Exige S, 2007

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by T.Lund »

Bør sette på nye skiver der, er ikke rart med newton de skal ha.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by ElViz »

De kobberskivene skal byttes! Hver gang!
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Jadda, jadda - så ikke noen skiver der en gang jeg...:) Biltema neste.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Nye kobberskiver på plass i banjokoblingen. Merkelig nok ble det tett med nye pakninger, gitt. :)

Hadde en liten runde med merking av bolter for lettere kontroll av evt. løse sådanne etter en stund:

Image
Image

Så var det endelig på tide å få den ned på hjulene igjen etter laaaaang tid oppe i lufta:

Image

Gjensto å dra til navmuttere bak med 220Nm og inn med låsesplint:

Image

Til slutt skulle jeg bare lukke igjen motorlokket...hvilket ikke gikk. Trodde først det var den nye intercooleren som tok opp i motorlokket, men diverse videofilming med mobil innenfra motorrommet mens jeg prøvde å lukke lokket avdekket at det var den nye braketten til demperen til motorlokket som gikk innpå. Så da måtte jeg til med vinkelsliper og litt shims.

Image

Men da løste det seg. :)

Det som gjenstår nå er å lufte bremsene (husk å kjøpe mer bremsevæske) og å kline på litt eksospasta og skru sammen bakre eksospotte. Også litt småflikk inne i kupéen. Men da er det omsider sesong! Ja, etter en liten for- og bakstillingskontroll, da :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Eksos på, bilen fyret på et øyeblikk og gikk like fint på tomgang som i høst. :)

Den er alvorlig lav ut foran etter understellsbytte, ikke like lav bak. Trenger nok litt justering ser det ut til. Camber ser ganske drøy ut, må måle og se hvor mye det har blitt. Har fjernet alle shimsene, så det bør være en og annen grad mer camber. :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Fikk låne cambermålingsduppedings av Inge:

Image

Høyre foran:
Image

Venstre foran:
Image

Høyre bak:
Image

Venstre bak:
Image

Når mutter-og-boltoppsamlingsboksene ser sånn ut begynner det å bli ferdig:
Image

:)

Todolista - mye strøket ut nå:
Image

Fått på clutchstoppgummiproppen jeg fikk av Brian - ble utrolig mye bedre:
Image

Også har jeg flyttet litt rundt på bilene. :)
Image
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by hagenisse »

Er du kretsmester i lukeparkering?
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Ikke enda, men kanskje jeg skulle stilt opp i KM? :mrgreen:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Re: Exige S, 2007

Post by Shadow_iX »

Gratulerer med oppgradering, hvordan er exigen vs elisen syns du da?
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Tyngre. :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Har luftet bremsene i dag (høyre caliper foran måtte demonteres pga utborring av bolt, se tidligere i tråden, så den var rimelig tom for væske). Gikk egentlig veldig fint, tilsynelatende ingen luftbobler å se når jeg (og Steffen, som stod for pedalpumping) var ferdig.

Men - pedalen går rett i bånn første gangen jeg trykker på den (uten at bilen er i gang, har ikke kjørt den på vei enda), men neste trykk er normalt. Hvis jeg venter noen sekunder før jeg trykker igjen går den i bånn igjen. Ikke sikker på om dette er normalt... Vet at det ofte er problem med å få all luft ut av calipere som har vært helt tomme, involverer bl.a. å snu de på hodet, tappe på dem med en plasthammer etc. for å få ut all luft. Kan det være noe slikt som må til? Merk at dette var med tenningen av, uten at jeg helt kan se at det skal ha noe å si.

Kan en av de herværende Exige-eierene teste på sin bil og gi tilbakemelding, sånn for sikkerhets skyld? :)

Ellers har jeg fått montert en av delene jeg bestilte fra RLS, dog noe modifisert:

Image

Mobilholder med en lakkert trekloss skrudd på, samt tre sterke magneter:

Image

Grunnen til treklossen er for å gå klar av luftdysene på siden, for å få plass til iPaden:

Slik:

Image

:D
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Exige S, 2007

Post by rayb »

webmaster wrote: Kan en av de herværende Exige-eierene teste på sin bil og gi tilbakemelding, sånn for sikkerhets skyld? :)
Har aldri merket noe lignende uavhengig av tenning. Jeg tror ikke dette er normalt.---
Kan sjekke en gang ekstra når jeg får tilbake bilen fra lakkering (har den inne for å fikse brannskaden fra forrige sesong), men været tatt i betraktning kan det ta et par dager.

Har ikke tenkt å tømme en caliper... Ser jo hvordan det gikk med deg ;)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Haha :) Kom til å tenke på at det kanskje er dobbelt sett med luftenipler på AP-caliperne?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Exige S, 2007

Post by rayb »

webmaster wrote:Haha :) Kom til å tenke på at det kanskje er dobbelt sett med luftenipler på AP-caliperne?
Ja, du må lufte på begge sider..... Trodde faktisk du hadde gjort det :-O
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Jeg har da aldri hatt sånne ræisingcalipere før og aner jo ikke hva jeg driver med (obviously!) :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Post Reply