Exige S, 2007
Re: Exige S, 2007
Noe sier meg at propellakselfett må være ideelt å bruke på understellsforinger på bil. Vanlig smurning/grease vil bare bli vasket vekk. Har god erfaring med dette selv.
http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalie ... ett-36315/
http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalie ... ett-36315/
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: Exige S, 2007
Ser fornuftig ut. Jeg endte opp med å bruke det jeg hadde, nemlig litiumfett (så det anbefalt ett eller annet sted også).
Og dette var det eneste jeg rakk i dag, men da er de klare til bruk:
Etter at jeg hadde presset på disse avstandsstykkene fant jeg ut at gjengene på to av disse var links! WTF! Det stod det ikke noe om i instruksjonene! Ufattelig nok hadde jeg så flaks at jeg hadde klart å fordele avstandsstykkene slik at det gikk bra. Puh!
De to med linksgjenger (til venstre på bildet) hadde mutre med små merker på (sees på bildet), er dette vanlig for links-mutre?
Og dette var det eneste jeg rakk i dag, men da er de klare til bruk:
Etter at jeg hadde presset på disse avstandsstykkene fant jeg ut at gjengene på to av disse var links! WTF! Det stod det ikke noe om i instruksjonene! Ufattelig nok hadde jeg så flaks at jeg hadde klart å fordele avstandsstykkene slik at det gikk bra. Puh!
De to med linksgjenger (til venstre på bildet) hadde mutre med små merker på (sees på bildet), er dette vanlig for links-mutre?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Har vært tre dager uten garasjejobbing nå, men i dag ble det litt tid til overs. For å komme til med drillen og borre hullene til nye toe links måtte jeg demontere katalysator. For å komme til katalysatoren måtte jeg demontere bakre motorfeste, men det skulle jo av likevel for å sette inn nye foringer. Så da ble det plass og jeg fikk borret og satt inn blindmutre. Har fått på plass nedre wishbones på begge sider bak, og det ser også ut til at staget langs subframe skal få plass.
Glemte å ta med bildene, så de får vente, men det har vært en ganske produktiv dag.
Glemte å ta med bildene, så de får vente, men det har vært en ganske produktiv dag.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Litt bilder fra i går, katalysator demontert:
Skal/bør jeg bytte pakningen opp til manifold?
Prøvemontering av brakett:
Bakre motorfeste:
...og med nye foringer:
Blindmutre på plass:
Så var det dagens jobb. Fikk litt problem med at bolten ble for kort når jeg la til staget, men hadde heldigvis bestilt nye bolter/wishbone refresh kit som (ikke tilsiktet fra min side) var 1 cm lenger, så da gikk det fint likevel. Ferdig montert:
Her er ny toe link på plass i upright:
...og da er første hjørne bak snart klart:
Skal/bør jeg bytte pakningen opp til manifold?
Prøvemontering av brakett:
Bakre motorfeste:
...og med nye foringer:
Blindmutre på plass:
Så var det dagens jobb. Fikk litt problem med at bolten ble for kort når jeg la til staget, men hadde heldigvis bestilt nye bolter/wishbone refresh kit som (ikke tilsiktet fra min side) var 1 cm lenger, så da gikk det fint likevel. Ferdig montert:
Her er ny toe link på plass i upright:
...og da er første hjørne bak snart klart:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Høyre bak helt ferdig:
...og venstre bak ikke langt etter:
Men jeg må ha tak i en ny navmutter - har visst vært litt for hardhendt med den når jeg demonterte. Er dette standardvarer man kan få hvor som helst?
...og venstre bak ikke langt etter:
Men jeg må ha tak i en ny navmutter - har visst vært litt for hardhendt med den når jeg demonterte. Er dette standardvarer man kan få hvor som helst?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Har vært på dele-auk i dag, praktisk på Kjeller, der Toyota (eksospakning) og Opel (navmutter) ligger samlet Litt spesielt å finne deler til engelske biler, det er litt her og litt der, men du trenger sjelden å gå til Lotus for å finne det du trenger...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Da har jeg vært i kontakt med hjulvinkelfiksemannen som står klar når jeg er det. Godt for alt som er unnagjort.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Liten puslete navmutter, men det står vel i stil med vekta på bilen. På min fhv Porsche Boxster skulle navmutteren trekkes til med 460 Nm (!!).
Slike deler kjøper jeg forøvrig alltid i 3-4 eksemplarer, for det er så irriterende å ikke ha ny del liggende på hurtiglageret når det behøves
Slike deler kjøper jeg forøvrig alltid i 3-4 eksemplarer, for det er så irriterende å ikke ha ny del liggende på hurtiglageret når det behøves
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: Exige S, 2007
Bare et par hundreognoe NM på Lotus.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Rett fra Golsfjellet til garasjen. Måtte demontere enda mer på eksosanlegget for å få på plass pakningen mellom downpipe og katalysator. Den berømte 'siste skruen' satt selvfølgelig noe inn i gamper..a:
Grunnen var for å komme til disse to skruene og få plassert pakningen helt nøyaktig:
Katalysatoren ser i alle fall hel ut:
Pakningen til katalysatoren måtte byttes, men utrolig nok hadde jeg en ny liggende som passet. Betyr dette at jeg snart har så mye deler liggende at jeg ikke trenger å kjøpe mer?
Grunnen var for å komme til disse to skruene og få plassert pakningen helt nøyaktig:
Katalysatoren ser i alle fall hel ut:
Pakningen til katalysatoren måtte byttes, men utrolig nok hadde jeg en ny liggende som passet. Betyr dette at jeg snart har så mye deler liggende at jeg ikke trenger å kjøpe mer?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Boltene til bakre motorfeste skal IKKE dras til med 89NM. Så vet dere det.
Sendt fra en mobil enhet, innlegget kan være noe kortfattet p.g.a. dette
Sendt fra en mobil enhet, innlegget kan være noe kortfattet p.g.a. dette
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Neida, det er bare en av de to boltene til bakre motorfeste mot chassiset som knakk, den er bare å bytte. Litt irritert på meg selv, for jeg stolte blindt på noen momentinnstillinger jeg fant på nettet, selv om jeg vet (burde vite) at en 8.8-bolt ikke tåler det momentet. Nåvel, nye bolter er anskaffet i dag, så nå er de på plass, og endte ikke som denne:
Fikk endelig tilbake braketten og caliperen som har vært til rep etter den uheldige utborringen av skrue helt i starten. Braketten er borret opp, sveiset igjen, borret opp på nytt og gjenget, ble så fin atte:
Har fått et lag lakk og henger til tørk.
I mellomtiden har jeg fått montert upright og styrestag så alt er klart til ferdigmontering av siste hjørne i morgen.
Men jeg fikk en utfordring, for de to boltene som fester braketten til caliperen måtte byttes, og akkurat denne typen skrue, innvendig sekskant (unbrako) med kort hode viste seg å være vanskelig å finne. Tingstad og Wurth hadde ikke, med gode gamle Zachariassen på Torshov hadde noen liggende som var feilbestilt en gang for lenge siden. Stiv pris på 40 kr/stk, men siden jeg bare skulle ha to betalte jeg gledelig den summen
'Vanlig' til venstre, den vanskelige til høyre:
Må enda en tur til dem i morgen, for jeg mangler lange nok skruer til selve caliperen også. Men ser da lyset i enden av tunnelen!
Fikk endelig tilbake braketten og caliperen som har vært til rep etter den uheldige utborringen av skrue helt i starten. Braketten er borret opp, sveiset igjen, borret opp på nytt og gjenget, ble så fin atte:
Har fått et lag lakk og henger til tørk.
I mellomtiden har jeg fått montert upright og styrestag så alt er klart til ferdigmontering av siste hjørne i morgen.
Men jeg fikk en utfordring, for de to boltene som fester braketten til caliperen måtte byttes, og akkurat denne typen skrue, innvendig sekskant (unbrako) med kort hode viste seg å være vanskelig å finne. Tingstad og Wurth hadde ikke, med gode gamle Zachariassen på Torshov hadde noen liggende som var feilbestilt en gang for lenge siden. Stiv pris på 40 kr/stk, men siden jeg bare skulle ha to betalte jeg gledelig den summen
'Vanlig' til venstre, den vanskelige til høyre:
Må enda en tur til dem i morgen, for jeg mangler lange nok skruer til selve caliperen også. Men ser da lyset i enden av tunnelen!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Da er nylakkert brakett montert:
...og...tadaaaaah, siste hjørne ferdig!
Foringene til motorfestene er 'under arbeid', håper de er på i morgen.
Så hva skal en foreta seg nå da? Jo - nye deler kom i posten i dag!
...og...tadaaaaah, siste hjørne ferdig!
Foringene til motorfestene er 'under arbeid', håper de er på i morgen.
Så hva skal en foreta seg nå da? Jo - nye deler kom i posten i dag!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Foringer til motorfester er på plass:
Og se, tomt for verktøy på gulvet! Det er noen måneder siden sist.
Det lekker litt fra banjokoblingen til caliperen jeg monterte i går. Dette har jeg ikke noe greie på, må det byttes noen pakninger/kobberskiver? Og hvor hard skal egentlig skruen som fester koblingen til caliperen dras til med?
Og se, tomt for verktøy på gulvet! Det er noen måneder siden sist.
Det lekker litt fra banjokoblingen til caliperen jeg monterte i går. Dette har jeg ikke noe greie på, må det byttes noen pakninger/kobberskiver? Og hvor hard skal egentlig skruen som fester koblingen til caliperen dras til med?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no