Page 4 of 8

Re: Tommy's Exige S

Posted: 14 Sep 2014 09:53
by webmaster
Jaja, da sees vi kanskje på Ringen da :)

Re: Tommy's Exige S

Posted: 22 Sep 2014 14:02
by T.Lund
Da dukket det opp enda et par pakker fra Eliseparts på døra.


Image

Image

Re: Tommy's Exige S

Posted: 22 Sep 2014 14:43
by rayb
Tøft!
Jeg forventer en lang anmeldelse på denne, spesielt med vekt på om den er verd pengene...

Re: Tommy's Exige S

Posted: 22 Sep 2014 15:49
by T.Lund
Samme hvordan den virker, bare det ser bra ut :D

Re: Tommy's Exige S

Posted: 22 Sep 2014 17:52
by rayb
Da ville jeg for min del ha gått for en slik

Re: Tommy's Exige S

Posted: 22 Sep 2014 20:46
by webmaster
Hva er fordelene med denne fremfor den originale egentlig? (nei, har ikke lest...:D)

Re: Tommy's Exige S

Posted: 22 Sep 2014 20:58
by rayb
webmaster wrote:Hva er fordelene med denne fremfor den originale egentlig? (nei, har ikke lest...:D)
(Mye) større luftgjennomstrømning il ICen -> kaldere inntaksluft -> mer effekt.

Varmeskjoldet skal hindre at intercooleren varmes opp av motoren, noe som er et problem på det originale Exige-oppsettet.
Hvor stort problemet er er jeg dog noe mer usikker på, det er derfor jeg ville ha en full anmeldelse.

Jeg for min del har mer tro på denne som er vannavkjølt, men jer er litt i tvil om forskjellen er stor nok til å forsvare prisen. I alle fall i norsk sommervær that is.

Men jeg prøve å slutte å hijacje tråden til Tommy nå

Re: Tommy's Exige S

Posted: 22 Sep 2014 21:06
by jonr
rayb wrote:Jeg for min del har mer tro på denne som er vannavkjølt, men jer er litt i tvil om forskjellen er stor nok til å forsvare prisen. I alle fall i norsk sommervær that is.
Kombiner den med en tank for isvann (gjerne saltvann for å gjøre det enda kaldere) som byttes etter noen runder på banen så har du maks effekt :)
Må bare ha med transportabel isbitmaskin i følgebilen ;)

Re: Tommy's Exige S

Posted: 23 Sep 2014 08:31
by T.Lund
Som Rayb sier, så er kjøleren på Exige s ganske liten, og trekker fort til seg varmluft fra motoren. Jeg leste at den fort kunne få et effekt tap på opptil 10% pga at den ikke får kjølt ned luften skikkelig.

Re: Tommy's Exige S

Posted: 23 Sep 2014 13:05
by seight
Onde tunger skal ha det til at en Exige S med varmkjørt intercooler går dårligere (mindre effekt) enn en Exige uten kompressor :roll:
T.Lund wrote:Som Rayb sier, så er kjøleren på Exige s ganske liten, og trekker fort til seg varmluft fra motoren. Jeg leste at den fort kunne få et effekt tap på opptil 10% pga at den ikke får kjølt ned luften skikkelig.

Re: Tommy's Exige S

Posted: 23 Sep 2014 13:22
by rayb
seight wrote:Onde tunger skal ha det til at en Exige S med varmkjørt intercooler går dårligere (mindre effekt) enn en Exige uten kompressor :roll:
Tullprat.....

Skulle jeg tape 50 hk på at inntakslufta er noen få grader varmere?

Re: Tommy's Exige S

Posted: 23 Sep 2014 14:22
by seight
Sier ikke at det nødvendigvis er et utsagn som er 100% riktig, men hva legger du i noen "få grader"? :)

rayb wrote:
seight wrote:Onde tunger skal ha det til at en Exige S med varmkjørt intercooler går dårligere (mindre effekt) enn en Exige uten kompressor :roll:
Tullprat.....

Skulle jeg tape 50 hk på at inntakslufta er noen få grader varmere?

Re: Tommy's Exige S

Posted: 23 Sep 2014 14:32
by rayb
seight wrote:Sier ikke at det nødvendigvis er et utsagn som er 100% riktig, men hva legger du i noen "få grader"? :)
Mener å huske at Formannen kjørte med måling av inntaksluft på sin bil for et par-tre år siden og at denne lå rundt 35-40 grader, fritt fra min hullete hukommelse.

En kompressormatet bil vil ha langt mindre nytte av en intercooler enn en turbomatet bil, rett og slett fordi en kompressor produserer så mye mindre varme enn en turbo gjør.

Kan du regne ut hvor mange grader trengs det for å tape 50 hk for meg?

Re: Tommy's Exige S

Posted: 24 Sep 2014 15:23
by alfheim
Tja,

La oss gjøre noen forenklinger og forutsettninger.
50hk ~ 20% av effekten
effekten er linjær med massen på oksygen vi får dyttet inn i sylinderen.
Det skulle bety at for å få en 20% effektreduksjon må luften ta 20% mer plass (eller egentlig vi får bare inn 80% så mye luft/oksygen som opprinnelig, det blir litt flere prosent avhengig av hvordan man ser på det.)

La oss anta at maks effekten er målt ved optimale forhold, ca 15C på luften som dyttes inn i sylinderen.
prosentandelen oksygen er konstant, så vi trenger ikke ta hensyn til det.

Da er det ikke værre en at T1 = 0,8* T2 (gitt at trykk og volum ikke endrer seg (noe det ikke gjør)

T2 = T1/0,0 = (273 + 15)/0,8 = 360K = 87 grader C.


De største feilkildene her er nok forutsettningen om at effekttaped er helt proposjonalt med luftmengden, ville tro det var litt mindre, og hvilken "innsugningstemperatur" som er brukt ved opprinnelig effektøkning.
Men sånn helt borte vekk er det vel ikke.

Tror forøvrig det stemmer at temperaturen stort sett lå på 35-45 grader (kanskjer helt opp mot 60 husker ikke helt) ved banekjøring en normal sommerdag.

Re: Tommy's Exige S

Posted: 24 Sep 2014 16:34
by rayb
alfheim wrote: T2 = T1/0,0 = (273 + 15)/0,8 = 360K = 87 grader C.

Tror forøvrig det stemmer at temperaturen stort sett lå på 35-45 grader (kanskjer helt opp mot 60 husker ikke helt) ved banekjøring en normal sommerdag.
Mitt regnestykke ser bittelittegrann annerledes ut...

Det er i prinsipp antallet luftmolekyler som styrer hvor mange hester man kan lure ut av motoren. Derfor burde man kunne regne ut hvilken temperatur som behøves for at antallet luftmolekyler skal være det samme med og uten kompressor. Eller att effekten av å ha en kompressor spises opp av en høyere insugstemperatur.

Det er samme motor vi snakker om så volumet luft må bli det samme. Da får man følgende verdier som man kan sette inn i ligningen:

p1 = 100 kPa (eller 1 Bar absolutt trykk)
p2 = 200 kPa (eller 2 Bar absolutt trykk, alternativt 1 Bar overtrykk fra kompressoren)
V1 = V2 (det er samme motorvolum vi snakker om med og uten kompressor)
T1 = 290 K (17 grader C utetemperatur på en kjølig dag)

T2 = T1*p2/p1 = 290 K * 200 kPa / 100 kPa = 580 K

Så, hvis vi antar at du kjører med 1 Bar overtrykk så må insugstemperaturen bli 580 K, eller ca 310 grader C, for at antallet luftmolekyler skal bli det samme med kompressor som uten kompressor.

Dette er et forenklet bilde og vi kan regne litt fram og tilbake på dette, men å påstå at effekten faller med 50 er å ta hardt i for å si det mildt.