Exige S, 2007

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Exige S, 2007

Post by alfheim »

Gratulerer!.

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner verdiesn av ZZ, men det er nå ikke alt man skal skjønne heller.
Foreslår at du tar en hasteutrykkning til NoBrain med hjulboltverkøy jeg da. Ettersom han tydeligvis har behov for det, og du nå tydeligvis har utstyr for utrykkningen.

Du får forte deg å kjøre så lenge det lar seg gjøre.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Rudskogen til helga! 8)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Exige S, 2007

Post by rayb »

webmaster wrote:Rudskogen til helga! 8)
Gleder meg til å ta denne i øyesyn :)
Så fort som du kjører med Elisen så forventer jeg å få jobben som rundingsbøye for denne ;)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Det blir neppe denne gang i alle fall, bilen er litt for ny for meg enda. :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Da ble det en tur på Rudskogen før vinteren, og det var ikke bortkastet tid. :) Bilen fungerer fint, og er slett ikke ulik Elisen i oppførsel. Det er klart det er betydelig mer pulver i en Exige, problemet er bare å utnytte kreftene på en trang bane som Rudskogen. Det blir mye hjulspinn, og det er en utfordring å huske å slippe opp gassen slik at hjulene får feste. Jeg klarte ikke å slå min egen bestetid med Elisen, og det var heller ikke forventet nå første gangen, men jeg kom meg under 1:45 og det får være greit. Virtual best endte på 1:43:24.

Exigen er på langt nær så godt satt opp som Elisen - sistnevnte kan jeg ligge på grensen i langsvingen, vri enda litt mer på rattet og den turner fremdeles inn mot apex. Så ikke på Exigen, den understyrer da. Det er spesielt ut av svingene jeg sliter med understyring. Dette kan det selvfølgelig være flere grunner til. Dekk er hovedmistenkt - jeg hadde faktisk bedre feste foran de første rundene, etter hvert som dekkene ble varme ble det dårligere feste foran. Bak var det egentlig ikke noe problem med feste sideveis.

Jeg kommer til å prioritere en hjulstillingskontroll fremfor delebytter i første omgang (bortsett fra nye dekk).

Problemer med bilen? Nja...:) Siste pass ble det plutselig betydelig mer lyd i bilen, og når jeg kom inn i depotet så jeg at bakre potte hadde glidd ut av røret fra katalysator. Med hjelp og verktøy fra Raymond og Brian var det enkelt å fikse (takk!). Når jeg skulle dra var det plutselig kommet en merkelig lyd fra venstre bakhjul. Jeg lånte jekk av Brian og løftet opp hjulet, ingen ulyd. Hjul nede - masse støy. Jeg så ikke noe der og da, så jeg mistenkte egentlig hjullageret. Kjørte inn til Rakkestad, uten at det ga seg, og bestemte meg for å titte en gang til. Da så jeg grunnen - varmen fra (fri-)eksosen hadde gjort ting med innerskjermen, slik at den lå og gnisset mot dekket. Et par strips etterpå kjørte jeg støyfri hjemover. :)

Harrys Laptimer med ekstern GPS, ODB og GoPro fungerte fint. iPad'en ble også sittende der den skulle :) Her er besterunden:

Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by hagenisse »

Hva slags dekk har du egentlig?

Fortsatt overraskende hvor understyrte disse er orginalt. Endel helt vanlige familiebiler har jo langt bedre balanse; noen smågnagere tenderer jo til og med til å overstyre..
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

R888 fra 2011, GG-blanding (som garantert har vært gjennom minst 1 vinter i betydelige minusgrader).
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by hagenisse »

Ja, da er det ingen tvil om at nye dekk vil gjøre underverker. Høres kanskje ut som bilen trenger en diffbrems også? Null problemer med hjulspinn på min, til tross for at motoren er riktig plassert. :twisted:
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Exige S, 2007

Post by hmhaga »

Vil tro mye understyring forsvinner ved å ta bort camberhims foran, hvis det ikke allerede er gjort.
Et stivere krengninsstag foran vil gi innerste bakhjul bedre feste i sving.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Tror det er noen shims å fjerne ja, men vil egentlig vente med det til jeg tar full hjulstillingskontroll. Det med stivere stabstag foran er jo en ide (har det på Elisen), men det kan vel også forårsake mer understyring hvis det er enda stivere enn det som er der i dag?

Hjulspinn (bare innerhjulet ja! :D) var et større problem enn jeg hadde forventet, jeg hadde hjulspinn både opp fra slakteren (ikke uventet), men også etter s-ene før den 'lille langsvingen' samt i den lange svingen etter langsiden. Jeg tror veldig mye av dette kan korrigeres i chassioppsett...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by T.Lund »

Har ikke du det gule krengestaget foran, med 5 forskjellige stivhetsinstillinger på?
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Nix, har ikke track pack. :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by T.Lund »

Jeg tok av mitt gule justerbare, og monterte dette fra eliseparts. Føles bedre, med det lille jeg har fått testet, og infestningen med bedre foringer er en grei oppgradering fra standard.

http://www.eliseparts.com/products/show ... -roll-bar/
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by ElViz »

Bilde fra Rudskogen:
Image
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Takk, takk! :) Ser du har italiensk kamera (fokusering...:D).
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Post Reply