Page 6 of 8

Re: Tommy's Exige S

Posted: 05 Oct 2014 21:36
by T.Lund
Tror ikke det blir tur på rulla før til våren, skal ha en skikkelig service på motoren, med olje, plugger, multireim, ny girolje, fikse en lekkasje i kompressoren, og ny olje på den. Så har jeg sendt en mail til BOE ang omprogrammering, men det er en uke siden, å har enda ikke fått noe svar

Re: Tommy's Exige S

Posted: 06 Oct 2014 09:21
by seight
Angående BOE så er de tidvis veldig opptatte etter min erfaring. Men det skader ikke å purre litt på dem etterhvert ;)

Re: Tommy's Exige S

Posted: 11 Oct 2014 12:51
by webmaster
Så bilen din på OMS under opprigging torsdag kveld - hva er det du har fått på på siden av bilen? :twisted:

Re: Tommy's Exige S

Posted: 23 Nov 2014 13:46
by T.Lund
Da har jeg fått tatt storservice på bilen. Dette skulle være vinterprosjekt, men siden vi fremdeles har 8-10gr her på vestlandet, så ser det ut som jeg kan få noen turer til før den blir parkert. eneste jeg mangler nå, er å få tatt en 4-hjuls kontroll.

Har gjort følgende.

Byttet motorolje (mobil1 5/40), Girolje (Redline MT90), Kompressorolje (AC Delco), bremseveske, oljefilter, luftfilter, tennplugger, multireim, tettet lekkasje i kompressor, nytt komplett rustfritt eksosanlegg fra 2ubular, Powerflex forsterkede motorfester, endeledd og mansjetter på tannstang.

Demontert clam

Image

Litt forskjell på original og ny eksos

Image
Image

Forsterkning av motorfester, disse tres bare inn i eksisterendes gummiforinger

Image
Image
Image

Demontering av kompressorhals. Gikk greit å komme til, ved å tilte tilbake dynamo, og ta bort motorfestet på høyre side.

Image

Her ser man rester av oljen i kompressorhuset, som skal være helt klar. Denne er anbefalt å skiftes hver 45000km.

Image
Image

Etter å ha lagt på anaerob flytende pakning som fikk tørke over natten, så fylles det opp med ny olje, igjennom påfyllingshullet, med en sprøyte. Det skal være 148ml olje på her.

Image

Sammenskrudd, og grenrør bandasjert med "titan" bandasje, som tåler kontinuerlig 1800gr

Image

"brenner av" bandasjen
Image

Ferdig "stekt"

Image

Lekkert arbeid på eksosdelene fra 2ubular

Image

Stemningsbilde
Image

Hadde en bit med slange etter intercooleren til overs, så denne ble lagt opp til å lede litt ekstra luft inn til luftfilterboksen.

Image

Re: Tommy's Exige S

Posted: 23 Nov 2014 19:54
by webmaster
Dæven, du har jammen stått på! :)

Re: Tommy's Exige S

Posted: 03 Dec 2014 23:10
by T.Lund
Da ble det en tur på Dyna pack'en for bremsing.

Image
Image

Etter oppgraderingene så kom den nå ut med 202HK på hjulene, å dette er litt over 20HK mere en før oppgraderingene, og en mye gjevnere og finere kurve.

Image

Re: Tommy's Exige S

Posted: 04 Dec 2014 08:56
by seight
Er det en standardmap du bremset med, eller er den optimalisert?

Re: Tommy's Exige S

Posted: 04 Dec 2014 13:51
by webmaster
Bra resultat det!

Re: Tommy's Exige S

Posted: 04 Dec 2014 15:27
by T.Lund
Det er det mappet som Alfheim fikk lagt inn hos Komo-Tec som ligger inne, dette skulle i følge annonsen fra ferdinand gi ca 40hk ekstra, men når jeg er inne på sidene til Komo Tec, så står det 10hk. Men som man ser, så har den nå en meget fin og rett effekt kurve, i motsetning til tidligere (ligger bilde av tidligere map litt lenger bak i tråden), hvor den var litt "rotete" i mellom registeret. Har også lest at du bør ha et oppgradert eksosanlegg, for å få utnytte effekten av en omprogrammering av disse bilene.

Re: Tommy's Exige S

Posted: 04 Dec 2014 16:06
by arildh
Hei. Av ren nysgjerrighet siden jeg også har en 1.8l med MP62.

Vet du hvor mye ...

- trykk
- innsugstemp (etter IC)
- tenning
- kompressor rpm (evt størrelse på remhjul veiv/kompresor )

... du hadde ved 202 whp ?

Re: Tommy's Exige S

Posted: 04 Dec 2014 17:02
by T.Lund
arildh wrote:Hei. Av ren nysgjerrighet siden jeg også har en 1.8l med MP62.

Vet du hvor mye ...

- trykk
- innsugstemp (etter IC)
- tenning
- kompressor rpm (evt størrelse på remhjul veiv/kompresor )

... du hadde ved 202 whp ?

Det er originalt reimhjul (3,3"), de andre data har jeg ikke

Re: Tommy's Exige S

Posted: 04 Dec 2014 18:10
by arildh
Google sier 5.2" på veiva
5.2/3.3 = 1.58 pulley ratio
1.58 x 8000rpm = 12600 på kompressor. Tipper 8-9 psi.
Kompressoren tåler fint 16K og opp til 12 psi før det bare kommer varmluft.
3.0" på kompressoren gir sikkert 20whp til.

Re: Tommy's Exige S

Posted: 04 Dec 2014 18:28
by T.Lund
Ser det leveres ned til 2.7" reimhjul, men det anbefales ikke å gå lenger ned en til 3.1, for ikke å ha for stor slitasje på kompressoren. Men med mindre reimhjul, så bør vel bilen mappes om, for å få mere bensin?

Re: Tommy's Exige S

Posted: 04 Dec 2014 19:40
by arildh
Absolutt. Jeg var bare litt nysgjerrig på hva som var gjort i forhold til effekten.

Re: Tommy's Exige S

Posted: 04 Dec 2014 23:31
by seight
Da blir det å spekulere om det er mer å hente med BOE sine maps, jeg innbiler meg det, da de skal ha veldig god kontroll på hele mappet. Selv om jeg ikke akkurat tror at du får de tallene de oppgir. (amerikanske dyno tall er skjelden sammenlignbare med hva du finner her i europa ;) )

Når det gjelder behov for oppgradert eksos for å utnytte en optimalisert map. så blir jo det litt baklengs. Da har man feil map i forhold til bilen/hardwaren man har.
En map skal jo være tilpasset den hardwaren man har i bilen/motoren, endrer du hardwaren(som du har gjort med å bytte eksos) så må nøvendigvis mappen endres for å ta høyde for det ;) Sluttresultatet blir jo til slutt det samme :) bare at rekkefølgen har vært feil i dette tilfellet ;)
T.Lund wrote:Det er det mappet som Alfheim fikk lagt inn hos Komo-Tec som ligger inne, dette skulle i følge annonsen fra ferdinand gi ca 40hk ekstra, men når jeg er inne på sidene til Komo Tec, så står det 10hk. Men som man ser, så har den nå en meget fin og rett effekt kurve, i motsetning til tidligere (ligger bilde av tidligere map litt lenger bak i tråden), hvor den var litt "rotete" i mellom registeret. Har også lest at du bør ha et oppgradert eksosanlegg, for å få utnytte effekten av en omprogrammering av disse bilene.