Exige S, 2007
Re: Exige S, 2007
Var egentlig ikke klar over at man måtte inn i kupéen for å løsne hjulopphenget, men det må man altså:
Men da er jeg endelig ferdig med første hjørne:
...det ble litt forskjellig verktøy man trengte for å få til dette, men nå ligger det pent og pyntelig og venter, klart til neste hjørne:
Fortsettelse følger!
Men da er jeg endelig ferdig med første hjørne:
...det ble litt forskjellig verktøy man trengte for å få til dette, men nå ligger det pent og pyntelig og venter, klart til neste hjørne:
Fortsettelse følger!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Blir nye foringer ja, men har ikke helt bestemt meg enda. Heller p.t. til disse:
http://www.eliseparts.com/products/show ... ne-bushes/
Andres meninger er hjertelig velkommen.
http://www.eliseparts.com/products/show ... ne-bushes/
Andres meninger er hjertelig velkommen.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Jeg bruker selv Nitron foringer. Ingen merkbare ulemper på vei og suverent ift bruk på bane.
http://elise-shop.com/nitron-racing-wis ... 00040.html
http://elise-shop.com/nitron-racing-wis ... 00040.html
Re: Exige S, 2007
Sandblåste du armene før lakkering? Hvem gjorde isåfall den jobben? Fikk lyst til å pusse opp mine også. Dine ble jo fine
Re: Exige S, 2007
Trodde Nitron-foringene var race-only og nesten umulige å takle på vanlig vei, derfor har jeg egentlig sett bort fra dem. Men det er ikke slik altså?
Jeg har ikke demontert ferdig enda, men når jeg kommer så langt så skal de sand- eller glassblåses og lakkes, ja.
Hvem her til lands har POR (nevnt tidligere i tråden) forresten? Om noen?
Akkurat nå sliter jeg med en av boltene på kalipereren som sitter som f...
Jeg har ikke demontert ferdig enda, men når jeg kommer så langt så skal de sand- eller glassblåses og lakkes, ja.
Hvem her til lands har POR (nevnt tidligere i tråden) forresten? Om noen?
Akkurat nå sliter jeg med en av boltene på kalipereren som sitter som f...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Kjører med Nitron http://www.elise-shop.com/nitron-racing ... 00040.html
Merket faktisk ikke så mye til at det ble mer ukomfortabelt enn tidligere,nå blir vel dette aldri noe komfort bil uansett da
Merket faktisk ikke så mye til at det ble mer ukomfortabelt enn tidligere,nå blir vel dette aldri noe komfort bil uansett da
Re: Exige S, 2007
Akkurat. Jaja, må vente litt før jeg bestiller, så jeg får tenke meg litt om.
Tilbake til kaliperbolten - har kjørt på diverse kjemikalier uten at den har latt seg imponere spesielt over det. Jeg har jo en sånn muttertrekker med slag - burde jeg la den prøve seg? 600nm bør jo hjelpe litt, men jeg er redd den kan komme til å ødelegge hodet på bolten. Det er en unbrakobolt, så hodet på den tåler nok litt, men likevel...
Tilbake til kaliperbolten - har kjørt på diverse kjemikalier uten at den har latt seg imponere spesielt over det. Jeg har jo en sånn muttertrekker med slag - burde jeg la den prøve seg? 600nm bør jo hjelpe litt, men jeg er redd den kan komme til å ødelegge hodet på bolten. Det er en unbrakobolt, så hodet på den tåler nok litt, men likevel...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Hadde prøvd meg med muttertrekkeren, mindre fare for å "skrelle" hode på bolten med den, kontra en latmannsarm. Å skulle det gå galt, så er det bare å borre ut hode.
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Re: Exige S, 2007
Må skaffe meg en kortere unbrako-pipe først. Den lange jeg har vrir seg når jeg tar i. Prøver igjen i morgen.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
-
- Posts: 12
- Joined: 22 Mar 2014 14:48
Re: Exige S, 2007
Bruker foringene fra elisparts, kan anbefales.
POr-15 produkter selges av gasolin.no i Porsgrunn.
Har du prøvd med varme.. på calliper bolten...
POr-15 produkter selges av gasolin.no i Porsgrunn.
Har du prøvd med varme.. på calliper bolten...
Re: Exige S, 2007
Det der var bolten fra helvete. Gjorde et forsøk med muttertrekker, hvilket resulterte i et fint, rundt hull uten grep i i det hele tatt. Urk. Frem med drillen:
Sånn spon har forøvrig en fantastisk evne til å havne i håret av en eller annen grunn. Kom inn fra garasjen seende ut som et ferdig pyntet juletre.
Klarte selvfølgelig å borre litt feil, slik at det kom til enda en liten jobb med å få laget et nytt hull i braketten (sveise, fylle, borre på nytt og gjenge opp på nytt sånn ca.). Så ut som om de hadde hatt på noe skikkelig festemiddel, så det var kanskje ikke rart den satt så hardt. Jaja. Måtte gå på med dremel for å få av selve hodet faktisk.
Men da gikk resten heldigvis greit, og 2 hjørner er ferdig:
Sånn spon har forøvrig en fantastisk evne til å havne i håret av en eller annen grunn. Kom inn fra garasjen seende ut som et ferdig pyntet juletre.
Klarte selvfølgelig å borre litt feil, slik at det kom til enda en liten jobb med å få laget et nytt hull i braketten (sveise, fylle, borre på nytt og gjenge opp på nytt sånn ca.). Så ut som om de hadde hatt på noe skikkelig festemiddel, så det var kanskje ikke rart den satt så hardt. Jaja. Måtte gå på med dremel for å få av selve hodet faktisk.
Men da gikk resten heldigvis greit, og 2 hjørner er ferdig:
Takk for tipset om gasolin.no!Stig_Speedster wrote:Bruker foringene fra elisparts, kan anbefales.
POr-15 produkter selges av gasolin.no i Porsgrunn.
Har du prøvd med varme.. på calliper bolten...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Bolter som sitter så godt som dette kan varmes opp med gassbrenner (Biltema). Må tilføres så mye varme at metallet begynner å gløde, på grunn av metallets egenskaper (termisk ekspansjon) vil rusten slippe når bolten kjøles ned igjen. Ellers kan det lages en veldig effektiv rustløser ved å blande vegetabilsk olje og aceton, se https://www.engineeringforchange.org/ne ... Report.pdf
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: Exige S, 2007
Ved å bruke gassbrenner, så tror jeg også at lakken på AP 4 pot kalipperene hadde smeltet.
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Re: Exige S, 2007
Får ganske konsentrert varme med gassbrenner. Og kanskje er det bedre å ødelegge lakk enn gjenger?T.Lund wrote:Ved å bruke gassbrenner, så tror jeg også at lakken på AP 4 pot kalipperene hadde smeltet.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3