Exige S, 2007

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Var egentlig ikke klar over at man måtte inn i kupéen for å løsne hjulopphenget, men det må man altså:

Image

Men da er jeg endelig ferdig med første hjørne:

Image

...det ble litt forskjellig verktøy man trengte for å få til dette, men nå ligger det pent og pyntelig og venter, klart til neste hjørne:

Image

Fortsettelse følger! :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Speedster
Posts: 109
Joined: 14 Aug 2006 13:02
Location: Sørlandet

Re: Exige S, 2007

Post by Speedster »

Bytte forringer samtidig da? 8)
Image
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Blir nye foringer ja, men har ikke helt bestemt meg enda. Heller p.t. til disse:

http://www.eliseparts.com/products/show ... ne-bushes/

Andres meninger er hjertelig velkommen. :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Tigergutt
Posts: 41
Joined: 11 Aug 2009 20:19

Re: Exige S, 2007

Post by Tigergutt »

Jeg bruker selv Nitron foringer. Ingen merkbare ulemper på vei og suverent ift bruk på bane.
http://elise-shop.com/nitron-racing-wis ... 00040.html
Tigergutt
Posts: 41
Joined: 11 Aug 2009 20:19

Re: Exige S, 2007

Post by Tigergutt »

Sandblåste du armene før lakkering? Hvem gjorde isåfall den jobben? Fikk lyst til å pusse opp mine også. Dine ble jo fine :)
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Trodde Nitron-foringene var race-only og nesten umulige å takle på vanlig vei, derfor har jeg egentlig sett bort fra dem. Men det er ikke slik altså?

Jeg har ikke demontert ferdig enda, men når jeg kommer så langt så skal de sand- eller glassblåses og lakkes, ja.

Hvem her til lands har POR (nevnt tidligere i tråden) forresten? Om noen?

Akkurat nå sliter jeg med en av boltene på kalipereren som sitter som f...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Speedster
Posts: 109
Joined: 14 Aug 2006 13:02
Location: Sørlandet

Re: Exige S, 2007

Post by Speedster »

Kjører med Nitron http://www.elise-shop.com/nitron-racing ... 00040.html
Merket faktisk ikke så mye til at det ble mer ukomfortabelt enn tidligere,nå blir vel dette aldri noe komfort bil uansett da :D
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Akkurat. Jaja, må vente litt før jeg bestiller, så jeg får tenke meg litt om. :)

Tilbake til kaliperbolten - har kjørt på diverse kjemikalier uten at den har latt seg imponere spesielt over det. Jeg har jo en sånn muttertrekker med slag - burde jeg la den prøve seg? 600nm bør jo hjelpe litt, men jeg er redd den kan komme til å ødelegge hodet på bolten. Det er en unbrakobolt, så hodet på den tåler nok litt, men likevel...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by T.Lund »

Hadde prøvd meg med muttertrekkeren, mindre fare for å "skrelle" hode på bolten med den, kontra en latmannsarm. Å skulle det gå galt, så er det bare å borre ut hode.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Må skaffe meg en kortere unbrako-pipe først. Den lange jeg har vrir seg når jeg tar i. Prøver igjen i morgen. :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Stig_Speedster
Posts: 12
Joined: 22 Mar 2014 14:48

Re: Exige S, 2007

Post by Stig_Speedster »

Bruker foringene fra elisparts, kan anbefales.
POr-15 produkter selges av gasolin.no i Porsgrunn.
Har du prøvd med varme.. på calliper bolten...
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Det der var bolten fra helvete. Gjorde et forsøk med muttertrekker, hvilket resulterte i et fint, rundt hull uten grep i i det hele tatt. Urk. Frem med drillen:

Image

Sånn spon har forøvrig en fantastisk evne til å havne i håret av en eller annen grunn. Kom inn fra garasjen seende ut som et ferdig pyntet juletre. :D

Klarte selvfølgelig å borre litt feil, slik at det kom til enda en liten jobb med å få laget et nytt hull i braketten (sveise, fylle, borre på nytt og gjenge opp på nytt sånn ca.). Så ut som om de hadde hatt på noe skikkelig festemiddel, så det var kanskje ikke rart den satt så hardt. Jaja. Måtte gå på med dremel for å få av selve hodet faktisk.

Men da gikk resten heldigvis greit, og 2 hjørner er ferdig:

Image
Stig_Speedster wrote:Bruker foringene fra elisparts, kan anbefales.
POr-15 produkter selges av gasolin.no i Porsgrunn.
Har du prøvd med varme.. på calliper bolten...
Takk for tipset om gasolin.no! :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Exige S, 2007

Post by hmhaga »

Bolter som sitter så godt som dette kan varmes opp med gassbrenner (Biltema). Må tilføres så mye varme at metallet begynner å gløde, på grunn av metallets egenskaper (termisk ekspansjon) vil rusten slippe når bolten kjøles ned igjen. Ellers kan det lages en veldig effektiv rustløser ved å blande vegetabilsk olje og aceton, se https://www.engineeringforchange.org/ne ... Report.pdf
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by T.Lund »

Ved å bruke gassbrenner, så tror jeg også at lakken på AP 4 pot kalipperene hadde smeltet.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Exige S, 2007

Post by hmhaga »

T.Lund wrote:Ved å bruke gassbrenner, så tror jeg også at lakken på AP 4 pot kalipperene hadde smeltet.
Får ganske konsentrert varme med gassbrenner. Og kanskje er det bedre å ødelegge lakk enn gjenger?
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Post Reply