for styringen. Interessant at de låser momentomformeren permanent over 30 km/t.

"It tries its best to be a performance enhancer as well, but while it's a jack of both trades, it's a master of neither. But while it may not add much, dynamically, to the Evora, it doesn't rob the car of its soul, either, and that's a compromise we can live with."

Men 280 kg i 1500 kg bil...det blir jo som 140 hk i 750 kg bil, ca det du har i dag :lol:
Jeg smører meg med tålmodighet og venter på at Lotus Exige V6 blir 10 år...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Nei Haga, det blei ingen Evora. Ikke nå i hvertfall. Fikk aldri tid til å se nærmere på den.

Skulle flytte Elise til vinterlagring nå, og det har jo vært guffent vær siden august slik at den har bare stått en stund.
Selvsagt var det akkurat ikke nok batteri til å tenne. Den gikk rundt men ikke kjapt nok. Og selvsagt ville (for første gang i mitt eie) ikke panseret opp slik at jeg fikk koblet på lader :evil:
Med lommelykt og to lange skrujern så fikk jeg det etter mye fikling opp og etter en liten halvtime med lading så fyra den. Wire og mekanisme ser helt ok ut så hvorfor det skjer skjønner jeg ikke. Wire er stram nok. Er vel sånn engelsk skal være :mrgreen:

Da er det bare å vente på at påsken nærmer seg, ta en service, oppgradere understellet og håpe at Nurburg Ring blir en realitet i mai......
Det trenger vi!
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
Post Reply