Exige S, 2007
Re: Exige S, 2007
Min Exige er satt opp slik:
Caster:maks
Camber foran: -2.1-2.2°
Spissing foran: 0°04'
Camber bak: -3.2 +/-litt°
Spissing bak: 0°36'
Caster:maks
Camber foran: -2.1-2.2°
Spissing foran: 0°04'
Camber bak: -3.2 +/-litt°
Spissing bak: 0°36'
Re: Exige S, 2007
Takker for innspill!
Fant et par gode flytdiagrammer på Lotustalk:
...og:
Har fått booket tid til hjulvinkelkontroll umiddelbart etter påske, i mellomtiden skal jeg justere høyden på bilen selv. Tror jeg går for 120/130 til å begynne med, så kan jeg evt. ta den ned igjen hvis det trengs.
Vedr. caster Hans Martin, jeg refererer bare til følgende utblåsing tidligere i denne tråden:
Fant et par gode flytdiagrammer på Lotustalk:
...og:
Har fått booket tid til hjulvinkelkontroll umiddelbart etter påske, i mellomtiden skal jeg justere høyden på bilen selv. Tror jeg går for 120/130 til å begynne med, så kan jeg evt. ta den ned igjen hvis det trengs.
Vedr. caster Hans Martin, jeg refererer bare til følgende utblåsing tidligere i denne tråden:
...så det skal mye til før jeg demonterer dette igjen...F**N! Hadde jeg visst at det å remontere wishbones med nye foringer og de h**vetes caster-shimsene var så inni granskauen vanskelig hadde jeg revurdert hele prosjektet!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Genialt!
Skal ha disse i bakhodet når sommer'n starter for alvor.
Skal ha disse i bakhodet når sommer'n starter for alvor.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Exige S, 2007
Fint skjema, men det mangler et alternativ - "vurder om kjøreteknikken din er feil".
Re: Exige S, 2007
Og jeg ser at jeg er tilbake til at jeg vil ha en bil med færre justeringsmuligheter. Jo mer det er å justere på jo mer er det som kan justeres feil.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Re: Exige S, 2007
Sant det, men det som er på Exige er ikke mer enn det som finnes på de fleste biler.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
I dag har det blitt justert høyde, med hjelp av både samboer og nevø Etter tips fra samboer droppet jeg tanken om sementsekker og slikt i førersetet, og brukte disse i stedet:
Og her er 'jeg' trygt plassert i førersetet:
Til å måle høyde prøvde jeg først med to vinkler, men det ble vanskelig å få noenlunde riktig og konsistent. Men så fant jeg et lurt tips på Lotustalk, og laget meg et avansert punktmålingsverktøy (TM) i stedet:
Så var det bare å måle i vei, og etter en del skruing (bl.a. 7 runder feil vei på den ene demperen - da ble den lav gitt...), bil opp og ned og prøvetur ble resultatet slik:
Ble ikke helt 120/130, men greit nok med amatørmåling som dette. Hjulvinkelkontroll i morgen!
Og her er 'jeg' trygt plassert i førersetet:
Til å måle høyde prøvde jeg først med to vinkler, men det ble vanskelig å få noenlunde riktig og konsistent. Men så fant jeg et lurt tips på Lotustalk, og laget meg et avansert punktmålingsverktøy (TM) i stedet:
Så var det bare å måle i vei, og etter en del skruing (bl.a. 7 runder feil vei på den ene demperen - da ble den lav gitt...), bil opp og ned og prøvetur ble resultatet slik:
Ble ikke helt 120/130, men greit nok med amatørmåling som dette. Hjulvinkelkontroll i morgen!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Hvem bruker du til hjulvinkelkontroll? Jeg sliter litt med å finne noen som gjør akkurat det jeg ber om og bare det....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Exige S, 2007
Kjenner en kar. Sender deg PM.
Hjulvinkelkontroll er forresten utsatt noen dager, noen skal absolutt bruke kroppen i påsken, mend derpåfølgende ryggsmerter (ikke jeg nei!).
Hjulvinkelkontroll er forresten utsatt noen dager, noen skal absolutt bruke kroppen i påsken, mend derpåfølgende ryggsmerter (ikke jeg nei!).
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Pyntet opp litt i garasjen i dag:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Liten fotoshoot på havna i dag, men først et bilde tatt i litt oppoverbakke på Øvrevoll i dag, ser ikke så lav ut nå:
Oppoverbakken gjør at den ser høyere ut enn den faktisk er, litt motsatt ytterpunkt enn forrige splitterbilde
Så til havna:
De greiene den står mellom bena på heter Straddle Carrier og brukes til å flytte containere på havna, og oppå andre containere.
De greiene i bakgrunnen heter tømmer, og brukes til - bakgrunn på bilder av biler.
Oppoverbakken gjør at den ser høyere ut enn den faktisk er, litt motsatt ytterpunkt enn forrige splitterbilde
Så til havna:
De greiene den står mellom bena på heter Straddle Carrier og brukes til å flytte containere på havna, og oppå andre containere.
De greiene i bakgrunnen heter tømmer, og brukes til - bakgrunn på bilder av biler.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Dekaltrimming i kveld:
Dro av hjulene og gikk over alle bolter for å sjekke at ikke noe har løsnet i understellet siden jeg satte det sammen - alt ok. I morgen blir det hjulvinkelkontroll, omsider!
Dro av hjulene og gikk over alle bolter for å sjekke at ikke noe har løsnet i understellet siden jeg satte det sammen - alt ok. I morgen blir det hjulvinkelkontroll, omsider!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Omsider hjulvinkelkontroll! Opp på bukken:
...og det var omtrent så langt vi kom... PCen som kjører programvaren kom med en ekkel lyd (can you say 'hard drive crash') og nektet å gjøre noe som helst.
Ugh. Og jeg skal til Sverige på service neste uke. Noen med godt forslag til plan B?
...og det var omtrent så langt vi kom... PCen som kjører programvaren kom med en ekkel lyd (can you say 'hard drive crash') og nektet å gjøre noe som helst.
Ugh. Og jeg skal til Sverige på service neste uke. Noen med godt forslag til plan B?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Fått en del tips fra gode venner i NSK-miljøet, men måtte ta en rask runde på et lokalt verksted i går siden jeg reiser til Götenorg i morgen for service. Så får jeg ta finjusteringen etter hvert.
Før justering foran
Spissing: -0.42 grader
Camber: -1.58 grader og -1.48 grader
Caster: 3.32 grader og 3.23 grader
Etter justering foran
Spissing: -0.13 grader
Camber: -1.60 grader og -1.50 grader
Caster: 3.30 grader og 3.22 grader
Før justering bak
Spissing: -0.60 grader
Camber: -2.45 grader og -1.90 grader
Etter justering bak
Spissing: 0.42 grader
Camber: -2.42 grader og -2.10 grader
Kjørte en god runde i går, og det føles i alle fall ikke så verst, men det gjenstår å prøve dette på bane.
Før justering foran
Spissing: -0.42 grader
Camber: -1.58 grader og -1.48 grader
Caster: 3.32 grader og 3.23 grader
Etter justering foran
Spissing: -0.13 grader
Camber: -1.60 grader og -1.50 grader
Caster: 3.30 grader og 3.22 grader
Før justering bak
Spissing: -0.60 grader
Camber: -2.45 grader og -1.90 grader
Etter justering bak
Spissing: 0.42 grader
Camber: -2.42 grader og -2.10 grader
Kjørte en god runde i går, og det føles i alle fall ikke så verst, men det gjenstår å prøve dette på bane.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Etter litt nærmere inspeksjon av instruksjonene for montering av den nye bunnpanna som jeg tenkte Lotus i Göteborg skulle ta for meg sammen med bytte av oljeslanger, fant jeg ut at pakningen som skal brukes skal ha 24 timer på å sette seg etter montering. Jeg har ikke mulighet til å drøye enda en overnatting i sveariket, så da blir det henger bortover.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no