Tommy's Exige S

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Tommy's Exige S

Post by T.Lund »

Når vi er inne på dette med effekt, så hadde jeg Exigen på dynoen her om dagen, å ettersom denne skal originalt ha ca 220hk på motor, og tidligere eier har hatt den ine hos Komo-Tec for en "oppjustering" så skulle den nå ha ca 260hk. Vel dette ble ikke helt resultatet. På dynapack så kom den ut med ca 180hk på hjulnav, å den ser ut til å miste ladetrykk ved ca 5800rpm (jeg merker ikke noe på bilen under kjøring, å synes den går riktig så bra, men så er dette den eneste exigen jeg har kjørt) Har diskutert litt på noen forum, og på mail med både Eliseparts, og Komo-Tec (som ikke kunne si så mye, annet en at de måtte ha bilen inn for å se på den, å det er jo en smule langt å kjøre) Å det som mest sansynlig er årsaken, er et dårlig map som er lagt inn fra komo-tec. Men jeg får se ila vinteren, da jeg skal ha av bakre klam, for litt sjekk og smårep.

Image
Image


Bilen har også hatt en oljelekkasje fra da jeg kjøpte den, å jeg har hørt at det har vært problemer med o-ringen i røret til peilepinnen, så jeg håper det er så enkelt som det å fikse.

I tillegg så fant jeg en lekkasje i kompressoren, som vistnok er ganske vanlig, den svetter ut mellom huset og halsen, å dette er vistnok pga at det ikke er noen pakning der originalt. Så da blir det å dele denne og få lagt mellom noe paknings sement, og fylle opp med ny olje (denne er vistnok anbefalt å byttes med gjevne mellomrom)

Her lekker den

Image
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Tommy's Exige S

Post by alfheim »

Og nå har vi vel greit kuppet en eller annen tråd igjen men men.

Problemet med regnestykke ditt (og mitt for den sakens skyld) er at ut fra det du sier skulle man ha dobbel effekt ved en bars overtrykk i forhold til normal sugemottor. Det er vi vel greit enige om at ikke er tilfelle. utover det er jeg enig i at du må opp i de temperaturene før du ikke får mer luft ved en bars overtrykk enn du har i en sugemotor. Men det er nødt til å være noe annet som spiller inn her.

Hva aner jeg ikke. men det er vel omtrent her motortrimming blir noe annet en fysikk, og da faller jeg vanlivis av.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Tommy's Exige S

Post by T.Lund »

Gjør ingenting om det blir litt "kupping" av tråden, er bare moro med litt ekstra liv i forumet.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Tommy's Exige S

Post by rayb »

alfheim wrote:Og nå har vi vel greit kuppet en eller annen tråd igjen men men.

Problemet med regnestykke ditt (og mitt for den sakens skyld) er at ut fra det du sier skulle man ha dobbel effekt ved en bars overtrykk i forhold til normal sugemottor. Det er vi vel greit enige om at ikke er tilfelle. utover det er jeg enig i at du må opp i de temperaturene før du ikke får mer luft ved en bars overtrykk enn du har i en sugemotor. Men det er nødt til å være noe annet som spiller inn her.

Hva aner jeg ikke. men det er vel omtrent her motortrimming blir noe annet en fysikk, og da faller jeg vanlivis av.
Poenget mitt var å vise at sieghts påstand er feil. Her står jeg på mitt..... :evil:

Idealgassloven sier ingen ting om effekt, kun om antallet gassmolekyler....

Effekten er selvsagt ikke dobbel, men mengden luftmolekyler. Det er en viss forskjell.

Det er mange ting som spiller inn her, for eksempel om bensinmengden er proporsjonal med luftmolekylene i NA vs. SC, kompresjon i NA vs. SC etc. Alt henger sammen med alt som det heter.

Forøvrig vil jo "straffen" for luft-til-luft IC gjøre seg ekstra stor på en dyno ettersom det da ikke er noen luftgjennomstrømning.

(Skulle vært spennende å målt dette på min egen bil all den tid jeg har større scoop og følgelig burde få bedre kjøling. Marginalt kanskje, men noe må det jo være godt for.... ;) )
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Re: Tommy's Exige S

Post by seight »

Raymond, du har nok gjort noen antagelser om mitt utsagn som ikke holder helt vann ;)
For det første så gjenga jeg "et utsagn" fra andre om hva man har opplevd i forhold til "varmkjøring" av intercooler, ikke en dokumentert absolutt sannhet.

For det andre så er jo din antagelse om at vi evt. snakker om et tap på 50 hk, svært preget av hvilken Exige S variant du har Raymond.
Exige S har i fra fabrikk vært levert med effekter fra 220 opp til 260hk fra fabrikk, og ut i fra jeg kan erindre å ha lest så har man i mange tilfeller opplevd at effekten ikke har vært helt i forhold til hva som har vært påstått fra Lotus. For å være rimelig i å anta evt. tap i effekt tror jeg vi evt. må bruke 220 hk utgaven som utganspkt ikke 240hk, noe som vil si et tap på 30hk.

For det tredje så er det ikke bare endringen av tettheten i luftmolekyler som formannen og Raymond har diskutert litt her som spiller inn. Hadde det vært det kunne man nok benyttet seg av noen av formlene for korreksjon av effekt man bruker på rullende landevei, og så regnet på disse for forskjellige temperaturer(jeg prøvde å finne dette da Raymond etterspurte en beregning av hva slags temperatur som måtte til for å "tape 50hk", men kom ikke helt i mål med å analysere beregningene). Uansett er det sånn at ECU´en i Exigen måler innsugstemperaturen og retarderer tenningen når innsugstemperaturen stiger, noe som medfører at effekten faller, ytterligere, ikke bare fordi det er færre oksygenmolekyler. Og slik jeg har forstått det så retarderes den ganske aggresivt av Lotus for å være på den sikre siden for å unngå tenningsbank.

M.a.o så forholder oss vi til en subjektiv oppfattning av hva andre opplevd som effekttapet som jeg gjenga. Om vi antar at uttalelsen holder vann, dvs. man kan få et tap på 30hk ved skikkelig varmkjøring av intercooler, så er det da to forhold (som vi her er klar over) som bidrar til mindre effekt. Først og fremst at motoren får mindre luft i tilegg så retarderer ECU´en tenningen for å unngå tenningsbank. Om dette er nok til å redusere effekten med 30hk må vi nok evt. få bevist på en rullende landevei, men at det er betydlig kan vi nok til en viss grad anta stemmer i og med at temaet er såpass høyt oppe i diverse Lotus forum.

rayb wrote:
Poenget mitt var å vise at sieghts påstand er feil. Her står jeg på mitt..... :evil:

Idealgassloven sier ingen ting om effekt, kun om antallet gassmolekyler....

Effekten er selvsagt ikke dobbel, men mengden luftmolekyler. Det er en viss forskjell.

Det er mange ting som spiller inn her, for eksempel om bensinmengden er proporsjonal med luftmolekylene i NA vs. SC, kompresjon i NA vs. SC etc. Alt henger sammen med alt som det heter.

Forøvrig vil jo "straffen" for luft-til-luft IC gjøre seg ekstra stor på en dyno ettersom det da ikke er noen luftgjennomstrømning.

(Skulle vært spennende å målt dette på min egen bil all den tid jeg har større scoop og følgelig burde få bedre kjøling. Marginalt kanskje, men noe må det jo være godt for.... ;) )
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ;)]
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Re: Tommy's Exige S

Post by seight »

Har du behov for å få mappet om motorn din med bra software så vil jeg anbefale "FastWorks", veldig behagelig å kunne flashe bilen selv ved hjelp av OBD2 kabel, den påstås å være den beste på markedet pr. i dag. Men dette har du kanskje lest om før.
Dessuten har man jo mulighet til å få software slik at bilen er fullt mappbar selv med standard ECU.
Ta evt. en titt på http://www.boefabrication.com/index.php ... e300-flash
T.Lund wrote:Når vi er inne på dette med effekt, så hadde jeg Exigen på dynoen her om dagen, å ettersom denne skal originalt ha ca 220hk på motor, og tidligere eier har hatt den ine hos Komo-Tec for en "oppjustering" så skulle den nå ha ca 260hk. Vel dette ble ikke helt resultatet. På dynapack så kom den ut med ca 180hk på hjulnav, å den ser ut til å miste ladetrykk ved ca 5800rpm (jeg merker ikke noe på bilen under kjøring, å synes den går riktig så bra, men så er dette den eneste exigen jeg har kjørt) Har diskutert litt på noen forum, og på mail med både Eliseparts, og Komo-Tec (som ikke kunne si så mye, annet en at de måtte ha bilen inn for å se på den, å det er jo en smule langt å kjøre) Å det som mest sansynlig er årsaken, er et dårlig map som er lagt inn fra komo-tec. Men jeg får se ila vinteren, da jeg skal ha av bakre klam, for litt sjekk og smårep.

Image
Image


Bilen har også hatt en oljelekkasje fra da jeg kjøpte den, å jeg har hørt at det har vært problemer med o-ringen i røret til peilepinnen, så jeg håper det er så enkelt som det å fikse.

I tillegg så fant jeg en lekkasje i kompressoren, som vistnok er ganske vanlig, den svetter ut mellom huset og halsen, å dette er vistnok pga at det ikke er noen pakning der originalt. Så da blir det å dele denne og få lagt mellom noe paknings sement, og fylle opp med ny olje (denne er vistnok anbefalt å byttes med gjevne mellomrom)

Her lekker den

Image
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ;)]
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Tommy's Exige S

Post by T.Lund »

Har kikket litt på den der fra BOE (og trålet nettet etter div andre leverandører) Det er jo ikke noen her i landet som leverer software upgrade til lotus. Det eneste jeg er skeptisk til, er at jeg ikke er noe EDB geni (er flink til å surfe på nettet) Leser meg lit blind på den siden der, ang alt som kan/bør gjøres. Jeg har ikke lyst å begynne med å bytte på bensinpumper/injektorer/kammer, jeg vil i grunnen holde meg til det jeg har i dag, som er TRD airbox, intercooler med ekstra kjøling, og 2bular eksos (tror det bare er bakpotta, ettersom jeg ikke har kommet til å ta dette i nermere øyensyn, men dette kan vel kansje Alfheim, som har montert den oppklare) Tenker også å kansje gå ned til en 3"pulley, hvis det lar seg gjøre sammen med et nyt MAP. Er det noen andre her som har brukt dette MAP, å vet om det er enkelt å installere.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Tommy's Exige S

Post by rayb »

seight wrote:Raymond, du har nok gjort noen antagelser om mitt utsagn som ikke holder helt vann ;)
For det første så gjenga jeg "et utsagn" fra andre om hva man har opplevd i forhold til "varmkjøring" av intercooler, ikke en dokumentert absolutt sannhet.

For det andre så er jo din antagelse om at vi evt. snakker om et tap på 50 hk, svært preget av hvilken Exige S variant du har Raymond.
Exige S har i fra fabrikk vært levert med effekter fra 220 opp til 260hk fra fabrikk, og ut i fra jeg kan erindre å ha lest så har man i mange tilfeller opplevd at effekten ikke har vært helt i forhold til hva som har vært påstått fra Lotus. For å være rimelig i å anta evt. tap i effekt tror jeg vi evt. må bruke 220 hk utgaven som utganspkt ikke 240hk, noe som vil si et tap på 30hk.

For det tredje så er det ikke bare endringen av tettheten i luftmolekyler som formannen og Raymond har diskutert litt her som spiller inn. Hadde det vært det kunne man nok benyttet seg av noen av formlene for korreksjon av effekt man bruker på rullende landevei, og så regnet på disse for forskjellige temperaturer(jeg prøvde å finne dette da Raymond etterspurte en beregning av hva slags temperatur som måtte til for å "tape 50hk", men kom ikke helt i mål med å analysere beregningene). Uansett er det sånn at ECU´en i Exigen måler innsugstemperaturen og retarderer tenningen når innsugstemperaturen stiger, noe som medfører at effekten faller, ytterligere, ikke bare fordi det er færre oksygenmolekyler. Og slik jeg har forstått det så retarderes den ganske aggresivt av Lotus for å være på den sikre siden for å unngå tenningsbank.

M.a.o så forholder oss vi til en subjektiv oppfattning av hva andre opplevd som effekttapet som jeg gjenga. Om vi antar at uttalelsen holder vann, dvs. man kan få et tap på 30hk ved skikkelig varmkjøring av intercooler, så er det da to forhold (som vi her er klar over) som bidrar til mindre effekt. Først og fremst at motoren får mindre luft i tilegg så retarderer ECU´en tenningen for å unngå tenningsbank. Om dette er nok til å redusere effekten med 30hk må vi nok evt. få bevist på en rullende landevei, men at det er betydlig kan vi nok til en viss grad anta stemmer i og med at temaet er såpass høyt oppe i diverse Lotus forum.
At dette er høyt oppe i diverse Lotus-forum gjør det ikke til en sannhet.
Men den eneste pålitelige målingen av inntaksluft vi har en jo Formannens, og min påstand er at lufta må være betraktelig varmere enn å 45 grader for å få et så stort effekttap, selv om det er "bare" 30 hk vi snakker om.

Og ja, en dyno ville ha gitt oss svar på dette. Spesielt ettersom det vil sette hele intercooleren ut av spill ganske fort ettersom det da ikke vil gå luft gjennom den.

Når det er sagt så er Tommys nye intercoller ganske badass og jeg er fortsatt spent på om han synes den er verd pengene :)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Tommy's Exige S

Post by rayb »

T.Lund wrote:Er det noen andre her som har brukt dette MAP, å vet om det er enkelt å installere.
Mener dette er en download - send til BOE/Koldfire/whatever - få tilbake - upload jobb.
Du trenger en PC, en kabel og evnen til å laste ned og laste opp filer i et GUI. Og så evnen til å sende en mail da så klart.

Har aldri brukt den selv, men har hørt pene ting om dem. Ikke for det, de leverer ikke map til min bil enda.

Jeg har kikket litt på Komo-Tec også, så jeg er veldig spent på hva du kommer fram til så klart. Som du sier så er det veldig langt å reise hvis man skal rette på ting :)

Har kjøpt litt BOE-deler til min bil og jeg hr bare pene ting å si om dem. De er raske, de vet hva kundeservice betyr og de vet hva de snakker om.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Re: Tommy's Exige S

Post by seight »

Jeg har brukt det, superenkelt å bruke. Bare pass på å ha nok strøm på batteriet. Det tar litt tid hvor bilen skal stå med tenninga på.(spesielt første gangen)
rayb wrote:
T.Lund wrote:Er det noen andre her som har brukt dette MAP, å vet om det er enkelt å installere.
Mener dette er en download - send til BOE/Koldfire/whatever - få tilbake - upload jobb.
Du trenger en PC, en kabel og evnen til å laste ned og laste opp filer i et GUI. Og så evnen til å sende en mail da så klart.

Har aldri brukt den selv, men har hørt pene ting om dem. Ikke for det, de leverer ikke map til min bil enda.

Jeg har kikket litt på Komo-Tec også, så jeg er veldig spent på hva du kommer fram til så klart. Som du sier så er det veldig langt å reise hvis man skal rette på ting :)

Har kjøpt litt BOE-deler til min bil og jeg hr bare pene ting å si om dem. De er raske, de vet hva kundeservice betyr og de vet hva de snakker om.
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ;)]
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Tommy's Exige S

Post by T.Lund »

Ok, har du noe bremsepapirer fra før/etter, og hvilke andre oppgraderinger har du?
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Tommy's Exige S

Post by webmaster »

Tommy, antar du vet at KomoTec ligger et (litt drøyt) steinkast fra Ringen, så det er 'bare' å booke tid ifb med neste Ringentur. :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Tommy's Exige S

Post by T.Lund »

Vet det, men hadde håpet på å få orden på dette før mai måned, å de virket lit tafatte ut ang å hjelpe, da jeg snakket med dem på mail. Tror nok det blir til å sjekke ut en løsning fra BOE.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Tommy's Exige S

Post by T.Lund »

Ny intercooler montert, enkel å grei jobb, brukte vel 1 1/2 time


Image
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Tommy's Exige S

Post by webmaster »

Det ser ihvertfall strøkent ut! Ny tur på rulle?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Post Reply