Exige S, 2007
Re: Exige S, 2007
Jeg antar det er meningen at de skal gå akkurat halvveis opp i hullene man ser på siden - jeg fikk de i alle fall ikke lenger inn, og de stemmer bra med de gamle:
Halvveis var vel det jeg også kom fram til.Hadde mine et døgn i fryseren før jeg pressa de inn vet ikke om det gjorde noen forskjell da.
Men er det forskjell på pressverktøyet ser ut som du bruker en ekstra hylse? og at godset er tynnere på din.Din kommer også fra Elise Shop i Holland?
Halvveis var vel det jeg også kom fram til.Hadde mine et døgn i fryseren før jeg pressa de inn vet ikke om det gjorde noen forskjell da.
Men er det forskjell på pressverktøyet ser ut som du bruker en ekstra hylse? og at godset er tynnere på din.Din kommer også fra Elise Shop i Holland?
Re: Exige S, 2007
Har ikke plassert mine balljoints i fryseren, gikk helt greit inn med den ene jeg har satt inn.Speedster wrote:Halvveis var vel det jeg også kom fram til.Hadde mine et døgn i fryseren før jeg pressa de inn vet ikke om det gjorde noen forskjell da.
Men er det forskjell på pressverktøyet ser ut som du bruker en ekstra hylse? og at godset er tynnere på din.Din kommer også fra Elise Shop i Holland?
Jeg har kjøpt pressverktøyet fra Eliseparts, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal bruke det for å presse inn balljoints (ut går greit). I beskrivelsen står det at man kun skal trenge de to store stykkene for å presse inn, men det går jo ikke, for hullet er større enn det som skal presses inn:
Og den andre enden må jo være på den andre siden:
Så da måtte jeg til med et mellomstykke for å dytte den inn. Mulig jeg går glipp av noe elementært her...
Ellers har det ikke blitt gjort stort i dag, men har fått tak i nok et spesialverktøy:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Hmm,vist du ser på mitt bilde lenger opp så brukte jeg kun de to delene til å presse inn,omtrent slik som du har gjort uten hylsa.Altså den med lite hull/utsparing presser balljointen inn.
Men mitt verktøy kommer fra Elise Shop Holland men det ser ganske likt ut ditt er litt tynnere i godset kansje?
Men mitt verktøy kommer fra Elise Shop Holland men det ser ganske likt ut ditt er litt tynnere i godset kansje?
Re: Exige S, 2007
Syntes bare den utsparingen ikke helt passet på balljointen, men skal prøve på neste.
Fant ut at jeg trengte litt mer plass, så jeg begynte å montere noen deler. IC'en har ligget på benken en stund, men er nå på vei inn i bilen. Her er varmeskjoldet ferdig satt sammen, klar til montering:
Og montert:
IC'en inn:
Men så sliter jeg med noen litt korte skruer som skal feste IC'en på skjoldet, i gummiputene:
(ignorer at hullene ikke er helt linet opp, de er det når jeg prøver å skru! )
Får såvidt entret en skrue, men så glipper den når jeg må skifte tak. Tips, Tommy?
Fant ut at jeg trengte litt mer plass, så jeg begynte å montere noen deler. IC'en har ligget på benken en stund, men er nå på vei inn i bilen. Her er varmeskjoldet ferdig satt sammen, klar til montering:
Og montert:
IC'en inn:
Men så sliter jeg med noen litt korte skruer som skal feste IC'en på skjoldet, i gummiputene:
(ignorer at hullene ikke er helt linet opp, de er det når jeg prøver å skru! )
Får såvidt entret en skrue, men så glipper den når jeg må skifte tak. Tips, Tommy?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Takk, Tommy - men jeg måtte gi opp og la en ekstra skive mellom varmeskjoldet og gummiputene. Da fikk jeg akkurat tak, men selv da måtte jeg bruke en tang for klemme intercooleren ned mot skjoldet. Men det gikk da.
Og tipset ditt med å montere tilførselsslangene før jeg skrudde fast ICen ble fulgt:
Så nå sitter den omsider på plass:
Måtte en tur på Biltema for å bytte varmepistolen som ga omtrent like mye varme som en middels dårlig hårføner, så krymping av lufttrakter på slangene må vente til i morgen.
Men det går da fremover!
Og tipset ditt med å montere tilførselsslangene før jeg skrudde fast ICen ble fulgt:
Så nå sitter den omsider på plass:
Måtte en tur på Biltema for å bytte varmepistolen som ga omtrent like mye varme som en middels dårlig hårføner, så krymping av lufttrakter på slangene må vente til i morgen.
Men det går da fremover!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Fikk ferdigstilt IC-installasjonen i dag, ny varmepistol funket:
Passet på å bytte ut klipsene på sidescopene også:
Også fikk jeg ut de siste av disse:
...og montert nye. Foringer gjenstår. Tror jeg skal bytte bunnpanna før jeg monterer hjulopphenget (i det minste bak, høyre) for lettere adkomst.
Passet på å bytte ut klipsene på sidescopene også:
Også fikk jeg ut de siste av disse:
...og montert nye. Foringer gjenstår. Tror jeg skal bytte bunnpanna før jeg monterer hjulopphenget (i det minste bak, høyre) for lettere adkomst.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Endelig litt tid i garasjen igjen. Fått demontert de siste foringene:
Har også demontert kaliperen på høyre side, den jeg måtte borre ut en bolt på. Skal ta med den samt uprighten på jobben for å få borret og gjenget opp hullene på nytt:
Også har jeg gått løs med stålbørste på drivakslingene for å fjerne litt overflaterust:
Skal skaffe litt lakk og pensel i morgen.
Har montert nye hjullagre i de 3 upright'ene som ikke skal være med på jobben i morgen:
Blitt litt bedre enn for noen uker tilbake...:
Har også demontert kaliperen på høyre side, den jeg måtte borre ut en bolt på. Skal ta med den samt uprighten på jobben for å få borret og gjenget opp hullene på nytt:
Også har jeg gått løs med stålbørste på drivakslingene for å fjerne litt overflaterust:
Skal skaffe litt lakk og pensel i morgen.
Har montert nye hjullagre i de 3 upright'ene som ikke skal være med på jobben i morgen:
Blitt litt bedre enn for noen uker tilbake...:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Sånn ble drivakslingene med litt lakk:
I dag har vært den store grisedagen - eller greasedagen. Ørten foringer skulle settes inn med fett, og 10 hull på hver side av foringen skulle mettes med fett via en sprøyte. I tillegg måtte jeg slipe ned litt sveis for å få en jevn flate til foringene:
Ble da ferdig til slutt, rimelig gåen i fingrene etter å ha presset fett gjennom sprøyta i 320 hull...Men det ble bra:
Monterte på den modifiserte (nedslipt 3 mm for ekstra camber) styrearmen på upright:
Og her er det som skal monteres på høyre side foran:
Nærmer seg nå
I dag har vært den store grisedagen - eller greasedagen. Ørten foringer skulle settes inn med fett, og 10 hull på hver side av foringen skulle mettes med fett via en sprøyte. I tillegg måtte jeg slipe ned litt sveis for å få en jevn flate til foringene:
Ble da ferdig til slutt, rimelig gåen i fingrene etter å ha presset fett gjennom sprøyta i 320 hull...Men det ble bra:
Monterte på den modifiserte (nedslipt 3 mm for ekstra camber) styrearmen på upright:
Og her er det som skal monteres på høyre side foran:
Nærmer seg nå
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
F**N! Hadde jeg visst at det å remontere wishbones med nye foringer og de h**vetes caster-shimsene var så inni granskauen vanskelig hadde jeg revurdert hele prosjektet! Jobber fremdeles med venstre foran, har fått på nedre wishbone, men sliter med den øvre. Det er så inn i gamper*va trangt at å få inn shimsene samtidig er (sikkert ikke) umulig. Får prøve igjen i morgen, har en liten teori om at hvis jeg kapper av hodet på en bolt og lager den like lang som innsiden av foringen+shims så bør det holde seg på plass, og så kan jeg dytte den ut med bolten som skal inn til slutt. Hvis ingen har en bedre ide da?
Så da ble det litt restaurering i stedet:
Maskering før lakk:
Lakket, maskering ikke fjernet enda:
Ja, også fikk jeg byttet støtdemperfestet for å gi plass til den bredere demperen:
Så da ble det litt restaurering i stedet:
Maskering før lakk:
Lakket, maskering ikke fjernet enda:
Ja, også fikk jeg byttet støtdemperfestet for å gi plass til den bredere demperen:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Har sett caster shims med en liten "arm" på men husker ikke hvem eller hvor det var...
Ja det var et he.... å få montert disse igjen,lurer på om jeg brukte en dråpe lynlim og fikk lurt det inn etter mange forsøk,men jeg hadde balljoint foringer......
Ja det var et he.... å få montert disse igjen,lurer på om jeg brukte en dråpe lynlim og fikk lurt det inn etter mange forsøk,men jeg hadde balljoint foringer......
Re: Exige S, 2007
Jippi! Løsningen jeg skisserte over fungerte (faktisk)!
Laget to 'akslinger' av et par bolter med noe mindre diameter enn de som faktisk skal inn der, akkurat like lange som foring + shims:
Da gikk det greit å få smøget hele leamikken inn uten at shims datt av. Så var det bare å lirke det på plass slik at jeg fikk pirket inn bolten:
Der kommer'n:
Så fremre feste, der støtte jeg på et lite problem:
Det er jo ikke plass til å få ut akslingen... Men med litt pirking kom den også:
Voila!
Har ikke sett denne metoden brukt før, tror jeg skal tipse folket på Seloc om dette.
Så fikk jeg avmaskert det jeg lakket i går:
...og den ene er montert (fy dere som ikke minnet meg på at jeg hadde glemt å montere den når jeg skrudde på styrestaget tidligere! ):
Ser dere forresten en annen bommert jeg har gjort her?
Laget to 'akslinger' av et par bolter med noe mindre diameter enn de som faktisk skal inn der, akkurat like lange som foring + shims:
Da gikk det greit å få smøget hele leamikken inn uten at shims datt av. Så var det bare å lirke det på plass slik at jeg fikk pirket inn bolten:
Der kommer'n:
Så fremre feste, der støtte jeg på et lite problem:
Det er jo ikke plass til å få ut akslingen... Men med litt pirking kom den også:
Voila!
Har ikke sett denne metoden brukt før, tror jeg skal tipse folket på Seloc om dette.
Så fikk jeg avmaskert det jeg lakket i går:
...og den ene er montert (fy dere som ikke minnet meg på at jeg hadde glemt å montere den når jeg skrudde på styrestaget tidligere! ):
Ser dere forresten en annen bommert jeg har gjort her?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Skulle ha på drop linken nå, og kom på at jeg ikke har noe å holde igjen på innsiden med. Her trenger jeg egentlig en svært tynn 17mm fastnøkkel, (2-3 mm tykk). Kunne selvfølgelig kuttet til noe, men hadde ikke passende emne å bruke. Men fant ut at sykkelforretninger har noe som heter konusnøkler som ser ut til å kunne brukes. Håpet Biltema hadde noe lignende, men fant bare dette:
http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/ ... kel-54013/
og
http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/ ... kel-54015/
Sistnevnte gjør sikkert nytten, hvis en av de ytterste er 17mm da. Andre tips?
http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/ ... kel-54013/
og
http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/ ... kel-54015/
Sistnevnte gjør sikkert nytten, hvis en av de ytterste er 17mm da. Andre tips?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Tja. Clas pleide å ha men finner det ikke nå. Ville trodd at gsport eller oslo sykkellager har. Ellers har vel jeg et par sett liggende rundt omkring, men det er litt avhengig av når du må ha det.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Re: Exige S, 2007
Bikeshop har denne, men ikke på lager selvsagt. Ser ut som 17mm er en uvanlig størrelse på sykkel.
http://bikeshop.no/Sykkel/VERKSTED/Verk ... 0000009207
http://bikeshop.no/Sykkel/VERKSTED/Verk ... 0000009207