Page 28 of 30
Re: Exige S, 2007
Posted: 17 Feb 2016 16:59
by pIMp
Mykere fjærer!? Er ikke det like femi som ehm.. solkrem?
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Re: Exige S, 2007
Posted: 12 Mar 2016 21:48
by webmaster
Neida, det som er femi er å ha bare ett sett med fjærer - man bytter selvfølgelig avhengig av hvilken bane man skal på!
I går kom endelig siste pakke med deler:
Innholdet var egentlig ikke så alt for spennende:
Dryer til AC, et rør til AC, braketter til AC-condenser og Pro Alloy triple pass radiator. Planen er å få begynt remontering i morgen, så får vi se om jeg kommer så langt.
Tenkte å montere radiator, condenser og dryer, og så ta bilen på henger (uten clam) til et verksted og få noen som kan det til å montere sammen AC-greiene, fylle på gass og finne ut at det lekker et helt annet sted og at AC-kompressoren må byttes...
Re: Exige S, 2007
Posted: 14 Mar 2016 12:14
by T.Lund
Får ikke håpe kompressoren har tatt kvelden, den koster vel bortimot 20000.- ny fra UK, å etter litt søk på nettet, så ser det ikke ut som det er noen andre en OEM som passer.
Re: Exige S, 2007
Posted: 16 Mar 2016 22:10
by webmaster
Krysser fingrene!
Skjer fint lite, men i dag fikk jeg til en drøy time i garasjen. Bestod egentlig i diverse hodekløing og hmmm'ing og haaaa'ing mens jeg funderte på om jeg klarer å få montert radiator, condenser OG vifter under der igjen uten å demontere halve fronten.
Tommy, du demonterte vel ikke condenser og vifter, men gikk det greit å få på plass radiatoren på condenseren når du byttet radiator?
Re: Exige S, 2007
Posted: 17 Mar 2016 18:32
by T.Lund
Ja, de 4 skruene som sitter i overkant mot frontruta, klarer du å komme til, ellers så løsnet jeg skruene på frontstrukturen i forkant av radiatoren (3 eller 4 stk), å klarte å komme til inn under den, med litt knoting, å få løsne de siste 2 mutterene fra kondenseren (boltene sitter fast i kondenseren) Jeg brukte vel en times tid på å bytte radiatoren etter at clam'et var av, å hadde litt ekstra hjelp til å holde opp frontstrukturen.
Re: Exige S, 2007
Posted: 18 Mar 2016 11:31
by hmhaga
Hvis jeg hadde hatt en Exige, og støtt på tilsvarende utfordringer med AC-anlegg, så hadde jeg hatt VERDENS BESTE unnskyldning (for meg selv) for å plukke ut alt sammen og levere metallretur. Penger spart - vekt spart - tid spart
Re: Exige S, 2007
Posted: 18 Mar 2016 11:39
by rayb
hmhaga wrote:Hvis jeg hadde hatt en Exige, og støtt på tilsvarende utfordringer med AC-anlegg, så hadde jeg hatt VERDENS BESTE unnskyldning (for meg selv) for å plukke ut alt sammen og levere metallretur. Penger spart - vekt spart - tid spart
I beg to differ. AC er viktig i disse bilene, i alle fall så lenge man har taket på, og det vil man så klart.
Re: Exige S, 2007
Posted: 18 Mar 2016 12:00
by pIMp
Skikkelige mannfolk kjøre uten...
Vurderte flere ganger å kjøre i bare bokseren i fjor... Regner med NSK gir disp for dette til Lotus eiere
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Re: Exige S, 2007
Posted: 18 Mar 2016 12:43
by hmhaga
rayb wrote:I beg to differ. AC er viktig i disse bilene, i alle fall så lenge man har taket på, og det vil man så klart.
Hvor mye veier alt? 20 kg? Det er mye i en så lett bil. Som en referanse sparte underskrevne 5 kg på å trene i et HALVT ÅR for å delta i Ringeriksmaraton. Så fjerning av AC er jammen stor belønning for lite arbeid
Re: Exige S, 2007
Posted: 18 Mar 2016 17:37
by hagenisse
Jeg hadde lett beholdt AC selv om det veide 50kg. Gjør alt så mye trivligere (også på vei til banen), og jeg kjører iallefall mye bedre når jeg ikke dør av varme. På en annen side så regner det jo stort sett på NSK-treff...
Re: Exige S, 2007
Posted: 18 Mar 2016 23:03
by T.Lund
Kan ikke tenke meg å kjører T/R Nürburgring uten A/C på sommeren.
Re: Exige S, 2007
Posted: 19 Mar 2016 11:43
by webmaster
Skal prøve å få lirket ting på plass i dag, takk for tips, Tommy!
Re: Exige S, 2007
Posted: 19 Mar 2016 20:54
by webmaster
...og lirking ble det!
Først testmontering av condenser på radiator:
Så montering av vifter på condenser:
...hvilket ikke var direkte enkelt. Siden brakettene var lukket i enden var det ikke bare å skli viftene på - her måtte skruene kappes ned så mye som mulig og brakettene bendes ut - da klarte jeg akkurat å smette inn viftene inn i brakettene:
Men da var condenser og vifter på plass:
Takket være tipset fra Tommy, og siden jeg jobbet alene, gjorde en plankebit susen for å få akkurat nok plass til å få radiatoren oppå de to skruefestene på condenseren:
Dvs jeg måtte kappe ned disse skruene også for å få det til...
Men da:
Det begynner å bli på tide, måtte kaste genseren i solskinnet mens jeg jobbet på bilen i dag
Re: Exige S, 2007
Posted: 20 Mar 2016 19:37
by webmaster
Yay, da er siste fjær bak byttet, og innerskjerm fjernet for enkel tilgang til AC-påfylling:
Enda en oppgave strøket av tavla, begynner å nærme seg.
Trenger kjølevæske, er det å handle originalvarer på Toyota eller er det bare å finne noe tilsvarende (rød) væske? Trenger vel en 2-3 liter tipper jeg.
PS: Jeg savner en 8mm fastnøkkel, håper den ikke befinner seg under radiator/condenser...
Re: Exige S, 2007
Posted: 20 Mar 2016 23:43
by T.Lund
Kan være lit "tricky" å få ut all luft av kjølesystemet, jeg endte vel opp med å kjøre 8-10 liter veske igjennom før all luft var ute. Bare å handle rød veske hos din lokale rekvisita.