ArildMs AW11

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
ArildM
Posts: 20
Joined: 09 Feb 2014 19:30

ArildMs AW11

Post by ArildM »

Nytt medlem, har vist av NSK ganske lenge, men ikke vært inne så mye før. Er en av lederne for TS-ogn, og har en "mild" galskap/interesse for Toyota
Eier av 3 Japsebiler, 2stk MR2 og en Mazda 323GTX sedan som får bade i salt om vinteren.

Starter med en tråd om min MR2 fra 1987. Dette er en Tysk bil jeg importerte i 2006. Ble totaloverhalt i 2013 av en Norsk kontakt jeg har i Latvia, ut i fra resultatet er det stor fare for at jeg sender nedover ett nytt prosjekt hvert år fremover :D

Før:
Image
Etter:
Image

Litt flere bilder:
Image
Image
Image
Image
Image

Image
Image
Bil #2:
Image

Image
Image


Bilen er utstyrt med en lett frisert 4AGE 20v motor fra Corolla Levin kun solgt i Japan på midten av 90tallet.

Mer historikk og bilder kan jeg jo komme med om det blir noe respons på tråden :9
Planer for neste år er å få montert K-sport coilovers jeg har liggende, samt å få sette inn noen Recaro fishnets (også en orignal JDM option i 1988-1989) og et sjeldent originalt Toyotaratt. Ellers er bilen høvelig perfekt nå, og en nytelse å kjøre på fine sommerdager :)
- SW20 Mr2 - Smokey
- AW11 Mr2 20v - Bandit
- TA12 Carina - Oliver : )
ArildM
Posts: 20
Joined: 09 Feb 2014 19:30

Re: ArildMs AW11

Post by ArildM »



En liten video av test-tur med nybygget motor på vårparten 2013, tatt før bilen ble sendt til Latvia :) 4 spjeldhus originalt på disse motorene, gir en fin innsugslyd :)
- SW20 Mr2 - Smokey
- AW11 Mr2 20v - Bandit
- TA12 Carina - Oliver : )
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: ArildMs AW11

Post by Morten H »

Ble jo helt sjef etter opp pussing 8)
Hva koster en sån overhalling og skaffer De alt av deler som bør byttes for å få den finishen ?
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
ArildM
Posts: 20
Joined: 09 Feb 2014 19:30

Re: ArildMs AW11

Post by ArildM »

Takk takk :)

Ble maange timer med rustsveising og tilpassing av den sjeldne stylinga som ikke har blitt rørt siden den ble produsert i tyskland i 1990.
Normalt sett bør du regne med 20-30 for en totalrenovering.
Jeg fikk bilen min henta i Juni, og var å henta den i Latvia samtidig som jeg tok en nydelig ukes ferie der.
Totalt inkl henting av bil sørover og alle utgifter på turen hjem + å leve som en konge i en uke ble det vel i underkant av 40 lapper :)

Tipper dette års renovering av 1994modell MR2en blir adskillig rimeligere :) Gikk med nesten en uke i arbeidstimer bare på å pusse og tilpasse stylingen, den er ikke limt på nå, bare skrudd fast, skulle tro den var rett fra fabrikken :) Får sikkert slik jobb gjort rimeligere, men kontakten min er Norsk og sender nesten daglige bildeoppdateringer underveis. Har full dokumentasjon på alt som er gjort :)
Tilsvarende jobb i Norge fikk jeg et forsiktig estimat på over 100 lapper for å få gjort :lol:
- SW20 Mr2 - Smokey
- AW11 Mr2 20v - Bandit
- TA12 Carina - Oliver : )
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: ArildMs AW11

Post by rayb »

Flott bil. Har sansen for disse jeg :)

Jeg ser den har amerikanske baklykter. En del av stylingen eller er dette en amerikansk bil opprinnelig? Ikke at det er viktig, men litt nysgjerrig ble jeg da....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
ArildM
Posts: 20
Joined: 09 Feb 2014 19:30

Re: ArildMs AW11

Post by ArildM »

Takk takk :)
Bilen er egentlig litt spesiell, det er en latespec, selv om den later til å være svært tidlig registrert (mener det var helt i starten av 1986), selv om latespec bilene egentlig kom i 1987 her til lands. Og ble produsert fra 06-86 og frem til 1989. Latespec har annet interiør (dashbordet/dørtrekk/seter/høyttalere oppe bak), større bremser, litt annet fjæringsoppsett og div andre småting. Men alle latespec jeg har sett her til lands har hatt targatak, og ikke soltak som denne. Som alle andre AW11 med soltak kan man ta av soltaket og legge det i bagasjerommet foran, men denne har også avstivning mellom dempertårnene foran, noe jeg heller ikke har sett så ofte:
13acb039.jpg
13acb039.jpg (111.62 KiB) Viewed 8688 times
Stylingen er fra Styleauto, og ble montert på bilen da den var tysk i 1990. Har alle tüv papirer på stylingen også. Ellers har bilen etter at den var tysk vært svensk en stund, så alle ruter har inngravert det svenske regnr :lol: Kjøpte bilen for 5000,- i sin tid, siden eieren ikke fikk skikk på motoren, bare måtte ha den. Ble jo 25'000 for skiltene da, men solgte en annen MR2 så da gikk jeg i 0. Motoren tikket og gikk i 2-3år før jeg byttet til 4AGE silvertop, som da gikk i 9mnd, før den tok kvelden. Fant senere ut at den hadde stått i en rallybil :roll: Så da ble det import av 4age blacktop som står i bilen nå, den ble overhalt av Cylmo med original innmat og Tomei Poncams for litt friskere effekt på toppen, uten at det går utover bunn og midtregisteret :)

Ellers er det for den observante JDM/US baklykter, inspisert og godkjent av biltilsynet. Dette sto korrekt nok ikke montert på bilen originalt, men jeg liker sjeldne fabrikkoptions, så dette var også en ting som jeg måtte ha. Også innført i vognkort med lite/us skilt bak. Vingen er også "plumley" moddet, dvs at midtdelen er fjernet og vingen er flyttet et hakk bakover, deretter slipt ned og pusset sånn at den ser original ut :)
- SW20 Mr2 - Smokey
- AW11 Mr2 20v - Bandit
- TA12 Carina - Oliver : )
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Re: ArildMs AW11

Post by Knuts »

Nydelig bil. Hadde selv en sånn i ungdommen når bilen nesten var ny. Topp kjøreegenskaper og nydelig motor. Fint at noen pusser opp en sånn. Det fortjener de virkelig.

Mvh

Knut S
ArildM
Posts: 20
Joined: 09 Feb 2014 19:30

Re: ArildMs AW11

Post by ArildM »

Takker så mye :) Mange som kommer bortom når jeg fyller bensin, noen snubler nesten forbi, mens andre snakker om gode minner fra tiden de hadde en sånn bil når den var ny.
Er kanskje ikke en bil så mange tenker på å restaurere, men samtidig har jeg ikke kjørt noe annet som gir meg like mye kjøreglede. Mulig jeg er litt partisk siden jeg gikk fra Volvo 240 som førstegangs bil og til denne. Har vel eid og kjørt AW11 i snart 10 år, men men, pyttsann :) Praktisk er den også, mer bagasjeplass i MK1 enn i noen av de andre utgavene av MR2 :)

Er svært få såpass gode eksemplarer i Norge, med unntak av noen fine biler jeg har hørt vanker her inne, blant annet Jørn sin og et par andre? :)
Kunne ofte tenkt meg en som er helt original utseendemessig, men Styleauto stylingen sto på ved kjøp og det er en del av historikken til bilen. Så da er det bare å slenge på med sjeldent tilbehør for å få en enda mer unik bil.
- SW20 Mr2 - Smokey
- AW11 Mr2 20v - Bandit
- TA12 Carina - Oliver : )
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: ArildMs AW11

Post by webmaster »

Flott jobb på en gammel legende :) Synes Styleauto-kitet faktisk er veldig pent, og definitivt milevis foran de andre kitene man fikk til MR2.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
ArildM
Posts: 20
Joined: 09 Feb 2014 19:30

Re: ArildMs AW11

Post by ArildM »

Takk takk, kjekt å høre fra en annen MR2 guru :) Det var en av grunnene til at jeg kjøpte bilen; at den var latespec og hadde originalt styleauto kitt :) Det er absolutt det aller peneste kittet til AW11 i mine øyne, godt å høre at andre synes det er pent også :)
- SW20 Mr2 - Smokey
- AW11 Mr2 20v - Bandit
- TA12 Carina - Oliver : )
Post Reply