Runet sin Elise S1

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Runet sin Elise S1

Post by PeR4 »

Feks Rdekk har et temperaturområde der de har best heft/grep, hvis de er endel kaldere eller varmere så er det dårligere grep. Blir de varmere så slites de mer. Jeg vet ikke, men mener å ha lest at optimale temperaturer på bane er såpass, rundt 80 ?grader.., at det å holde på dekket er ubehagelig, eller ikke mulig. Temperaturområdet kan sikkert googles :-), og optimal temperatur varierer noe mellom dekkene.
Skal du måle banetemperaturen så bør noen hjelpe til, dvs at bilen kommer inn uten nedkjøling og hjelperen måler umiddelbart.

Jeg greier ikke å få opp særlig temperatur på de de dekkene du har investert i, ikke på bane eller ellers. Nå er Atomen lett, og vekt betyr endel. Men de har bra grep, og jeg opplever dem som balanserte, de overrasker ikke. De gir god økonomi. Ser knapt slitasje etter ca 4000 km med endel svinger.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Akkurat! Tror jeg kjøper meg en sånn sak man bare sikter med og leser av temperaturen. Ikke for å optimalisere veigrepet, for der har nok sjåføren meg et mye større forbedringspotensiale enn vitenskapelig dekkforskning, men mer for å stille min nysgjerrighet for hva som betyr noe og hvor mye eller lite.
Hva angår at dekkene vil eldes fortere enn de slites, så kan jeg nevne at Elise som jeg kjøpte i 2015 hadde dekk fra 2004. De føltes og var som plastikk og slett ikke gummi....
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Runet sin Elise S1

Post by PeR4 »

Fokuset til mange banebilsjåfører er vinkler og kalde- og varme dekktrykk, er man ivrig så vil gummitemperatuerer i tillegg supplere bra. Jeg fikk tak i en måler for gummitemperatur (overflate og innstikk) for endel år siden, men den har knapt blitt brukt. Grei å ha! :-)

Hvis hjulvinklene er innenfor de anbefalte for bilen din, du kjenner hvilke kaldtrykk dekkene dine bør ha før banekjøring begynner(slik at de havner på et bra varmtrykk) så er jo mye på plass. Ved å vurdere slitasjebildet får du inntrykk om trykk og vinkler fungerer bra, slites dekket skjevt så kan sikkert vinkler justeres, slites ytterkant mye så bør camber justeres, slites innerkant osv osv
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Takk for god læring PeR4!
Angående lette biler og dekktemp, så kan jeg skjønne nå at dette ikke er så lett.
Kjørte fra Folkestad til Eid i går. Dette er en fjellovergang og distansen er ca 35km. Mye svinger og mye innbrems.
Dro på det jeg turte uten å være uansvarlig, men det var ikke mer temp i dekka enn litt varmere enn handa da jeg kom frem selv om dagen var solfylt og rundt 20 grader.. Nå er dette Hankook ett eller annet, men skal hive på Yokohama neste uke som også skal brukes på Ringen.
Er spent på å se om det er lettere å få temp på disse.

Fikk montert DAB i Elisen i kveld og har bytta bremsevæske så den tåler litt mer temp på Ringen. Alle ledd og foringer er kontrollert og godkjent av verksted.
Har aldri bytta bremser på denne, så regner med de er de originale som står på, men regner med de takler en amatør på bane?
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Runet sin Elise S1

Post by hmhaga »

runet wrote: 10 May 2018 23:39Har aldri bytta bremser på denne, så regner med de er de originale som står på, men regner med de takler en amatør på bane?
Bilen veier jo ingenting, min erfaring er at originale bremser duger på bane. Kan bremse senere enn de fleste, jeg brukte det faktisk for å rotere bilen inn i noen av de skarpeste svingene (trailbraking) - ettersom Elise er veldig snill og kontrollerbar når den slipper bak.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Runet sin Elise S1

Post by PeR4 »

Kjenner ikke om Originalbremsene på Elisene liker banekjøring, men det er svært sannsynlig. Hvis skivene ikke er under min.tykkelse, klossene er ok og brmesevæsken er fra i år så fungerer det på ringen. Mitt inntrykk er at Ringen er snill med bremsene siden klosser og skive får masse kjøling. Et ekstra sett m klosser til fronten tar lite plass, har inntrykk av at mer enn halvslitte klosser slites raskere på banen.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Gode råd her :D
Og kjekt å høre at Elise er kontrollerbar ved slipp, har faktisk fryktet at jeg blir for treig å reagere. Den sitter jo brukbart så tenkte at når den først slipper så skjer ting altfor kjapt...
Var på Ringen for to år sia og leide Megane Turbo, men da øsa regnet ned hele tida.
Ekstra klosser har jeg liggende, så de blir med på tur i tilfelle det blir behov.
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Hadde egentlig ikke tenkt å bruke særlig mye penger på å oppgradere bilen noe særlig, men litt kvassere lyd hadde gjort seg.
Fant dette Supersportanlegget hos Eliseparts, og prisen var jo slett ikke så skummel heller:
https://www.eliseparts.com/products/sho ... t-exhaust/

Noen som kan si noe om lyden på dette kontra det originale? Fant ikke noen video av dette på nett annet enn en del med Larinieksos som koster mye mer.
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Runet sin Elise S1

Post by hmhaga »

runet wrote: 17 May 2018 18:39Noen som kan si noe om lyden på dette kontra det originale? Fant ikke noen video av dette på nett annet enn en del med Larinieksos som koster mye mer.
Forsiktig. Min Elise S2 ble levert med et originalt sportsanlegg fra Lotus. Det var veldig slitsomt å kjøre med (tenk på at cockpit er rene ekkokammeret) og Rovermotoren klarer aldri å lage noe pen eksoslyd uansett hva man monterer. Rustfritt gir også veldig skarp eksoslyd. Hiv i stedet på et innsugskit, som gir litt fin snerring ved gasspådrag. Jeg har forøvrig et Hurricane luftfilter liggende, om det kan være interessant. Eneste som mangler er slange fra filterhuset til "luftinntaket" på siden av bilen.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Hei Haga,
Bra tips ang rustfritt. Kupeen er en skikkelig resonnanskasse ja, og værre med tak enn uten.
Eliseparts selger sikkert ikke mange av den eksosen, for det ville jeg skulle ta opp lydfil for dem hvis jeg kjøpte. Jeg spurte om de kunne si noe om lyden kontra det originale.
Her er svaret:
It is slightly louder by about 3 dB ( on average)
It is a deeper tone
If you buy one can you send me a sound file please

Kunne tenke meg å prøve Hurricanefilteret du har.
Slangen har fra venstre sideinntak (på bilen) til originalfilteret har jeg, men mulig den blir for kort til å nå filteret ditt, og ditt filter krever kanskje en slange med større dia?
Skal du til Ringen til uka? Hvis ikke kan du sende meg det i posten?
Sender deg pm
Rune
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Oi... her var det lenge siden jeg har vært innpå!!
Skam på meg siden jeg også klaget på lav aktivitet her inne!
Hva skal jeg si... etter siste innlegg har jeg vært på Ringen, og det burde jeg jo fortalt her. Men kanskje bedre sent en aldri..

Trackday og ellers noen ekstra dager. Dritvarmt var det, men herregud for en opplevelse!!
Reiste fra det vestligste punktet i Norge ca 22. mai kanskje var det 23., men uansett:

Startet kl 0400 om morgenen fra Nordfjordeid i 8 grader uten tak. Tøff beslutning da det er en del tuneller over Strynefjell, og en god del mil går jo på ca 1000moh. Målet var Skedsmo der jeg skulle møte gutta fra Trondheim med ferrarier og porscher pluss litt til. Jeg følte meg bokstavelig talt liten i selskapet med en gul Elise...
Etter 50 mil og ca kl 11 på formiddagen tanket vi alle på Skedsmo Shell før dro nedover til Kielferja og stilte opp.
Målet var at vi bare skulle tanke 1 gang til før ankomst Ringen. Tanken på Elise er vel overkant av 30 liter...
Godt selskap og godt drikke (Trøndere...) på båten gjorde at jeg plutselig stod i Kiel. Og da var det bare å henge på. Taket var av bortsett fra siste timen før ankomst Ringen. Da regnet det såpass at softtopen var fin å ha.
Alt gikk fint med alle (noen stopp blir det på autobahn pga diverse hendelser) og vi parkerte tørste og sultne på hotellet.
Tempen der nede var rundt 30-35 grader, så man fryser jo ikke. En meget trivelig gjeng og god mat og drikke hører med.
Fredag var det trackday, og mtp kvelden før så hastet det ikke å komme innpå akkurat...
Men formen var fin og hjelmen på og Elise måtte prøves.
Første runde startet og etter ca 10 km tenkte jeg at det var på tide å dra på litt for nå måtte dekka være varme. Ca 3 minutter i runden låg jeg helt feil, (klart at jeg ikke kjenner banen...) snurret 270 grader og tenkte at en hjerne på 52 år har ingenting her å gjøre. Griselflaks likevel.
Hele piruetten foregikk på asfalt, og det var bare å smelle inn 1. gir og klemme på videre.
Det blei med den runden den timen. Måtte skjelve litt. Pisse. Ta en cola og prate litt med andre. Pinlig. Alle sa jeg hadde griseflaks. Bare pinlig og lysten forsvant helt til å gjøre noe mer.

Men så må man jo bare kome videre da, så det blei vel 7 runder den dagen, motet steig og bilen satt som faan. På det meste var det vel 220 biler innpå samtidig. Gummien krølla og koste seg på dekka og jeg blei tryggere og tryggere på bilen.. Ikke noe heftig toppfart, men hadde et par passasjerer som syns bremser og sving satt jævlig bra, og det var jo kjekt å høre for en novise som meg.

Så var det par dager etterpå der det gikk i klippekort og kjøring når man har lyst.
En opplevelse jeg aldri vil glemme! Kameratskap, bilprat, sosialt osv. Kanon!!

Turen hjem gikk fint, litt jobb i Oslo og deretter videre hjem.

Har kjørt Elise 6000 km denne sommeren. Helt fantastisk!!!

Rune
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Runet sin Elise S1

Post by hmhaga »

Å snurre på ringen er da ikke pinlig. Det var bra det skjedde på en av de første rundene, da fikk du begrenset fart og overmot. Lotus Elise i sving er vanvittig morro, men blir det ikke litt mye kjedelige transportetapper på Ringen (langsidene)?

Jeg har lovet meg selv å aldri sette mine ben/hjul på Ringen, da jeg har selvinnsikt nok til å skjønne at jeg reiser fra selvinnsikten hjemme :mrgreen:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Runet sin Elise S1

Post by webmaster »

Mener å huske jeg har snurret bare en gang på Ringen, og det var med en feilhjulsdrevet bil (Celica) av alle ting. Det gikk heldigvis bra. :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

hmhaga wrote: 23 Oct 2018 12:33 Å snurre på ringen er da ikke pinlig. Det var bra det skjedde på en av de første rundene, da fikk du begrenset fart og overmot. Lotus Elise i sving er vanvittig morro, men blir det ikke litt mye kjedelige transportetapper på Ringen (langsidene)?

Jeg har lovet meg selv å aldri sette mine ben/hjul på Ringen, da jeg har selvinnsikt nok til å skjønne at jeg reiser fra selvinnsikten hjemme :mrgreen:
Godt å høre om at pinligheten kanskje bare er i mitt hode, men var ikke særlig høy i hatten akkurat da nei :mrgreen:
Vil ikke si det var kjedelig på langsidene for meg. Jeg hadde vel nok med å følge med i speilene på de som klarte større fart der enn meg,
men om jeg hadde vært mer erfaren så blir det kanskje kjedelig ja. Jeg brukte vel strekka til å senke adrenalinet litt, og det trengtes kanskje.
Kanskje selvinnsikten også fikk sige inn litt mellom svingene :P Var faktisk imponert over bremsene på den. Bra bitt.
Husker ikke hva stedet på banen heter, men er en skarp høyre der farta frem til dit er ganske bra, og banen gir bilen et løft omtrent der det bør bremses hardt før svingen. Lotusen gikk faktisk airborne der, så bremsen måtte komme etter landing før sving og det fungerte knallbra.
Den klarte oppunder 200 kmt uten tak på strekkene, men på returen mot Hamburg på autobahn så bikka den vel 220 med tak på i følge GPS.
Syns det egentlig var nok det også, for det var så jævlig sidevind og bilen er ikke akkurat tung.
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

webmaster wrote: 23 Oct 2018 21:47 Mener å huske jeg har snurret bare en gang på Ringen, og det var med en feilhjulsdrevet bil (Celica) av alle ting. Det gikk heldigvis bra. :)
Gikk av gassen før snurr da? Eller bare feil plassert ved inngangen? Jeg var feilplassert og måtte bare prøve å holde svingen som da blei knappere enn nødvendig...og med tidlig på runden i tillegg så var det sikkert ikke nok varme i dekka i tillegg.
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
Post Reply