Exige S, 2007
Re: Exige S, 2007
Klargjorde bilen for besøk hos Statens vegvesen på mandags kveld - fjerning av merke øverst på ruta samt byttet fra xenon til H7-pærer:
I dag 06:15 satte jeg kursen mot Jessheim, og var klart først i køen 06:50:
Presis kl. 08:00 åpnet de portene, og jeg ble tatt i mot av en hyggelig kontrollør ved navn Roger. Smilet hos Roger ble bredere og bredere etter hvert som jeg kunne fiske frem skjema NA-0221, svensk vognkort, CoC og engelsk vognkort. Da skulle dette gå fint sa han!
Såvidt jeg fikk med meg var det eneste som ble kontrollert på bilen chassisnummer (det som er stemplet på chassiet) samt bredden på felgene, resten av opplysningene tror jeg han fant i papirene jeg hadde med. Det tok rundt halvannen time å få alt papirarbeidet unnagjort.
Dessverre måtte jeg levere inn de svenske skiltene da jeg ikke kunne svare på om det fremdeles var gyldig forsikring på disse, selv om jeg har egen forsikring på bilen her i Norge. Så da ble det på røde skilter hjem, men nå er bilen såkalt 'godkjent for registrering'! Nå gjenstår det å skrape sammen kroner til engangsavgiften...
I dag 06:15 satte jeg kursen mot Jessheim, og var klart først i køen 06:50:
Presis kl. 08:00 åpnet de portene, og jeg ble tatt i mot av en hyggelig kontrollør ved navn Roger. Smilet hos Roger ble bredere og bredere etter hvert som jeg kunne fiske frem skjema NA-0221, svensk vognkort, CoC og engelsk vognkort. Da skulle dette gå fint sa han!
Såvidt jeg fikk med meg var det eneste som ble kontrollert på bilen chassisnummer (det som er stemplet på chassiet) samt bredden på felgene, resten av opplysningene tror jeg han fant i papirene jeg hadde med. Det tok rundt halvannen time å få alt papirarbeidet unnagjort.
Dessverre måtte jeg levere inn de svenske skiltene da jeg ikke kunne svare på om det fremdeles var gyldig forsikring på disse, selv om jeg har egen forsikring på bilen her i Norge. Så da ble det på røde skilter hjem, men nå er bilen såkalt 'godkjent for registrering'! Nå gjenstår det å skrape sammen kroner til engangsavgiften...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Gratulerer med et smykke av en bil
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.
Medlem:3325
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.
Medlem:3325
Re: Exige S, 2007
Den var super i sort ! Gleder meg til å se den i driv på banen!
Du hadde ikke behøvd å levere skiltene. I den norske forsikringen du har tegnet er de 6 siste tallene i chassisnummeret
identifikator i overføring til Autosys. Dette kunne de derfor gjort oppslag på hos Biltilsynet.
Således har de tatt fra deg skiltene ulovlig i strid med ESAs pålegg til Norge - og i strid med EØS avtalen.
Dette er de ikke særlig villig til å innrømme. Se denne :
http://www.klikk.no/motor/bil/article777046.ece
Hent skiltene igjen - det er fortsatt noe igjen av de 30 dagene
De er jo noen snålinger i Veiavgiftstollskattdirektoratet;
Jeg importerte også en bil fra Sverige ifjor - ringte og forhørte meg på forhånd og snakket med en Obersturmführer om grensepasseringen jeg skulle til var bemannet om natten. Det var den, men han ba meg huske på å ta med norske prøveskilter
Jeg hørte pisken slå mot ridestøvlene i bakgrunnen.
Jeg nevnte for han at det kunne han ikke kreve, min hensikt var å kjøre over grensen på de svenske skiltene
med norsk forsikring tegnet på chassisnummeret på forhånd. Han protesterte og lo hånlig av meg helt til jeg
veiledet han til å finne artikkelen ovenfor. I den grad det er mulig å høre noen tygge kamelhår opplevde jeg det da.
Jeg tror det til og med stakk kamelhår ut av munnvikene til Obersturmführeren
Det ble helt stille hvorpå han sier; "kremt,,,kremt - at at at - vel - det er likevel en generell anbefaling å kjøre med prøveskilt...."
Jeg suste rundt i Swedish jänkare i 30 dager på svenske skilt og håpet på kontroll
slik at jeg kunne hovere med min importkunnskap
men ble aldri stoppet.
Håper ikke jeg tar feil - hvis ikke må jeg vel tygge en HEL kamel.
Du hadde ikke behøvd å levere skiltene. I den norske forsikringen du har tegnet er de 6 siste tallene i chassisnummeret
identifikator i overføring til Autosys. Dette kunne de derfor gjort oppslag på hos Biltilsynet.
Således har de tatt fra deg skiltene ulovlig i strid med ESAs pålegg til Norge - og i strid med EØS avtalen.
Dette er de ikke særlig villig til å innrømme. Se denne :
http://www.klikk.no/motor/bil/article777046.ece
Hent skiltene igjen - det er fortsatt noe igjen av de 30 dagene
De er jo noen snålinger i Veiavgiftstollskattdirektoratet;
Jeg importerte også en bil fra Sverige ifjor - ringte og forhørte meg på forhånd og snakket med en Obersturmführer om grensepasseringen jeg skulle til var bemannet om natten. Det var den, men han ba meg huske på å ta med norske prøveskilter
Jeg hørte pisken slå mot ridestøvlene i bakgrunnen.
Jeg nevnte for han at det kunne han ikke kreve, min hensikt var å kjøre over grensen på de svenske skiltene
med norsk forsikring tegnet på chassisnummeret på forhånd. Han protesterte og lo hånlig av meg helt til jeg
veiledet han til å finne artikkelen ovenfor. I den grad det er mulig å høre noen tygge kamelhår opplevde jeg det da.
Jeg tror det til og med stakk kamelhår ut av munnvikene til Obersturmführeren
Det ble helt stille hvorpå han sier; "kremt,,,kremt - at at at - vel - det er likevel en generell anbefaling å kjøre med prøveskilt...."
Jeg suste rundt i Swedish jänkare i 30 dager på svenske skilt og håpet på kontroll
slik at jeg kunne hovere med min importkunnskap
men ble aldri stoppet.
Håper ikke jeg tar feil - hvis ikke må jeg vel tygge en HEL kamel.
___________________
Come to the dark side - we have cookies!
Come to the dark side - we have cookies!
Re: Exige S, 2007
Kjekt å vite til en annen gang! De jeg leverte inn er nok makulert tenker jeg, jeg har i hvert fall kvittering som viser det.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Det er vel strengt tatt vegvesnets problem all den tid de har gjort det ulovlig. Du kan jo foreslå at de utsteder prøveskilt med spesifikasjon i vognkortet ikke gjelder ettersom de rotet til skiltene.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Re: Exige S, 2007
Har plukket ned skjermen til ryggekameraet i helgen - etter at jeg tok av Lotus Sport -merket øverst på ruta ble kablene svært synlige, så det måtte jo ned. Forrige eier har trukket alt av kabler frem, samt at originale tilkoblinger til lyd og video er der fremdeles. Blir nokså klumpete og vanskelig å skjule. Enten flytter jeg skjermen til et annet sted, eller så må jeg finne på noe lurt...
Skjerm med mye kabling:
Demontering av Exige i gang...
Legg forøvrig merke til kabelen til venstre i bildet - dette er Lotus måte å kunne reklamere med iPod-støtte på, en kabel liggende løst i kupéen som er koblet til stereoanlegget.
Skjerm med mye kabling:
Demontering av Exige i gang...
Legg forøvrig merke til kabelen til venstre i bildet - dette er Lotus måte å kunne reklamere med iPod-støtte på, en kabel liggende løst i kupéen som er koblet til stereoanlegget.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Hei.
Bra den er skrevet inn i mantallet . Jeg vurderer å lage en how-to tråd om import av kjøretøy etter alle postene her inne.
Lykke til med bilen videre.
Bra den er skrevet inn i mantallet . Jeg vurderer å lage en how-to tråd om import av kjøretøy etter alle postene her inne.
Lykke til med bilen videre.
Re: Exige S, 2007
En how-to hadde nok vært nyttig!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Fikk en holder til iPad mini (o.l.) fra eBay i dag. Dyttes inn i CD-spilleren (!) og sitter faktisk bra:
Den nye GPSen, Dual XGPS160, bruker satelitter både fra amerikanerne og russerne, ser ganske imponerende ut:
ODB-leseren funket også fint
Den nye GPSen, Dual XGPS160, bruker satelitter både fra amerikanerne og russerne, ser ganske imponerende ut:
ODB-leseren funket også fint
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
I dag har jeg fått bilen opp på bukker for å se litt nærmere på det jeg har kjøpt...
Fikk demontert panelet under motoren (som var relativt møkkete, en runde med litt kjemikalier og høytrykksspyler hjalp bra) greit, men den ene av de to store boltene for å ta av diffusoren gikk bare rundt. WTF? Litt Googling senere viser det seg at TADTS (før eller siden). Det er en av våre gamle venner rivnuts som har løsnet - hvorfor Lotus har plassert en sånn der skjønner jeg ikke helt, men overrasket blir man jo ikke lenger. Etter tips funnet i denne tråden så skal jeg prøve sagbladtrikset i morgen. Så må man finne en passende rivnut å bytte den ut med da. På planen står også å fjerne litt karbonfibervinyl.
Forøvrig ser det bra ut også underfra, ingen lekkasjer noe sted, splitter nytt K&N oljefilter og greier. Fikk også tittet litt på eksosen, og det stemmer bra med at det er et Larinianlegg, nærmere bestemt av typen Club Sport.
Ser tydelig at bilen har gått i England noen år, en del overflaterust på A-armer, braketter her og der og skruer og muttere. Stor forskjell til Elisen som ikke har sett salt noen gang! Blir nok et vinterprosjekt med nedpussing og opplakkering av litt ymse.
Fikk demontert panelet under motoren (som var relativt møkkete, en runde med litt kjemikalier og høytrykksspyler hjalp bra) greit, men den ene av de to store boltene for å ta av diffusoren gikk bare rundt. WTF? Litt Googling senere viser det seg at TADTS (før eller siden). Det er en av våre gamle venner rivnuts som har løsnet - hvorfor Lotus har plassert en sånn der skjønner jeg ikke helt, men overrasket blir man jo ikke lenger. Etter tips funnet i denne tråden så skal jeg prøve sagbladtrikset i morgen. Så må man finne en passende rivnut å bytte den ut med da. På planen står også å fjerne litt karbonfibervinyl.
Forøvrig ser det bra ut også underfra, ingen lekkasjer noe sted, splitter nytt K&N oljefilter og greier. Fikk også tittet litt på eksosen, og det stemmer bra med at det er et Larinianlegg, nærmere bestemt av typen Club Sport.
Ser tydelig at bilen har gått i England noen år, en del overflaterust på A-armer, braketter her og der og skruer og muttere. Stor forskjell til Elisen som ikke har sett salt noen gang! Blir nok et vinterprosjekt med nedpussing og opplakkering av litt ymse.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Jeg har, tradisjonen tro, begynt på en webside om bilen også, mest som en huskeliste for meg selv...
http://www.innset.no/exige.html
http://www.innset.no/exige.html
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Webside må man jo ha! Litt skeptisk til paden dog... mistenker at du kommer til å se mer på den enn på veien.
Her har du bildet i full oppløsning og uten teksten min, forresten.: https://dl.dropboxusercontent.com/u/7758756/exige-6.jpg
Her har du bildet i full oppløsning og uten teksten min, forresten.: https://dl.dropboxusercontent.com/u/7758756/exige-6.jpg
Re: Exige S, 2007
Sagbladtrikset funka!
Skal tigge en rivnut og låne verktøy på jobben i morgen, så er det ordnet.
Hvorfor forrige eier dekket tanklokket med karbonfibervinyl kan man jo lure på...
...når det er så fint under:
Et lite bilde av den engelske arven mhp rust:
Snodig å se bort på Elisen ved siden av der de samme delene (mer eller mindre) er helt strøkne. Har liksom inntrykk av at det er mer som ruster på nyere Eliger? Jaja, litt pussing og maling så blir det bra igjen.
Fant ut en liten raritet - chassinummeret stemplet på bilen, på klistrelapper, i vognkort (det opprinnelig engelske), CoC fra Lotus m.m. sier at det er en kompressorutgave og at det er en 2007-modell. Det Harry's Laptimer får ut fra ODB sier derimot at det er en NA og en 2006-modell. Dette er vel så Lotus som det kan få blitt, men litt artig er det nå likevel...
Takk for bildet!
Skal tigge en rivnut og låne verktøy på jobben i morgen, så er det ordnet.
Hvorfor forrige eier dekket tanklokket med karbonfibervinyl kan man jo lure på...
...når det er så fint under:
Et lite bilde av den engelske arven mhp rust:
Snodig å se bort på Elisen ved siden av der de samme delene (mer eller mindre) er helt strøkne. Har liksom inntrykk av at det er mer som ruster på nyere Eliger? Jaja, litt pussing og maling så blir det bra igjen.
Fant ut en liten raritet - chassinummeret stemplet på bilen, på klistrelapper, i vognkort (det opprinnelig engelske), CoC fra Lotus m.m. sier at det er en kompressorutgave og at det er en 2007-modell. Det Harry's Laptimer får ut fra ODB sier derimot at det er en NA og en 2006-modell. Dette er vel så Lotus som det kan få blitt, men litt artig er det nå likevel...
Har sjelden tid til å se på så mye annet enn turteller og veien/banen foran meg når jeg kjører, så jeg tror ikke det er noe fare med det. .)hagenisse wrote:Webside må man jo ha! Litt skeptisk til paden dog... mistenker at du kommer til å se mer på den enn på veien.
Her har du bildet i full oppløsning og uten teksten min, forresten.: https://dl.dropboxusercontent.com/u/7758756/exige-6.jpg
Takk for bildet!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Exige S, 2007
Ser du vurderer brannslukkerbrakett fra TAT (lik min) eller Sector 111. Gi beskjed om du bestiller fra Sector 111 da jeg godt kunne tenke meg en "bootie" (av typen http://www.sector111.com/parts/lifestyl ... bootie.cfm altså ) Fraktmessig blir det for dyrt å bare bestille denne ene delen...webmaster wrote:Jeg har, tradisjonen tro, begynt på en webside om bilen også, mest som en huskeliste for meg selv...
http://www.innset.no/exige.html
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: Exige S, 2007
Tenker på å ta meg en tur til Statens vegvesen til uka for å se om jeg klarer å få prøveskilt til banedagen vår på torsdag. Utfordringen er jo kravene vi stiller:
Blir spennende å se om jeg får til det, avhenger kanskje like mye av den som sitter bak skranken?På banen skal man legge frem kjøreseddel som viser at man har fått godkjent kjøring på hovedbanen på Rudskogen den angitte dato (og den ordlyden skal ikke kunne misforstås), ordet 'flytting' skal f.eks. ikke være det operative, men 'testing' eller 'prøvekjøring' er OK. Dette gjelder også forhandlerkjennemerker.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no