hmhaga wrote:Snadder, men behøver en Exige så kraftige bremser da?
Trenger og trenger...... er go gøy med litt skikkelige bremser, å siden dette i grunnen er originalbremser på 2008 (S240) å min har litt mere guffe i motoren en den, så er det vel bare rett og rimelig at den har skikkelig utstyr til å stoppe også. Å så ser det jo unektelig bra ut.
Da var bremsene montert, og en prøvetur med litt "innkjøring" av bremsene er foretatt. Konklusjon er at WOW for en forskjell, har skjelden hunget så mye i selen før, så dette stod virkelig opp til forventningene.
Jeg trodde jo Elisen hadde gode bremser (og det har den faktisk), men big brake-kitet som sitter på Exigen (som altså er det samme som du har montert) er brutalt effektivt. Bra investering!
Det er det. Å så hjelper det nok litt med det settet med Performance friction klosser foran/bak, jeg monterte i tillegg.
Har forresten et sett med helt nye (kom med AP kalipperene) Ferrodo DS2500 klosser til AP kalipperene som jeg ikke trenger, som selges for 800.- + event frakt Koster 112£ hos EP +mva/frakt.
Her er nye bremser montert (fyller fint ut i felgen)
Har også forlenget skvettlappene foran (gjorde dette på min elise også) for å minimere steinsprut langs kanalene. Kjøpte bare en universal skvettlapp på biltema, og skar denne til, å så ble den limt fast til eksisterendes skvettlapp med Tec7
Tidligere så fikk jeg også "frisket opp" motor rommet litt, med rødlakkert deksel på toppen, og oljelokk i alu.
Ble fint det der. Angående spacerne, er det 'bred enighet' om at det der er lurt? Jeg ser jo at de fjerner hele panelet bak der også for å få bedre lufting - er det pga at motoren skal få bedre kjøling, eller er det for å få bedre gjennomstrømming til intercooler?
Min forståelse av aerodynamikk ( og den er begrenset) tilsier at dette vil redusere effekten av diffuseren. Om det har noen praktisk betydning har jeg ingen ide om
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Jeg har opplevd på banekjøring, at diffuseren blir så varm fra motor/eksos, at limen på gummilisten på kanten av diffuseren smelter. Prøver ut dette, å ser hvordan det fungerer, hvis det skulle være helt galt, så er det reversibelt ila 30 min. Reiser til ringen på torsdag, så får testet litt der.
Visste at det gikk an å få brakett til å montere disse bak, men ikke at du kunne montere eksisterendes for også å få brukt håndbrekket. Tror ikke jeg kommer til å gjøre dette, ettersom det ikke er allverden forskjell på anleggsflaten på original klosser foran/bak, å det fungerer meget bra nå.
Nei, jeg ble syk dagen før avreise, så den gikk i vasken. Ble liggendes hjemme på sofaen, med feber og div, å fikk med meg F1, VLN, og Rally sokndal (der min datter var kartleser) via div aparaturer. Så da blir det ikke ringen før i mai. Satser på å få tatt en tur til rudskogen neste helg, på Trackday.no sitt arrangement, å kjørt litt på lørdagen, hvis været er bra. (gidder ikke kjøre 100+ mil t/r for å kjøre i regnvær)