Page 5 of 5

Re: Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Posted: 19 Nov 2013 20:09
by webmaster
Hmmm...
ImageUploadedByTapatalk1384888151.505653.jpg
ImageUploadedByTapatalk1384888151.505653.jpg (24.17 KiB) Viewed 6547 times
Sjekk appen din? ;)


Sendt fra en mobil enhet, innlegget kan være noe kortfattet p.g.a. dette

Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Posted: 25 Nov 2013 13:34
by silverwrx
Avsluttet, oppdatert og restartet siste tapatalk men det er fortsatt samme problem. Jaja.

Bare noen bilder av door Window seal "waist" som byttes ut. Vann fra sideruten tok snarveien gjennom døren. Pakningen blir slapp etter noen år, og spriker litt.

Bestilt noen nye originale pakninger til døren fra Bell-colvill Lotus parts.

Så nå blir den tett. Garasje hjemme og på jobb, men greit å få det fikset. Ellers så har det kommet en kupevarmer(!) og nå er det en skikkelig(?) vinterbil!

Re: Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Posted: 08 Dec 2013 18:23
by silverwrx
Da var snøen her!

Mye herlig Silkemyk puddesnø kjøring med Lotusen!! Herlig balanse i bilen. Vvc gjør den veldig linær sterk. Men den må kjøres med hodet, for her kan man lett gå glassfiberen til å sprute! Skal heller ikke mye snø før det løftes over frontruten og iser ned singelviskeren. Men en morsom vinterbil som elsker svinger på glatt føre også!!!

Får linke til IG

http://instagram.com/p/hqQ-ZxgtJF/

Dere får kose dere i garasjen;)

Re: Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Posted: 09 Dec 2013 10:17
by jokkvahl
silverwrx wrote: Dere får kose dere i garasjen;)
Takk for det, og creds til deg for å kjøre bilen året rundt :D

Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Posted: 13 Jan 2014 19:22
by silverwrx
Fikk litt kaldt vær i helgen. Skjønner at dere setter de i garasjen, for det varmeapparatet i Lotusen har sin vinterbegrensning.

Tok en 110mils dagstur om FIF2014 og Røros.

Startet ut fra Oslo på hålke, men det er en nydelig balanse. Glatt i 80, like glatt i 130kmt. Fint driv til Trysil, ligger utrolig godt på veien. Den logrer villt, men er fin å kontrollere. Og opp Engerdal..Brr..Her blir det elbil-kaldt i kupeen.. Og varmeapparat møter sin begrensning i sikkert -20, og det ble bare kaldere.. Motor viser 86grader(sperret luftinntak kjøler foran) hele turen, men varmen ut blir mindre. Da er det kaldere enn 20-25 kalde. Så det blir mange kaffestopp. Selv med Peak Performance fra topp til (blå)tå kommer jeg meg hjem..

Herlig å lære bilen å kjenne på glatt føre. Mye mer læring i å kjøre på glatt føre (med normale vinterdekk), enn å pushe over grensen på tørt føre. Veldig "cart" vektoverføringer og slippvinkler! Dette er en bil som ikke gjør deg automatisk til en bedre sjåfør. Krevende, med utrolig belønnende. Jeg koset meg hele tiden, på tross av den bitende kulden.

Sporing liker den ikke. Forskjellig dekkdimensjon og sporvidde er ikke no særlig. Men den var ikke noen sinke!

Dagen etter ble det Subaru;)

Bilder på insta.

Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Posted: 10 May 2014 18:40
by silverwrx
Noen som trenger mayonnaise? Milkshake? Jeg har!!

Da var Toppakningen gåen! 6000km og gikk på helt normal kjøring. Ikke brukt en liter vann på de 6000km jeg har kjørt på 6mnd og daglig bruk.

Inn men peyton pakning? Er de best? Bruksbil med sporadisk bane. Tenkte nye bolter og oil ladder også. Radiatorflush. Pakningssett. Noe mer man trenger? Shotpeene toppen? Hvor er svakheten? Beveger sleevesene seg? Er det virkelig kjøleveske kaldsjokk som er problemet? Noen som tar på seg jobber i Norge?

Spørsmålene er mange.. Løsningen er klar. Bytte pakning! Asap!

Re: Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Posted: 11 May 2014 21:24
by hmhaga
Masse informasjon om dette på seloc, også valg av type toppakning. Virker som om Land Rover sin oppgraderte løsning er anbefalt. Bør sjekke høyden på linere før montering av ny toppakning. Har selv hatt bilen i 5 år og 25.000 km, med mye banekjøring etterhvert, uten at toppakningen har gått. Så det virker veldig tilfeldig når det skjer.

Selv har jeg planlagt å benytte anledningen (når toppakningen ryker) til å sende toppen over dammen :wink:

Re: Silverwrx 2004 Lotus Elise 111s Race Tech

Posted: 07 Aug 2014 11:21
by silverwrx
Det ble ikke gjort noe med toppen Hans Martin. Er greit fornnøyd med de 160hestene i det lette chassiet, utrolig fleksibel turtallsmotor til daglig bruk. Heldigvis har jeg ikke kjørt noe sprekere Elise, og det hjelper å holde effektønsket nede.

Forlengst inne med ny toppakning og fått et par tanker/1000km på telleren. Så noen refleksjoner: Dette fryktinngytende toppakningsbruddet er jo peanøtter i kostnader: 1850.- kroner, Payen MLS. Enkel jobb. Tar en helg med skruing. Byttet alt av pakninger, nye toppbolter, ny olje, flushet vannet 10(!) ganger, Holst 2tep rad clean. Bruddet var i vannkanalen mot oljekanal. Topper var plane og fine (ECU ga raskt beskjed). Temperaturforandringene fra grenrøret som "sliter" på pakningene. var original fabrikkspakning fra før. Thermal spacers som vi bruker på impreza hadde vært lurt på eksossiden. Toppen får endel varme fra grenrøret som den burde isoleres fra. Det er iallefall mine tanker. Ellers er toppakningsbytte på Lotus Kserie en "walk in the park".

Sideskjørt ble og lakkert for andre gang. Steinsprut fra sommerbruk er vel så ille som ved vinterbruk virker det som. Ser på en løsning med aero sideskjørt som vil ta det meste av stein, men hindre noe inn/utstigning.

Ellers kom det en ny originaldynamo fra England, som har kommet inn. Den som sto i før har laget en kvernelyd når den ble varm. Trodde det var motoren, og registerreim i fjor. Men i fjor byttet spenningsregulator, og da kjørte jeg uten dynamo et par timer i Tyskland, og kvernelyden forsvant. Det gjorde den og når det ble ny dynamo.

Subaruen er det kun byttet olje på siste tre år. Lotusen er det brukt mye TLC på. Men det er rimelig bilhold på Lotus med ufattelig god deletilgang fra UK, kjapt levert på en dag eller to.